Gravel cruiser (monstercross, bikepack, budgetbike)

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Na vele malen op sites als "the Radavist" te hebben gekeken en onze man "ultra romance" te hebben gevolgd op al zijn avonturen was ik als nooit te voren verliefd geworden op de lugged frames.

Na heel wat Googlen kwam ik toch telkens uit op Rivendell bikes (voorheen Bridgestone).

Nu ben ik een liefhebber maar zoals velen van jullie met een kleine beurs. Dus helaas was het niet mogelijk om een Rivendell oid naar Nederland te krijgen voor onder de 1500 euro (frameset).

Dus ik ben andere snode plannen gaan bekokstoven om dit te kunnen bekostigen waar ik toch maar van heb afgezien. :lol:

Uiteindelijk na wat maattabellen naast elkaar te hebben gehouden kwam een ouder Koga frame wel aardig in de buurt van wat ik zocht. Een wat hoger frame maar niet te lang. (58ct/56tt)

Dus na Martplaats enkele weken in de gaten te hebben gehouden vond ik een Koga Cityliner met een volledig FM-1 splined butted frame en vork. Na even bellen met de aanbieder kon ik de fiets ophalen voor 70 euro.

Na het verwijderen van alle excessieve troep en na het monteren van een Soma Portola, Brooks en een andere wielset was eigenlijk mijn adventure bike al ready to ride.

Eigenlijk wilde ik het frame nog opnieuw coaten en wat chique spul er aan hangen. Maar ik rij er inmiddels een maand of 3 op en nu kan het mijn r**t roesten hoe bling hij er uit ziet.

Al met al ben ik voor de hele bike zo'n 250/300 euro kwijt geweest en het valt mij helemaal niet tegen zo'n poor man's Rivendell.

Ik moet jullie eerlijk zeggen dat ik mijn mountainbike al 2 maanden niet heb aangeraakt en ik alleen nog maar op deze rakker de singletracks onveilig maak. Het grote voordeel is dat ik net zo makkelijk met deze bike van Apeldoorn naar Amsterdam fiets met dezelfde banden.

Afbeelding
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Cube2be
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 998
Lid geworden op: vr 1 januari 2010, 17:09
Mijn mountainbike: Kona Honzo & Surly Krampug singlespeed
Contacteer:

Gaaf :-q
Krijg meteen de behoefte om zelf ook zoiets op te bouwen. Het is dat ik mijn singlespeed racefiets al amper gebruik anders was zoiets een mooie vervanger geweest. :bier:
Fietsen is gezond dus eet meer fiets.

Veel hoogwaardige mountainbike onderdelen in de verkoop!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

O yeah de betere projecten!

vertel graag nog even over banden en voornaaf

(Mijn zin om iets dergelijks op te bouwen wordt zo vooral sterker..Beter dan blijf ik weg van kant en klaar producten)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik vind hem eigenlijk al behoorlijk chique zo :-q en als het dan ook nog lekker fietst :-q :-q
Welke banden heb je er eigenlijk op liggen?
Gei-Kek
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: za 9 januari 2010, 00:33
Mijn mountainbike: On-One Inbred

VET!!!

Hoe is het met naafdynamo/bagger ?
Heb nu 101 battery(pack) mee op langere tochten.

Zit wel te kijken op een naafdynamo maar ben heel bang dat ik het sloop in het bos.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮ otb-koning ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als weer een feesie gemist
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Kijk daar is ie, ziet er cool en comfotabel uit!
Hoe breed zijn de banden?
Als je toch ooit in de verleiding komt om hem te spuiten:

[url=https://flic.kr/p/aCWtrB]Afbeelding
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Juriaan*/Monkeyrider*

de banden zijn Innova Puncture breakers. 700x42c Weg profiel midden en nopjes aan de zijkanten. Rolweerstand valt mij niets tegen en zoals de noppen op papier zijn bedacht werken zo ook niet verkeerd in de praktijk. De naafdinamo is een Shimano LX, het is een setje Koga wielen die ik ooit eens voor een schijntje van MP heb gekocht.

Gei Kek* d

de naafdinamo geeft geen krimp in smerige/natte omstandigheden, wel heb ik uiteraard expres de lamp naast het voorwiel geplaatst tegen opspattende troep. Maar ik moet zeggen dat ik zelden met de lamp aan offroad heb gereden, enkel on road. Maar ik zou niet weten waarom het niet perfect zou werken en de licht opbrengst is heel goed!!

Jamis*

dankje, zoals genoemd zijn de banden dus 42c maar is 40c wellicht beter. Maar als ik zo hier en daar lees is 35/40c ook wel een beetje de standaard op gravelracers. En ja die kleur van die Singular is erg mooi.
Mocht ik hem een kleurtje geven dan was ik in iedergeval van plan om de stuurbuis en eventueel de lugs wel te gaan accentueren. Mezelf kennende komt dat vast in het voorjaar nog wel.
Ik doe trouwens veel aan weekendjes wildcamperen en zoek wel altijd een "natuur" kleur voor mijn bikes. Dus zal toch iets van groen of bruin worden.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Mooi en leuk project. Ik vind het ook altijd leuk om voor een schijntje een fiets op te pikken en die weer rijdend/bruikbaar te maken. Ik ben dan ook wel eeneens verrast hoe lekker dat nog fietst.
maverick76 schreef:zoals genoemd zijn de banden dus 42c maar is 40c wellicht beter. Maar als ik zo hier en daar lees is 35/40c ook wel een beetje de standaard op gravelracers.
Ik denk dat de iets smallere banden zoals je aangeeft, eerder ingegeven is door de beperking van de fietsen zelf. Ik heb bewust voor een frame gekozen met meer clearance, en rijd ook tevreden op Knards 42mm rond in de Soma.

Veel plezier ermee!

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Jan, het scheeld wel dat ik een lichtgewicht ben en minder wegzak dan wellicht een zwaarder gebouwde rijder op smallere banden. Aangezien ik ook veel op verhard rij op deze fiets weet ik niet of ik ook daadwerkelijk dikke banden zou gaan rijden als het frame het zou toelaten. Dan zou het meer voor de look zijn.

Ja je Wolverine, blijft een tof ding.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Mooie foto :-q
Lijkt net of die rechtstreeks uit een folder komt.
Het idee ziet er ook leuk uit.

Krijg alweer zin om iets raars in elkaar te zetten van een oude hybride.
(Is toch een hybride origineel?)
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Pat* Dankje, het is inderdaad een stads hybride model. Wel de duurste versie met hetzelfde frame als de Randonneurs van Koga destijds.

Maar moet je je eens bedenken dat dit frame (hele fiets) met zijn zeer hoogwaardige staal (Triple butted/splined FM-1, vergelijkbaar met Columbus SLX tubes) en amper gebruikt te koop was voor 70 euro!!??

Zeker te bedenken dat je tegenwoordig al zo 600 euro neertelt voor een framesetje met streigt 4130 staal.

Natuurlijk moet je houden van het retro 1 inch balhoofd en een quill stem maar je houd alleen al minimaal 500 over voor upgrades.

Raad het iedereen aan.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie