Cyclocrosser of gravelbike naast mtb?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Je hebt geluk dat je überhaupt fietsen KUNT testen.

Ik heb met mijn maatje S altijd pech dat ik iets op de gok moet kopen omdat niemand een S heeft staan.

Ik zou lekker blijven testen tot je wat leuks hebt gevonden.
Drees
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 21:01

Zelfde probleem hier Ray, maar al is het frame twee maten te groot, dan ga ik er toch gewoon even op fietsen. Voel je best wel de rijeigenschappen, vind ik. Voor de maat ga ik maar af op de expertise van de verloper. Ik koop alleen bij speciaalzaken.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Naast advies van speciaalzaken moet je ook altijd zelf goed inlezen en zeker proefrijden op de uiteindelijke maat die je gaat kopen.
Als je hier leest hoeveel mensen uiteindelijk niet tevreden zijn over de geadviseerde maat...
Advies is één, jouw gevoel op de fiets is wat anders.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Als je 2 fietsen gaat testen, de 1 in de juiste maat en de ander 2 maten te groot is dat zeker geen eerlijk vergelijk vind ik.. Als je 2 x dezelfde fiets achter elkaar pakt maar dan met 2 maten verschil ertussen wordt dat wel duidelijk lijkt me. Maargoed, daar heeft een ieder zijn mening voor natuurlijk :bier:
Drees
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 21:01

floris500 schreef:Als je 2 fietsen gaat testen, de 1 in de juiste maat en de ander 2 maten te groot is dat zeker geen eerlijk vergelijk vind ik.. Als je 2 x dezelfde fiets achter elkaar pakt maar dan met 2 maten verschil ertussen wordt dat wel duidelijk lijkt me. Maargoed, daar heeft een ieder zijn mening voor natuurlijk :bier:
Klopt, maar het grappige is dus dat de Kona wel in mijn maat was en de Sequoia twee maten te groot. En toch vond ik de Sequoia fijner rijden.

Het is al heel lastig om dit soort fietsen op voorraad te vinden in de (verre) omtrek. Ik heb bv Cube-dealers tot op een uur afstand gevraagd om een proefritje op de Nuroad, maar niemand heeft hem op voorraad. Ook de Diverge en de Seqouia waren niet in mijn maat. Alleen dus de Kona. Dus ik kan wel graag willen rijden in mijn maat, maar in de praktijk kan dat dus helemaal niet. De Nuroad komt binnenkort binnen hier in de buurt, daar wacht ik op, maar de kans dat ie in mijn maat is is heel klein.
Drees
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 21:01

Jamis Diablo schreef:Naast advies van speciaalzaken moet je ook altijd zelf goed inlezen en zeker proefrijden op de uiteindelijke maat die je gaat kopen.
Als je hier leest hoeveel mensen uiteindelijk niet tevreden zijn over de geadviseerde maat...
Advies is één, jouw gevoel op de fiets is wat anders.
Je hebt helemaal gelijk, maar het blijkt echt lastig om dit soort fietsen te vinden in de winkels en al helemaal in mijn maat. En niemand gaat een fiets voor mij bestellen in mijn maat zodat ik hem kan uitproberen. Als ik hem niet neem dan raken ze hem nooit meer kwijt. Dus ik ben al blij als ik kan proefrijden op een andere maat. Ik koop sowieso geen fiets zonder proefrijden. Inlezen doe ik wel uitgebreid.
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

#importeur bellen?# en vragen waar proefritten te maken zijn? Specialized heeft testdsgen in s’Heerenberg
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Drees schreef:
floris500 schreef:Als je 2 fietsen gaat testen, de 1 in de juiste maat en de ander 2 maten te groot is dat zeker geen eerlijk vergelijk vind ik.. Als je 2 x dezelfde fiets achter elkaar pakt maar dan met 2 maten verschil ertussen wordt dat wel duidelijk lijkt me. Maargoed, daar heeft een ieder zijn mening voor natuurlijk :bier:
Klopt, maar het grappige is dus dat de Kona wel in mijn maat was en de Sequoia twee maten te groot. En toch vond ik de Sequoia fijner rijden.
Snap ik, maar dat is ook mijn punt. Je vond de Kona nerveuzer, maar dat is dus misschien ook te wijten aan het feit dat de Specialized te groot was. Stel je zou nu denken van nou, de Speci rijdt het lekkerste, die bestel ik in mijn maat, krijg je hem binnen en dan is er best kans dat hij dan net zo stuurt als de Kona, misschien nog wel zenuwachtiger! (een Rove is naar mijn idee alles behalve zenuwachtig sturend btw, maargoed ieder zijn referentiekader natuurlijk)

Het kan ook zo zijn dat hij dan alsnog lekkerder rijd dan de Kona, maar dat zul je dus nooit weten tot dat je op de juiste maat hebt gereden, daarom zou ik nooit die beslissing nemen op basis van een ervaring met een 'verkeerde' frame maat. Nu heb ik ook gewoon makkelijk praten met een lengte van 1,80 natuurlijk... Kortom erg lastig dus als ik het zo lees, kan ook begrijpen dat een fietsenboer niet staat te springen om een S te laten komen zodat je kan kijken of het iets voor je is, met het risicio dat ie er mee blijft zitten.
Drees
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 21:01

Maakt de maat ook uit voor het sturen dan? En het rollen over onverhard? Geen idee hoor...

Ik ga eens achter die testdagen aan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Drees schreef:Maakt de maat ook uit voor het sturen dan? En het rollen over onverhard? Geen idee hoor...
Ja.

Gewichtsverdeling is heel anders, wat zeker invloed heeft op het sturen. Daarnaast is de wielbasis dus groter bij een grotere fiets en dat zorgt ook voor veel meer stabiliteit. Dus op stuurgedrag zit al een mega-verschil tussen maten. Hoogte van de voorkant speelt ook nog een grote rol (ook weer vanwege de gewichtsverdeling).

En met het rollen over obstakels: vergelijk het met een grote Mercedes S-klasse (limousine) en een Smart stadsautootje. Van een drempel merk je in de Mercedes niet heel veel, maar in de Smart sla je bij wijze van spreke eerst achterover en bij het weer af rijden van de drempel kieper je weer voorover (als je ooit in een Smart gereden hebt begrijp je wat ik bedoel). Dus zelfs met het rollen over oneffenheden zit er verschil tussen de maten, maar dat is niet zo groot als mijn voorbeeld van de auto's.

Ten opzichte van een mountainbike zal een gravel racer inderdaad veel nerveuzer zijn. Meestal omdat de mountainbike langer gebouwd is, maar het zit ook grotendeels in de rest van de geometrie. Dus iedere CX of GR die je gaat kiezen zal in jouw maat nerveuzer zijn dan je mountainbike. Het goede nieuws is dat je daar wel aan went, maar je zult je aandacht er toch wel iets meer bij moeten houden dan op de mtb.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Wat Lars zegt :p

Je zou voor de gein eens als extra referentiekader ook een stukje op een racefiets kunnen doen, dat vind ik echt nerveus :p
Drees
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 21:01

Vandaag en gisteren heb ik best een aantal fietsen kunnen proberen. Stad en land afgebeld en zo heb ik ook de Nuroad gevonden. Overal onverharde paadjes mee opgezocht. Ik heb me ook laten voorlichten over het gevolg van een kleinere maat en dat klopte met jullie verhaal. Sommige fietsen waren wel in mijn maat trouwens. Ik heb ook gekeken naar de testdagen van de verschillende dealers en mijn favo's zitten helaas nooit bij de testfietsen. Ook niet in een grotere maat. Ik kreeg ook nog ergens een heel verhaal dat mechanische remmen echt niet goed genoeg zijn. Maar ik denk dat het voor mij (met mijn tempo) de extra investering niet waard is.

Zojuist heb ik ter vergelijking nog even de Sequoia geprobeerd. Tja, dat voelt gewoon nog steeds als 'mijn' fiets. Ik heb hem op een zanderig veldje kunnen testen en dat fietst voor mij echt lekkerder dan alle andere fietsen. Ik denk dat dat komt omdat de andere fietsen wat meer gemaakt zijn voor snelheid en de Sequoia voor toeren. Met de andere fietsen fietste ik om gaten heen, met de Sequoia er gewoon dwars doorheen.

Dus ik heb mijn keuze gemaakt: het wordt de Sequoia! De zwarte (goedkoopste) uitvoering. Duur genoeg en zwart vind ik mooi. Komende week krijg ik een uitgebreide meting om de maat te bepalen. Wel een beetje spannend om een andere maat te kopen. Maar het is echt een speciaalzaak voor racefietsen en mtb's dus ik heb wel veel vertrouwen in de expertise. Dichtbij, dus dat is ook erg prettig voor service en onderhoud.

Oh, en een racefiets heb ik ook geprobeerd. Inderdaad stuurt dat nog veel zenuwachtiger. Smaller stuurtje ook (maar dat was wel een damesfiets). Beviel mij voor geen meter. Maar wel goed om te vergelijken idd.

Bedankt voor alle tips! Ik ga nu maar eens een lijstje maken van spullen die ik er op of aan wil hebben. Twee bidonhouders, dameszadel, pompje, wat grotere zadeltas voor de wat langere tochten, extra remmetjes bovenop, in ieder geval. Da's toch wel het leukere werk :)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mooi dat je er uit bent! Veel plezier er mee als de fiets binnen is!

Drees schreef: Ik heb me ook laten voorlichten over het gevolg van een kleinere maat en dat klopte met jullie verhaal.
Tja, het zou erg zijn als ze een ander verhaal vertellen. Dan zouden ze ongelijk hebben... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Drees
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 21:01

Lars TB schreef:Mooi dat je er uit bent! Veel plezier er mee als de fiets binnen is!

Drees schreef: Ik heb me ook laten voorlichten over het gevolg van een kleinere maat en dat klopte met jullie verhaal.
Tja, het zou erg zijn als ze een ander verhaal vertellen. Dan zouden ze ongelijk hebben... .
Yep, ik gebruik die info dan ook als test, of ze er een beetje verstand van hebben en eerlijk zijn :-q
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Veel plezier met je aankoop en laat even weten hoe hij bevalt (als je dat wilt uiteraard) :)
Plaats reactie