Last van lage bloeddruk

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
jeroenslb
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 25 februari 2013, 12:13
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Al een tijdje heb ik steeds meer “last “ van een lagere bloeddruk.
Bij het opstaan even een beetje duizelig. Maar naar een paar seconde ging het allemaal wel weer.
Laatste keer bij de huisarts was deze 105/70.
Dus niet extreem laag maar toch af en toe even rustig aan doen.

Maar nu komt het. Afgelopen weekend wezen fietsen (ca 30km). Bij aankomst thuis even de fiets van de auto gehaald en nog een klein rondje uit wezen fietsen (Ca 10km).
Toen ik bijna thuis kwam werd ik even licht in mijn hoofd. Dit had ik nog niet eerder mee gemaakt.
Tegenwoordig neem ik wel vaker wat eten mee onderweg. 1 kruidkoek op de 25km zeg maar. Verder doe ik vaak al wat zout bij mijn sportdrank in.

Zijn hier meer mensen met een lage bloeddruk en hoe gaan die hier mee om?
En zou nog meer fietsen er voor kunnen zorgen dat de bloedruk nog verder zakt??
Wil natuurlijk niet minder gaan fietsen, eerder meer ;-)
DON'T LIMIT YOUR CHALLENGES...
CHALLENGE YOUR LIMITS...


Trek Superfly 9.7
peerke35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 5 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: trek Superfly FS7 2014

Toevallig heb ik hem gisteren bij de huisarts op laten meten en daarbij kwam ik uit op 103/66.
Zowel de huisarts als de verpleegkundige gaven aan dat er niet zoveel aan te doen is om hem eventueel hoger te krijgen. Daarbij moet ik zeggen dat het enige wat ik er van merk is dat is af en toe wat duizelig wordt wanneer ik te snel op sta.
Ik herken dat wat jij gehad hebt helemaal niet, terwijl ik vorige week nog 70km gefietst heb op mijn mountainbike. Overigens doe ik ook niets speciaal omdat ik een lage bloeddruk heb.
HA gaf bij mij aan dat het niet overbodig zou zijn om eens een uitgebreide sportmedische keuring te doen, meer om ook te zien hoe mijn hart onder inspanning functioneert aangezien ik ook een lage rusthartslag heb, van zo rond de 40 slagen per minuut.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Ik heb ook een diastolische bloeddruk van ongeveer 60, en soms last van duizeligheid bij het opstaan. Even billen samenknijpen en op je tenen staan activeert de spierpomp in je benen en zorgt ervoor dat je sneller 'terug' bent.

Duizeligheid tijdens het sporten heeft bij mij eerder met vermoeidheid en/of honger te maken.

Drop kan evt helpen om je bloeddruk te verhogen trouwens.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
jeroenslb
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 25 februari 2013, 12:13
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

peerke35 schreef:Toevallig heb ik hem gisteren bij de huisarts op laten meten en daarbij kwam ik uit op 103/66.
Zowel de huisarts als de verpleegkundige gaven aan dat er niet zoveel aan te doen is om hem eventueel hoger te krijgen. Daarbij moet ik zeggen dat het enige wat ik er van merk is dat is af en toe wat duizelig wordt wanneer ik te snel op sta.
Ik herken dat wat jij gehad hebt helemaal niet, terwijl ik vorige week nog 70km gefietst heb op mijn mountainbike. Overigens doe ik ook niets speciaal omdat ik een lage bloeddruk heb.
HA gaf bij mij aan dat het niet overbodig zou zijn om eens een uitgebreide sportmedische keuring te doen, meer om ook te zien hoe mijn hart onder inspanning functioneert aangezien ik ook een lage rusthartslag heb, van zo rond de 40 slagen per minuut.
Was voor mij ook de eerste keer... maar 40 is wel erg laag. ZO laag is het bij mij nog net niet. Was laatste keer bij de HA 55.

asphaltdude schreef:Ik heb ook een diastolische bloeddruk van ongeveer 60, en soms last van duizeligheid bij het opstaan. Even billen samenknijpen en op je tenen staan activeert de spierpomp in je benen en zorgt ervoor dat je sneller 'terug' bent.

Duizeligheid tijdens het sporten heeft bij mij eerder met vermoeidheid en/of honger te maken.

Drop kan evt helpen om je bloeddruk te verhogen trouwens.
Goeie tip... gaan we proberen :-D
Maar gekke is wel dat ik vroeger het rondje deed zonder eten.
Maar merk wel dat ik het steeds meer nodig heb.
Kan dit komen doordat ik juist meer sport?? Dat je dan meer eten nodig hebt?
DON'T LIMIT YOUR CHALLENGES...
CHALLENGE YOUR LIMITS...


Trek Superfly 9.7
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Zoals een (straaljager)piloot die een paar g trekt, 'strainen'. Been- en bilspieren aanspannen, blijft het bloed wat meer waar het hoort. Ik heb weleens gehad na een zware rit dat ik opstond van bed, even een half uurtje gelegen, zicht werd grijs en al aardig tunnelvormig...

Ja, dat is doorgaans een redelijk normaal gevolg. De lage bloeddruk ook, beter getraind, betere doorbloeding, verwijding van bloedvaten, meer zweten dus meer mineralen kwijt raken, met name bij duursport.

Drop inderdaad, of salmiak.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

neem een stuk zoethout mee als je gaat rijden, zoethout is bloeddruk verhogend, zit ook in bijna alle drop drop en zoethoutthee in je bidon
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

jeroenslb schreef:Maar gekke is wel dat ik vroeger het rondje deed zonder eten.
Maar merk wel dat ik het steeds meer nodig heb.
Kan dit komen doordat ik juist meer sport?? Dat je dan meer eten nodig hebt?
Dat lijkt me wel logisch ja. Meer sporten is meer verbranden. Dus heb je meer brandstof = eten nodig.

Dat van die bloeddruk is vervelend. Ik heb ook wel eens als ik opsta dat ik ff duizelig ben. Laatst ook op een dag dat ik ging biken. Was heel snel weer weg dus ik verbind daar niet direct conclusies aan.

Je zou het nog even aan kunnen zien en het vooralsnog doen met de tips en middelen die hier genoemd werden. Houdt het aan, dan misschien toch nog even naar de huisarts. Sterkte ermee iig!
peerke35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 5 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: trek Superfly FS7 2014

Ik zou het denk ik toch meer gaan zoeken in je voeding of drinken.
Mss is wat experimenteren met meer voeding en drinken wel een optie.
Ik moet in ieder geval ook wel geregeld wat eten en zeker ook goed blijven drinken.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

https://www.viecuri.nl/media/brochures/ ... k/5424.pdf

Kun je wat met dit leesvoer en zit er iets herkenbaars in?

Wat ik me kan herinneren van de periode dat ik heel erg op m'n gewicht moest letten, omdat ik voor elke wedstrijd op de weegschaal moest (lichte roeier), dat ik elke keer als ik ging staan, licht in m'n hoofd werd.

Lage bloeddruk, tegen bloedarmoede aan, lage bloedsuikers, uithongeren en dan maar afvallen. Ik raad het niemand aan, maar je houdt er niets aan over. Zoals met de meeste dingen: als je je zorgen maakt, ga dan even naar de huisarts.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
jeroenslb
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 25 februari 2013, 12:13
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Drinken doe ik al wel veel. Altijd gedaan.
Wat ik tegenwoordig doe is dat ik wat zout bij mijn sportdrank doe in mijn bidon. En verder heb ik altijd een camalbag bij me.
Maar zal de volgende ritten eens wat meer gaan eten. Ook meteen na de rit.
Maar iig bedankt voor de tips heren! Hier kan ik wat mee! :-q
DON'T LIMIT YOUR CHALLENGES...
CHALLENGE YOUR LIMITS...


Trek Superfly 9.7
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Wat meer zout eten kan helpen.
(geen zoethout)
Tis vnl je bovendruk btw. Een onderdruk van 70 valt binnen de 70-90 grens.
105 is wat laag ja. Ik heb (had) 117 ongeveer.
Te veel drinken zorgt ook weer voor verstoorde balans.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

jeroenslb schreef:Drinken doe ik al wel veel. Altijd gedaan.
Wat ik tegenwoordig doe is dat ik wat zout bij mijn sportdrank doe in mijn bidon. En verder heb ik altijd een camalbag bij me.
Maar zal de volgende ritten eens wat meer gaan eten. Ook meteen na de rit.
Maar iig bedankt voor de tips heren! Hier kan ik wat mee! :-q
OK da's mooi. En misschien daarna dan nog es kritisch naar je onderschrift kijken ... :winkie:
Gebruikersavatar
jeroenslb
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 25 februari 2013, 12:13
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Wiel-Maat schreef:
jeroenslb schreef:Drinken doe ik al wel veel. Altijd gedaan.
Wat ik tegenwoordig doe is dat ik wat zout bij mijn sportdrank doe in mijn bidon. En verder heb ik altijd een camalbag bij me.
Maar zal de volgende ritten eens wat meer gaan eten. Ook meteen na de rit.
Maar iig bedankt voor de tips heren! Hier kan ik wat mee! :-q
OK da's mooi. En misschien daarna dan nog es kritisch naar je onderschrift kijken ... :winkie:
Moet wel verantwoord blijven he :lol:
Anders kom ik van de leidinggevende helemaal niet meer aan het fietsen :lol: :lol:
DON'T LIMIT YOUR CHALLENGES...
CHALLENGE YOUR LIMITS...


Trek Superfly 9.7
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Topics van 3 jaar oud omhoog gooien zonder reden is voor velen ook bloeddrukverhogend :roll:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Het is ook niet helemaal zonder reden vermoed ik 😒
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Plaats reactie