Dat doe ik zeker. Jammer dat ik hem nog niet heb, vandaag perfect weer. Lekker nat ondergrondje en toch een fris zonnetje. Helaas pindakaas.floris500 schreef:Veel plezier met je aankoop en laat even weten hoe hij bevalt (als je dat wilt uiteraard)
Cyclocrosser of gravelbike naast mtb?
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 273
- Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
- Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL
De Kona Rove is echt op alle terreinen een feestje. Vandaag ook via mijn routes (fietsersbond) een route gemaakt en vandaag dus stevige bosgrond, beetje blubber, gravel (lekker snel!), fietspaden, grind/puinpaden en zandpaden meegepakt op een rondje van 70 km. Geen vering wél een fijn zadel en niet te veel lucht in mijn banden.Lars TB schreef:
Daarom noemde ik (en ook Sjuutje) de KONA Rove. Een echte gravelracer, maar dan met vrij brede banden voor enig comfort. Met zo een fiets ga je de eventuele voordelen van een GR ontdekken (sneller op gladder terrein). En die ga je dus niet ontdekken op de neppers die je nu gereden hebt!!
Als je de kans hebt zou ik die zeker even proberen. Prijs van de alu versie is peanuts
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 273
- Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
- Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL
Nee hoor, valt reuze mee. Alles is afhankelijk van je technniek natuurlijk maar als mtb-er ben je (als het goed is) wel wat gewend. Zelfde techniek op de gravelbike en het komt goed. Enige waar ik aan moest wennen was de bottem bracket die lager zit dan bij de mtb (minder speling onderaan de fiets) waardoor ik bij boomstammen wel eens mis ga.Drees schreef:Ik kon het toch niet laten om vanochtend even snel een Cube en een Kona uit te proberen. De Cube was een racefiets met vergelijkbaar frame als de Nuroad (die was nog niet binnen). De Koga was de Rove. Voor mij was het de eerste keer rijden met een racestuur en het viel mij niet tegen. De onderste zithouding was wat oncomfortabel, maar ik denk dat het vooral een kwestie is van wennen en een goede afstelling. De andere twee posities vond ik echt prettig fietsen. Je kunt met zo'n proefritje natuurlijk niet het bos in gaan, maar ik heb wel wat gravelpaadjes meegepakt. Het trilt aardig, zo zonder vering. Toch vond ik het belachelijk leuk. De Diverge wil ik ook nog proberen, maar daar had ik geen tijd meer voor.
Ik merk dat de verkopers terughoudend zijn in het adviseren over een gravelracer. Ze komen in eerste instantie eigenlijk allemaal met een halve mountainbike. Voor vrouwen zou het heel moeilijk zijn om in zand en modder te fietsen op zo'n gravelracer. Is dat zo? Ga je snel onderuit?
Vandaag mijn eerste ritje gemaakt op de Sequoia en het beviel uitstekend! Hij doet precies wat ik wil: ik kan ermee op gravel, goed en slecht asfalt, bospaden, zandpaden. Erg leuk, die afwisseling! Hij fietst behoorlijk comfortabel. Het stuur is vrij breed en erg stabiel. Ik heb de hele weg voldoende grip gehad, ook op zand. Ik heb de Mio een surprise me-route laten kiezen van een uur, om even rustig te wennen aan de fiets en de houding. De helft was onverhard. Ik fiets vanzelf al veel onderin de beugels, dus dat gaat prima. Misschien ga ik wel over op handschoentjes, die heb ik op mijn mtb niet aan. Voor iets meer grip.
Ik vind het een hele fijne afwisseling van mijn mtb. Ik kan hier op toeren zonder dat mijn hartslag ontploft, terwijl ik wel lekker doorfiets en heb daarna nog voldoende energie over voor werk, kinderen, etc. Als ik de mtb-route heb gedaan is dat wel anders. Dan ben ik de rest van de dag vrijwel uitgeschakeld. Bovendien zie ik zo eens wat anders dan altijd dezelfde route. Neemt niet weg dat ik morgen mijn mtb uit de schuur pak, voor mijn zondagse uitputtingsrondje Ook zin in!
Ik vind het een hele fijne afwisseling van mijn mtb. Ik kan hier op toeren zonder dat mijn hartslag ontploft, terwijl ik wel lekker doorfiets en heb daarna nog voldoende energie over voor werk, kinderen, etc. Als ik de mtb-route heb gedaan is dat wel anders. Dan ben ik de rest van de dag vrijwel uitgeschakeld. Bovendien zie ik zo eens wat anders dan altijd dezelfde route. Neemt niet weg dat ik morgen mijn mtb uit de schuur pak, voor mijn zondagse uitputtingsrondje Ook zin in!
Ik vond het ook erg meevallen!sjuutje1969 schreef:Nee hoor, valt reuze mee. Alles is afhankelijk van je technniek natuurlijk maar als mtb-er ben je (als het goed is) wel wat gewend. Zelfde techniek op de gravelbike en het komt goed. Enige waar ik aan moest wennen was de bottem bracket die lager zit dan bij de mtb (minder speling onderaan de fiets) waardoor ik bij boomstammen wel eens mis ga.Drees schreef:Ik kon het toch niet laten om vanochtend even snel een Cube en een Kona uit te proberen. De Cube was een racefiets met vergelijkbaar frame als de Nuroad (die was nog niet binnen). De Koga was de Rove. Voor mij was het de eerste keer rijden met een racestuur en het viel mij niet tegen. De onderste zithouding was wat oncomfortabel, maar ik denk dat het vooral een kwestie is van wennen en een goede afstelling. De andere twee posities vond ik echt prettig fietsen. Je kunt met zo'n proefritje natuurlijk niet het bos in gaan, maar ik heb wel wat gravelpaadjes meegepakt. Het trilt aardig, zo zonder vering. Toch vond ik het belachelijk leuk. De Diverge wil ik ook nog proberen, maar daar had ik geen tijd meer voor.
Ik merk dat de verkopers terughoudend zijn in het adviseren over een gravelracer. Ze komen in eerste instantie eigenlijk allemaal met een halve mountainbike. Voor vrouwen zou het heel moeilijk zijn om in zand en modder te fietsen op zo'n gravelracer. Is dat zo? Ga je snel onderuit?
Deze heb ik ook getest. Ik vond de Sequoia fijner, maar dat is ook wel gewoon een hele andere fiets. Iets meer een toerfiets denk ik. Past beter bij mijn wensen.sjuutje1969 schreef:De Kona Rove is echt op alle terreinen een feestje. Vandaag ook via mijn routes (fietsersbond) een route gemaakt en vandaag dus stevige bosgrond, beetje blubber, gravel (lekker snel!), fietspaden, grind/puinpaden en zandpaden meegepakt op een rondje van 70 km. Geen vering wél een fijn zadel en niet te veel lucht in mijn banden.Lars TB schreef:
Daarom noemde ik (en ook Sjuutje) de KONA Rove. Een echte gravelracer, maar dan met vrij brede banden voor enig comfort. Met zo een fiets ga je de eventuele voordelen van een GR ontdekken (sneller op gladder terrein). En die ga je dus niet ontdekken op de neppers die je nu gereden hebt!!
Als je de kans hebt zou ik die zeker even proberen. Prijs van de alu versie is peanuts
Door de blubber en daar waar ik alleen kan komen door over een flink stuk verhard te rijden pak ik de sscx = singlespeedcyclocrosser. Wat er niet op zit kan ook niet kapot!
Ook op gravelwegen / boerlandwegen neem ik meer en meer de sscx, vering heb je op die wegen niet nodig en met het juiste verzet gaat het lekker.
Ander voordeel van fiets met dropbar is dat je veel meer handposities hebt, waardoor je veel minder in dezelfde houding zit dan op een mtb. Op de verharde weg, onverhard is het andere koek.
Ook op gravelwegen / boerlandwegen neem ik meer en meer de sscx, vering heb je op die wegen niet nodig en met het juiste verzet gaat het lekker.
Ander voordeel van fiets met dropbar is dat je veel meer handposities hebt, waardoor je veel minder in dezelfde houding zit dan op een mtb. Op de verharde weg, onverhard is het andere koek.
!! 26inch en dikke banden !!