Tips voor een beginner + welke MTB?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
VirgilS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 3 augustus 2018, 23:30

Hallo iedereen, dit is mijn eerste post.

Ik ben 19 jaar en onlangs geïnteresseerd geraakt in mountainbiken. Ik kom uit Noord-Brabant en ben van plan binnenkort een mtb te huren om in de Drunense Duinen een ritje te maken. Nu loop ik al een beetje voor op mezelf en ben ik aan het kijken naar potentiële mountainbikes om aan te schaffen. Ik heb momenteel maar een magere kennis van mountainbikes, laat staan de onderdelen waaruit ze zijn opgebouwd. Daarom vroeg ik me af of jullie wat feedback konden geven op de geselecteerde mountainbikes en eventueel zelf ervaringen met deze mountainbikes te delen! (of zelfs andere mountainbikes aan te raden). Wat basisinformatie over onderdelen en do's & don'ts zou ook heel fijn zijn (ik ben hier zelf wel zo veel mogelijk kennis over aan het vergaren, echter vind ik het toch vaak wat begrijpelijker als iemand anders het uitlegt). Mijn budget voor de bike zit op max 750 (mits het echt een ontzettend goede deal is).

_________________________________________________________________________________________________________

De selectie is als volgt:
- TREK X-Caliber 9
Deze bike leek me een goede optie omdat het van het merk TREK is, fatsoenlijke(?) Shimado onderdelen bevat, airluchtvering heeft. Daarnaast sprak de sale me erg aan!

- Giant Talon 29 2 GE
Iets meer in de prijsklasse die me bevalt, verder geen kennis over de onderdelen.

- Giant Talon 29 1 GE
Veel goedkoper dan op de Giant site zelf; ik vroeg me af wat het verschil tussen deze en de Talon 2 GE precies is, en of het dan de 80 euro extra waard is.

- Giant Fathom 29 2 LTD
Ik weet eigenlijk bijna niets van de bike maar vroeg me af wat het verschil is tussen deze Fathom series en de Talon series (sinds de prijs nagenoeg gelijk is).

-Goedkope Giant Mountainbike
Allerlaatst kwam ik deze mountainbike tegen en vroeg ik me af waarom deze zo goed koop is vergeleken met de rest (ik gok de onderdelen, maar zijn deze dan daadwerkelijk zoveel slechter dan de rest?).
_________________________________________________________________________________________________________

Graag hoor ik jullie mening over deze mountainbikes en welke jullie aanraden en de reden daarvoor. Eventueel lijkt een tweedehands mountainbike me ook wel wat alleen ben ik erg bang dat ik een slechte aankoop doe omdat ik dus weinig verstand heb van mountainbikes. Daarnaast ken ik ook niemand die zelf mountainbiket dus daarom val ik terug op jullie!


Als laatst vroeg ik me af of jullie wat beginner guides / tips hebben. Alle interessante informatie, video's, youtubekanalen etc. zijn welkom! Momenteel kijk ik veel video's op youtube van Seth's Bike Hacks en Global Mountain Bike Network, daarnaast probeer ik ook nog wat beginner guide artikelen te lezen via google.


Sorry voor de enorme lap tekst maar ik heb het graag allemaal duidelijk op een rijtje voor mezelf, alvast bedankt voor de hulp!

EDIT: Misschien handig om te vermelden ivm framesize en gewicht; mijn lichaamslengte is 168cm, man.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ben ook 1,68. Zit je waarschijnlijk goed met een S die langer gebouwd is (eigenlijk alle moderne geometrieen tegenwoordig, langere reach), of een compacte M. Hangt maar net af vd maatvoering van betreffend merk.
Rond de 16”.
(Ik heb een S Canyon Lux, en binnenkort een S Scott Spark).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Heel kort door de bocht. Als je veel stevig in de bossen gaat fietsen is luchtvering fijner dan een stalen veer en de afmontage minimaal deore of hoger. Fiets je maar af en toe op een zandpad en meer op de weg dan kan t ook wat minder.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Ruud67
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 5 december 2012, 21:56
Mijn mountainbike: Ghost ebs pro 29, Trek Top Fuel 9

Om het mountainbiken een beetje op te pakken adviseer ik eerst een start2bike clinic te volgen. Deze beginnen in september of oktober weer op heel veel plaatsen in (o.a.) Brabant. In Waalwijk gaat dit via Adriaan Pelders. Dan ga je met instructeurs 4 keer de basistechnieken van het fietsen uitproberen. Dit kan vaak ook op een leenfiets. Zo leer je in een groep de juiste techniek van bochten, remmen, klimmen, dalen enzovoort. Gegarandeerd dat dat je een goede basis geeft voor veel meer mtb plezier. Na eerst wat aangeklooid te hebben heb ik een aantal jaren geleden ook die cursus gevolgd. Koste iets van 38 euro maar dat was het dubbel en dwars waard. Geeft ook wat meer zicht op wat voor een fiets je zou willen aanschaffen. Blind iets kopen en dan maar weer in de schuur zetten omdat het niet lukt is pas echt zonde.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zoals Jimbo al min of meer aangeeft, je zit een beetje op de grens van 'echt' mountainbike materiaal. In dat opzicht is "de goede deal" er eentje waar je de juiste fiets koopt. Ja, je kunt mountainbiken op een bike van €750,-. Je kunt er de grootste lol op hebben. Maar je komt regelmatig aan de grenzen van de fiets.

Vering is een belangrijk aspect. Naast een stukje comfort levert een geveerde vork vooral controle. Eenvoudigere fietsen hebben simpele vorken die stukken minder controle geven. Dat merk je niet echt op het parcours van de Drunense Duinen, dat ga je wel merken als je met 40+ km/u in de Ardennen naar beneden jaagt. Luchtvering kun je al beter op je eigen gewicht afstellen en daarmee werkt de vork al beter. En de betere dempingssystemen zitten inmiddels pas op fietsen van over de €1.000,-.

Het schakelspul ligt iets minder kritisch. Vanaf Shimano Deore kun je de onderdelen redelijk lomp belasten. Maar je merkt de verschillen tussen iedere stap duurder. Deore XT (compleet!) kun je staand op de pedalen steil omhoog gewoon met een klik naar een lichter verzet schakelen. Deore zal hier wat kraken, goedkoper spul weigert waarschijnlijk te schakelen. Dan val je stil en moet je lopen, of erger: je sloopt de boel.

Remmen maakt niet zoveel uit, hooguit zitten op goedkopere fietsen kleinere schijven (weer $0,05 bespaart!) en die hebben iets minder remkracht. Maar met jouw gewicht maakt dat al weer minder uit.

Wielen, frames, in die prijsklasse is het meestal wat lomper spul. Het zal niet snel kapot gaan, hooguit de lagering van diverse onderdelen zal in de modder veel te lijden hebben.

Maar alles wat je meer dan €750,- gaat uitgeven gaat je een betere fiets opleveren. Daarop heb je meer lol, het gaat allemaal gemakkelijker. En als je het echt leuk vindt, dan hoef je niet na een jaar meteen een nieuwe fiets te kopen. Scheelt ook een hoop geld!


Nu kun je in de onderste klasse niet echt kiezen. Maar als je ambitie is om wedstrijden te rijden, dan hoort daar een andere fiets bij dan als je juist op vakantie in Zuid-Frankrijk lol wilt hebben. Daar kun je ook nog wat naar kijken. De meeste goedkope fietsen zijn 'trail' (toer) gericht, zo rond de €1.000,- komen er al fietsen voorbij waarop de erg sportief zit en die meer gericht zijn op stevig doorrijden dan op maximale controle.

Je zou kunnen kijken bij internet aanbieders. Onder de €1.000,- hebben die vaak interessante deals. Maar merken als Cube en Ghost kunnen vaak prima mee met die prijzen en afmontage, zeker omdat je bij de dealer vaak wel wat korting kunt krijgen. Daarnaast kan het zijn dat de dealer wat fietsen opruimt omdat de nieuwe jaargang er aan zit te komen. En dan kan het zo zijn dat je een fietsen van €1.100,- nu voor €800,- kunt scoren.


Gebruikt komt er af en toe ook wat langs. Voor €750,- kunnen dat interessante fietsen zijn. Meestal zijn die niet al te oud en in redelijke staat.


Nog een tip: momenteel ligt onder andere de Drunense Duinen er zeer zanderig bij. Mountainbiken wordt meer een combi van lopen en fietsen. Dat is zo op erg veel routes op het moment, door de extreme droogte. Het is beter voor de routes en leuker voor jezelf om juist niet die routes op te gaan, maar daarmee even te wachten tot het weer een paar keer geregend heeft... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

Ik ben dan wat ouder maar voor dezelfde keuze gestaan. In deze prijsklasse is het moeilijk om de juiste overwegingen te maken heb ik ervaren. Iedereen heeft prachtige tips maar het komt er eigenlijk altijd op neer dat als je net even 100 of 200 euro meer uitgeeft je weer iets beters hebt. Dit gaat natuurlijk tot in de duizenden euro's door. Stel dus voor jezelf een budget vast (voor mij was dat 700 euro) waarbinnen je wilt blijven. Zoek vervolgens de fietsen op die daarbinnen vallen. Zelf heb ik ook nog gekeken wat de fietsenmakers hier in de buurt waar ik vertrouwen in heb voor merken voerde. Een fiets van internet is leuk, maar ik wou ook een meeting zodat ik zeker wist de goede maat te hebben.
Zodoende kwam ik al snel op Trek en Cube uit als betaalbare merken. Voor het budget wat ik uit wou geven bij deze merken gekeken wat ze konden leveren en gekozen voor een Cube Analog. Die had de betere onderdelen in deze prijsklasse.
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Ik stond voor eenzelfde keuze en moest twee TB's kopen voor mij en mijn vrouw. We zijn beide rond de 1.70.

Ik heb de Trek X-cal 8 (qua afmontage gelijk aan de 9 die je linkt!)en 9 (2018) gekocht. En Lars krijgt van mij groot gelijk.

De X-cal 8 kreeg de eerste rit in Schoorl pech. Ik trapte de een-na-grootste krans op de cassette krom (XT derrailleur, Deore Cassette en Shifter). Ik kon hem thuis weer rechtbuigen, maar de laatste klim waarbij de laatste drie versnellingen dus niet meer liepen was wel bikkelen.

Dat zal pech zijn geweest (iets tussen de cassette net terwijl ik schakelde?), maaar de 9 schakelt aanmerkelijk beter (XT Shadow+, SLX Cassette en shifter). Zo ook de voorvering, beide air vering, maar de Recon van de 9 is duidelijk beter (stijver en soepeler).

Nou is dat voor ons allemaal niet zo erg, de 8 rijdt prima en ongetwijfeld gaan er het komende jaar onderdelen van de 9 naar de 8 verhuizen (heeft Lars weer gelijk... het begint pas^^). Maar als ik maar 1 fiets zou moeten kopen had ik achteraf gezien absoluut de 9 gekocht.

Het is geen racefiets waarbij je met Sora ook prima een wedstrijd kan winnen. Schakelen is bij een wegfiets totaal niet spannend, mis schakelen komt eigenlijk niet voor, ook niet bij een instapper. Maar in het bos is dat dus duidelijk veel kritischer.

Als ik zo rondkijk zit je met 750,- tegen de onderkant aan, iets wat je dus eerder gaat merken dan je denkt (in mijn ogen ook in Nederland). Dat wordt dus zoeken naar een aanbieding van een overjarig model of tweedehands.

Anders zou ik toch proberen het budget ietsje op te rekken.
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

Als onderdelen tzt aan vervanging toe zijn (en waarschijnlijk sneller als het lagere modellen zijn) kan je het ook nog vervangen door betere onderdelen. Zo spreid je de uitgaven.
Ik denk altijd dat je een fiets moet kopen waar je gezien inkomen makkelijk de onderdelen van moet kunnen vervangen zonder krom te liggen. Elke fiets heeft onderhoud nodig.
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

- ga proef fietsen, zo ervaar je welk frame bij jou past
- met jouw budget is doorgaans Cube of Canyon een goede keus prijs/kwaliteit
- kies je bandenmaat, 27,5/29 (nogmaals, ga proef fietsen)

Je geeft aan dat je weinig kennis hebt. Een 2e hands fiets valt dan af. Ik zou bij je lokale dealer gaan informeren en proefrijden. Laat je qua budget niets wijsmaken. Voor € 750 kun je een prima fiets kopen waar je veel plezier in Nederland kan beleven. Het merendeel gaat om gewicht.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Gebruikersavatar
Mart!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 1 november 2017, 11:48
Mijn mountainbike: Scott Aspect 910

Als beginnende biker kan ik misschien niet het beste advies geven, maar ik zou zeker voor een Deore of XT (of combi) groepset gaan samen met een luchtgeveerde voorvork. Grote kans dat je anders later spijt krijgt. Zo'n set is gewoonweg veel duurzamer en geeft meer comfort en (daarmee) plezier. Bedenk ook dat als het goedkopere spul kapot gaat er ook in de buidel getast moet worden en je dan vaak niet kiest voor hetzelfde onderdeel maar een slag beter in de wetenschap dat dit minder snel kapot gaat. Dan betaal je dus uiteindelijk dubbel.

En wellicht slecht nieuws voor je budget; vergeet niet een stel fatsoenlijke pedalen, goede schoenen en (natuurlijk!) een goede helm.

Maar het beste advies is al gegeven: ga eens op pad met een geleende/gehuurde mountainbike. Ik wil niet weten hoeveel dure mountainbikes staan te verstoffen in een schuurtje en dat is pas echt zonde van het geld!

Vergelijking van Cube Aim, Cube Analog, Giant Fathom, Giant Revel: https://www.mantel.com/product-compare? ... 3646,23654" onclick="window.open(this.href);return false;
(Cube is hierboven al eerder genoemd en is goed geschikt als instapper, relatief veel voor relatief weinig, vandaar dat ik ze naast twee van jou keuzes heb gezet)

Die Revel heeft duidelijk mindere componenten, hoofdzakelijk Acera met een Deore achterderailleur. De Fathom en Analog hebben XT achter, pluspunt. De Fanthom en Aim hebben Deore voor, pluspunt t.o.v. de Analog. Maar de cubes zijn dan weer in veel meer framematen te krijgen, dus wellicht beter passend bij je grootte. De Cubes zijn van 2018, de Giants zijn beide model 2017. Maar dat is meer een voorkeursdingetje. Voor zover ik kan zien zijn ze allen voorzien van vering met een veer en dus geen lucht. Ik zou dan ook zeker eens gaan fietsen met verschillende types zodat je het verschil kan voelen en kan bepalen of je dat de extra centen waard vindt.

Succes!

Edit: nog een Cube erbij gezet voor de vergelijking
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Mart! schreef:Als beginnende biker kan ik misschien niet het beste advies geven, maar ik zou zeker voor een Deore of XT (of combi) groepset gaan samen met een luchtgeveerde voorvork. Grote kans dat je anders later spijt krijgt. Zo'n set is gewoonweg veel duurzamer en geeft meer comfort en (daarmee) plezier. Bedenk ook dat als het goedkopere spul kapot gaat er ook in de buidel getast moet worden en je dan vaak niet kiest voor hetzelfde onderdeel maar een slag beter in de wetenschap dat dit minder snel kapot gaat. Dan betaal je dus uiteindelijk dubbel.
Je hebt absoluut gelijk. Voorbeeldje hieronder is 100 euro boven het budget van TS, maar dan heb je wel behoorlijke specs waar je een tijd mee vooruit kan:

https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... l-4-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Giant-E schreef:
Mart! schreef:Als beginnende biker kan ik misschien niet het beste advies geven, maar ik zou zeker voor een Deore of XT (of combi) groepset gaan samen met een luchtgeveerde voorvork. Grote kans dat je anders later spijt krijgt. Zo'n set is gewoonweg veel duurzamer en geeft meer comfort en (daarmee) plezier. Bedenk ook dat als het goedkopere spul kapot gaat er ook in de buidel getast moet worden en je dan vaak niet kiest voor hetzelfde onderdeel maar een slag beter in de wetenschap dat dit minder snel kapot gaat. Dan betaal je dus uiteindelijk dubbel.
Je hebt absoluut gelijk. Voorbeeldje hieronder is 100 euro boven het budget van TS, maar dan heb je wel behoorlijke specs waar je een tijd mee vooruit kan:

https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... l-4-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja voor dat geld krijg je geen betere fiets dan die van Canyon. Enige nadeel is dat het online is, dus geen mogelijkheid tot proeffietsen (misschien een canyon van een biker in de buurt testen) en als er service gedaan moet worden, is dat altijd lastiger. Maar qua prijs/kwaliteit een topper. De Cube Acid is enige die daar in de buurt van komt en die kost een stuk meer.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

die canyon kan je dan wel weer na 30 dagen proefrijden gewoon terug sturen, dan is een stuk beter dan het rondje over de parkeerplaats bij de gemiddelde LBS, het grootste verschil is echter dat het lastiger is 2 verschillende fietsen te vergelijken... (maar dan is de volgende vraag of je als beginner dat gaat merken)..
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Soms kun je ook wat meer testen bij lbs-merken. Ik kreeg laatst bij de Merida importeur een fiets mee, daar heb ik een km of 50 mee gereden (mtb-route Apeldoorn).
Loont de moeite om eens te informeren als je serieus een bepaalde fiets overweegt.

Nu denk ik dat je qua prijs-kwaliteitverhouding zelden om Canyon heen kunt, toch zeker niet in de lagere prijsklassen. Met name daar kan een paar euro meer het verschil betekenen tussen terreinwaardige onderdelen of toch net niet.
En kijken naar overjarige modellen kan heel lonend zijn, met wat geluk komt er dan ineens een fiets uit een prijsklasse hoger binnen bereik...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

kermit schreef:Soms kun je ook wat meer testen bij lbs-merken. Ik kreeg laatst bij de Merida importeur een fiets mee, daar heb ik een km of 50 mee gereden (mtb-route Apeldoorn).
Loont de moeite om eens te informeren als je serieus een bepaalde fiets overweegt.

Nu denk ik dat je qua prijs-kwaliteitverhouding zelden om Canyon heen kunt, toch zeker niet in de lagere prijsklassen. Met name daar kan een paar euro meer het verschil betekenen tussen terreinwaardige onderdelen of toch net niet.
En kijken naar overjarige modellen kan heel lonend zijn, met wat geluk komt er dan ineens een fiets uit een prijsklasse hoger binnen bereik...
Voor een dikke e-fully wil de lbs wellicht wat meer zijn best doen dan voor een Cube van 700 euro. Maar niet geschoten is altijd mis. Weet je gelijk of je wat aan je lbs hebt
Plaats reactie