'Oude' Voerstreekroute, ultieme route Zuid Limburg/Blg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

aurelius schreef:Bedoel je de worteltrapafdaling bij St Maartensvoeren? Met worteldrops?

Die is evt te omzeilen door halverwege de afdaling al naar rechts te gaan. Zo rijden we met de Bart Brentjens Challenge nu ook, om ongelukken te voorkomen.
Die afdaling is ook mooi, minder drops, minder kans op ongelukjes als je dit soort stevige afdalingen niet gewend bent. De worteldrops worden steeds lastiger door de erosie tgv regenval. De track halverwege rechts blijft prima begaanbaar en komt beneden op precies hetzelfde punt uit.

En degenen die juist een stevige AM-afdaling wensen kunnen lekker uitdagend rechtdoor blijven fietsen. Prima test voor de afstelling van je voorvork en demper :winkie: ...
Dat denk ik wel ja dat dat hem is. Met de klok mee gereden en meteen daarna het dorpje uit ga je weer door dat stroompje naar boven.
Vond het wel een lastig stukje maar wil het ook kunnen eigenlijk. :)
Wel gingen de klimmen makkelijker met de 29er. Ook op de Vijlen route viel mij dat op in de klim voor de Rozenhof(Camerich). Kon zowel links als rechts naar boven komen.
"This species has amused itself to death"
Mark1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: za 26 mei 2007, 19:02
Contacteer:

Ja, die worteltrap is het inderdaad. We waren met twee hardtails. Ik weet nog dat die een aantal jaar terug als klim in de MH2D heeft gezeten. Toen was er inderdaad een tweede pad links (vanuit onder). Moer zeggen dat ik deze nu gemist heb. Was vol concentreren op dat moment ;)
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Schitterende afdalen en ook een hele mooie klim! :-q
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
liquid
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1333
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 00:46
Mijn mountainbike: Spectral CF

Gister deze route gereden aan de hand van de link in de startpost. Was het al super lang van plan en heb wegens deze route 2 jaar geleden een gps aangeschaft. Inmiddels al een nieuwe gps maar het is er van gekomen. Super dag gehad. Mooi weer en en mooi landschap. Wij zijn vanuit noorbeek vertrokken en hebben daar de route opgepikt. Kwam (dus zonder de aanrijdroute vanuit Eijsden en zonder het lusje) op 52 km en 1124hm.. Ik heb wat action cam beelden geschoten dus als ik daar nog een boeiend geheel van weet te maken deel ik het hier nog ff. Aurelius bedankt voor het delen

Nb geen lekke banden gehad. Beide op dubbel Nobby Nic oude model ik Tubeles de ander op binnenbanden.

Edit: De video:

https://youtu.be/6u8x4N_yyv8" onclick="window.open(this.href);return false;
HAVE you gazed on naked grandeur where there's nothing else to gaze on,
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
Niek-XRAIL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 2 februari 2015, 12:31
Mijn mountainbike: Votec VC comp

Deze vraag is waarschijnlijk al heel vaak gesteld.. maaarrr:
Hoe ligt de route er op dit moment bij (Meidoorns?), en is de huidige GPS track nog steeds correct?
IK ben namelijk van plan om deze route komende zondag vanuit Maastricht te rijden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ligt er voor juni goed bij: kurkdroog, maar dat zal zondag anders zijn, regen voorspeld vanaf vanmiddag. Meidoorns: in juni af en toe snoei, dus altijd uitkijken, tubeless biedt beste anti-lekgarantie.
Route GPS klopt nagenoeg, je zult niet verdwalen, don't worry. En verder kietelen de brandnetels en overhangende bramen eind juni altijd wat.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
liquid
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1333
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 00:46
Mijn mountainbike: Spectral CF

Met Pinksteren 1e keer gereden en precies wat Aurelius zegt.
HAVE you gazed on naked grandeur where there's nothing else to gaze on,
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
Niek-XRAIL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 2 februari 2015, 12:31
Mijn mountainbike: Votec VC comp

Ik ga het denk ik toch proberen zondag, ondanks de regen. Hopelijk zijn de afdalingen dan niet te heftig en wordt het niet een en al modderploegen. En als dat wel zo is, alsnog beter als hier weer in het vlakke Brabant fietsen :wink:

Of is het een beter idee om uit te wijken naar een andere route, zoals Gulpen/ Epen, het is dan wel jammer dat t dan waarschijnlijk een stuk minder technisch en ongerept is...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Je kunt Oude Voerstreek doen gekoppeld aan Epen/Vijlen, dan heb je 75km en 1500hm en kun je het verschil ons vertellen :winkie: ! Topdag gegarandeerd.
Don't worry, gewoon de Voerstreek doen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

Hoop dat iemand uit de buurt dit nog op tijd leest, ik wilde morgen Vise Luik Vise doen maar twijfel een beetje over de bandenkeuze (Minions of Shorties). Heeft het vandaag in de buurt zoveel geregend als ze voorspeld hebben (22mm in Maastricht)?
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Yep, het heeft hier (Maastricht) sinds vanochtend een uur of 5 bijna onafgebroken geregend. En de grond hier kan niet zo goed om met zoveel water...
¯\_(ツ)_/¯
Niek-XRAIL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 2 februari 2015, 12:31
Mijn mountainbike: Votec VC comp

Ik ga morgen proberen om de oude Voerstreek route te rijden, en vervolgens misschien nog Epen erachter aan rijden, ondanks de modder, voor de 75 km in totaal. Banden: Nobby Nic \ rocket Ron, dat zal glijden worden :D
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

FXII schreef:Yep, het heeft hier (Maastricht) sinds vanochtend een uur of 5 bijna onafgebroken geregend. En de grond hier kan niet zo goed om met zoveel water...
Shorties dus, zal wel lekker glad zijn met die kleigrond daar.

:-q
Niek-XRAIL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 2 februari 2015, 12:31
Mijn mountainbike: Votec VC comp

Vandaag gereden, de eerste helft tot waar de route van epen begint (na ongeveer 23 km op de oude Voerstreek route) was het weer perfect, dus gekozen om Epen ook te rijden. Na zo'n 15 km van Epen te hebben gereden begon het weer om te draaien, maar nog niks bijzonders, dus gewoon lekker doorfietsen. Ongeveer 20 km voor het einde van de Voerstreek route begon de stortregen, hierna nog 5 km door geploeterd maar uiteindelijk door de modder (Zelfs mijn Nobby Nic 2.35 kon geen grip vinden op de natte klei, laat staan de Rocket Ron) en tijdsgebrek (was al 5 uur) besloten om de route af te breken. In totaal toch nog 71,7 km en 1630 ( :D ) hoogtemeters.

Om nog even terug te komen op: Epen of oude Voerstreek route -> de oude voerstreek route was toch iets leuker door de technischere stukken en de meer ongerepte natuur. Bij Epen was het echter wel fijner dat de klimmen en afdalingen in verhouding tot de Voerstreek route langer duurde, hierdoor blijf je iets lekkerder in het ritme.

Uiteindelijk 1 valpartij gehad van mijn medereiziger op het pad met de worteldrops: OTB. En met 2 fietsen met binnenbanden uiteindelijk 0 x een lekke band gehad, even afkloppen :-q

En het bewijs:
https://www.strava.com/activities/1064521118/overview" onclick="window.open(this.href);return false;
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mooie ronde! En je hebt maar 2 klimmen gemist, en een lange relaxte afdeling. Het mooiste zat erin :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie