Rocky Element 970RSL, build it, love it ;)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Dubber
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2392
Lid geworden op: za 2 januari 2010, 23:38
Mijn mountainbike: too much to list :)

Close to a new year, so close to a new bike!

Zo'n beetje het gehele jaar door schroef ik bikes ineen, nieuw of customizen, onderhoud of tune-ups... maar een bike voor jezelf is toch iets waarbij de focus net even verder gaat en mag gaan omdat je zelf de regie in handen hebt anders dan dat je "in opdracht van" aan het sleutelen bent.

Mijn vorige bike was uit de stal van Rocky Mountain en ik was zeer te spreken over de Element 950. Het was echter tijd voor vernieuwing en na een mooi bod is de Element van eigenaar gewisseld. Nu opnieuw gekozen voor het mooie merk Rocky maar dan de carbonnen-broer Element 970RSL met de fijne geometrie alleen iets meer racy gericht aangezien ik niet meer ga beschikken over een 120mm Revelation uit huize Rockshox waar eveneens de Monarch van afkomstig was maar nu alle demping van de huistuner Fox in 100mm met een dual remote CTD bediening om tijdens het biken de volledigheid van de visie van Fox te kunnen benutten.

Onderstaand vast wat foto's van de bike;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de foto's zijn ook de wielen te zien met ZTR Flow velgen, achter een Novatec NT-D712SB naaf en voor Novatec NT-D711SB allebei in rood, Sapim spaken CN AERO 424 flat in zwart compleet met Sapim Polyax Aluminium rode nippels. Ik heb bewust gekeken naar het gebruik en niet zozeer naar de allerlichtste wielset die er maar te krijgen is. Deze wielen zullen ruw terrein voor de kiezen krijgen dus heb ik gekozen voor kwaliteit. De banden en binnenbanden komen uit de stal van Maxxis. De buitenbanden zijn Maxxis Ardent Skinwall in 2'25 en binnenbanden zijn Maxxis Ultralite's geworden.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de aandrijving heb ik gekozen voor een Rotor 3D crank met 38-25 vertanding en originele Rotor lagers voor in de BB92 bracketpot. De ketting komt van Connex in niet al te overdreven goudkleur, met Sram X9 directmount S3 voorderailleur en achter een Sram X0 Red met lange kooi. Voor de shifters heb ik gekozen voor Sram XX om extreme precisie te waarborgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder nog een klein opvallend iets, en dat getuige deze foto. Missend deel was de kabelstop onderaan de bracketpot. Eveneens miste een klein klemmetje op de voorvork om de remleiding vast te houden. Opzich niet erg maar bij een aankoop van deze orde hoort zoiets niet door mij (of welke klant dan ook) alsnog aangekocht te worden, tientjeswerk is klantenbinding in mijn optiek en dat getuigd dat je achter je service en woord staat. Als je een frame levert is dat alles omvattend en niet zielepoten om kleine onderdeeltjes. Reden voor mij om e.e.a. op eigen manier in te vullen en heb de eer maar aan mezelf gehouden, money ain't a thing, toch? ;)

Afbeelding

Voor de remmerij heb ik gekozen voor Sram X0 red met passende 180mm HS1 schijven. Buiten het feit dat ze perfect matchen met de kleurstelling van de opbouw remmen ze ook fijn als je ze maar goed doet onderhouden. Er waren andere alternatieven maar wilde graag alles in Sram-style houden dus vandaar.

Afbeelding

Voor de verdere afmontage heb ik gekozen voor een Syntace Vector 680mm 12graden stuur met daarbij Sram foamies in combinatie met een Syntace F109 90mm 6graden stuurpen en om het af te toppen een Syntace P6 zadelpen in 400mm. Als zadel grijp ik weer terug naar een Fizik Gobi die me heel goed is bevallen op de vorige bike.

Afbeelding

Het balhoofd is een Cane Creek Forty geworden in zwart, wat Sram carbon spacers en heb mezelf ook Shimano klikkers van de 540 serie aangekocht, net wat lichter maar zonder XT opschrift, dat is ook gelijk het enige van Shimano wat op de fiets gaat komen ;) (puur principe en voorliefde voor Sram).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er komen dus nog wat onderdelen deze kant op die je nog niet op de foto's hebt kunnen zien, van het verloop en het uiteindelijke plaatje zal ik zeker nog foto's maken en deze hier posten. Naar verwachting zal de bike halverwege volgende maand in elkaar staan, nog wat puntjes op de i en dan het grote vergelijk van aluminium naar carbon :)

Groetjes Ralph 8)
Laatst gewijzigd door Dubber op di 1 december 2015, 22:56, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Jij doet nooit half werk lijkt wel... Prachtig frame en dito opbouw!
Crash and Learn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 689
Lid geworden op: di 10 mei 2005, 19:35
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 7.0 EX
Contacteer:

woooow
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Mooi hoor! In deze kleuren vind ik Rocky's altijd het mooist :-q
Maar eh een 680mm stuur? In het tijdperk van brede sturen en korte stuurpennen kan dat toch eigenlijk niet?
Dubber
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2392
Lid geworden op: za 2 januari 2010, 23:38
Mijn mountainbike: too much to list :)

@Patrick_V: dankje, mooi compliment! Door de jaren heen ben ik wel steeds kritischer geworden, wellicht is dat dan steeds meer terug te zien in mijn builds?

@Crash and Learn: hahaha, hij is nog niet af he!

@Michel3vb: een typische rocky draagt deze kleuren, helemaal eens. 680mm is precies goed voor mij, anders dan kijken wat "in" is vind ik het belangrijker dat specifieke onderdelen functioneel zijn. Als een 100cm breed stuur in zou zijn zou ik kiezen voor een 680mm, en als een 50cm stuur in zou zijn zou ik kiezen voor een 680mm ;)
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

Dit gaat iets moois worden, heeft zeker mijn aandacht dit. :-q
Als pedalen wel eens Eggbeater overwogen? Zijn er in mooi rood. :wink:
In de Sram familie zit Rock Shocks, bewust dan toch voor Fox gekozen?
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
Dubber
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2392
Lid geworden op: za 2 januari 2010, 23:38
Mijn mountainbike: too much to list :)

Ik heb van wat mensen gehoord dat ik hem beter in de vitrine kan zetten in de woonkamer als hij af is... Natuurlijk gaat deze gewoon keihard in gebruik maar eerst volledig vastleggen op de gevoelige plaat!

Deze kwam nu eenmaal met de Foxy's, mij maakt het weinig uit, intern ken ik beide merken goed uit mn hoofd omdat ik ze al zo vaak geserviced heb. Dual remote ctd systeem lijkt me wel leuk om te proberen en ervaren. Eggbeaters komen er niet op, ooit wel eens een foto gezien van Luke aka Mtbdriver waarbij eea afgebroken was, maargoed die jongen krijgt alles kapot ;) heb hem nog nooit een shimano klikker zien slopen, dus dat als referentie gezien moet het wel goedkomen hahaha, nee vind het zelf ook aangename pedalen en volstaat prima!
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1611
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

heel mooi, ben benieuwd naar de complete opbouw foto. Is tubeless rijden gezien het keiharde gebruik ook nog een optie
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
Dubber
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2392
Lid geworden op: za 2 januari 2010, 23:38
Mijn mountainbike: too much to list :)

fonzie schreef:heel mooi, ben benieuwd naar de complete opbouw foto. Is tubeless rijden gezien het keiharde gebruik ook nog een optie
Danku, foto's volgen, dat is een belofte!

Genoeg tubeless marathonrijders gezien met latex op hun rug, natuurlijk dat is een extremis maar ik neem liever een biba mee ;)
memento-mori
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 620
Lid geworden op: do 7 januari 2010, 00:36
Mijn mountainbike: Liteville 601

Als je dan toch in ruw terrein gaat rijden met deze wielen en bewust kiest voor gebruik van binnenbanden, waarom kies je dan toch voor deze ultralight binnenbanden?
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Dit word zeker weten een mooie bike als ie helemaal af is :winkie: :-q
Dubber
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2392
Lid geworden op: za 2 januari 2010, 23:38
Mijn mountainbike: too much to list :)

@Memento: gewoon omdat het kan, interesse om te weten of zoiets echt scheelt, if not: ik heb genoeg spares ;)

@Shaggadellick: ik doe mn best, plaatje in mijn hoofd uitwerken and i'm done!
Adwin van eijk
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 448
Lid geworden op: zo 12 augustus 2007, 14:14
Mijn mountainbike: Komt te weinig buiten
Contacteer:

Dat wordt een mooi fietsje :-q , ben benieuwd naar het eind resultaat
Het is te leuk om niet te doen
bip bip2
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 22 december 2010, 15:21

hm, een opbouw om te volgen :-q
Kan je het gewicht van de Ardent's eens checken?

grt,
bip bip2
Gebruikersavatar
mtbdriver
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4491
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 20:52
Mijn mountainbike: heeft jeuk
Contacteer:

Geen wonder dat het zo lang duurt... Alleen maar foto's aan het maken van al dat moois :wink:
Wordt een beauty! Have fun met verdere opbouw :-q
www.vaude.com

http://www.lukevanleeuwen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie