badabingNL schreef:Had vandaag problemen met me derailleur kabel, dus maar 1 versnelling achter. Erg lullig als er ook nog tegenwind is. Gelukkig had ik nog wat Tie-wraps bij me, en dat werkt ook nog! Geen vieze vingers en op een prima tempo naar huis.
Zijn al die uren MacGyver van vroeger toch nog hulpzaam!
Maar wat heb je dan precies gedaan?
Want met de stelschroefjes kun je je derailleur toch op vrijwel elk kransje fixeren en naar huis rijden? En dat kan zonder tie-raps
Maar ze zijn wel handig, dus ik heb er ook altijd een paar in de rugzak mee.
hebben die stelschroefjes zo'n groot bereik? wist ik niet. ik weet wel dat je van de meeste mtb's een singlespeed kan maken door gewoon je derailleur te passeren.
Ik heb een vraag?
Na het fietsen heb ik de ketting en tandwielen eens goed schoongemaakt. Nu schakelde de fiets niet meer optimaal en heb de derailleur opnieuw afgesteld. Nu schakelt hij weer goed alleen als ik op de kleinste tandwielen schakel. Blijf ik een ratelend geluid horen. Ook als ik voor op buitenblad schakel. De rest van de tandwielen klinkt de ketting goed. Is dit slijtage?
Komt waarschijnlijk omdat het schoon is, dan hoor je opeens meer, vooral op kleinere verzetten (kransjes) achter. Als die mooi bedekt zijn met smeermiddel, met name was, hoor je amper wat.
Ook de derailleur wieltjes schoon gemaakt? Vooral als die van aluminium zijn hoor je die. Heb ook wel eens lopen zoeken waar dat geluid nu vandaan kwam.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Derailleur wieltjes heb ik ook schoon gemaakt. Misschien moet een dikker smeermiddel gebruiken. Had nu juist een dunnere genomen omdat het andere zoveel vuil aantrok. En het geluid lijkt van de ketting te komen .
Ik kan geen nieuw onderwerp aanmaken dus ik probeer het hier maar even.
Ik heb een aantal dagen geleden mijn remschijf (achter) krom gereden, heb hem zelf aardig recht gekregen maar ik wil er gewoon een nieuwe schijf in. Het gaat om het Tektro hdc330 remsysteem, de kromme schijf is een TR160-7: Ø160 mm ( Light wave ). De enige schijf die ik online kan vinden is een TR160-8 Ø160 mm, gaat deze passen? Of moet ik echt exact dezelfde schijf hebben? Hoop dat iemand mij wijze raad kan geven
In principe zou elke remschijf met dezelfde diameter en aansluiting voldoen.
Ken de schijven van Tektro niet, maar neem aan gewoon 6-punts en geen afwijkende dikte.
Naast het doen van diverse liefhebberijen ben ik ook dol op hobby's zoals oa vrijetijdsbestedingen en bepaalde dingen doen.
Heckler40 schreef:Beste 10 euro uitgave van 2014: een remleiding cutter van Jagwire, kwam met reserve snijblad. Ook van Avid gezien. Remleidingen op maat maken zonder geklungel met messen. Remleiding in de opening leggen, met 2 vingers dichtknijpen en kaarsrecht en clean op maat.
Enjoy!!
Handig!!
Ik gebruik hiervoor altijd een nagelschaar voor huisdieren.
Ook super ideaal en goedkoper als dat tooltje. Voorbeeldje in de link
voor o.a. de bb95 (en bb86/89/92) rijders vond ik net iets. bb95 werkt met 24mm assen. kan dus geen bb30 as in. maar rotor heeft daar lagers voor zodat je dus wel een bb30 crank(as) in bb95 lagers kan proppen. zodoende kun je dus volgens mij elke crank rijden die je maar wilt . toch? of mis ik iets?
Er was een schroefje uit mijn schoenplaatje getrild onder het fietsen. Dus ik heb hem vandaag weer vastgezet en direct maar het plaatje aan de binnenkant van m'n schoen omgedraaid zodat ik de twee minst gebruikte schroefdraden gebruik. Alleen nu is het veel stroever om in te klikken en kan ik m'n schoen vrijwel niet bewegen terwijl ik ingeklikt zit (zonder uit te klikken).
Hoort dit en komt het omdat het nu weer een soort van 'nieuw' is en komt het bewegen weer door slijtage erin? Of maakt het dus wel degelijk uit hoe je het plaatje aan de binnenkant monteert?
[quote="Ruud"]Aandrijving
______________________________________
Na het topic sleuteltips/versnelling gelezen te hebben heb ik toch een vraag over welke stand dient de voor derailleur te staan en de spanning van de kabel.
Nieuwe kabel van shifter naar voor derailleur gelegd.
Kabelspanner op de shifter is ingedraaid en geen spanning op de kabel met de voor derailleur op het kleinste voorblad. (3x10V)
De L en H schroefjes half in/uit gedraaid.
Is dit beginstand om de kabel vast te draaien op de voor derailleur om daarna aan het afstellen te beginnen?