Voorstellen; eerste (probeer)fiets: Gazelle Impulse

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Sander2511996
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 11:18
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 8.0 2015 Meteor grey - red

Zo te horen is die dan inderdaad versleten en moet er een nieuwe op.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Zo'n zelfde Impulse ben ik ook op begonnen. Eigenlijk nooit gezeur mee gehad. Vergeleken met hedendaagse fietsen wel zwaar, maar daardoor wel degelijk. Moet ook zeggen dat ik 'm af en toe schoonmaakte en de ketting in het "vet" zette. Verder niks.

Wat betreft je remmen, die van mij had destijds achterop een v-brake van Shimano en voorop een mechanische schijfrem van Shimano. Waarbij ik met de v-brake nooit gedoe had en de schijfrem continu aandacht vroeg. Volgens mij is de originele velg voorop wel geschikt voor v-brakes.

Je achterband is idd de originele nog. Een setje Racing Ralphs maakt al een wereld van verschil. En anders zou ik zeker het aanbod van Kermit aanpakken. Ohja en een nwe zadelpen opscharrelen.
“Old, not obsolete”
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Uitprobeerbandjes zijn al onderweg ;-)

Wat voor diameter is die zadelpen? Soms staat het ergens onderin gegraveerd, gangbare diameters zijn 27.2mm, 30.9mm en 31.6mm. Maar er zijn ook een hele hoop afwijkende maten... juist bij wat oudere fietsen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MaReVin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: za 26 mei 2012, 01:51
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp 26

Ik heb (bijna) dezelfde fiets - mijn eerste MTB gekocht bij Kees' Fietsshop in Noordwijk aan Zee plm. 10 jaar geleden (een Gazelle "Extreme"). Vorige week de hele fiets gestript en alle onderdelen (muv de schakelgroep) vervangen en geupgrade. De fiets doet nu dagelijks dienst als woon-werk fiets en is voor mijn "queeste" om weer wat kilo's kwijt te raken lekker bombproof opgebouwd (fiets is na al die jaren nog oerdegelijk en in vergelijking tot mijn Specialized's vind ik het dan ook niet zo erg als ze wat te lijden heeft van de berijder met overgewicht :P )

De zadelpen die er standaard op zit is troep, ik had hetzelfde probleem als wat jij beschrijft. Van de week een zadelpen opgepikt van BBB. Diameter (mits we over hetzelfde praten) is overigens 29.8mm. Die zijn niet zo gangbaar bij huidige MTB's, maar na enig zoeken kwam ik dus bij een pen van BBB terecht. Kost je €29,-- (bij Bike2Build in Vlaardingen), voor dat geld heb ik niet verder gezocht ;)

Veel plezier met de bike, het is een mooie bike om mee te beginnen!
"Work to Eat. Eat to Live. Live to Bike. Bike to Work."
Gebruikersavatar
Plato112
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: do 4 juni 2015, 14:45
Mijn mountainbike: Trek Superfly 5 2014

Marco79 schreef:Zo'n zelfde Impulse ben ik ook op begonnen. Eigenlijk nooit gezeur mee gehad. Vergeleken met hedendaagse fietsen wel zwaar, maar daardoor wel degelijk. Moet ook zeggen dat ik 'm af en toe schoonmaakte en de ketting in het "vet" zette. Verder niks.

Wat betreft je remmen, die van mij had destijds achterop een v-brake van Shimano en voorop een mechanische schijfrem van Shimano. Waarbij ik met de v-brake nooit gedoe had en de schijfrem continu aandacht vroeg. Volgens mij is de originele velg voorop wel geschikt voor v-brakes.

Je achterband is idd de originele nog. Een setje Racing Ralphs maakt al een wereld van verschil. En anders zou ik zeker het aanbod van Kermit aanpakken. Ohja en een nwe zadelpen opscharrelen.
Banden van kermit (voor Nobby Nic 2.4 en achter Maxxis Ardent 2.25) liggen er sinds gisteren op. Wereld van verschil in grip en stabiliteit!
kermit schreef:Uitprobeerbandjes zijn al onderweg ;-)

Wat voor diameter is die zadelpen? Soms staat het ergens onderin gegraveerd, gangbare diameters zijn 27.2mm, 30.9mm en 31.6mm. Maar er zijn ook een hele hoop afwijkende maten... juist bij wat oudere fietsen.
Waarvoor dank!
MaReVin schreef:Ik heb (bijna) dezelfde fiets - mijn eerste MTB gekocht bij Kees' Fietsshop in Noordwijk aan Zee plm. 10 jaar geleden (een Gazelle "Extreme"). Vorige week de hele fiets gestript en alle onderdelen (muv de schakelgroep) vervangen en geupgrade. De fiets doet nu dagelijks dienst als woon-werk fiets en is voor mijn "queeste" om weer wat kilo's kwijt te raken lekker bombproof opgebouwd (fiets is na al die jaren nog oerdegelijk en in vergelijking tot mijn Specialized's vind ik het dan ook niet zo erg als ze wat te lijden heeft van de berijder met overgewicht :P )

De zadelpen die er standaard op zit is troep, ik had hetzelfde probleem als wat jij beschrijft. Van de week een zadelpen opgepikt van BBB. Diameter (mits we over hetzelfde praten) is overigens 29.8mm. Die zijn niet zo gangbaar bij huidige MTB's, maar na enig zoeken kwam ik dus bij een pen van BBB terecht. Kost je €29,-- (bij Bike2Build in Vlaardingen), voor dat geld heb ik niet verder gezocht ;)

Veel plezier met de bike, het is een mooie bike om mee te beginnen!
Als ik alle reacties hier zo lees dan is die zadelpen inderdaad klaar.
Dat wordt komend weekend weer even uitzoeken welke diameter het is en waar ik een nieuwe kan scoren.
Gebruikersavatar
Plato112
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: do 4 juni 2015, 14:45
Mijn mountainbike: Trek Superfly 5 2014

MaReVin schreef:Ik heb (bijna) dezelfde fiets - mijn eerste MTB gekocht bij Kees' Fietsshop in Noordwijk aan Zee plm. 10 jaar geleden (een Gazelle "Extreme"). Vorige week de hele fiets gestript en alle onderdelen (muv de schakelgroep) vervangen en geupgrade. De fiets doet nu dagelijks dienst als woon-werk fiets en is voor mijn "queeste" om weer wat kilo's kwijt te raken lekker bombproof opgebouwd (fiets is na al die jaren nog oerdegelijk en in vergelijking tot mijn Specialized's vind ik het dan ook niet zo erg als ze wat te lijden heeft van de berijder met overgewicht :P )

De zadelpen die er standaard op zit is troep, ik had hetzelfde probleem als wat jij beschrijft. Van de week een zadelpen opgepikt van BBB. Diameter (mits we over hetzelfde praten) is overigens 29.8mm. Die zijn niet zo gangbaar bij huidige MTB's, maar na enig zoeken kwam ik dus bij een pen van BBB terecht. Kost je €29,-- (bij Bike2Build in Vlaardingen), voor dat geld heb ik niet verder gezocht ;)

Veel plezier met de bike, het is een mooie bike om mee te beginnen!
Nou ik ben net ff op onderzoek uitgeweest en de zadelpen eens van dichtbij bekeken. Ik had deze eigenlijk nog nooit verwijderd en het zadel stond al precies goed (hoogte) toen ik de fiets kreeg dus nog nooit wat aan gedaan, maar gelukkig was de pen gesmeerd en kon ik em er zo uit trekken. Op de pen zelf kon ik geen diameter o.i.d. ontdekken dus toen maar de schuifmaat erbij gepakt. Die zei 29,7 mm, dus ik verwacht dat die 29,8 inderdaad is wat ik zoek.
Dus daar kan ik komend weekend naar op zoek. I.i.g. bedankt voor de tip van Bike2Build.
Gebruikersavatar
Plato112
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: do 4 juni 2015, 14:45
Mijn mountainbike: Trek Superfly 5 2014

Tijd voor een update:
Toen ik de fiets kreeg schakelde deze redelijk, tenminste voor wat ik ervan verwachtte. Ik had natuurlijk nog geen ervaring met hoe het moest werken, maar de versnellingen pakten altijd wel zonder dubbel te moeten schakelen o.i.d.. Dat werd steeds slechter en na twee keer een flink natte en modderige rit werd het steeds slechter. Afstellen haalde niets uit want zodra opschakelen goed ging, was het terugschakelen weer in de problemen. Toen nog geprobeerd de kabels te smeren en dat leek even te helpen, maar korte tijd later kon ik met geen mogelijkheid van de 5 naar de 6 schakelen zonder de hele achterderailleur zo af te stellen dat deze totaal niet meer naar een kleiner verzet wilde.
Ik had al gelezen dat dit aan de kabels kon liggen en toen maar een nieuw setje schakelkabels besteld (goedkoopste Jagwire). Deze heb ik gisteren gemonteerd en wow, dat maakt een verschil. Zo heeft de fiets nog nooit geschakeld, na afstellen pakt ie, ook achter, direct op in elke versnelling. Ik had expres voor de rest niks extra gesmeerd of veranderd zodat ik zeker wist dat het alleen aan de kabels zou liggen en dat is dus een verschil van dag en nacht.
De oude kabels waren wel echt verrot. Achter bij de derailleur was al één streng van de kabel afgebroken nog voor het bevestigingspunt en dat rafelde dus. Ook was de binnenkabel te scherp verbogen waardoor deze extra wrijving veroorzaakte. De buitenkabel was bij de derailleur ook niet voorzien van zo'n dopje aan het eind en de kabel was enigszins geknikt omdat deze te kort was en een te scherpe bocht moest maken. Deze kabel was al ooit vervangen door de vorige eigenaar want hij week af van alle andere kabels op de fiets, maar daar is dus duidelijk iets misgegaan.
De voorderailleur schakelde nog wel redelijk maar ook niet geheel soepel. De binnenkabel bleek bij de shifter flink verroest. Nu schakelt de voorderailleur ook heel wat soepeler. Dus ik ben blij!

Ik had ook al de zadelpen vervangen, de banden van Kermit erop gelegd en even een bel erop gezet omdat dat toch wel handig is als je van veraf wilt laten horen dat je eraan komt.
Daarnaast nog overgestapt van Finish Line Dry Lube op Squirt Lube voor de ketting. Die Finish Line gaf me toch een zooi op de ketting en begon binnen 20 km al te kraken, Squirt doet het geweldig en ik hoor niks na 30 km fietsen. Nu nog even kijken hoe Squirt zich houdt in natte omstandigheden, maar slechter dan Finish Line zal het vast niet zijn.


Zo stond de fiets er gisterenavond bij tijdens een rondje door het bos:

Afbeelding
Afbeelding

Fietsje is er flink op vooruit gegaan de afgelopen weken, nu ik nog ;)
Laatst gewijzigd door Plato112 op za 11 juli 2015, 02:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Dat komt vanzelf, als je lol hebt! Nice work.

Ga je die frisbee achter je cassette nog over de heg smijten? Ik zeg niet snel dat iets er niet uit ziet, maar... Voordat je dat doet, wel er zeker van zijn dat de derailleur goed gelimiteerd is en niet in je spaken kan komen, inclusief stukje kabel dat uitsteekt. (Of hadden we het hier al over gehad? Kan ook een ander topic geweest zijn).
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Leuk fietsie & goed bezig !
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Lekker genieten van dat ding. Vond het eerder een heerlijke fiets. Mocht je nog wat centjes hebben liggen, dan zou je eventueel kunnen kijken naar een lichtere voorvork. Uit ervaring weet ik dat deze wel redelijk zwaar, maar wel degelijk en best goed zijn werk doen.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
Plato112
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: do 4 juni 2015, 14:45
Mijn mountainbike: Trek Superfly 5 2014

Bergbike schreef:Dat komt vanzelf, als je lol hebt! Nice work.

Ga je die frisbee achter je cassette nog over de heg smijten? Ik zeg niet snel dat iets er niet uit ziet, maar... Voordat je dat doet, wel er zeker van zijn dat de derailleur goed gelimiteerd is en niet in je spaken kan komen, inclusief stukje kabel dat uitsteekt. (Of hadden we het hier al over gehad? Kan ook een ander topic geweest zijn).
Hahaha, nee hier hadden we het nog niet over gehad en ik weet dat dat ding eigenlijk not done is maar heb nog geen zin gehad om em eraf te halen. Ook omdat ik zoveel loop te klooien met het afstellen van m'n versnellingen, kapotte spaken hoeft niet van mij. Moet ook zeggen dat ik niet zeker weet of ik de limit wel ooit afgesteld heb, dat zal ik morgen nog eens doen want vanavond gooide m'n voorderailleur de ketting ook al over het grootste blad.
Marco79 schreef:Lekker genieten van dat ding. Vond het eerder een heerlijke fiets. Mocht je nog wat centjes hebben liggen, dan zou je eventueel kunnen kijken naar een lichtere voorvork. Uit ervaring weet ik dat deze wel redelijk zwaar, maar wel degelijk en best goed zijn werk doen.
Ik heb wel naar een andere voorvork gekeken, maar ik denk niet dat ik deze fiets nog ga upgraden (goede voorvork is ook wel erg duur, zelfs duurder dan wat ik voor de fiets heb betaald). Ik heb het idee dat de hele fiets sowieso behoorlijk zwaar is, zeker omdat ik zelf nog geen 65 kg weeg. Als ik het leuk blijf vinden denk ik dat over een tijdje naar een leuk tweedehandsje ga kijken waarbij bijna alle onderdelen beter zijn dan wat ik nu heb.
Ik zit nu al veel op marktplaats te kijken wat er beschikbaar is en er komt best leuk spul langs voor rond de €500/600. Ik moest me afgelopen week behoorlijk inhouden om niet een Cube LTD CC uit 2010 (XT afgemonteerd met Reba vork) te kopen voor rond de €450.

Misschien dat ik over een maandje al weer wat anders rijd ;)
Plaats reactie