ervaring bike park Meribel, Courchevel of Champagny-en-V ?

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Zit deze zomer weekje in Franse Alpen - Pralognan, Vanoise.
Zijn 3 bike parks in de buurt, maar kan geen hoogte krijgen waar ik beste heen kan gaan.
- Meribel-Mottart
- Courchevel
- Champagny-en-vanoise (onderdeel van La Plagne)

Wie heeft ervaring met 1 van deze gebieden? Wil graag blauwe/rode donwhill trails rijden met lift assistentie.
Meribel lijkt beste aangelegd en daarmee meest interessant.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Ja, ik heb in dit gebied gewerkt als mountainbike gids.

Meribel is inderdaad de beste keuze voor jouw doeleind: super liftsysteem en erg veel mooie trails. Zowel typisch bike-park downhill als wat meer avontuurlijke enduro loops. Vooral de rode trail vanaf de Saulire naar Bride les Bains (-2100 hm!!!!) en de rode en zwarte trails vanaf de Tougnette over de graat zijn gruwelijk.

Aan de Courchevel zijde is beduidend minder; de trails worden slecht onderhouden en er wordt ook veel minder gefietst. Champagny heeft ook wat mooie 'back country' afdalingen die aardig wat klimwerk vragen maar daar wordt je dan ook rijkelijk voor beloond. Valt echter in het niet tov Meribel.

Mocht je de kans hebben, ga naar Les Arcs en La Plagne, al is het maar voor een dag. Het is het mekka van lift assisted mtben in de Franse Alpen.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Dank DuReal! Nuttige info. Zijn de trails qua kleurcodering vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Winterberg?

En wat raad je aan voor Champagny? lift omhoog en vlak onder Roche Mio weer retour. Of fiets je dan vooral omhoog over saaie ski piste? Of andere tip?

Ken jij petit mont blanc vanuit Pralognan toevallig ook. Lijkt mooie trail en gpx beschikbaar
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Geen idee wat betreft niveau, nooit in Winterberg geweest..

Vanuit Champagny heb je geen aangelegde bike-park trails, maar kun je wel een hele mooie dagtocht maken met serieus klimmen en afdalen: start in Bozel, rijd naar Champagny lift, vanaf top station rijdt via Bozelet en La Porciere naar punt 2070 (fireroad), trail "Spiderpig" naar punt 1613. Schitterende trail met oneindig veel switchbacks. Voorzichtig aan het begin, daar wil je niet vallen. Via Mirabozon pittige klim naar Mont Jovet via fireroad (800 hm). Crepes eten en cola drinken in de hut en dan eindeloze single track in Zuidelijke richting via la Cour en la Praz terug naar Bozel. Mooie flowy trail waar je flink hard kan.

Afgelopen zomer was de trail vanuit la Cour naar Bozel echter onbegaanbaar wegens de aanleg van waterwerken maar ik verwacht dat dit inmiddels afgerond is.

Die Mont Jovet trail is in dit filmpje vanaf 2:00:
https://vimeo.com/137358828" onclick="window.open(this.href);return false;
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Dank DuReal.
Ik ga deze uitpuzzelen op de kaart en internet. Filmpje was indrukwekkend qua 'alpine country'. Ook ff kijken of dit past bij mijn fysieke staat ;-)
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Begreep ook dat je vanaf La Praz de rivier volgt naar Bozel. Dus niet over de wegen naar beneden. Bekend?
gpx track beschikbaar van deze trail?
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Ja klopt, vanaf la Praz via de trail langs de beek. Maar deze was afgelopen zomer dus afgesloten ivm bouwwerkzaamheden. Mocht dit nog zo zijn dan kan je via Villemartin ook via paadjes afdalen naar Bozel.

Geen GPX helaas maar ik hoor het wel als je er niet uitkomt!
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Die route naar Mont Jovet ziet er top uit. Heel wat klimmen over fire roads, maar mooie single trails als beloning, zie ik inderdaad. Dank voor tip.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

DuReal: hoe tricky is de start van de Spider pig? Ik lees op internet wat over een heel small en lastige startdeel, waar je absoluut niet mag vallen.. Heb je iets meer van beschrijving om een beeld te krijgen?
Ga met iemand rijden die wat minder ervaren is. Wil natuurlijk voorkomen dat we daar moeten omdraaien. Dan mis ik het 2e deel van mont jovet...
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

De start is niet moeilijk/steil, maar wel smal en een paar erg krappe switchbacks. De trail loopt parallel aan een steile kale helling. Geen gapende loodrechte afgrond, maar je moet niet van de trail afvallen en daar naar beneden rollen. Na enkele switchbacks duik je het bos is en wordt het terrein minder steil. Als je rustig aan doet bij de start komt het vast goed; desnoods loop je het eerste stuk!

Zodra je in het bos bent wordt de trail wel steiler en is het een en al switchbacks to beneden maar nauwelijks exposure. Fantastische gooi en smijt trail als je durft te committen aan de switchbacks!

Vanaf 1:10:
https://vimeo.com/72910139" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is dus na die linke start; de stage startte later ivm het risico als je daar gaat racen ;)
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Kleine re-cap van mijn tripjes vanuit Pralognan-la-vanoise. Paar dagen op pad geweest. Meest memorabele trips:
1- XC trail gereden vanuit Pralognan: via 'Montagne' (schotterweg) naar 'Col du Golet' (single trail, laatste stukje duwen). Afdaling via 'Chalets de Lancheton' terug naar Pralognan (75% single trail, begin veel haarspeldbochten). 850 hoogtemeters. Niet bewegwijzerd, wel mooie trail vanuit dorp.
2- DH dagje Bikepark Meribel: beter en veel groter dan verwacht. Mooi aangelegde trails. Boven soms stenig, maar meestal goed bijgehouden trails met mooie kombochten en flowy lines. Gevarieerd en rustig. Ruim 3500 hoogtemeter gedaald. Vooral blauwe trails gedaan, ook die naar St. Martin de Belleville. Super lift systeem. Extra protectie gehuurd in Meribel (is wel aan te raden aangezien het best rotsig is bovenop).
Nieuwe fiets voelde zich erg thuis ;-)

@DuReal: jouw route niet gereden helaas, mede omdat ik twijfelde of maatje dit niveau aan kon en ik 'm niet alleen wou rijden (veiligheid). Nogmaals dank voor inspiratie. Staan op bucketlist.
Maikelvanderdonk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 20:19

DuReal schreef: wo 27 juni 2018, 10:34 Geen idee wat betreft niveau, nooit in Winterberg geweest..

Vanuit Champagny heb je geen aangelegde bike-park trails, maar kun je wel een hele mooie dagtocht maken met serieus klimmen en afdalen: start in Bozel, rijd naar Champagny lift, vanaf top station rijdt via Bozelet en La Porciere naar punt 2070 (fireroad), trail "Spiderpig" naar punt 1613. Schitterende trail met oneindig veel switchbacks. Voorzichtig aan het begin, daar wil je niet vallen. Via Mirabozon pittige klim naar Mont Jovet via fireroad (800 hm). Crepes eten en cola drinken in de hut en dan eindeloze single track in Zuidelijke richting via la Cour en la Praz terug naar Bozel. Mooie flowy trail waar je flink hard kan.

Afgelopen zomer was de trail vanuit la Cour naar Bozel echter onbegaanbaar wegens de aanleg van waterwerken maar ik verwacht dat dit inmiddels afgerond is.

Die Mont Jovet trail is in dit filmpje vanaf 2:00:
https://vimeo.com/137358828" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ga hopelijk zomer 2022 naar Bozel. Ik was wat aan het rondkijken naar mooie routes in de omgeving en vond deze, lijkt me een hele mooie route. Ik heb met Komoot, Google en Google maps bovenstaande route proberen te maken maar ik kom er niet uit. De start is bij de top vd lift in Champagny, is dat bij dan bij restaurant la Rossa? En dan via Bozelet en La Porciere naar punt 2070; ik kom er niet uit welke route dat is.... Wat bedoel je met de punten 2070 en later 1613. Over de trail "Spiderpig" kan ik nauwelijks wat vinden, waar ligt die? Mirazobon en Mont Jovet heb ik gevonden op Komoot, la Cour en la Praz ook.

Je had de route niet opgenomen las ik?

groeten Maikel
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

2070 en 1613 zijn de hoogtemeters op de kaart, als het goed is kom je daar via deze link.

en hier een gpx voor de trail.
Maikelvanderdonk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 20:19

Thx, ik heb de route kunnen maken, op naar de zomer 2022! Vanuit Champagny en Vanoise gaat maar 1 lift denk ik hè? Je kan na de lift van Champagny niet verder omhoog met liften?

In Courchevel is zijn volgens mij ook nog wel gave trails waaronder een 15 km lange downhill track vanaf de Saulire, van 2738 m naar 1300 m! Je gaf aan dat de trails in Courchevel wat minder zouden zijn maar dat was in 2018.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Champagny heeft maar 1 lift idd, daarna is het zelf pedellen :-q .

Vanaf Saullire naar Brides les Bains (E4 Top Down) is een aanrader die je niet mag missen. Aan de Courchevel zijde is niets veranderd sindsdien en nog steeds telleurstellend. Dat raad ik (nog steeds) af.

Er is een trail vanaf Saullire naar Courchevel maar die is echt vreselijk. Wordt nauwelijks gereden, is saai en heeft totaal geen flow door alle losse meuk die erop ligt.
Plaats reactie