Onza Canis 29 ervaringen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
christiaan25
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: vr 7 oktober 2011, 11:36
Contacteer:

Ik ben ook erg benieuwd naar de Onza Canis Skinwall banden voor mijn singlespeed. Ik lees hier en daar dat de banden minder comfortabel zijn dan bijv. een RaRa 2.25. Wat is jullie ervaring hierin? Aangezien het een starre fiets is haal ik graag het comfort uit de banden.
Is de band breder/net zo breed als een 2.25 Schwalbe? Is de grip beter/minder dan een Schwalbe RaRa?
Gebruikersavatar
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

christiaan25 schreef:Ik ben ook erg benieuwd naar de Onza Canis Skinwall banden voor mijn singlespeed. Ik lees hier en daar dat de banden minder comfortabel zijn dan bijv. een RaRa 2.25. Wat is jullie ervaring hierin? Aangezien het een starre fiets is haal ik graag het comfort uit de banden.
Is de band breder/net zo breed als een 2.25 Schwalbe? Is de grip beter/minder dan een Schwalbe RaRa?
2.25, net zo breed, alleen ballonachtiger.
Ik rijd er nu mee in de Alpen en kan alleen maar zeggen: ik ben om! Wat een grip op de stenen hier! Ze zijn starrer waardoor het sturen beter gaat en meer controle over je fiets krijgt.
Vond ze alleen een beetje meer stuiteren, maar reed op de aangeven minimale bar van 2.5, rij nu 2 bar en dat scheelt enorm.
Ik heb veel verschillende banden geprobeerd en kwam altijd weer uit bij Schwalbe, maar heb nu een band gevonden die, m.i. nog beter is...maar weet nog niet hoe ze houden in de modder.. :wink:
christiaan25
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: vr 7 oktober 2011, 11:36
Contacteer:

Ik heb vandaag een setje besteld, ben benieuwd. Uitgaande van jou ervaring moet dat wel goed komen. :-q

Op mijn andere bike heb ik net een setje nieuwe Schwalbe (roro/rara) banden gemonteerd, waardoor ik ze meteen kan vergelijken.
RagR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 690
Lid geworden op: wo 2 september 2009, 10:53
Mijn mountainbike: Nog steeds een echte Gary Fisher Superfly Carbon 29

Ik heb ze ook op mijn SS zitten. Tubeless. Nu een paar keer op gefietst en ik vind vooralsnog mijn RaRa's wel beter. De Onza's vergen bij mij een wat hogere druk. Ik rijd ze nu op 2,5/2,5 terwijl ik mijn RaRa's op 2,0/1,8 rijd. De Onza hebben nl. de neiging om wat de rollen in bochten. Een tweede punt is dat ze op kiezelondergronden wat meer 'zoeken'. Mogelijk heeft dat te maken met de de hogere druk. Maar ook dat gedrag ken ik niet terug van mijn Schwalbe's.

Heb ik er spijt van? Nee, helemaal niet, want ze staan geweldig!!

Afbeelding
Raggen!
BerryFOX
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 643
Lid geworden op: di 15 augustus 2006, 10:26
Mijn mountainbike: Cannondale Flash Carbon Team / Salsa El Mariachi

Afbeelding

De onza's eens onder de cannondale gegooid...
Laatst gewijzigd door BerryFOX op do 2 oktober 2014, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

da's dus echt lelijk.
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

En ik dacht: dat is de mooste van dit draadje. Hoezo smaken verschillen.
v_schultinge

Ik vind het wel wat hebben. Ook op moderne fietsen. Kijk bijvoorbeeld naar Nino's bike.
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

De vorige 4 pagina's heb ik gelezen en ik ben benieuwd of er nog mtb'ers zijn die hun nieuwe ervaringen willen delen.
RagR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 690
Lid geworden op: wo 2 september 2009, 10:53
Mijn mountainbike: Nog steeds een echte Gary Fisher Superfly Carbon 29

Geen nieuwe. Wel een bestaande die versterkt is. Ik blijf het niet echt een superfijne band vinden omdat er meer lucht in moet dan in de RaRa en NoNi waar ik ervaring mee heb. De hogere druk verbetert het geheel niet echt. De verende kwaliteiten van een 29-er band nemen dan juist weer wat af. Da's jammer. Maar goed. Ik kocht ze voor de looks en die functie vervullen ze nog steeds prima. 8)
Raggen!
dekster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: wo 8 februari 2012, 13:17
Mijn mountainbike: Cannondale flash carbon

Super band. Zachte banden betekent ook meer weerstand. Wil je snel zijn dan komt comfort op plaats twee.

Ik rij de band tubeless. Nog geen enkele lekke band gehad. In het begin is de grip enorm. Nu de banden wat gesleten zijn zijn ze voor mijn gebruik eigenlijk helemaal ideaal. Minder profile en minder rolweerstand. Los van de looks rij ik voorlopig niets anders dan de onza's. De onza is voor mij t.o.v de Schwalbe's een veel betere band en de looks werken ook leuk mee.

Ze zijn overigens met tubeless velgen enorm simple tubeless te maken. Je hebt alleen je drukpomp nodig. Zonder latex blijven deze banden al op spanning.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Ik heb er nog één te koop liggen, voor de liefhebber. Ik heb hem overgenomen van een forum lid, maar ik vind ze niet mooi staan op mijn bike. Jammer genoeg......
Gebruikersavatar
raffar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 31 augustus 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 2013, GT Xizang 2014, GT Zaskar 96, GT Zaskar LE 92, GT Karakoram 90, Giant Seek
Contacteer:

Ik gebruik zelfs Ibex 27.5x2.4 skinwalls voor mijn 650B Zaskar (1996):

Afbeelding

en Canis 26x2.25 voor mijn retro projectje (Zaskar LE 1992):

Afbeelding

En het rijdt.... uhhhh geen idee :-)
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
tmilder
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 31 december 2007, 20:25

Ik rijd zelf met de Onza Canis sinds 2 jaar op een Scott Scale 29, en vind het nog steeds veruit de mooiste band die er is.
Maar op snelle parcoursen (Zandvoort), heeft de band echt een te hoge rolweerstand.
Ik rijd hier ook met de Furious Fred en RR, en die zijn aanzienlijk sneller.
De band is erg stug, bij 2 bar voelt de band erg hard aan. Ik denk dat ik ze gaan omwisselen voor een Thunder Burt, hoewel de looks van de Onza's niet te evenaren zijn!
Vlietser
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: di 4 november 2014, 16:44
Mijn mountainbike: Merida Big Trail 800

Iemand nog een setje in de aanbieding of weet iemand nog waar te koop?
Plaats reactie