Nieuwe vaste route Lauwersoog (ATB de Marne)

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
wilbveen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 395
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 01:34
Mijn mountainbike: Stevens Glide ES ; Specialized Stumpjumper FSR Elite 29-er

Leuke nieuwe route in het noorden ontwikkeld.
Momenteel ongeveer 11 km
Uit geluiden die ons bereiken blijkt de route uitgebreid te worden op het militair oefenterrein met ongeveer 7-8 km extra lengte.

Info op: https://www.facebook.com/www.atbdemarne.eu/?fref=ts
RalfHorst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 11:13

Paar maanden geleden de route ik denk ruim voor de helft gereden zover die er toen lag. Door de ongelijke bodem en vorst was het flink stuiteren en opletten. Lag ook een stukje route onder water.
Zag er ieder geval zeer leuk uit voor de mogelijkheden die het gebied te bieden heeft. Als hij ingereden zal zijn zal hij lekker lopen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Zijn er al foto's? Ben daar ooit met een klipper geweest. Doet niet direct aan mountainbiken denken
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Andre47
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 25 juli 2016, 23:03

Vandaag 26 april bij toeval tijdens doorkruisen gebied rond oefenterrein stuitte ik op een nieuwe mtb-route. De aarde was nog warm, zou je kunnen zeggen. Officieel, volgens SBB waar de route langs komt, nog niet geopend, maar wel te rijden. Moet nog beetje vastgereden worden. Mooie stukken met vlonders met gaas, waar ondergrond ongeschikt was voor aanleg route. Route moet 13,5 km lang zijn. Ook nog niet alle nummeringen aanwezig, zo te zien.
Bij SBB-vestiging nog wat onduidelijkheid rond bewegwijzering: pijlen staan twee kanten op. Vanaf SBB rechtsaf aanhouden, dan gaat het allemaal goed.
Mooie uitbreiding mtb-route-bestand.
Andre47
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 25 juli 2016, 23:03

Vandaag hele route nagereden. Iets teveel verharde ondergrond voor vijf sterren. Er is ruimte genoeg om naast de verharde (auto)wegen een atb-spoortje te maken. Zou het compleet maken. Verder prima route, waarin de hand van Patrick Jansen als ontwerper duidelijk te herkennen is. Mooi ook die vlonders bij de verwachte natte stukken: geen gedoe met onderhoud afwaterputten. Vanaf SBB rechtsaf is er een lus van zo'n 3,5 km, ongenummerd. Terugkomend bij SBB moet je linksaf voor de volgende lus, die zo'n 8,5 km is, wel genummerd.
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Gisteren 3x het rondje gefietst. Leuk rondje met wat bochtenwerk. Verwacht geen hoogte meters want die zijn er in Lauwersoog gewoon niet. Netjes aangelegd en met idd leuke vlonders. Stuk verbinding over de weg is idd wat aan de lange kant.
Laatst gewijzigd door Fries74 op do 26 oktober 2017, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Dit weekend ook voor het eerst het rondje gefietst. Had ook een keer meegeholpen tijdens de aanleg van de route en ik moet eerlijk zeggen dat ik er weinig vertrouwen in had dat het een beetje leuk zou worden. Mijn verwachting is gelukkig niet uitgekomen want het is een superleuk rondje geworden. Omdat het op de bodem van de voormalige Lauwerszee is aangelegd hoef je uiteraard geen grote hoogteverschillen te verwachten, maar dat mag de pret niet drukken. Het komt heel erg aan op stuurmanskunst om het rondje snel te fietsen. Er zijn al de nodige strava segmenten waaruit dat er al flink gebruik gemaakt wordt van de route. Ik zou niet een uur of langer in de auto gaan rijden om hier te fietsen, maar als je toch in de buurt bent zou ik zeker de mtb meenemen.
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

https://youtu.be/2Q3wOJJ4xOE

Een kleine impressie van een deel van de route
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Vandaag twee rondjes gedaan. Het nieuwe gedeelte over defensie terrein was aardig pittig wel veel gebruik gemaakt van tank banen.
Sommige gedeeltes moeten nog wat ingereden geworden verder prima vermaakt.
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Ik was ook benieuwd en zondag deze kant opgegaan om de route eens te proberen.
Door de vorst en weinige neerslag was de route goed te fietsen, tankbanen waren hard, en de brubber op sommige blekken bevroren. wel was het erg koud, brrrrr.

De route heeft zogoed als geen hoogte meters, er ligt 1 bultje. Maar dik kan ook niet echt anders.
En zoals hierboven geschreven zit er een best stuk tankbaan in, nu goed te doen maar zomers denk ik 1 zandbak. De single tracks zelf zijn slingerend met regelmatig een kombochtje erin.

Al met al, best leuk om een keer te fietsen als je in de buurt bent.
Lusje met zuideroog heb ik gemist, zag het bordje staan die de oversteek met de N-weg aangaf.
Wat extra TTF's zou de route goed doen, daar wordt deze wel aantrekkelijker van en heft het gemis van de hoogte meters wat op.

Ps, Verbazend veel voetgangers op de single tracks trouwens
One life, ride it!
Andre47
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 25 juli 2016, 23:03

Herfstvakantie hier weer gereden. Stuk op defensieterrein nu voor groot deel voorzien van 'illegale' track naast de tankbanen. Hoe meer gebruikers, hoe sneller een echte track. Na ca 1,5km nieuw stukje door dichte begroeiing.
In verdere parcours bruggetje aangebracht in kleine lus naast Landal en een bruggetje en drop in grote lus richting Lauwersoog. In deze lus is het kaalgeslagen nieuwe stuk van vorig jaar nu goed begroeid, zodat je de autoweg niet meer ziet.
Onderhoud nog steeds heel goed. Al met al prima route, zeker gezien de mogelijkheden.
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Vandaag ook de Lauwersoog route gereden samen met mijn vrouw en een fietsmaat.
De route lag er erg mooi bij, er zijn ook weer een obstakels bij gekomen wat hem net even wat leuker maakt. :-D
Biker M
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: do 20 juni 2013, 11:08
Mijn mountainbike: Iets met carbon

Ben van plan deze route op vrijdag te gaan rijden. Voornamelijk rij ik de routes op de Utrechtse Heuvelrug.
Nog tips of trics omtrent de route bij het Lauwersmeer?
What goes around comes around.
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Parkeren bij landal is wel makkelijk genoeg parkeer ruimte en restaurant voor na afloop :-q
Biker M
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: do 20 juni 2013, 11:08
Mijn mountainbike: Iets met carbon

Dankje Sabazius. Ga er van genieten. :-q
What goes around comes around.
Plaats reactie