Voorstellen; eerste (probeer)fiets: Gazelle Impulse

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Plato112
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: do 4 juni 2015, 14:45
Mijn mountainbike: Trek Superfly 5 2014

Hallo allemaal,

Ik heb me pas al voorgesteld in het daarvoor bedoelde topic, maar dat was natuurlijk erg in het kort.
Sinds kort heb ik een oud beestje (Gazelle Impulse) waarmee ik wil uitzoeken of het mtb'en wat voor mij is. Deze fiets heb ik erg goedkoop gekocht en is/was ook in redelijke staat, afgezien van i.i.g. de ketting en cassette.
Overigens studeer ik nog dus ik heb meer tijd dan geld.
Dit is het beestje:
Afbeelding

De specs zijn niet zo hoogdravend, want de fiets is Shimano Acera 3x8 afgemonteerd. Ook de voorvork (RST Gila TL) is niet zo geweldig, maar functioneert nog goed en voldoet voor mij nu nog prima.

Ondertussen heb ik al behoorlijk wat lopen klussen en de volgende zaken gedaan:
  • Heel erg veel gelezen/gekeken op internet
  • Kabels schoongemaakt en gesmeerd
  • V-brake achter afgesteld
  • Remschijf voor ontdaan van een kleine slag, schijf schoongemaakt met isopropanol en voorrem proberen af te stellen (daar ben ik nog niet tevreden over)
  • Derailleurs afgesteld
  • Pedalen uit elkaar gehaald, één voorzien van nieuwe lagers en alles opnieuw gesmeerd
  • Ketting vervangen, om vervolgens te concluderen dat de cassette ook vervangen moest worden omdat ie doortrapte. Daar was ik al bang voor omdat de ketting veel te lang was geworden.
  • Cassette vervangen
  • Allerlei zaken gesmeerd
  • Fiets flink door de modder getrokken en geheel schoongemaakt. Hierbij kreeg ik de MissingLink niet open en ik heb nog geen speciaal gereedschap om de ketting op de fiets schoon te maken. Dat was dus klooien met een tandenborstel.
Misschien nog wel meer, maar daar kom ik zo niet op.

Ik zit nu nog met een aantal zaken, waar ik niet van weet hoe ik die het beste aanpak:
Ik twijfel of de kettingbladen voor versleten zijn aangezien de ketting zo ver heen was en dan vooral het middenblad, zie ook deze foto:
Afbeelding

De voorrem (Tektro Novela) is niet wat ik van een fatsoenlijke rem verwacht. Ik krijg deze niet afgesteld zodat ik zo hard kan remmen dat bijv. een stoppie zou kunnen maken.
Ik heb de schijf al recht en schoongemaakt, ik heb geprobeerd de boel nogmaals in te remmen en de blokken zijn nog prima. Zou ik nog kunnen proberen om andere blokken te nemen of kan ik beter uitkijken naar bijv. een Avid BB7 (wat ik eigenlijk te duur vind op het moment)?

En tenslotte de banden. Nu zitten er Vredestein G-ribs 26x1.7 op en daar word ik niet echt vrolijk van. Op harde ondergrond is er niks aan de hand, maar op het parcours wat ik nu vaak rijd is er ook mul zand, ook in een klimmetje. Daar kom ik dus soms niet omhoog omdat ik meteen alle grip verlies. Zoals hieronder te zien is heeft de band niet al te veel profiel en het is natuurlijk ook een smalle band als ik kijk wat hier over het algemeen wordt gebruikt.
Afbeelding
Wat voor band zou beter zijn? Ik gebruik de fiets voornamelijk in het bos waar veel scherpe bochten in zitten, korte klimmetjes en stukken met mul zand. Ik denk zelf aan een 2.1 of 2.2 band, maar vind dit erg moeilijk in te schatten.

Tot zover mijn geblaat, ik ga nu nog ff snel het bos in ;)
ducktape
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 314
Lid geworden op: wo 17 april 2013, 16:27
Mijn mountainbike: Cube race One, On One Inbred 29" SS

onthou al het begin is klein en dit is de ideale mtb waar je je niet druk hoeft te maken dat je een carbon frame van een paar duizend euro breekt :-q

Zelf ook met een dergelijke mtb beginnen en achteraf blijkt: if it ain't broke, don't fix it! Wat de bandjes betreft, mul zand is altijd een moeilijk geval, een bredere band zal wel meer grip geven maar begin eerst eens met een lagere bandenspanning (er van uit gaande dat je nu boven de 2 bar zit of iets dergelijks) beetje met stapjes verlagen zodat je een beetje gevoel krijgt wanneer je band te ver doorzakt maar 2 bar moet met 1.7 bandjes geen problemen opleveren lijkt me zo.

En qua remmen, zolang je nog stopt lekker laten zitten. als het mtbe je bevalt zal er waarschijnlijk een geheel andere mtb voor in de plaats komen en alles wat je er nu nieuw opzet is dan ergens toch zonde.
Gebruikersavatar
Plato112
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: do 4 juni 2015, 14:45
Mijn mountainbike: Trek Superfly 5 2014

ducktape schreef:onthou al het begin is klein en dit is de ideale mtb waar je je niet druk hoeft te maken dat je een carbon frame van een paar duizend euro breekt :-q

Zelf ook met een dergelijke mtb beginnen en achteraf blijkt: if it ain't broke, don't fix it! Wat de bandjes betreft, mul zand is altijd een moeilijk geval, een bredere band zal wel meer grip geven maar begin eerst eens met een lagere bandenspanning (er van uit gaande dat je nu boven de 2 bar zit of iets dergelijks) beetje met stapjes verlagen zodat je een beetje gevoel krijgt wanneer je band te ver doorzakt maar 2 bar moet met 1.7 bandjes geen problemen opleveren lijkt me zo.

En qua remmen, zolang je nog stopt lekker laten zitten. als het mtbe je bevalt zal er waarschijnlijk een geheel andere mtb voor in de plaats komen en alles wat je er nu nieuw opzet is dan ergens toch zonde.
Ik vind het eigenlijk ook wel leuk om er nu van alles zelf aan te kunnen doen zonder bang te hoeven zijn dat ik iets duurs kapot maak.

Die lagere spanning heb ik er al in gehad. Ik heb (nog) geen pomp met drukmeter, maar de banden waren eigenlijk te zacht want de velg raakte regelmatig de grond als ik op snelheid een boomwortel meepakte. Zelfs met zo'n lage druk kwam ik er niet fatsoenlijk doorheen.
Anyway, ik heb hetzelfde stuk net weer gereden en ik merk dat ik steeds harder overal overheen durf en daardoor ook meer snelheid meeneem wat het probleem wel iets minder maakt. Ben er wel van overtuigt dat een bredere band me nog steeds gaat helpen. Misschien dat je me daarmee al uit de brand gaat helpen :)

De voorrem vind ik in zoverre vervelend dat ik het idee heb dat gewone fietsen harder remmen dan mijn mtb. In het bos heb ik hier overigens geen last van want als ik al hard moet remmen is dat steil naar beneden en dan blijf ik lekker van die voorrem af of gebruik ik em maar heel lichtjes.

Anyways ik heb me net alweer een uurtje vermaakt, dus de fiets betaald zich snel terug.
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

Heerlijk toch om zo lekker met het fietsen te beginnen!
Staat je zadel alleen niet scheef? Op de foto staat de punt omhoog terwijl deze normaal recht (horizontaal) staat of zelfs licht met de punt naar beneden :)
Gebruikersavatar
Specialized19
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 27 januari 2012, 17:59

Niks mis mee om mee te beginnen. Alleen is die band gewoon kaal bovenop (als ik het goed zie).
Je moet zo'n rem af kunnen stellen dat ie goed remt (mits goede blokken).
Setje racing ralphs of nobby nic's erop en je hebt bakken grip! verder niet teveel aan de fiets doen.
Mooi sparen voor een nieuwe fiets wanneer je het virus echt te pakken hebt...
Veel pret!
Banana!
https://www.facebook.com/WildDukeBikePark" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wilddukes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Plato112
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: do 4 juni 2015, 14:45
Mijn mountainbike: Trek Superfly 5 2014

Maaarek schreef:Heerlijk toch om zo lekker met het fietsen te beginnen!
Staat je zadel alleen niet scheef? Op de foto staat de punt omhoog terwijl deze normaal recht (horizontaal) staat of zelfs licht met de punt naar beneden :)
Ja, is een goede uitlaatklep!
Punt staat wel iets omhoog, maar lang niet zo erg als de foto doet vermoeden. Ik las hier:http://sheldonbrown.com/saddles.html dat iets omhoog of horizontaal allebei kan, maar moet zeggen dat ik de stand van het zadel nog niet veranderd heb. Ga ik sowieso nog een keer proberen.
Specialized19 schreef:Niks mis mee om mee te beginnen. Alleen is die band gewoon kaal bovenop (als ik het goed zie).
Je moet zo'n rem af kunnen stellen dat ie goed remt (mits goede blokken).
Setje racing ralphs of nobby nic's erop en je hebt bakken grip! verder niet teveel aan de fiets doen.
Mooi sparen voor een nieuwe fiets wanneer je het virus echt te pakken hebt...
Veel pret!
Ja de band is bijna kaal, maar deze is vanaf de fabriek, volgens mij, al heel glad in het midden. Neemt niet weg dat ie niet zoveel grip heeft.
ducktape heeft me al wat banden aangeboden die ik uit ga proberen :)
Gebruikersavatar
Plato112
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: do 4 juni 2015, 14:45
Mijn mountainbike: Trek Superfly 5 2014

Tot vandaag reed ik met een oude helm die ik bij mijn fiets had gekregen. Deze paste wel redelijk, maar was al bijna 10 jaar oud en vertrouwde ik niet helemaal. Natuurlijk altijd beter dan zonder helm!

Dus afgelopen weekend op zoek geweest naar een leuk helmpje voor een nog leukere prijs, want m'n budget is natuurlijk beperkt. Toevallig kwam ik op Amazon.de deze tegen: http://www.amazon.de/gp/product/B00A2G8 ... ge_o00_s00
Een Kali Chakra Plus, uit een ouder modeljaar denk ik. De kleur was niet mijn favoriet, maar deze was zo goedkoop dat ik dat wel overleef.
Prijs is nu weer hoog, maar dit is wat ik betaalde:
Afbeelding

Deze kwam vandaag binnen samen met het tangetje om een MissingLink te openen :)
Afbeelding
Afbeelding

Helm past prima en is goed af te stellen, dus ik ben weer blij!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Overigens: dat middenblad is niet echt versleten maar die scheuren erin is wel wat raar. Daar heeft iemand lomp gedaan. Als je er geen last van hebt: gewoon laten zitten!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Plato112
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: do 4 juni 2015, 14:45
Mijn mountainbike: Trek Superfly 5 2014

Kapitein Iglo schreef:Overigens: dat middenblad is niet echt versleten maar die scheuren erin is wel wat raar. Daar heeft iemand lomp gedaan. Als je er geen last van hebt: gewoon laten zitten!
Hmm, ik had niet eens in de gaten dat dat een scheur was. Nu ik het zo nog eens bekijk lijkt dat inderdaad, dat ga ik zo even goed nakijken.
Bedankt dat je me hier op wees!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik kan het niet heel goed zien hoor, maar het lijkt alsof er tussen twee tandjes zoveel materiaal is weggedrukt dat er een scheurtje is ontstaan.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Plato112
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: do 4 juni 2015, 14:45
Mijn mountainbike: Trek Superfly 5 2014

Kapitein Iglo schreef:Ik kan het niet heel goed zien hoor, maar het lijkt alsof er tussen twee tandjes zoveel materiaal is weggedrukt dat er een scheurtje is ontstaan.
Ik heb het nog even gecheckt en het is gelukkig geen scheur. Het is één van die uitsteeksel die helpt bij het schakelen met wat vuil eraan. Door de manier waarop de foto is gemaakt, kijk je net tussen het uitsteeksel en het body van het blad door, maar dat is bij alle uitsteeksels zo. Deze lijkt wel iets verder naar buiten te staan dan de rest dus wellicht heeft ie een tik gehad, maar het is niet zo erg als ik vreesde.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een goede manier om eens lekker aan het mtb-en te ruiken voordat je een bak geld uitgeeft. En uiteindelijk heb je meer lol van tijd dan van geld: beter wel kunnen fietsen op een betaalbare fiets dan geen tijd hebben om op je (te..?) dure in de schuur verblijvende ros te kunnen rijden ;-)
En wat iedereen die goedkoop begonnen is denk ik wel kan beamen: het plezier was destijds niet echt minder dan nu.

Ik heb nog wel wat redelijke banden over, mocht je in de buurt van Tilburg wonen kun je ze gratis op komen halen (pb maar even als je interesse hebt).

Oja, je rem: als je een V-brake op je vork kunt monteren en je hebt een velg die er geschikt voor is kun je een velgrem overwegen. Een fatsoenlijke V-brake remt zeker niet minder dan een slechte schijfrem maar is wel goedkoper.
Of toch een nieuwe schijfrem, soms heb je al voor minder als 30 euro een rem. Schijf en adapter kunnen waarschijnlijk blijven zitten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Plato112
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: do 4 juni 2015, 14:45
Mijn mountainbike: Trek Superfly 5 2014

Vanavond even een korte omweg gemaakt om van dit uitzicht te genieten :)
Afbeelding
Afbeelding

Kan slechter dacht ik zo!
Zo kom je nog eens op plekjes dicht bij huis die ik anders nooit zou zien.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Dat vind ik nou ook een van de leuke dingen aan mtben, verkennen en komen waar je anders niet zou komen (of je moet voor evenveel omgeving 30x er gaan wandelen... :roll:).
Gebruikersavatar
Plato112
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: do 4 juni 2015, 14:45
Mijn mountainbike: Trek Superfly 5 2014

Bergbike schreef:Dat vind ik nou ook een van de leuke dingen aan mtben, verkennen en komen waar je anders niet zou komen (of je moet voor evenveel omgeving 30x er gaan wandelen... :roll:).
Klopt inderdaad. Leuk om zo wat onverwachte dingen tegen te komen en wegen te zien waar je normaal niet komt.
Ik pak op het moment vaak dezelfde route omdat dat letterlijk om de hoek ligt en dat een uitdagend single track is. Dat vind je natuurlijk niet zomaar als je zomaar ergens gaat rijden.

Afgelopen zondag na een harde regenbui toch nog gaan fietsen. Ik had wel wat water op het pad verwacht, maar het was echt een zwembad. Sommige stukken waren meer water dan pad, dus toen zag de fiets er zo uit:
Afbeelding

Om dat goed schoon te krijgen was geen makkelijk klus.
Ook maar eens naar de stand van m'n zadel gekeken en die stond toch wat ver achterover. Ik dacht dat fix ik wel even, maar helaas die bout zat gruwelijk vast. Na vier keer WD40 erop spuiten en twee keer een nacht laten staan uiteindelijk los gekregen door de inbussleutel te verlengen met een metalen buis. Zadel recht gezet en alles zo goed vastgedraaid, maar helaas na eerste buts in de weg kieperde het zadel weer achterover naar de stand waar ie eerst ook in stond. Er zat ook nog een kleinere inbusbout en ook die vaster gedraaid en alles zo vast mogelijk gedraaid, maar dat mocht niet baten. Ik weet niet of dit nog te fixen valt of dat er iets versleten/kapot is.
Plaats reactie