Onza Canis 29 ervaringen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Bonanza schreef:Jazeker! Persoonlijk vind ik dit een fijnere band dan de Canis. Wel wat moeite om ze tubeless te krijgen. Voorspelbaar gedrag, loopt lichter en door de zijnoppen veel grip in de bochten. Verscheidene marathons mee gereden (Hel van Groesbeek, Willingen, Stoneman trail) en vaste routes (Heuvelrug, Schoorl, Sleen) maar ook in de Eiffel. Ik ben er zeer tevreden mee
Klinkt goed!

Ben aan het rondkijken voor een snelle allround band. Rijd nu met Black Panther XTRAC voor én achter. Is de Svelt een sneller alternatief denk je? Ik rijd voornamelijk hier rond op de Heuvelrug.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1378
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Ik heb geen ervaring met de Black Panther. Ik heb de Canis, Peyote, Barzo en Aka sls vergelijking. Aka beviel mij ook zeer goed, maar de Svelt is mijn ogen de meest allrounder
Ruben L
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 16 maart 2011, 16:49

Ik heb nu 27.5 x 2.25 Canis skinwalls voor en achter, zou een Svelt skinwall in dezelfde maat achter een verbetering zijn voor NL tracks (in mijn geval m.n. mijn thuisrondje Cadettenkamp)??

Dan wordt de setup meer vergelijkbaar met de in NL populaire RoRo voor / RaRa achter setup toch?
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

Niet duur toch......

https://www.bike-components.de/de/Onza/ ... ll-p62924/" onclick="window.open(this.href);return false;
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Onze Canis Skinwall voor m'n 650b+ (2.8) 86€ pfff
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Even een oud topic uit de mottenballen halen.
Ik hen hier op het forum een setje Onza Canis overgenomen, mijn fast track bandjes waren aan vervanging toe.
Wat valt op is dat inderdaad het loopvlak en stuk stugger is dan de zijkanten. Bandjes zaten in no time tubeless om mijn wielen en staan super op mijn fiets, vind ik.
Vandaag gereden en begonnen met beide banden op 2,5 bar, wat een gestuiter zeg. Ook gleed de voorband tot 2 keer toe weg wat geen vertrouwen gaf. Na diverse keren de druk te hebben verlaagd kwam ik uit op 1,9 voor een 2,1 achter. Dat reed redelijk comfortabel en had veel vertrouwen. Reed voorheen met ongeveer 0,2 bar lager per band.
Weet bijna zeker dat ze zwaarder rollen dan de Fast Tracks van Specialized maar zover tevreden.

Afbeelding

Afbeelding
Ruben L
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 16 maart 2011, 16:49

Ik heb de skinwalls ook nog steeds in 27.5 (althans, Canis skinwall voor, Svelt skinwall achter). M.n. vanwege de classic looks (staan super bij mijn stalen Surly), daarnaast ook wel vanwege ook het goede compromis tussen grip en rolweerstand.

Blijf het alleen wel echt een serieus minpunt vinden dat de bandwangen bij tubeless gebruik zo soepel / slap zijn dat je ze echt hard moet oppompen om zwabberen te voorkomen. Geen idee hoeveel bar ik erin jaag, ik gebruik zo'n SKS Rennkompressor voetpomp voor racefietsen en metertje reageert niet al te best op mtb banden. Maar dus wel zoveel bar dat worteltapijten echt een marteling zijn en een nieuw, nog niet ingereden parcours als Stadsbos Tilburg eigenlijk gewoon niet te doen is. Hoewel het ook niet helpt dat ik een extreem kort fietsje heb, dat is in dit geval natuurlijk ook best een ongelukkige combi van factoren :)

Op mijn vorige fiets (stalen Jumpstumpert) had ik 26" Canis skinwalls v + a met binnenbanden en daarbij had ik dit zwabberprobleem helemaal niet. Dus ik twijfel nu om er alsnog binnenbanden in te stoppen of de volgende keer toch bandjes met stuggere wangen te nemen (ws helaas wel noodgedwongen zwarte dan)...
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1378
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Vittoria’s wellicht
Ruben L
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 16 maart 2011, 16:49

Bonanza schreef: di 20 augustus 2019, 14:38 Vittoria’s wellicht
Thx, goeie tip, wist helemaal niet dat die er ook in Skinwall uitvoering waren!

Hm, wat zou de beste Vittoria Skinwall combi V + A zijn voor NL trails (en dan met name het 3luik Dorst)?
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1378
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Ben niet bekend met Dorst, maar Barzo - Peyote? Als Barzo wat te grof is, Mezcal is ook goede allrounder.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ik heb die canis skinwalls ook op mijn xc hardtail. Druk zit tegen 1.8 / 1.9 (als meter klopt) en ik vind ze een mooie allrounder voor in NL. Op een andere fiets heb ik weer een ibex (duidelijk meer grip dan dr canis) en achter de snelle svelt en ook daar ben ik over te spreken (beiden dan wel zwart).

Vittoria staat wel in de wachtrij als volgend merk wanneer vervanging op 1 van de fietsen nodig is.
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Helaas....het zijn niet mijn bandjes die Canis, dus maar eens ikons besteld en als die ook niet bevallen ga ik weer voor zwarte Fast Tracks van Specialized....jammer want ze zien er wel erg goed uit. :wink:
Plaats reactie