MTB Route netwerk Hoge Kempen

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

komende zaterdag een leuke toertocht in dat gebied: Euregio MTB Classic
Ook toegang tot de Mijnterrils en stukken van Mechels bos

http://www.detoekomstrekem.be/Assign/or ... b-classic/" onclick="window.open(this.href);return false;
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Francois schreef:komende zaterdag een leuke toertocht in dat gebied: Euregio MTB Classic
Ook toegang tot de Mijnterrils en stukken van Mechels bos

http://www.detoekomstrekem.be/Assign/or ... b-classic/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga deze misschien ook wel doen. :-q
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Ben ook van de partij met een aantal fietsmakkers :-q
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Vandaag gestart op de rode route vanaf de Kikmolen. Doel was de zwarte marathon route van 80 km te rijden. Maar die was dermate saai in onze ogen dat we het idee hadden nooit meer terug te komen op deze route.
Dus na 50 km maar besloten om op eigen navigatie over wat paden terug te steken naar de rode route.
Dat ging best aardig. Vervolgens met veel plezier de rode route gereden, die maakte de dag weer goed.

De steile klim tot het gebrek aan grip een eind opgekomen, maar toch nog een eind moeten lopen alvorens weer op te kunnen stappen.
Dus na 65 km weer bij de auto. Toch wel wat genoten.

Zoals eerder geschreven, de route dient nog wat ingereden te worden. Beetje hobbels vind ik prima. Ik rij een fully, mogelijk dat dit helpt. En ik ben niet op zoek naar biljartlaken racen in de bossen zoals de rode lus in Best of Horst. Maar een tussenweg zou prima zijn.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Vandaag met temperaturen rond het vriespunt de blauwe route van Lanaken gereden (tussen Lanaken, Gellik en Zutendaal). Mijn vriendin wilde na een maand Australië weer even inkomen en daarom voor deze niet al te zware route gekozen.

Afbeelding

Waarbij ik bij de groene route nogal negatief was met mijn commentaar, beviel met de blauwe route echt stukken beter. Komt wellicht ook omdat de singletrails wat beter ingesleten zijn nu, of omdat de grond bevroren was.

Afbeelding

Hoe dan ook, deze route beviel echt goed. Halverwege zit een goede singletrail met wat niveau verschil waardoor je constant moet draaien en keren, snelheid maken, klimmen en afdalen; heerlijk! Daarna kwam een wat langer recht stukje asfalt, wel een beetje jammer - wel goed om een beetje te rusten en voor het aantal kilometers. Gelukkig ga je niet lang er na meteen weer de bossen in.

Afbeelding

Qua landschap en vergezichten wint de groene route het van de blauwe, en in de blauwe route mis je ook die venijnige klim welke in de groene zit. Desalniettemin beviel mij het relatief snelle parcours van de blauwe route beter.

Overigens geen met stift bewerkte paaltjes gevonden, die had ik op de groene route wel al gezien. Bloso heeft wellicht wat nieuwe bordjes kunnen kopen van de eindejaarstoeslag :winkie:
¯\_(ツ)_/¯
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Mooie sfeerplaatjes!
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
scan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 1 april 2015, 22:09

Vorige week voor de eerste keer ook eens daar gaan rijden. De rode en groene lus genomen en gestart vanaf de Salamander. Ik vind ze allebei niet slecht als vaste routes. Er zit genoeg variatie in. Klimmetjes, afdalingen, bredere paden en singletracks. Deze laatste moeten wel nog goed ingereden worden zoals al gezegd is.
Wat wel is: hier kun je best niet naar toe gaan wanneer het wat geregend heeft en de ondergrond nat is, want dan is het op zeer veel plaatsen modder ploeteren. De ondergrond kan daar niet veel regen verdragen. Ik weet wel niet hoe het op die andere lussen is.
Al bij al vind ik dat ze het mooi gemaakt hebben. Nu alleen op sommige plaatsen de bewijzering nog wat verbeteren (1x mis gereden aan de splitsing van rood en groen, bij de oversteek van de weg stond geen rode pijl) en dan is het een mooie route om eens af en toe te rijden.
rossi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 405
Lid geworden op: ma 13 september 2004, 09:33
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Vandaag naar Maasmechelen gereden om de blauwe en rode lus te rijden, eventueel met de groene lus onder de rode van Maasmechelen. In het begin niet helemaal opgelet waardoor ik op de groene lus boven de blauwe van Maasmechelen terechtkwam. Ik dacht namelijk dat de rijrichting anders zou zijn. Daarna de blauwe lus gereden. Toen dacht ik om richting de rode lus te gaan, ik volgde groen/rood. Kwam ik terecht bij een ander routenetwerk. Toen maar teruggereden en de blauwe lus afgemaakt. Ik had de routes in gpx maar deze klopten niet altijd met de routes volgens de palen (althans bij de blauwe lus rond Maasmechelen).

Samenvattend, leuke vaste routes met de nodige afwisseling tussen singletracks, brede paden, steile klimmen en leuke afdalingen. Door de regen van de afgelopen dagen was het in de afdalingen redelijk zompig, dus rustig aan gedaan. Wat ik jammer vind is dat wanneer je routes combineert je stukken van de individuele lussen mist. Om dit op te lossen zou je ze een voor een volledig moeten rijden en steeds van rijrichting wisselen. Bij de blauwe lus zat een mooi deel nog in het stukje overlap, dat zou je dus gemist hebben door blauw en rood te combineren of in de marathon.
Gebruikersavatar
Marc / fisherbike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: do 5 april 2007, 14:32

ik heb de zwarte route (83 Km) gereden, en deze was op een paar stukjes na verschrikkelijk saai.
De marathon afstand gaat overal omheen (letterlijk).
Wel heb ik er van geleerd dat je beter de noordelijkste routes aan elkaar kunt lussen voor een mooiere tocht.
Be reasonable, do it my way!
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Tijdje terug de rode route van Dilsen-Stokkem gereden. Auto geparkeerd bij het kapel van de weerstand, daar alles afgeladen en met vrieskou vertrokken. Erg leuke route, aardig wat variatie, veel offroad, een paar felle klimmetjes - alleen niet bijzonder veel singletrails. Uiteindelijk 28 km in de benen, zeker niet slecht. Volgende keer ga ik de route andersom doen.
¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Gisteren de groene route van Dilsen-Stokkem gereden. Gezien ik aan de Belgische grens woon vanuit thuis vertrokken en voor deze kortere route gekozen (16 km). Ingepikt aan de parkeerplaats Sparrendal, en vanuit daar de singletrail omhoog genomen (route tegen de klok in). Er zit hier een vrij lang, recht stuk in (bospad) wat een beetje saai was. Na Station As (overigens ook een startmogelijkheid) begon de fun, stukje over het spoor, flink hobbelpad, steengroeve, omhoog, omlaag, paar zeer stijle klimmetjes - was duidelijk dat ik daar in de speeltuin zat :D (ik ga dit stuk aan de Terrils nog eens wat nader verkennen want daar was heel veel moois). Daarna weer een stukje woonwijk, nog even een snelle afdaling door het bos en het beginpunt was in zicht. Thuis gekomen met net iets over 40 km op de teller.

Afbeelding

Filmpje: https://www.instagram.com/p/BgM1qcnnIcB/

Denk dat deze route erg goed te combineren is met de noordelijker gelegen rode route (Dilsen-Stokkem) of zuidelijker gelegen blauwe route (Maasmechelen). Al met al goed te doen, en afgezien van het asfalt en lange rechte stuk een leuke, afwisselende route met een paar technische stukjes.
¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Van het weekend de blauwe route van de Duingordel (Neeroeteren) gereden. Omdat wij vanuit Nederland kwamen, de parkeerplaats aan het busstation in Neeroeteren/Op den Berg gebruikt als startpunt - vanuit hier is het 2 straatjes door de woonwijk fietsen om tot aan de route te komen. Zoals eerder beschreven is dit een relatief eenvoudige, generieke route met voornamelijk bredere bospaden. Ter hoogte van Opitter is een aardig stukje aangelegd met wat draai, keer en klimwerk. Echter wordt het nergens echt technisch of moeilijk.

Ik zou deze route met name aanraden aan ouders die hun kinderen in de MTB-wereld willen introduceren, de bepijling is heel duidelijk, de route is nergens moeilijk of zwaar en er is in het gebied voldoende overzicht. De gevorderde rijders die het MTB-netwerk Hoge Kempen willen aandoen, gaan beter naar Dilsen-Stokkem of Maasmechelen - de omgeving daar vraagt wat meer van de fiets en rijder, en het landschap is daar eigenlijk ook veel mooier.
¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Vanmorgen nogmaals de groene route van Dilsen-Stokkem gereden, alleen dan met de klok mee. Beviel eigenlijk nog net wat beter dan tegen de klok in; ik denk dat dat je deze met de klok mee rijdt, en dan op de spliting met rood aan Sparrendal de rode route volgt tegen de klok in, je een erg leuk rondje hebt (alleen krijg je dan redelijk kort na Sparrendal die trap voor de kiezen)!

Overigens zijn de routes tegenwoordig te vinden op de website van het overkoepelde orgaan Sport in Vlaanderen.
Voor de routekaart: https://www.sport.vlaanderen/waar-sport ... es/routes/

Afbeelding
¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Hoi,
Even een vraagje aan de bekenden in de hoge kempen:

Na kerst gaan een aantal kennissen van me de blauwe en rode route fietsen vanuit Maasmechelen. Lijkt me leuk om deze route een keer mee te fietsen, maar qua timing komt het me niet heel goed uit dus ik twijfel nog.

Hoe ligt deze route erbij onder deze weersomstandigheden? Beetje modder is geen probleem, maar ik heb geen zin om constant door de modder te ploegen.
Alternatief is een lokale ronde waar ik weet dat het wel mee gaat vallen met de modder. En het scheelt me ook nog eens veel reistijd.

Ik hoor het graag.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Heb hem al een tijdje niet meer gereden, maar mijn ervaring met deze route is dat je af en toe een aantal zeer natte (kapotgereden) stukken tegenkomt. Zelfs bij weer dat vele malen droger is als nu.
Plaats reactie