schijfrembevestiging: flat mount naar IS

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Ik heb een Kona Rove uit 2015 met Hayes CX mechanische 160mm schijfremmen. Ik wil weleens TRP Spyre remmen proberen (mechanisch, maar dual piston ipv single). Ik heb ene interessant set gevonden, maar die zijn met de nieuwe flat mount standaard. Lijkt op post mount, maar dan weer net anders.

Ik ben op zoek naar adapter, maar kan 'm niet vinden. Iemand enig idee of er flatmount naar IS adapters zijn? Of moet ik anders gaan werken met twee adapters (flatmount naar PM naar IS?)
Laatst gewijzigd door Kjiratsiekoedel op di 1 mei 2018, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

FM naar IS, of IS naar FM?

Er zijn adapters om zo'n beetje alle soorten remmen op een flatmount frame of vork te bevestigen; maar andersom (flatmount rem op niet-flatmunt vork of frame) zijn er bij mijn weten niet.
Vorsprung durch Pedantik.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

't Gaat idd om FM remmen naar IS vork/frame. Bijzonder dat daar geen adapters voor zijn.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Als ik Google op flat mount to is adapter zie ik toch best wat oplossingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Kjiratsiekoedel schreef:'t Gaat idd om FM remmen naar IS vork/frame. Bijzonder dat daar geen adapters voor zijn.
Niet echt. Flatmount remmen zijn bedoeld voor raceframes, en voor remschijven van 140mm of 160mm. Voor grotere schijven worden ze gewoon net een tikje hoger op de vork gemonteerd, en klaar. Als je die met adapters op postmount of IS vorken en frames wilt monteren… ik zal niet zeggen dat het niet kán, maar dan ga je zéér ingewikkelde adapters nodig hebben. Gezien de veelheid aan keuze in MTB-remmen, is er blijkbaar gewoon nog nauwelijks markt voor.
Jamis Diablo schreef:Als ik Google op flat mount to is adapter zie ik toch best wat oplossingen.
Geef eens een voorbeeld, dan?
Vorsprung durch Pedantik.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik zou zeggen: leg de technische tekeningen eens over elkaar. Er is niets wat je niet kan oplossen met een vijl en een boormachine...
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Mja, ik heb ze nog niet gekocht en ze zijn ook evt als PM versie te krijgen. Lijkt mij dan prettiger dan te gaan lopen sleutelen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Afbeelding
Vorsprung durch Pedantik.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

jaja, dat was mijn vraag niet
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Ik kan alleen maar flat mount to PM vinden.
https://www.mantel.com/shimano-y8n230000" onclick="window.open(this.href);return false;

en opmerking dat naar IS/PM niet kan:
While Flat Mount frames can mount standard brakes with adapters, Flat Mount calipers are not backwards compatible with existing IS and post-mount frames.
LINK

en discussie: LINK
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Eens even een oude koe uit de sloot halen...

Ik heb https://www.assolutions.ca/shop/adapter ... -is-frame/ gevonden, maar ik vraag me af of er al andere oplossingen voor zijn, naast een andere fiets kopen....
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Freekenstein schreef: ma 18 mei 2020, 10:15 Eens even een oude koe uit de sloot halen...

Ik heb https://www.assolutions.ca/shop/adapter ... -is-frame/ gevonden, maar ik vraag me af of er al andere oplossingen voor zijn, naast een andere fiets kopen....
Weet niet wat je wilt, maar je kan ook altijd een IS of PM (met IS PM adapter) remklauw gebruiken. Als je binnen hetzelfde merk blijft kan je vaak combineren en met een touwtjes remmen zijn er ook mogelijkheden genoeg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Ik wil mijn gravelracer uitrusten met een andere groep, om een meer all-round fiets te krijgen.

Mijn Soma heeft helaas IS mounts, en tehenwoordog worden zowel gravel als weggroepen met flatmount remmen geleverd...
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Freekenstein schreef: ma 18 mei 2020, 12:20 Ik wil mijn gravelracer uitrusten met een andere groep, om een meer all-round fiets te krijgen.

Mijn Soma heeft helaas IS mounts, en tehenwoordog worden zowel gravel als weggroepen met flatmount remmen geleverd...
OK, snap het.

Maar je kan een Shimano flat remklauw vervangen door een Shimano (of Magura) IS remklauw. (Let wel op, bij IS remklauwen is er verschil tussen V en A)
Zal wel ff zoeken worden, nieuw is alles PM, maar zo'n adapter is ook duur en moet van ver komen.
Een touwtjes rem kan je vervangen door BB7road, en Spyre heeft beide smaken enz.

Voordat je je frame wegdoet heb je nog genoeg alternatieven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Maar dat is wel de geschikte adapter.
Plaats reactie