Plannen voor een nieuwe bike maar welke?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Robin-S
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: za 9 januari 2016, 00:18
Mijn mountainbike: Trek Fuel ex 5 2020

Ondertussen heb ik al wat meer ervaring in het offroad fietsen en begin ik te merken dat mijn Merida Matts uit 2012 steeds minder voldoet. Hij verweerd zich dapper en het frame en remmen geven geen krimp maar de fiets reageert te traag tijdens het schakelen (Alivio).
Ik ben me dus voorzichtig aan het oriënteren naar een nieuwe bike. Het is de bedoeling dat ik in juni/juli een nieuwe bike onder mijn kont heb. Ik heb dus nog tijd om me goed in te lezen.
Ik ben niet echt merkgebonden maar wil graag een fiets in een flitsende kleur met redelijke specs. Het budget zal uitkomen rond de €1000 euro. Liefst iets goedkoper. Binnen dit budget valt er toch wel leuk te shoppen? Een overjarig model vind ik geen probleem mits de aanbieding en afmontage goed is.

Nu komt mijn volgende issue:29er of toch 27.5? Ik ben 184cm lang en wil de fiets allround gaan gebruiken. Naast de bekende parcours wil ik ook regelmatig de polderwegen onveilig maken. Een tourritje van 40km en meer doe ik nu ook vaak op de Merida (26"). Dit puur om mijn conditie op peil te houden. Voor dit gebruik lijkt een 29er me de beste keus...toch?

Ik heb al wat bikes in gedachten. Bijv.:
Cube Attention SL 29 2016 (kiwi 'n' black),
Merida Big nine 500 2016 (geel/zwart),
Sensa Livigno tnt sport 2016 (zwart/geel)

Dit zijn fietsen die ik allen mooi vind en die volgens mij redelijk tot goed afgemonteerd zijn. Natuurlijk sta ik open voor andere suggesties mits het binnen mijn budget valt en een flitsende frisse uitstraling heeft 8) . Het moet dus geen saaie verschijning zijn...
Ik ben benieuwd naar jullie meningen/suggesties.

Mvg Robin
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Heb je al eens op een 29er of een 650B gereden?
Ik ben ook 184 en kan zowel op het asfalt als in het bos goed met m`n 650B uit de voeten. Na jaren op 26" te hebben gereden vond ik 29" een te groot verschil en dus voor 650B gegaan. Vorige week met een maat even van fiets geruild (Het zelfde merk en model, alleen een jaartje ouder en een 29er) en wat km`s op het parcours gedaan. De conclusie kwam al snel, 650B is voor mij de betere keuze.

Hiermee wil ik niet zeggen dat je perse een 650B moet nemen. Beide wielmaten hebben hun specifieke voor- en nadelen, zorg dat je dat eerst duidelijk hebt.

Van de fietsen die je zelf voorstelt neig ik (puur objectief nav de specs, niet omdat ik er zelf ook 1 heb) naar de Sensa. De Merida is het minst, de Cube is redelijk (al weet ik niet of die Altus-remmerij betrouwbaar is, iemand?) en heeft de beste vork. De Sensa lijkt goed uitgebalanceerd (alles deore of hoger)en is iets lichter dus imho de meeste bang for buck.

PS: Als je de afmontage toch boven flitsende frisse framekleuren verkiest, kan je ook naar overjarige modellen kijken. :wink:
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

Als ik de bovenstaande merken zo vergelijk dan maakt het niet veel uit, veerweg is denk ik oke voor je, hoe groter de wielen hoe beter dat ie rolt, wel belangrijk als je afstanden op de weg rijd, maar 30 versnellingen is echt overdreven, daar doe je denk ik niks mee, je kan ook ijken bij de internetaanbiederes, Rose.de, radon en canyon bv, veel fiets voor minder geld
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
porcini
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: wo 28 september 2011, 13:37

Ik kan je de Cube LTD Pro 27.5 (2015) van harte aanbevelen.
Op het moment bij Mantel voor 850 euro, ze hebben er nog een paar staan zegt hun site.
Als je er nog een kunt bemachtigen dan heb je echt een fantastische fiets met super afmontage voor een hele mooie prijs!

O zie nu dat hij bij Mantel alleen in maat 16 inch nog maar te krijgen is... Wellicht dat er ergens anders nog een 18 inc(of eventueel 20 inch) te vinden is...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor een allround hardtail zou ik eerder naar een 29er neigen. Maar... wielmaat zegt niet alles, het is het totaalplaatje wat telt. Je kunt een hele wendbare 29er bouwen en een hele stabiele 650b, het is echt niet zo dat een kleiner wiel altijd een wendbaardere fiets oplevert.
Volgens mij worden er vaak conclusies getrokken na één rit op een bepaalde wielmaat, dat moet je niet doen. Een enkele fiets is nooit representatief voor de kenmerken van een bepaalde wielmaat.

Een groter wiel heeft wel enkele voordelen die altijd opgaan: door het grotere contactoppervlak meer grip (zowel bergop als in bochten) en door de grotere diameter makkelijker over hobbels rollen. Dat voel je zeker, het was het eerste dat me opviel bij mijn eerste meters op een 29er.

Aan de andere kant, met elke wielmaat kun je veel lol hebben en de verschillen worden vaak teveel uitvergroot. De geometrie van een frame heeft meer invloed op hoe een fiets voelt.
Maar een grove conclusie afgaande op mijn eigen ervaringen (vier 29ers en talloze 26ers): wil je veel springen en gooien& smijten met een fiets: kleinere wielen kiezen (en dan geen racebak maar een allmountain). Wil je allround, veel vertrouwen, hoge bochtensnelheid: 29er kiezen. Afhankelijk van je doel een meer racy of juist een toer/trail model (de laatste zijn imo het meest allround, fijner in technisch terrein).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Robin-S
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: za 9 januari 2016, 00:18
Mijn mountainbike: Trek Fuel ex 5 2020

Allereerst bedankt voor de reacties tot dusver!

@TenZNL: Toevallig heb ik afgelopen weekend voor het eerst op een 29er gefietst. Het was op een Focus Raven van 2015. Zowieso een heerlijke bike maar deze valt ver buiten mijn budget. Het fietsen op een 29er vond ik in eerste instantie vreemd aanvoelen maar na een flink aantal km's merk je dat alles 'vloeiender' gaat dan op mijn 26". Nu is de Focus ruim €1000 euro duurder dan mijn bike en heb ik express niet op het schakelen,remmen en de veerweg gelet. Het ging me nu echt om het gevoel van een 29er te ervaren. Eerlijk gezegd was ik direct om maar moet ook eerlijk bekennen dat ik nog niet op een 27.5" gereden heb. Binnenkort de fiets van een maat van me maar eens aan de tand voelen. Die heeft een Scott aspect 27.5 uit mijn hoofd".
Eerlijk gezegd neig ik nu op dit moment meer naar de Cube. Hele gave bike om te zien en volgens mij een oerdegelijke fiets. Er zit trouwens wel Shimano M355 remmerij op hoor!

@floris Zwitserland: Bedankt voor de tip van wbt de internet aanbieders. Ik had al even snel bij Canyon gekeken. Interessante bikes en de moeite om me er eens verder in te verdiepen. Alleen hun kleurstellingen vind ik persoonlijk wat saai. Ik hoop dat ik niemand tegen het zere been schop nu..haha.
Wat je zegt over de 30 versnellingen klopt wel aardig. Ik heb ze tijdens 1 rit nog nooit allemaal nodig gehad (nu 27). Als je echt serieus bergop gaat kan een klein verzet fijn zijn maar met wat minder versnellingen kom je ook vast wel boven.

@porcini: Dit is idd echt een hele gave bike. Mooie kleurstelling, goed afgemonteerd maar wellicht is de Ltd race een betere keuze? Ook gave kleuren en goed afgemonteerd. Alleen weet ik niet of die Manitou vork wat is in vergelijking met de Rockshox in de Pro???

@kermit: Ik heb nog niet echt vergelijkings materiaal tussen 27.5 en 29". Ik denk dat je in theorie gelijk hebt en dat een 29er mij het beste zal passen. Toch wil ik eerst wat km's fietsen op de Scott 27.5" van mijn maat om te kijken hoe dat aanvoelt.

Mvg Robin
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Bedenk wel dat de Raven een carbon XC-racer is die 3-3,5Kg lichter is dan de modellen in jouw categorie. :wink:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Precies, dus wat ik al zei: geen conclusies trekken (over de wielmaat) op basis van een rit op een enkele bike.
Het beste zou natuurlijk zijn als je ook echt op de fiets zou kunnen rijden die je overweegt te kopen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Robin-S
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: za 9 januari 2016, 00:18
Mijn mountainbike: Trek Fuel ex 5 2020

Vanmiddag ben ik even bij 12go biking geweest om me even te oriënteren. Er waren een paar bikes die me opvielen in de positieve zin van het woord:
De Focus Black forest ltd 29. Mooie bike met Fox vork. Alleen Tektro remmerij...
De Cube Acid 2016. Erg gave fiets maarrr....twijfel,twijfel.
Ik vind de Bulls copperhead 2015 (mat wit/zwart) het beste binnen mijn wensen passen maar heb deze bike niet gevonden in de winkel terwijl dit overjarige model wel op de site staat. Het was ook te druk in de winkel om om advies te vragen. Dit komt wel omdat ik mijn budget van rond de €1000 toch nog niet helemaal bij elkaar heb.

Overigens heb ik mijn Merida matts 40 verkocht voor een schappelijke prijs en ben ik momenteel bikeless :((
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Polygon en Silverback hebben in deze klasse ook erg mooie fietsen. Goede kwaliteit prijsverhouding. Beide merken zijn te verkrijgen via http://www.nextbikeparts.com" onclick="window.open(this.href);return false;. Altijd even bellen voor de juiste prijs en feamemaat en niet alle modellen staan op de site.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Wanneer de Focus je aanspreekt maar de remmen je aan het twijfelen brengen kun je natuurlijk ook hier op het forum voor een leuk bedrag een betere remmenset zoeken.
Afhankelijk van je voorkeur, goed doseerbaar of rasechte ankers, kun je voor minder dan €100,- al bijvoorbeeld een leuk Formula of XT setje vinden.
Probeer de Tektro's voor een paar tientjes te verkopen en het gat is nog kleiner.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Robin-S schreef: Ik vind de Bulls copperhead 2015 (mat wit/zwart) het beste binnen mijn wensen passen maar heb deze bike niet gevonden in de winkel terwijl dit overjarige model wel op de site staat.
Ga er maar vanuit dat het om een niet bestaande lokfiets gaat. Deze vervelende praktijk is gangbaar bij 12go. Waag er maar eens een mailtje aan. Vervolgens doen ze een aanbod van een vergelijkbaar alternatief met korting.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Je keuze 27,5" of 29" moet jezelf bepalen. Belangrijker is nog de geometrie van de fiets.
Zo kan een race georienteerde fiets met 27.5" "logger" aanvoelen dan een fiets met een speelsere geo met 29".

Overigens zou ik me niet helemaal blind staren op de afmontage, zeker qua schakelspul. Alles vanaf Deore (Shimano) werkt prima in het bos. Vork, frame en wielen zijn belangrijker. Temeer een schakelgroep goedkoper is om te vervangen. Een ideaal moment zou zijn als de huidige groep op is.
“Old, not obsolete”
Robin-S
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: za 9 januari 2016, 00:18
Mijn mountainbike: Trek Fuel ex 5 2020

Thanks voor alle reacties en adviezen.

Ik kan het heugelijke nieuws melden dat ik sinds vanmiddag de trotse eigenaar ben van een nieuwe Cube Acid 2016 :D. Een 29er wel te verstaan in de zwart/gele uitvoering.
Ik heb mezelf meteen maar de Sigma Rox 10.0 en een Camelbak kado gedaan.

Vanmiddag de fiets even ingeremd tijdens een klein ritje van 12km en de bike fietst fantastisch :-q
Voorlopig kan ik weer een paar jaartjes vooruit!
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Verwachten dan ook wel een foto in de SYS van je.
Gefeliciteerd met je nieuwe fiets. :-q
Plaats reactie