De Eifelsteig op de MTB

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
galois
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 10:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp Carbon

Gisteren is met een aantal vrienden het plan ontstaan om de Eifelsteig op de mountainbike te doen. De Eifelsteig is een wandelroute van 300 km van Trier naar Aken. De auto in Aken parkeren, met de trein naar Trier en met een rugzakje elke dag een etappe doen van 100 km.

Nu was één van de jongens vorig jaar in dat gebied en heeft hij enkele stukken van de Eifelsteig gefietst. Dat beviel 'm erg goed, vandaar dit plan. Maar hij heeft 'toevallig' enkele korte stukken over die wandelpaden gefietst. Heel veel weet hij er dus niet van.

Maar het probleem waar ik tegenaan loop is dat het een wandelroute is. Nu is dat niet zo'n groot probleem, als het niet druk is, maar als er continu wandelaars zijn, is dat erg vervelend (vooral voor de wandelaars). En aangezien het en wandelroute is, horen wij daar natuurlijk ook niet :)

Op internet is veel te vinden en op YouTube ook (van fietsers op deze route). Maar ik zoek eigenlijk naar eigen ervaringen met als belangrijkste twee vragen 1) vallen we de wandelaars niet teveel lastig, krijgen we teveel 'gezeur'? en 2) is het goed te doen? om nou elke paar km weer te moeten lopen omdat iets niet te fietsen is...
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Tja het is en blijft een wandel 'belevenispad'
Je zal je er niet populair mee maken alhoewel de meeste Duitsers
niet echt moeilijk doen als je je gewoon aan de regels blijft houden.
Dus afremmen en vriendelijk groeten is mijn motto.
De Duitsers hebben niet voor niets ellenlange schrotter paden aangelegd
en daar zal je je aan moeten houden. Ik zelf ben eigenwijs want de mooiste
paden zijn de wandelpaden en daar kom ik ook voor. En als ze mij aanhouden
weet ik nergens van want ik heb lange oren en mijn naam is Haas.

Het mag dus niet
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Grote delen van de Eifelsteig zijn ook bredere paden die bereden mogen worden. De kans dat je op de echte smalle wandelpaden mensen tegenkomt is niet heel groot (uitgezonderd bekende stukken zoals het Lieserpfad). Tip is wel om niet in het weekend te gaan, dan kan het wel druk zijn.

Tip hierboven van "Dus afremmen en vriendelijk groeten is mijn motto." is echt wel aan te raden, vooral op de smalle paden.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Gebruikersavatar
heideveld
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: di 16 september 2003, 20:59
Mijn mountainbike: JULIN 2.0 carbon / Fuji Jari / Kona Unit SS RAW / GT ZASKAR 27.5"(1997) / Twinpower MTB Tandem

Heb ongeveer hetzelfde plan volgens mij, route is beschreven in de BIKE.
Deze eindigt in Trier om met de trein terug te gaan.

https://www.gps-tour.info/de/touren/detail.65090.html" onclick="window.open(this.href);return false;
HARD, HARDER HARDST
galois
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 10:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp Carbon

Even een update van mijn ervaringen met mijn initiële vraag.

We hebben de halve Eiffelsteig gedaan, in Trier begonnen en naar het noorden gefietst.

Waar ik mij het meest druk om maakte was dat je wandelaars 'stoort' of continu geïrriteerde opmerkingen kreeg. Dat was absoluut niet het geval. Het was zelfs zo dat de meeste Duitsers het mooi vonden dat wij deze tocht op de MTB deden. We hebben veel opmerkingen gekregen van 'wow, knap hoor!'.

En het bijzondere is dan wel dat we twee vervelende opmerkingen kregen 'het is geen fietspad' en 'er komen er zeker nog 60' en dat deze beide opmerkingen van Nederlanders op vakantie waren :-)

We hebben dit in het weekend gedaan en er waren sowieso niet zoveel wandelaars. Ik denk dat als we er 5 per uur tegenkwamen, dat het er veel waren (muv het toeristische gebied om Daun heen dan, daar zijn we wel heel veel wandelaars tegengekomen, maar ook niet storend, niet voor ons en niet voor de wandelaars).

Een tweede waar ik mij vooraf druk over maakt is of het wel te fietsen was vanwege opstapjes, dikke stronken, te steile klimmetjes, enz. En dat was wel het geval. Er zijn best veel stukken waar je echt moet lopen, omdat het gewoonweg niet te fietsen is. Op het stuk vlak na Trier zijn ook veel 'trappen' waar je dus gewoon móet lopen. Maar je komt ook veel tegen dat te steil is en waar wij niet vanaf durfden of überhaupt op konden fietsen.
Op een MTB-route in bv. Houffalize komt dit bv 2x voor en nu zeker wel 10x. Ik vond dit zelf niet hinderlijk omdat het zo ontzettend gaaf was. Je krijg er echt wel veel moois voor terug :-)
Op sommige stukken is het ook oppassen aangezien het niet voor fietsers is gemaakt, zijn er geen veiligheidsmaatregelen getroffen die op een MTB-route wel getroffen worden (bv. bij afgronden, kuilen, enz).

Wel een hele zware tocht. We hebben 65 km per dag gedaan en dat was ook echt wel genoeg. Met een gemiddelde van 14 km/h. Het plan van 100 km per dag te doen, zou voor onze groep niet leuk zijn (te zwaar).

Kortom: aanrader!

(ben wel benieuw hoe het andere stuk is, dus van halverwege tot aan Aken (van zuid naar noord). Iemand bekend daar?)
endorfin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 11 december 2006, 14:53

Ja dat andere stuk is veel beter te fietsen, maar het is slikken qua hoogtemeters.
http://Www.adventurebybike.be" onclick="window.open(this.href);return false; daar staat hier en daar wat meer info
Plaats reactie