Lemelerberg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Je ziet her en der wat afgebroken takken en geknakte bomen, maar de route is eigenlijk helemaal tak- en boomvrij. Alleen de éénnalaatste klim (de langste en steilste volgens mij) ligt vol met zooi, maar dat is veroorzaakt door boswerkzaamheden. Die hebben ook de hieropvolgende brede en snelle afdaling veranderd in een smal en hobbelend paadje, waarbij elk snelheidsgevoel verdwenen is. Zal wel in het voorjaar hersteld zijn....
Modder: nihil.
Kortom, route is prima te fietsen!
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

drpaul schreef: In vergelijking met Hellendoorn veel meer ruw werk, met wortels op rare plaatsen, gestuiter etcetera, maar wel gewoon fun. Kortom, heerlijk afwisselen tussen die 2.
Daarom blijft het zo eeuwig zonde dat ze de oude afdaling, plek waar nu dat technische rondje ligt, dicht hebben gegooid en die afdaling licht glooiend met een singletrack naar beneden hebben gelegd. De oude afdaling was een van de weinige afdalingen hier in de buurt waar je echt je aandacht er bij moest houden omdat hij tricky is. Die was steil naar beneden met veel wortels en veel gestuiter en waar je meerdere lijnen had. Je ziet hem nog wel liggen als je aankomt rijden, gelijk als je de open vlakte op rijdt zie je een geul rechts, dat was de oude afdaling.

Die afdaling na de waterwinning heeft dat ook al is die niet niet zo steil plus die hebben ze sinds 2017 ook eenvoudiger gemaakt met kombochten. Eerder was die ook ruwer. Lemele blijft echt qua gebied het mooiste in Oost-Nederland. Buiten de paden daar is echt genieten, al mag ik dat hier natuurlijk niet verkondigen.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Ja, het was of die afdaling veranderen of het pad tussen de weilanden door verhard maken voor de ambulance.

Sommige "overleven" de afdaling en komen dan ten val in het mulle stuk er vlak na. Ik heb het zien gebeuren.

Erg jammer inderdaad, dat was een geweldig mooi stuk van de route.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

De indruk dat het steil en tricky was en je er een ambulance onderaan kon zetten, kan ik eerlijk gezegd niet volgen...
- Met 10% was het niet echt steil, gezien de lengte en het type ondergrond is het dubbele nog makkelijk te rijden.
- Met aangepaste snelheid kon je er doodeenvoudig naar beneden rollen, alleen om er echt voluit te kunnen rijden moest je weten aan welke kant je moest zitten van de erosiegeul en waar te kruisen, welke wortel waar te raken en over welke te springen, waar te remmen, ... (toen het eruit gehaald werd waren de interessantste wortels alsmede erosiegeul in de loop der tijd al verdwenen)
- Was gewoon een perfect voorbeeld van wat je gewoon natuurlijk in een bos kan tegenkomen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Hier op het forum ga heel veel mensen vinden die het wel weten.

Leef je eens in in een van de personen die alleen zondagochtend de fiets pakt (nog roestend en vies van de vorige keer) en dan met een belabberde conditie achter z'n (fiets)maten aan zit te harken.
En volgens mij geldt dit voorbeeld voor alle leeftijden... :lol:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Tja, als je een stuk tegenkomt dat je te lastig lijkt dan...
1) laat je het voor wat het is en gaat lopen, rolt er langs of zoekt een andere route,
2) is het "step up your game" aangezien anderen het wel probleemloos rijden: lijn afkijken en oefenen...

De een heeft dat op de Lemelerberg, de ander ergens in de Ardennen of Alpen (BTDT) en een enkeling bij de Rampage, maar iedereen komt dat moment ergens tegen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

+1 als je alle routes aan gaat leggen zodat de minst ervaren fietser er zonder nadenken kan rondrijden blijft er weinig spektakel over.
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Helaas heeft niet iedereen behoefte aan spektakel. Kijk maar naar de sprongetjes die hier en daar in de route zitten. De meeste rijden er langs. Het trappetje dat een paar jaar geleden aan de achterzijde van het "rot bultje" zat werd stelselmatig genegeerd, en is ook al weer verdwenen. Een lastig bochtje in de "waterwinning afdaling" wordt afgesneden. Zelfs een aantal obstakels in het "technische rondje" wordt voorbij gereden.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Dus we moeten allemaal maar grijze muizen worden, komt al te vaak voor in dit landje......
Van de andere kant bezien, op deze manier wordt de oude route steeds ruiger en daardoor weer uitdagender...
Trappetje was ook zoiets, die mocht ik graag rijden, de helft van de treden raakte ik bij wijze van spreken niet, fikse sprong aan het eind en dan vol in de ankers om niet in het bos te verdwijnen... :lol:

Als je routes zo gaat aanleggen dat er niets meer kan gebeuren, krijg je een lang overzichtelijk en saai parcours, resultaat: je gaat minder geconcentreerd rijden en als gevolg daarvan kunnen er ook weer ongevallen ontstaan..... :~ :roll:

Ik ben van mening dat je voor je eigen kunnen verantwoordelijk blijft, geef dan gevaarlijke situaties duidelijk aan met een bord, bypass of wat dan ook.

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Edkars, Erg jammer, dat zijn nou juist de leukste stukjes uit de hele route. Dat hebben nog veel te weinig routes.
Maar ik herken het wel, ik rij meestal solo. Maar als ik met het clubje weg ben ben ik de enige die de jumpjes pakt, rest rijd er bij langs. En juist bij deze route vindt ik het dan weer mooi dat de afdaling met het jumpje aan de linkerkant geen biljardlaken is zo strak.
One life, ride it!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Afbeelding
Volgens mij een uniek bord in Nederland (alhoewel ik niet weet of er een bord staat bij het NK parcours op de Wilhelminaberg).
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Niet zo uniek. In het verleden stond een klein stukje hiervoor ook al zo'n bordje met een waarschuwing voor een gevaarlijke afdaling.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

edkars schreef:Niet zo uniek. In het verleden stond een klein stukje hiervoor ook al zo'n bordje met een waarschuwing voor een gevaarlijke afdaling.
Ja.... dat heeft gewerkt, hele gevaarlijke afdaling vertrokken... :evil:

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Wat is er precies na het bordje aangelegd dan? Is het echt zo spectaculair?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Op 3:45 krijg je het stuk te zien edoch in willekeurige volgorde en niet alles:
https://www.youtube.com/watch?v=nwGHOLGeBk4" onclick="window.open(this.href);return false;


Het eerste is dat je van een boomstronk rijdt, waar af te rollen mits je je gewichtsverdeling op orde hebt, dan een drop die helemaal geen drop is maar een steile, korte roll-in en dan kom je na een paar bochten bij die evenwichtsbalk uit het filmpje. Veruit het lastigste (en wat nogal onnatuurlijk op me overkomt) is dat je dit hele stuk heuvelop aan het rijden ben (en haast moet blijven trappen). Het laatste deel weer naar beneden zijn een paar bochten gevolgd door een soort van trap en de rockgarden.

Hoe spectaculair het is, is een vraag van het referentiekader... Maar om het enigszins in de buurt te houden, wat er in Oldenzaal ligt is mijns inziens lastiger.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie