Slapende handen.

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Een topic als dit wordt door meer mensen gelezen dus wat meer informatie geven kan geen kwaad, vandaar dat ik nog even inhaakte op het carpaal tunnel syndroom.

Wat betreft je huidige probleem, het ene zadel is het andere niet, daar kan het ook aan liggen maar ook de zithouding kan het probleem zijn. Als je spacers onder je stuurpen hebt kun je het stuur wat laten zakken en kijken of dat helpt. Je hebt dan minder druk op je zitvlak en aangrenzende artikelen maar wel weer wat meer op je handen. Kijk ook eens naar je rijstijl, wat meer uit het zadel komen helpt ;)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mrcrown schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef:Hij zegt toch dat het na het verdraaien van z'n stuur is opgelost.
Alleen nu de pijn in zn handen is verdwenen viel het hem op dat z'n zak ging slapen.
Wat Mario zegt, punt vh zadel iets naar beneden.
Thnx! Antwoord hierop heb ik nog niet kunnen vinden.
Daar is geen filmpje over te vinden.
Bekijk je fiets vana de zijkant.
Trek een denkbeeldige lijn over je zadel naar je stuur, evt een touwtje gebruiken.
Kantel je zadel zo dat je zadeldek die lijn volgt of in ieder geval benadert.

Verder kan het natuurlijk ook zijn dat de vorm van je zadel niet past en zo de doorbloeding tegenwerkt.
Maar je zadel wat kantelen kost niets, hooguit een paar minuten werk.
Ander zadel kopen kan altijd nog ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pascallo86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 23:55
Mijn mountainbike: Look 986 epost en cannondale gemini 900

Ik heb ook last van slapende handen als ik wat langer op de weg rijd las dat ik niet de enige ben las ook dat de neutrale stand van het stuur vaak ook niet alles is ik reed eerst altijd met een riser stuur maar sinds ik flat rij heb ik dus ook die klachten wat valt eraan te doen
Blup blup en bagger..... i love it
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Pascallo86 schreef: ik reed eerst altijd met een riser stuur maar sinds ik flat rij heb ik dus ook die klachten wat valt eraan te doen
Terug naar een riser stuur? :roll: :-q
PaganiProductions

ik heb dat probleem ook al rijd nu met camelbak en handschoenen met meer padding dat scheelt een stuk.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Pascallo86 schreef:Ik heb ook last van slapende handen als ik wat langer op de weg rijd las dat ik niet de enige ben las ook dat de neutrale stand van het stuur vaak ook niet alles is ik reed eerst altijd met een riser stuur maar sinds ik flat rij heb ik dus ook die klachten wat valt eraan te doen
Gauw weer terug naar een riser :lol:
Maar serieus; waarom zou je vasthouden aan een stuur waar je last van krijgt?
Als de wijziging alleen zit in het wisselen van een riser naar een flatbar, dan ligt het antwoord voor de hand.
nendv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 29 augustus 2017, 08:45
Mijn mountainbike: CUBE RACE ONE 29

Ik gebruik van die BBB Ergo handvaten in plaats van de standaard meegeleverde Cube Performance. Op de langere ritten 60 km plus vind ik het beetje extra dikke handvat wel fijn. De BBB Ergo handvaten hebben wel als voordeel dat ze ter plaatse van je duim en wijsvinger wel dun zijn waardoor je geen last hebt met remmen en schakelen.
BM'09
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 269
Lid geworden op: wo 17 juni 2009, 20:40
Mijn mountainbike: Kingdom Brigante 650b
Contacteer:

Ik zweer inmiddels (na 18 jaar) bij ESI grips :D
Mountainbiking? http://www.go-mtb.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
jeroen mud 7.0
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 728
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 10:58
Mijn mountainbike: Canyon Exceed 7.0 , Canyon nerve AL 29 (retired) Grand Canyon CF SL retired , Canyon Exceed 7.0 2020

Dat carpaal tunnelsyndroom is een grote fabel in veel gevallen , artsen snijden maar al te graag heb ik het idee onderzoek gehad met van die schokken en t werd bevestigd zag tegen het snijden op en naar een fysiotherapeut geweest van team Sunweb bij ons in het dorp.

Inderdaad met een goede afstelling van je fiets kun je een hoop voorkomen veel klachten komen overigens ook uit je nek en schouder streek ik ga daarom 1x Pm uurtje naar de sportmasseur en nagenoeg geen klachten meer
Canyon Nerve 9.9 2014 (
Retired)


Grand Canyon 7.9 CF SL

specialized pitch comp 650B


yesterday does not matter
Gebruikersavatar
Mrcrown
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 6 juni 2017, 19:41
Mijn mountainbike: Cube Attention SL "2017"

jeroen mud 7.0 schreef:Dat carpaal tunnelsyndroom is een grote fabel in veel gevallen , artsen snijden maar al te graag heb ik het idee onderzoek gehad met van die schokken en t werd bevestigd zag tegen het snijden op en naar een fysiotherapeut geweest van team Sunweb bij ons in het dorp.

Inderdaad met een goede afstelling van je fiets kun je een hoop voorkomen veel klachten komen overigens ook uit je nek en schouder streek ik ga daarom 1x Pm uurtje naar de sportmasseur en nagenoeg geen klachten meer
Van het carpaal tunnelsyndroom had ik nog nooit gehoord totdat ik deze topic had gemaakt.
Na wat aanspassingen aan en me fiets was het al een stuk minder, daarbij merkte ik ook dat ik
ook nog wel eens een beetje krampachtig me stuur vast hield met een pittige daling.
Nu ik wat meer gewend ben word dat een stuk minder, denk dat dit ook een rol speelt.

Overigens ben ik wel eens met je mening dat artsen graag willen snijden, niet alleen met een carpaal tunnelsyndroom.
Don't look back, something might be gaining on you!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op wo 2 augustus 2023, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lekker tendentieus, dat 'ze' snel willen snijden. 'Ze' zullen niet onnodig willen snijden... Sommigen gaan liever fietsen :winkie: .

Bij Carpaal Tunnel Syndroom ga je eerst na wanneer/waardoor je last krijgt.
In het geval van MTB-en: eerst proberen iets te doen aan je zit -> cockpitaanpassing dus (lengte stuurpen, vorm stuur, andere handvaten, andere hoek shifters en remhendels, etc. etc.).

Als dat allemaal niet helpt en je houdt last, dan zou je je huisarts kunnen bezoeken. Wordt er diagnostiek gedaan, dan bevestigd een EMG de diagnose, en aan de hand van de gemeten geleidingssnelheden kun je zien 'hoe knel' een zenuw in de carpale tunnel evt zit.

Zit die een beetje klem, dan kun je tot 3x een Cyriax injectie geven, meestal valt daarmee een operatie uit te sparen. Hebben die injecties niets geholpen, dan kun je altijd nog een operatie doen.

Zit die zenuw hardstikke klem, dan kun je soms beter 'meteen' overgaan tot een operatie, dan zal een injectie namelijk niet meer helpen. 'Zomaar' opereren zal niet gebeuren.

Bij nachtelijke klachten zijn nachtspalken soms symptoomverlichtend.

Stel, je krijgt last door je werk (veel met je handen moeten doen), of doordat je ineens dikker/zwaarder bent geworden (dat knelt ook), of.... noem het maar op, dan ga je natuurlijk eerst na of daar nog verbeteringen te halen zijn. Opereren is de laatste stap.

Hier staat het mooi op een rijtje, bij http://www.thuisarts.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, sowieso een goede site om te onthouden!
https://www.thuisarts.nl/carpale-tunnel ... elsyndroom" onclick="window.open(this.href);return false;
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb een half jaar geen gevoel in de muis van mijn linkerhand gehad na een tocht van 4 weken met de verkeerde handvaten. Carpaal Tunnel Syndroom is echt. Het is na 6 maanden zo min mogelijk belasten over gegaan.
Waar woke is, is vuur
Luc K
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 24 januari 2010, 21:28

Je kunt ook de rebound van je vork iets langzamer zetten. Dan komt hij iets langzamer terug. Dat ontziet je handen.
Magic ed
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 18 april 2018, 15:37

Van XC naar trail bike (andere houding dus): van slapende rechterhand na twee uur naar hoogstens een lichte tinteling. Nu nog fijn afstellen.
Plaats reactie