Veldrijfiets of mountain bike?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
Aron B
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 11:31
Mijn mountainbike: Camber alles moet carbon

Meeste jongens die ik ken zijn wegracers (top amateurs) en die gaan nu de crosser op.
Die hebben een bere conditie idd.
eplag75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 15 september 2015, 09:26
Mijn mountainbike: Cannondale

Ik heb beiden fietsen maar moet zeggen dat ik in het bos een "veiliger" gevoel heb op de mtb. Mijn conditie en stuurkunst kunnen nog wel bijgeschaafd worden maar kan mij wel vinden in de opmerkingen dat je op de crosser een betere conditie en stuurmanskunst moet hebben.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Hoeveel van die achteraan rijdende mtb-ers zijn top xc wedstrijd rijders? Vaak zijn het van die funklasse prutsers zoals ik. Bij de crossers zitten meer mensen met turbo-dijen is mijn ervaring. Ik rij zelden wedstrijdjes mee maar ik train wel elke week op mijn club samen met de crossers. De cx-ers die ongeveer dezelfde snelheid rijden als ik komen me op de vlakke rechte stukken voorbij, maar zodra het erg hobbelig, zompig (=modder waar je wel doorheen kunt snijden maar zonder dat je er iets hards onder vind) of bochtig glad wordt loop ik weer in.
Give me little bits of / more than I can take
amr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: za 8 augustus 2015, 22:32

Een reden voor de eigenschappen van crossers heb ik nog niet gelezen: uci-regels. Deze beperken de keuze in banden (max 33/35mm) en sturen enorm. Niet voor niets rijden top crossers op tubes met bijna geen luchtdruk: zo hou je nog een beetje rubber op de grond :). En de massa volgt de profs die wekelijks op tv zijn maar al te graag.
En nog een voordeel van crossers: je tilt ze gemakkelijker op over de balken en heuveltjes op.

Het blad fiets testte ooit op het oude amerongen het verschil tussen een crosser en een xc bike: conclusie: mtb is iets sneller. De reden dat menigeen voorbij wordt gereden op een crosser is dat deze fietsen worden bereden door wedstrijdrenners die al vanaf hun jeugd heel hard trainen.
En inderdaad op specifieke crossrondjes zullen crossers meestal sneller zijn... En de toppers op de cross dalen mij er waarschijnlijk nog wel uit op (op m'n fully).

Ps. Ik wordt af en toe voorbijgereden door een crosser... En meer dan eens ging die rijder me toch hard op zijn plaat op een technisch stuk waar hij mij al aan hoorde komen stuiteren.
provo
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 22 augustus 2010, 12:34

Uit eigen ervaring:
Een crosser zet je meer aan tot doorknallen, je zal er minder gemakkelijk een toertje op het gemak mee doen. Over een stuk met putten en hobbels zal je minder kunnen blijven zitten dan op een mtb en zal je op een crosser eerder op een zwaardere versnelling erdoor rijden. Je moet ook meer rechtstaan op de trappers om oneffenheden op te vangen.
Met een crosser ga je wel beter lijnen leren rijden en naar het terrein voor je te kijken.
En tegen 35/u door het bos of over veldwegjes vliegen geeft toch wel een kik.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

26" MTB met crosswielen...;-)
Gebruikersavatar
Dtcrobin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 8 januari 2014, 00:45

Tijdens toertochten lekker crossers inhalen op m'n MTB, heerlijk. Helemaal als ze in grotere groepen rijden en je je daar doorheen moet "werken".

Duss…. :bier:
Laatst gewijzigd door Dtcrobin op zo 24 januari 2016, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Als alternatief voor een cyclocrosser kun je ook nog aan een strandfiets denken.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Fatbike, kun je altijd en overal mee, op, over, af, enz fietsen
Gebruikersavatar
stevens
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 6 juli 2009, 18:34
Mijn mountainbike: Trek Superfly & Specialized Demo 8
Contacteer:

Voor de volgende najaar zou ik graag een crosser erbij hebben. Dan kan ik tijdens het najaar bijv. meedoen aan de GOW's en deze wedstrijden gebruiken als een extra training voor het nieuwe seizoen. Zo kom ik niet zo lui uit de winterperiode.
Push Yourself Harder
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

stevens schreef:Voor de volgende najaar zou ik graag een crosser erbij hebben. Dan kan ik tijdens het najaar bijv. meedoen aan de GOW's en deze wedstrijden gebruiken als een extra training voor het nieuwe seizoen. Zo kom ik niet zo lui uit de winterperiode.
Kun jij in de winter dan niet fietsen op een Mtb???
Misschien als je ja moet antwoorden eens een winterclinic volgen :-q
amr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: za 8 augustus 2015, 22:32

EL Maroq schreef:
stevens schreef:Voor de volgende najaar zou ik graag een crosser erbij hebben. Dan kan ik tijdens het najaar bijv. meedoen aan de GOW's en deze wedstrijden gebruiken als een extra training voor het nieuwe seizoen. Zo kom ik niet zo lui uit de winterperiode.
Kun jij in de winter dan niet fietsen op een Mtb???
Misschien als je ja moet antwoorden eens een winterclinic volgen :-q
Échte crosser kennen geen "trailrespect" ..... alleen lekker spelen in de modder op het rondje van de locale wielerclub ;) ;) ..... zo kom je de winter wel door :)
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

stevens schreef:Voor de volgende najaar zou ik graag een crosser erbij hebben. Dan kan ik tijdens het najaar bijv. meedoen aan de GOW's en deze wedstrijden gebruiken als een extra training voor het nieuwe seizoen. Zo kom ik niet zo lui uit de winterperiode.
Er zijn in de winter ook competities voor de MTB (o.a. VWC) en de GOW mag toch ook met MTB gereden worden?

Mijn conclusie is ook dat crossers gewoon vaak serieus getrained zijn t.o.v. de gemiddelde MTB'er. De drempel om op een crosser te stappen is natuurlijk ook wat hoger voor starters. Een MTB geeft wat meer vertrouwen, waardoor veel mensen beginnen met een MTB en er misschien wel nooit meer vanaf komen. Een crosser is meer een winterfiets voor de racer.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

ak-77 schreef:De cx-ers die ongeveer dezelfde snelheid rijden als ik komen me op de vlakke rechte stukken voorbij, maar zodra het erg hobbelig, zompig (=modder waar je wel doorheen kunt snijden maar zonder dat je er iets hards onder vind) of bochtig glad wordt loop ik weer in.
Zo heb ik het ook ervaren afgelopen herfst, cx wedstrijden rijdend op de mtb, tussen de crossers. Erg leuk om te doen en super voor de conditie.
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Gow mag je met een mtb starten. Zijn vaak leuke rondjes (beek, Apeldoorn...) Wat ik veelal hoor is dat een mtb veel makkelijker rijden is dan een veldrijd fiets. Volgens mij is een mountainbike in veel gevallen ook gewoon sneller. De gasten die je dan inhalen hebben en een hele goede techniek op een cx, en zijn fitter.

De cx met cantilevers en dunne banden is echt een uitdaging op sommige stukken. persoonlijk zou ik het brede stuur heel erg missen op de fiets.

Trouwens, een zeurpiet op een mtb is een evengrote zeurpiet als op een cx. Maakt echt niet uit op wat voor fiets je rijd.
Plaats reactie