Het Tacx verzameltopic

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Sorry futura: Trainerroad ken ik niet, Fredje traint niet meer sinds hij gestopt is met marathon.
Fred 2.0 fietst alleen maar wat in de rondte............

Verder heb ik een relatief bescheiden laptop (I5 met 4Gb intern) met Windows 10 ingericht puur om te "tacxen" en TTS 4.x draait er goed op. Geen ervaring met andere devices en (helaas) niet met de Neo.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Meegs schreef:Zat even te kijken op de site van Zwift, maar volgens mij gaat het bij mij niet werken. Laptop is niet sterk genoeg voor zelfs de minimale eisen.
Ik heb ook geen usb ant+ dingie, maar laptop heeft wel bluetooth mogelijkheden.
Ach voor die 5-6 ritjes in de wintermaanden vermaak ik me wel met de tacx traningen en een lekker muziekje.
Afgelopen weekend de software wederom geupdate en dat ging zowaar in 1x goed... toen hadden de alarmbellen al moeten gaan rinkelen dat het niet zo makkelijk zou zijn...
De software herkent nu mijn stuurcomputertje niet meer. Blijkbaar is er iets in de software veranderd dat deze alleen nog stuurcomputers herkent met ANT+ antenna (of zoiets). Gewoon verbinding via de usb-kabel werkt niet meer.

Software verwijderd en via de site opnieuw geïnstalleerd, maar probleem blijft.
Tacx support maar gemaild of zij een oplossing hebben.
Zijn er nog meer mensen die een I-Flow trainer hebben? En nu problemen hebben met het herkennen van het apparaat in de software?

Die wintermaanden trainingen worden nog even uitgesteld :(
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Ik heb gisteren een Ant+ Dongel binnengekregen en heb een draadloze rpm sensor
en snelheidsensor op de fiets gezet.

Dus vanavond ga ik Bkool eens installeren op de pc boven.
(9 jaar oud, 4 gb intern, amd X2 6000 met 2 8600 GT kaarten.)
Dus hopelijk draait dat enigszins. Windows 10 werkt in ieder geval prima.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Edlisjas
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 11 juli 2008, 21:21
Mijn mountainbike: Canyon Exceed pro race 9.9 Lauf, Cannondale Beast of the East 1, Niner RLT9 steel, Sram Force.

Hoi

Ik heb net de tacx trainer software geïnstalleerd voor mijn i-flow multiplayer. Bij de laatste stap moet je de hartslagmeter kiezen, die heb ik niet dus kies ik "None" maar dan kan ik niet op "volgende" klikken om het installatieproces af te ronden.

Iemand een idee?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Zoals te lezen is, heb ik een I-flow trainer. Ik heb geen hartslagmeter, maar bij mij werd er niet om gevraagd bij installatie.

En met behulp van support van Tacx is het nu wel gelukt om alles weer werkend te krijgen. Nog geen training gedaan, alleen even proef gedraaid om te zien dat alles werkt.
Probleem zat in de drivers die niet goed waren geïnstalleerd/geupdate.
Eens kijken of ik van de week kan beginnen met de wintertrainingen.

Wellicht kun je je vraag aan Tacx support stellen. Tot nu toe ben ik door hen altijd wel geholpen met probleempjes.
Hazzard
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 30 oktober 2016, 19:23

Een spinfiets gekocht een paar jaar terug.. de Tacx met redelijke gewichtrol en weerstandhendel staat stof te vangen na toch 4 winters gebruikt te hebben. 10x beter zo'n spinfiets, wat deed ik met een tacx... De Tacx slipte vaak door (ongeacht goede afstelling) sommige mensen kregen klapbanden, de fiets voelt breekbaar op de tacx en het afstappen in een krap kamertje was toch een kunst. Een soepele trapcadans was echt een ramp in vergelijk met 'op de weg'. Bij het gebruik van de spinfiets; Niks slijt aan de gewone fiets want die staat aan de kant en de spinfiets kan je echt "mishandelen", en is een heel stuk korter dan de gewone fiets dus neemt veel minder plek in. De tacx had een rare brom/vwiepgeluid er in zitten bij meer weerstand en de spinfiets is redelijk stil.
Wat vind ik dan verder van een Tacx; beter iets dan niets om op te trainen, zo zie ik het.
Nu helaas een blessure dus ik kan niet trainen.
Edlisjas
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 11 juli 2008, 21:21
Mijn mountainbike: Canyon Exceed pro race 9.9 Lauf, Cannondale Beast of the East 1, Niner RLT9 steel, Sram Force.

Hazzard schreef:Een spinfiets gekocht een paar jaar terug.. de Tacx met redelijke gewichtrol en weerstandhendel staat stof te vangen na toch 4 winters gebruikt te hebben. 10x beter zo'n spinfiets, wat deed ik met een tacx... De Tacx slipte vaak door (ongeacht goede afstelling) sommige mensen kregen klapbanden, de fiets voelt breekbaar op de tacx en het afstappen in een krap kamertje was toch een kunst. Een soepele trapcadans was echt een ramp in vergelijk met 'op de weg'. Bij het gebruik van de spinfiets; Niks slijt aan de gewone fiets want die staat aan de kant en de spinfiets kan je echt "mishandelen", en is een heel stuk korter dan de gewone fiets dus neemt veel minder plek in. De tacx had een rare brom/vwiepgeluid er in zitten bij meer weerstand en de spinfiets is redelijk stil.
Wat vind ik dan verder van een Tacx; beter iets dan niets om op te trainen, zo zie ik het.
Nu helaas een blessure dus ik kan niet trainen.
Ik heb de mijne ondertussen ook buitengezwierd en vervangen door een spinningfiets.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Edlisjas schreef:
Ik heb de mijne ondertussen ook buitengezwierd en vervangen door een spinningfiets.
Aha ik vroeg me al af of je de flow nog aan de praat had gekregen.

Tot nu toe train ik verder zonder probleempjes op de Flow.
NielsTn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: zo 3 juni 2012, 21:06
Mijn mountainbike: Gennep

Voor de bezitters van een Wahoo Kickr (van voor de 2016 versie): er is begin februari een nieuwe firmware (v1.5.63) uitgebracht die de strain gauges uitschakelt en de vermogensmeting nauwkeuriger maakt.
(Wel dient een advanced/extended spindown uitgevoerd te worden).
Details zijn oa door DCR op youtube (interview met Chip van Wahoo) uitgelegd.
Duchenne Heroes 2013 & 2015
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Ik zit ongeveer 3x per jaar op de Tacx en het is nogal een gedoe voordat ik er op zit: wiel eruit, cassette overzetten, wiel weer terug, Tacx neerzetten, tafel of kliko er bij voor de laptop, verlengsnoer omdat alles stroom nodig heeft. Na afloop wiel er weer uit, cassette weer wisselen, alles opruimen.

Nu zag ik dat Tacx ook rollenbanken heeft. Heeft iemand ervaring met een rollenbank en dan gewoon de mtb erop (zonder trainingsband).
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Een kennis van mij heeft het eens geprobeerd om te kijken wat er zou gebeuren maar het fiets voor geen meter en je band en rol knapt er ook niet van op. Dus mtb band op trainer.
Heb een keer bij iemand op de racefiets gezeten opeen trainer met een wegband maar als je even een stukje met 50 km/h hebt gefietst word de rol ook niet vrolijk van en de band ook niet. Er zijn niet voor niets trainersbanden.

Dit zal op een rollenbank niet veel anders zijn.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

markje schreef:Ik zit ongeveer 3x per jaar op de Tacx en het is nogal een gedoe voordat ik er op zit: wiel eruit, cassette
overzetten, wiel weer terug, Tacx neerzetten, tafel of kliko er bij voor de laptop, verlengsnoer omdat alles stroom nodig
heeft. Na afloop wiel er weer uit, cassette weer wisselen, alles opruimen.

Nu zag ik dat Tacx ook rollenbanken heeft. Heeft iemand ervaring met een rollenbank en dan gewoon de mtb erop (zonder
trainingsband).
Je hebt geen ruimte voor een continue opstelling als ik zo lees?
anders gewoon een tweedehands 26" mtb of oude wielrenfiets kopen via MP
voor 30 euro staat genoeg te koop wat goed genoeg is om op de taxc te
zetten :-q

Maargoed, als je plaats hebt voor een vaste opstelling is dat makkelijk gezegd.
Bij mij staat de tacx het hele jaar door boven op de hobbykamer.
(Gebruik hem meestal t/m begin maart oid.)

Ik heb trouwens de software en aansturing niet meer fatsoenlijk aan de gang
gekregen. PC te oud en het werkte allemaal maar half.
Maar gezien ik helemaal tevreden was met het onderstel heb ik de elektromotor
verwijderd en vervangen door de handbediende satori-rol. Dat pastte gewoon.
Motor en Satori onderstel weggeven voor wat Belgische biertjes :bier:

Voor het najaar wil ik de verhoogde barkruk waar de monitor op staat vervangen
door een mooi plateau wat "zweeft" vanuit de muur. Gezien ik de opstelling nu
heb zoals het wil hebben. Gaan we lekker aan de timmer (omkasting voor pc enzo
maken en aanpassen aan muur om alles een geheel te maken. Weer een tandje
mooier dan.)
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Kon zelf een kickr in de aanbieding kopen.
Best onder de indruk van t apparaat.
Hoop van de winter wat gemotiveerder binnen te kunnen trainen (op een gewone had ik t geduld er niet voor)
Vooral voor intervaltraining een ideaal ding.

Iemand een tip voor een gratis programma waar je zelf intervallen mee kunt maken ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Niet gratis, maar voor de wintermaanden ben je voor een tientje per maand onder de pannen met Zwift. Daarin zat mogelijkheden en hoop lol onderweg.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Het is niet het seizoen maar kwam gisteravond nog een giftcard van Tacx voor TTS4 software tegen, €100 discount.
Bij interesse stuur maar een pb voor de code...wie het eerst komt..
Plaats reactie