Draairichting remschijven...

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Op bijna alle remschijven staat een draairichting. En dan staan de verbindingsarmen vanuit het center naar de rem rand altijd naar voren gericht... Is dit alleen omdat het geheel dan "stijver" zou kunnen zijn of is er een ander reden...

Leek me leuk om zelf ook eens een eigen ontworpen remschijf te laten produceren. Zeker voor NL zal een minder goed geconstrueerde schijf niet zoveel problemen geven... Maar dan vraag ik wel af wel kant op een remschijf beter remt en welke kant op ik die van mijn ontwerp zal laten draaien.

Op het moment wil ik dit ontwerp laten maken...
Afbeelding

Gaat om een 160mm schijf en een 180mm schijf in RVS 316 sheet metal. Vooralsnog zie ik geen problemen, maar ik kan iets over het hoofd hebben gezien. Geeft gewalste RVS plaat 2mm problemen bijvoorbeeld, of worden standaard 2mm schijven ook uit 2mm RVS plaat geproduceerd?

Ik heb in ieder geval rekening gehouden met het feit dat de remblokken "schoongeveegd" worden... Uitsparingen overlappen elkaar zodat gehele remblok een mooi slijtagepatroon zal hebben.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Vroeger (zegt opa...) toen schijfremmen net in opkomst waren, toen was de draairichting niet bij alle fabrikanten gelijk. En om nu te zeggen dat je verschil merkte bij het omdraaien van de schijven... .

Denk dus niet dat het heel veel uit maakt. Ontwerp ziet er zeker gaaf uit :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Robin-S
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: za 9 januari 2016, 00:18
Mijn mountainbike: Trek Fuel ex 5 2020

Ik ben automonteur en weet uit ervaring dat de gegroefde remschijven bij een auto (meestal aftermarket) meestal tegen de draairichting inlopen. Dit om extra 'bite' te genereren.
Persoonlijk denk ik dat het in een mtb niet zo gek veel zal uitmaken.

Ontwerp ziet er idd fraai uit. Qua materialen kan ik je niet verder helpen maar rvs lijkt me wel de beste optie...
Gebruikersavatar
Retep87
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1168
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 11:13
Mijn mountainbike: BMC FS02/ragley piglet II/On One Inbred

Gebruik ff de zoekfunctie, er zijn meer mensen die zelf remschijven hebben ontworpen en laten snijden.
Volgens mij was RVS toen geen beste optie.
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Thanks @Lars TB en Robin-S.
Denk dat de draairichting ook niet zoveel zal uitmaken in deze relatief kleine diameters. Een duwende belasting zou iets stijver kunnen aanvoelen op de spider armen t.o.v. een trekkende belasting om dat het materiaal op rek word belast dan (en het materiaal enigszins elastisch zal zijn). Bij autoremschijven kun je daar alleen niet over spreken (maar geventileerde schijven zullen daar beter naar lucht kunnen happen).
Retep87 schreef:Gebruik ff de zoekfunctie, er zijn meer mensen die zelf remschijven hebben ontworpen en laten snijden.
Volgens mij was RVS toen geen beste optie.
Als dat zo geweest was, had ik de vraag in dat topic wel gesteld zoals ik vaker doe. En geen eigen topic gestart. Met de zoekfunctie vind ik niet veel. O.a. jouw dode CAD-topic met FEM analysis... Alleen van Clawhammer weet ik dat hij zijn eigen schijven heeft ontworpen en heeft laten snijden... Of hij er een FEM analysis over zijn ontwerp heeft laten gaan weet ik niet. Overigens is Clawhammers nieuwst schijfcreatie niet zozeer echt directional (maar alleen door de uitsnedes op het buitencontour).

Met Google vind ik ook antwoorden waar het niet zo erg zou moeten uitmaken, maar ook dat het wordt afgeraden schijven niet andersom te monteren zoals de fabrikant dat heeft bedacht. Fabrikanten willen meestal dat de spider naar voren gericht staat in de draairichting. Shimano, Sram, Magura, Hope doen dat o.a. Maar ook zijn er fabrikanten die geen draairichting aangeven en er ook niet een logische richting in het schijfontwerp zit, waaronder ook Hope. Zit zijn dan allemaal wel merken waar de schijf maar op 1 manier gemonteerd kan worden. Maar bepaalde schijven van Magura, Hope, Shimano en Sram zou je ook "verkeerd" om kunnen monteren als er geen draairichting op had gestaan...

Fabrikanten moeten dit er op sowieso opzetten om claims te voorkomen mocht het fout gaan. Met een eigen ontworpen schijf zit je niet vast aan dat soort dingen... En heb ik daar eigenlijk ook niet zo rekening mee gehouden, maar meer bedacht wat ik mooi zou vinden... ;). In principe zouden ze ook beide kanten op gemonteerd kunnen worden (en ik denk dat het op zo'n relatief kleine diameter ook niet zo veel merkbaar zal uitmaken). Waar de zwakke punten in mijn ontwerp zitten weet ik ongeveer wel, maar die ga ik ook niet meer veranderen.

Verder worden veel schijven voor mtb's van RVS gemaakt. RVS 316 is qua kwaliteit wel iets beter dan RVS 304. Titanium zie ik niet zitten en gewoon Ympress 420/250 ook niet. RVS 316 of 304 is ook een materiaal waar ik makkelijker aan kan komen en kan laten lasersnijden op mijn werk, zeker in 2mm plaatdikte.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Persoonlijk zou ik niet zomaar een 304 of 316 pakken, materialen zijn vrij zacht, en lijkt me dat de gebruikelijke fabrikanten deze ook niet gebruiken, iig niet zonder een relatief grote spider
Bird Aeris 9 blurple
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

novaterra schreef:Persoonlijk zou ik niet zomaar een 304 of 316 pakken, materialen zijn vrij zacht, en lijkt me dat de gebruikelijke fabrikanten deze ook niet gebruiken, iig niet zonder een relatief grote spider
Het gaat wel om 2mm koudgewalste plaat 316L of 316Ti van bekende Nederlands leveranciers. Mijn ervaring is dat gewalste plaat een redelijk harde toplaag heeft. Productie van die platen vind plaats in Europa en niet in China.

Ervaring uit het verleden bij mijn vorige werkgever met 8mm AL 7075 T6 en AL 6061 T6gefreesd naar 5mm dikte onderdelen is inderdaad slecht. Onderdelen worden zwak en trekken gewoon krom. Bij 5mm onderdelen was het beter om direct uit 5mm plaat te frezen, zodat de origineel "geharde" laag behouden bleef met plaatwerk geproduceerd in Nederland i.p.v. China.

Ditzelfde voorzie ik met 2mm schijven uit RVS 316, koudgewalst 2B.

Bij Superstar components vermelden ze overigens ook dat hun schijven met alu spider van RVS 304 zijn gemaakt. Bij de normale RVS schijven geven ze dan weer niet het materiaal aan, dus geen idee wel RVS ze daar gebruiken. Sowieso is lastig te vinden van welk materiaal Magura, Sram en Shimano hun normale schijven maakt...

Bij Trickstuff geven ze wel aan wat ze doen met hun schijven met hun "besonders hochwertiger Edelstahl" en dat de schijven nog eens gehard worden onder vacuüm. Verder zeggen ze dat hun schijven beter zijn de serie-geproduceerde schijven. Daarom vraag ik mij af van welk materiaal serie-geproduceerde schijven zijn gemaakt.
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

Dit is wat Magura gebruikt. De schijf wordt daarna gehard en vervolgens ontlaten.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Martensitisch idd, had ook idd iets uit de 400 serie gedacht
Bird Aeris 9 blurple
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Thanks voor de info!... :-q

Dat harden is wel logisch eigenlijk, maar is toch een moeilijk dingetje. Dat maakt het toch weer lastig om voor een nette prijs zelf schijven te laten maken... Nu zal ik het elders uit moeten laten besteden of aan het juiste materiaal zien te komen. Goedkoop zal dat dan niet worden, maar ik zal er eens over informeren op mijn werk of we zaken doen met bedrijven die dit soort dingen wel kunnen. Want ons materiaal wat we snijden wordt inderdaad wel voor lasdoeleinden gebruikt... Juiste RVS en laten harden naar 42HRC zal toch lastig worden.

Wellicht moet ik het idee toch maar laten varen om zelf schijven te maken en maar gewoon een setje Hope floatings aanschaffen, welke sowieso goed onder alle omstandigheden.
Gebruikersavatar
Retep87
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1168
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 11:13
Mijn mountainbike: BMC FS02/ragley piglet II/On One Inbred

Hier staat ook wat info in;
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... +materiaal" onclick="window.open(this.href);return false;
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Retep87 schreef:Hier staat ook wat info in;
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... +materiaal" onclick="window.open(this.href);return false;
Thanks! Leuk topic, maar geen goede ervaringen van personen die wel zelf goede schijven hebben ontworpen en/of laten maken.

Contact gezocht met Clawhammer, omdat hij ook custom schijven gebruikt. Dus ik heb inmiddels een order geplaatst bij Brakestuff.de, want daar vervaardigen ze schijven van het juiste materiaal. Vervolgens krijgen ze ook nog een juiste nabehandeling. Dus topic is niet echt meer van toepassing...

Antwoord op de richting welke kant de schijven moeten draaien heb ik eigenlijk ook niet gekregen. Zelf denk ik dat het niet zoveel zal uitmaken. En eigenlijk vind ik het mooier als ze met de waaier mee draaien.
Plaats reactie