31-12-'13 25e (Telutci) Oudejaars-tocht - Hattemerbroek

Bij een evenement geweest? Laat ons weten hoe het was! Een tocht die we niet mogen missen? Plaats 'm.
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

De regen van vanavond lijkt mee te vallen. Toch maar proberen dan morgen. Het zal hoe dan ook wel beter zijn dan Epe jl zaterdag.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

En het was beter dan zaterdag. Vrijwel geen modder gezien. Mooie tocht, prima uitgepijld.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Het was zeker beter dan zaterdag. Prima georganiseerd en het was ook nog een aardige aantal deelnemers.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
leonard
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 28 juni 2006, 11:37
Mijn mountainbike: scalpel 69er

Supertocht, weinig modder ondanks de drukt (hoeveel deelnemers waren er wel niet?) kon je overal lekker door rijden.

prima georganiseerd !


Leonard
edscott
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 6 maart 2012, 22:59

ik heb hem ook gereden en vond de tocht super had hem nog nooit eerder gereden maar ben er volgend jaar wel weer bij
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1397
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

Ook hier is de fiets weer schoon na een prachtige tocht. We reden de eerste lus van de 50 en daarna de 30. Alles bij elkaar een kilometer of 43 gereden, lekker op Oudjaarsdag! En natuurlijk bouillon en oliebollen, wat wil een mens nog meer?

Iedereen een goed uiteinde gewenst en in 2014 gezond weer op :-)
juliska
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 15:26

Ook wij zijn weer terug van een super mooie tocht, wist niet dat je daar zo leuk kon fietsen.
Bijna geen modder tegen gekomen, en we konden parkeren voor de deur van het clubgebouw. :D :D
prima bewegwijzerd, oranje bordjes zijn al van ver te zien, en prima verzorging onderweg.
En ook nog prijsje gewonnen met de loterij, mijn dag kan niet meer stuk. :winkie:
Volgende keer komen we zeker terug.
Ben ook wel benieuwd hoeveel deelnemers er waren, ik gok tussen de 1000 en 1500???
Maar ik heb er geen last van gehad, wij konden overal lekker doorrijden en ook geen asociale
inhaal actie of iets dergelijks

Organisatie bedankt voor deze mooi top tocht. :-q :-q :-q

Op naar 2014, hopelijk met veel mooie tochten. :-D :bier:
asmeets
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: za 29 december 2012, 19:56

Er waren 1278 deelnemers. Leuk om te lezen dat jullie het naar je zin hebben gehad. In oktober 2014 is weer de eerstvolgende veldtoertocht van CYCLO '78 WEZEP.
MaReVin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: za 26 mei 2012, 01:51
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp 26

Organisatie bedankt!
Prima tocht gereden (50km) en ondanks bekend terrein toch weer leuke nieuwe stukjes gereden!
Ik ben volgend jaar weer van de partij :)
"Work to Eat. Eat to Live. Live to Bike. Bike to Work."
stummel
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: za 30 augustus 2008, 23:00
Mijn mountainbike: Scott Scale Expert 29er, Scott Scale 30, GT Backwoods
Contacteer:

Mooie tocht en super uitgezet.

Zal er volgend jaar ook wel weer bij zijn.
jmjansen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 20 april 2011, 08:34

edit jf: ook hier weggehaald, zie http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 5&t=108174" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door jmjansen op za 4 januari 2014, 01:19, 2 keer totaal gewijzigd.
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023

Niet gezien @JMJansen, maar zo aan je filmpje te zien lijkt het behoorlijk knullig en dwaas.
Echter vind ik dat de mevrouw normaal inhaalt, maar gaat het volledig mis bij de 'heer'.


Ik heb genoten van de tocht!
1 keer een bocht iets te hard genomen waardoor ik niet meer in het spoor links langs een boom kon blijven.
Als uitwijkspoor kon ik rechts langs de boom dacht ik, tot ik op het laatst zag dat ik over een hoge boomwortel met direct daarachter door een kuil moest. Voorwiel dook de kuil in, ik frontaal op mijn snufferd. :)
Fiets en berijder hebben het overleefd, dank aan de man op de BMC-fully die direct afstapte en vroeg of het ging :) :)

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
Gebruikersavatar
StrammerMax
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 415
Lid geworden op: ma 1 december 2008, 23:41
Mijn mountainbike: Minerva Starlite & Trek Fuel EX9 werd gestolen & Turner Flux & Lapierre Zesty 514
Contacteer:

Ik ben samen met een bikemaat ook komen rijden in Hattemerbroek. Omdat wij vanuit België kwamen, maakten wij er een lang weekend van met verblijf in De Wilgenwaerd in Nijverdal. Wij reden de toertochten in Groenlo en de nightride in Nijverdal op maandag, gevolgd door de toertocht in Hattemerbroek op dinsdag. Een verslag van de Oudejaarsveldtoertocht vanuit Hattemerbroek kan je hier lezen. Het staat ook op mijn blog en meteen hieronder!

Oudejaarsveldtoertocht (30-50 km) van Cyclo ‘78 Wezep te Hattemerbroek op dinsdag 31-12-2013.

De 25ste editie van de Telutci-Oudejaarsveldtoertocht van Cyclo’78 uit Wezep vanuit het Sportpark van de Noord-Veluwe-Boys te Hattemerbroek op de laatste dag van het jaar 2013 was het derde luik van onze tweedaagse in Nederland. Op zondagavond waren we namelijk vanuit België toegekomen in onze door mijn fietsmakker gereserveerde verblijfsplaats De Wilgenwaerd in Nijverdal. Op maandag reden we de Marveldtocht in Groenlo en de nachtrit in Nijverdal, terwijl we op de terugweg huiswaarts op dinsdag de toertocht in Hattemerbroek hadden uitgekozen. Aangezien wij geen van beiden houden van veel feestgedruis was kennis maken met een ons onbekende streek de beste manier om het jaar af te sluiten.

In principe was onze verblijfplaats De Wilgenwaerd op oudejaar gesloten, maar omdat de zaakvoerder er zeer flexibel is, konden wij er toch blijven overnachten. Ik heb die nacht wel niet al te best geslapen en om zes uur ’s ochtends was een onverlaat al bezig met het afknallen van vuurwerk! Wij moesten ’s ochtends wel onze plan trekken. Een medewerkster had de avond voordien voor ons een ontbijtpakket gemaakt met boterhammen, een appel, mandarijntjes, een reep Mars, een flesje water en een flesje AA-drink. We werden er goed in de watten gelegd! Niets dan lof over de ontvangst, de maaltijden en de goede zorgen van de sympathieke medewerkers! Omstreeks 8.45 u verlieten we Nijverdal richting Hattemerbroek. We kregen een parkeerplek toegewezen in een lange bosrijke dreef waarin buitenhuizen stonden op enkele honderden meters van de startplaats. Rond en in de kantine van de voetbalclub heerste een enorme drukte! Wij gokten dat hier zeker 2000 deelnemers zouden zijn. Het waren er uiteindelijk “slechts” 1278. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de gelimiteerde starttijd. In België ligt doorgaans veel meer tijd tussen het openen en het sluiten van de inschrijvingen, zodat de bikers meer gespreid vertrekken. Ik had nochtans geluk bij het inschrijven, want lang diende ik niet aan te schuiven! Hier kon ik ook nog eens genieten van de korting met mijn NTFU-lidkaart. Als sympathiserend lid van de Mellowbikers uit Bergen-op-Zoom ben ik ook aangesloten bij de Nederlandse bond. Ik woon in het Antwerpse op luttele 10 km van de grens! Mijn fietsmaat Offshore woont nabij Brussel. Om 9.45 u zaten we weer op onze fiets en vertrokken we in het gezelschap van vele anderen die naar Hattemerbroek waren gekomen om het jaar op de gepaste wijze af te sluiten. Dat deden de lokale bewoners ook, want gedurende de ganse rit hoorden we overal vuurwerk knallen! Nederlanders en vuurwerk! Ik zag de vorige dagen zelfs kinderen daarmee bezig! “Waarom heeft uw zoontje geen vingertjes meer, meneer?” We passeerden op de weg huiswaarts trouwens Enschede en iedereen weet welke ramp zich daar in 2000 afgespeeld heeft!

Eigenlijk kunnen we deze knappe toertocht samenvatten in drie woorden: bos, bos en nog eens bos! Want vanaf het voetbalveld doken we het bos in en we zouden er eigenlijk gedurende de ganse tocht niet meer uit komen! Het enige asfalt dat we te zien kregen was bij het oversteken van enkele wegen die door de bossen lopen! De routes waren immers geheel uitgezet met behulp van zwarte pijlen op een oranje achtergrond en liepen door “Het Waterwingebied” , het Zwolse bos, het Landgoed Petra en het Landgoed Molecaten. Na enkele bospaden troffen we de eerste splitsing tussen de routes van 30 km en van 50 km op 3,50 km van het vertrek. We reden in het gebied van de Veluwe, dit is een overwegend beboste landstreek in de Nederlandse provincie Gelderland en een voormalig kwartier van het hertogdom Gelre. De Veluwe meet ongeveer 1000 km². Meteen kenden we de reden van het grote succes van deze toertocht. We kregen een gesmaakte afwisseling van paden doorheen imposante bossen en doortochten van open stukken heide waarvan de planten er nu wel dor en bruin bij stonden. Zanderige paden wisselden af met singletracks die er in dit seizoen wel wat natter bij liggen, maar desondanks goed te berijden waren. Enkele keren doken we ook diepgroene donkere dennenbossen in! Offshore en ik reden een tijdje in het zog van een vader en zijn zoontje tot ik even halt wilde houden om even uit te blazen! De drie ritten van de vorige twee dagen zaten nog goed in de benen! Vanaf onze rustplaats konden we de treintjes bikers zien voorbij rijden. Offshore maakte van de gelegenheid gebruik om enkele foto’s te maken.

Na ongeveer 28 km genieten van deze prachtige natuur en leuke wegeltjes kwam er een tweede splitsing tussen de routes van 30 km en 50 km. Handig was ook dat er bordjes stonden op de plaatsen van waaraf de beide afstanden weer samen liepen. Ik had tegen Offshore gezegd dat ik moe was toen we daarstraks even halt hielden, maar we hebben toch geopteerd voor de langste toer omdat we anders dadelijk weer bij af zouden zijn! Op plaatsen waar je niet alle dagen komt moet je voor het onderste uit de kan gaan! Omstreeks 30 km was het met volle teugen plezier maken op de mooie paden doorheen het Zwolse Bos waar we enkele uit de kluiten gewassen bulten voor de wielen kregen die wat klimwerk vereisten, zonder er door afgepeigerd te worden. Midden in dit Zwolse Bos troffen we aan de rand van een bospad op een meer open plek de pauzeplaats. Daar kon je sportdrank en bouillon drinken en eten van krenten- en oliebollen. Beiden eens getest, want Offshore had me vanochtend gezegd dat de Nederlanders traditioneel het nieuwe jaar inzetten met het eten van oliebollen. Heel veel zou ik er toch niet op krijgen, want ze lijken me betrekkelijk zwaar! Aan de bevoorrading stond ook een vrouw en de wijze waarop zij op haar fiets zat deed vermoeden dat het een profrenster betrof!

Ook na de stop konden we nog rijden over leuke paadjes en ferme heuveltjes in het Zwolse Bos. Onmiddellijk na de stop kwam er een derde splitsing tussen de beide routes en nog eentje na 35 km. Niks dan bossen in het Landgoed Petra werden ons deel. Omstreeks 40 km passeerden we de Julianatoren. Het was eerder een Julianaput, want wat we op die plek te zien kregen was een immens diepe zavelput. Er speelden kinderen en de toertocht reed bij wijze van spreken over de tenen van hun ouders die op een bank aan de rand van de put zaten. Koningin Juliana Toren is een klein pretpark, gelegen ten westen van de stad Apeldoorn (provincie Gelderland). Het was vroeger samen met het Prins Bernharddal (ook een pretparkje) dé attractie van de omgeving. Toen dit laatste in 1963 plaats moest maken voor de aanleg van het waterwingebied van Apeldoorn werden de beide parken samengevoegd. Koningin Juliana Toren dankt zijn naam aan de uit 1910 stammende toren die bij het pretpark staat, de Koningin Juliana Toren, genoemd naar Koningin Juliana. [Noot: Julianatoren zou buiten de route gelegen hebben en de bewuste zavelput zou de Leemcule bij Hattem zijn. Nochtans stond er een bordje met de vermelding Julianatoren!]

Naar het einde toe reden we nog over paden doorheen het Vuursteenbos, althans volgens een bordje dat ik zag staan nadat we de snelweg een tweede keer gekruist hadden. Toen we vanochtend naar de start reden hadden we de pijltjes van de toertocht hier langs de kant van de weg zien staan. Er volgde als slot nog een mooie kers op de taart met de overtocht van een soort crossparcours over leuke bultjes en heuveltjes en met vele kombochten. Een voordeel voor de organisatie, want zo’n knap slot blijft bij de deelnemers altijd in het geheugen hangen. Ik moest moeite doen om mijn maat bij te kunnen houden, want ik was intussen goed moe geworden. Moe maar voldaan bereikten we de aankomst om op de kop 13.00 u. Op het polsbandje dat je bij de inschrijving gekregen had stond een nummer voor deelname aan een tombola maar we hadden helaas geen geluk en dus geen prijs! Nog een drankje genoten in de kantine en nadat de fietsen weer opgeladen waren en de spullen in de auto getast konden we omstreeks 13.45 u de dikke 200 km naar onze woonplaatsen in Belgistan weer aanvatten. Dit extra lange weekend met tochten in het Belgische Westmalle en in Groenlo, Nijverdal en Hattemerbroek heeft ons weer heel wat herinneringen en een grote hoop vuile was rijker gemaakt. Ik was nog netjes op tijd voor oudejaarsavond en de vuile bike schoonmaken was mijn eerste taak van het nieuwe jaar! Met dank aan Offshore, want het was zijn idee om het jaar op deze wijze af te sluiten.

Afbeelding

Een paadje in het Zwolse Bos
Laatst gewijzigd door StrammerMax op za 11 januari 2014, 01:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Nieuws uit Vlaanderen: surf ook eens naar http://www.mtb-you.be" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.mtb-you.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en buienradar B NL en StrammerMax’s Papegaaienblog
Thierry le Brun
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 27 december 2010, 16:32

StrammerMax schreef:. Een verslag van de Oudejaarsveldtoertocht vanuit Hattemerbroek kan je hier lezen.
leuk verslag maar de Julianatoren ligt toch echt een kilometer of 20-30 buiten de route. idd bij Apeldoorn en boven op een 'echte' bult. Denk dat je hier de Leemcule bij Hattem bedoelt.
Gebruikersavatar
StrammerMax
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 415
Lid geworden op: ma 1 december 2008, 23:41
Mijn mountainbike: Minerva Starlite & Trek Fuel EX9 werd gestolen & Turner Flux & Lapierre Zesty 514
Contacteer:

Thierry le Brun schreef:
StrammerMax schreef:. Een verslag van de Oudejaarsveldtoertocht vanuit Hattemerbroek kan je hier lezen.
leuk verslag maar de Julianatoren ligt toch echt een kilometer of 20-30 buiten de route. idd bij Apeldoorn en boven op een 'echte' bult. Denk dat je hier de Leemcule bij Hattem bedoelt.
Er stond nochtans een bordje met "Julianatoren" op, anders had ik het niet geweten. Dat dit een pretpark is heb ik nadien op het web opgezocht. Ik zag daar inderdaad weinig sporen van een pretpark. Het was een vrij diepe zandput. Als ik foto's van Leemcule Hattem laat opzoeken dan vind ik wel iets wat er op lijkt. Dat is het "nadeel" van een toer die voor de volle honderd procent door de bossen gaat in een streek die je niet kent, je vindt weinig aanwijzingen over de plaatsen waar men zich bevindt. Ik heb in ieder geval een opmerking aan m'n verslag toegevoegd.
Nieuws uit Vlaanderen: surf ook eens naar http://www.mtb-you.be" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.mtb-you.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en buienradar B NL en StrammerMax’s Papegaaienblog
Plaats reactie