Trek Domane ALR5 Disc vs ALR5 Gravel

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

Iemand enig idee of er, behalve de banden en de hydraulische vs mechanische schijfremmen verder nog verschillen zijn tussen de ALR5 Disc en de ALR5 Gravel? Bedoeling is om de ALR5 Disc als gravelbike te gebruiken, waarbij ik dus alleen andere bandjes hoef te monteren...

Grtz. Peter
De benen willen soms wat anders dan de baas.
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Het lijkt erop van niet:
"So the Domane Gravel versions share the exact same frames and geometries as their regular Domane disc counterparts; they simply make use of the bike’s spacious tire clearance, which goes up to 35mm (less with fenders, depending on the fender brand and type)."

Via: https://www.bicycling.com/bikes-gear/tr ... ne-on-dirt" onclick="window.open(this.href);return false;

Zij raden zelfs jouw aanpak aan:
"Our pick if you want gravel? Honestly, go with the ALR 5 Disc and swap the tires; the hydraulic brakes are worth the extra $100."

Dus dat lijkt me geen enkel probleem :)
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

StephanR schreef:Het lijkt erop van niet:
"So the Domane Gravel versions share the exact same frames and geometries as their regular Domane disc counterparts; they simply make use of the bike’s spacious tire clearance, which goes up to 35mm (less with fenders, depending on the fender brand and type)."

Via: https://www.bicycling.com/bikes-gear/tr ... ne-on-dirt" onclick="window.open(this.href);return false;

Zij raden zelfs jouw aanpak aan:
"Our pick if you want gravel? Honestly, go with the ALR 5 Disc and swap the tires; the hydraulic brakes are worth the extra $100."

Dus dat lijkt me geen enkel probleem :)
Hahaha, dat lijkt me duidelijk dan! Thanks! Volgende week maar eens in het eggie kijken op de Bikemotion.... :winkie:

EDIT: overigens grappig te lezen dat in het stuk waarvan je de link stuurt de Gravel $ 100,00 goedkoper is, terwijl die in de Nederlandse prijslijsten € 50,00 duurder is...
De benen willen soms wat anders dan de baas.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Altijd hydraulische remmen kiezen. Altijd.
Waar woke is, is vuur
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

Makkelijk schreef:Altijd hydraulische remmen kiezen. Altijd.
Yep.... I know... :-q
De benen willen soms wat anders dan de baas.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Makkelijk schreef:Altijd hydraulische remmen kiezen. Altijd.
Lekker kort door de bocht. Zijn heus ook redenen om juist dat niet te doen, welke bij gravel/adventure bikes wat vaker naar boven komen misschien, ligt weer aan het inzetgebied (denk aan hufterproofheid/field-service/bikepacking). Als je niet zulk soort dingen er mee van plan bent zou ik ook zeggen hydraulisch.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Als ik de wereld rond bikepackte pakte ik alsnog hydraulisch. Ik heb nu overigens mechanisch op gravelracer maar die gaan binnen niet al te lange tijd eraf.

Maar ja, het was zwaar gechargeerd. Mechanisch heeft voordelen. Hufterproof, normale brifters, overal fixbaar. Het ding met hydraulisch bikepacken is dat je een achterrem best evem kunt missen.. dus gaat voor stuk zet dan achter voor.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Makkelijk schreef:Als ik de wereld rond bikepackte pakte ik alsnog hydraulisch. Ik heb nu overigens mechanisch op gravelracer maar die gaan binnen niet al te lange tijd eraf.

Maar ja, het was zwaar gechargeerd. Mechanisch heeft voordelen. Hufterproof, normale brifters, overal fixbaar. Het ding met hydraulisch bikepacken is dat je een achterrem best evem kunt missen.. dus gaat voor stuk zet dan achter voor.
Tsja ieder zijn ding natuurlijk. Je steekt toch makkelijker een nieuw kabeltje ergens in niemandsland dan een nieuwe hydro-slang+vullen/ontluchten, waarom ik in zo'n situatie altijd mechanisch zou pakken. Maargoed heb niet het idee dat dat van toepassing is voor TS :bier:
macB
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: do 7 april 2005, 20:45

Las net ergens online dat Trek binnenkort een "echte" gravelbike gaat lanceren onder de naam Checkpoint...sliding dropouts, lagere bb, vork met verschillende nokjes.. nog geen plaatjes van gevonden helaad.
Shit happens
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

floris500 schreef:
Makkelijk schreef:Als ik de wereld rond bikepackte pakte ik alsnog hydraulisch. Ik heb nu overigens mechanisch op gravelracer maar die gaan binnen niet al te lange tijd eraf.

Maar ja, het was zwaar gechargeerd. Mechanisch heeft voordelen. Hufterproof, normale brifters, overal fixbaar. Het ding met hydraulisch bikepacken is dat je een achterrem best evem kunt missen.. dus gaat voor stuk zet dan achter voor.
Tsja ieder zijn ding natuurlijk. Je steekt toch makkelijker een nieuw kabeltje ergens in niemandsland dan een nieuwe hydro-slang+vullen/ontluchten, waarom ik in zo'n situatie altijd mechanisch zou pakken. Maargoed heb niet het idee dat dat van toepassing is voor TS :bier:
Voor alle duidelijkheid: wil op een "racefiets" beetje normaal mee kunnen komen met de rest (die "normale" racefietsen rijden), wil er af en toe ook een beetje normaal de Mont Ventoux mee op (vandaar wens compact voor, anders zou ik 1x11 kiezen), maar zit tegenwoordig ook veel op de Veluwe... Vind het dan heerlijk om ook af en toe een stuk bos, hei of dergelijke te pakken... Dus main goal is langere afstanden (Endurance geo is voor mij dan perfect), maar ook af en toe een gravel- of zandpad... Voor het ruige werk heb ik mn mtb nog.... Echt "gevaar" zal de hydraulische handel denk niet lopen... Met veel klim- en afdaalwerk kan ik me zo voorstellen dat je met mechanische remmen wel wat meer afstelwerk hebt?
De benen willen soms wat anders dan de baas.
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

macB schreef:Las net ergens online dat Trek binnenkort een "echte" gravelbike gaat lanceren onder de naam Checkpoint...sliding dropouts, lagere bb, vork met verschillende nokjes.. nog geen plaatjes van gevonden helaad.
:-q Lijkt erop dat ie morgen in Amerika gereleased wordt... Weet niet of dat betekent dat ie volgend weekend ook op de Bikemotion te zien is.... Wel benieuwd! :tong
De benen willen soms wat anders dan de baas.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

retep52 schreef:
Voor alle duidelijkheid: wil op een "racefiets" beetje normaal mee kunnen komen met de rest (die "normale" racefietsen rijden), wil er af en toe ook een beetje normaal de Mont Ventoux mee op (vandaar wens compact voor, anders zou ik 1x11 kiezen), maar zit tegenwoordig ook veel op de Veluwe... Vind het dan heerlijk om ook af en toe een stuk bos, hei of dergelijke te pakken... Dus main goal is langere afstanden (Endurance geo is voor mij dan perfect), maar ook af en toe een gravel- of zandpad... Voor het ruige werk heb ik mn mtb nog.... Echt "gevaar" zal de hydraulische handel denk niet lopen... Met veel klim- en afdaalwerk kan ik me zo voorstellen dat je met mechanische remmen wel wat meer afstelwerk hebt?
100% voor die hydro gaan dan ja :-q Afstelwerk met de mech remmen op mijn gravelracer valt best mee, af en toe eens een slagje verder naar binnen, wel meer dan hydro natuurlijk.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Veluwe af en toe offroad, zeker hydraulische remmen. Tiagra 4700 is dan al tig keer beter dan mechanisch. Steile offroad afdalingen gaan met zo veel meer controle, heerlijk!

En wbt geo, met een oude endurance geo met wat ruimte voor iets bredere banden en je bent klaar. Dat jeb je al goed uitgezocht.

Dat is de reden dat ik een Diverge heb naast m'n Cotic Escapade.
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

floris500 schreef:
100% voor die hydro gaan dan ja :-q Afstelwerk met de mech remmen op mijn gravelracer valt best mee, af en toe eens een slagje verder naar binnen, wel meer dan hydro natuurlijk.


:-q :-q
Laatst gewijzigd door retep52 op wo 21 februari 2018, 21:59, 2 keer totaal gewijzigd.
De benen willen soms wat anders dan de baas.
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

Opperhoofd schreef:Veluwe af en toe offroad, zeker hydraulische remmen. Tiagra 4700 is dan al tig keer beter dan mechanisch. Steile offroad afdalingen gaan met zo veel meer controle, heerlijk!

En wbt geo, met een oude endurance geo met wat ruimte voor iets bredere banden en je bent klaar. Dat jeb je al goed uitgezocht.

Dat is de reden dat ik een Diverge heb naast m'n Cotic Escapade.
:-q :-q
De benen willen soms wat anders dan de baas.
Plaats reactie