Big 5 bike challenge Oostenrijk

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

KleinPalomino schreef:Zag op FB voorbijkomen dat de Hacklbergtrail vanaf afgelopen weekeinde open is.
Jep. En die lag er goed bij.
Lekker naar beneden op de hardtail. Ik geloof dat ik een van de weinige was
met een LTHT bike ;)

De gopro en hangman 1 en 2 in Leogang was een grote rembultescepade dus
daar is een fully wel wat aangenamer.
Schitterende wildtrails gereden richting Viehofen etc.
Ondergrond ligt er heel goed bij. Woensdag 1 dag regen gehad de rest lekker
zonnetje dus heerlijk gereden en gebiked.

Foto's volgen nog. Heb er een hele lading gemaakt. Ook met de zelfontspanner
uiteraard :bier:
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

gereserveerd voor foto's.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1715
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Pat. schreef: Houdt er rekening mee dat de lift (kohlmais) naar de o.a. Milka Line in Saalbach gesloten is wegens het
bouwen van een nieuwe lift. Er is een andere lift open maar deze ligt een paar km voordat je
Saalbach binnen rijdt aan de rechterkant. (Bij Jausern (schonleitenbahn.)
hoe werkt dat in de praktijk? Is nog best een eindje fietsen van Schonleiten naar Kohlmais top?
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Bram87 schreef:
Pat. schreef: Houdt er rekening mee dat de lift (kohlmais) naar de o.a. Milka Line in Saalbach gesloten is wegens het
bouwen van een nieuwe lift. Er is een andere lift open maar deze ligt een paar km voordat je
Saalbach binnen rijdt aan de rechterkant. (Bij Jausern (schonleitenbahn.)
hoe werkt dat in de praktijk? Is nog best een eindje fietsen van Schonleiten naar Kohlmais top?
Klopt, je kan via de Wurzeltrail of het andere pad. Kwartier/20 minuten fietsen ongeveer.

Ik heb de Milka ook maar 2 keer gedaan. Is ook niet zo echt geweldig. Vooral het tussenstuk is nog
steeds knudde. Daar moet imho nog een stuk singletrail bij worden gemaakt zodat de trail van boven
tot onder single is zonder saai tussenstuk.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Gister de Hacklberg trail gedaan :D Fantastisch mooie trail. En als je bij de Hacklberg Alm bent moet je eigenlijk een uitstapje maken door niet meteen deel 2 van de trail in te duiken maar linksaf te gaan de Huber Hochalm Runde op tot de Huberalm. Prachtig ruig pad en bij die Alm gewoon omkeren en terug naar de trail.
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Afgelopen Zaterdag de Big 5 Challenge gereden vanaf de Schonleitenbahn op onze trail bikes (Ik op de Spectral 29er). Het was voor ons de eerste keer in Saalbach en moet zeggen dat het een schitterende tocht is met veel afwisseling, we hebben ons prima vermaakt. We zijn om ca 9:30 gestart en waren om ca 15:30 klaar (incl lunch etc en een lekke band). Hierna nog even een keer de pro-line af kunnen rijden voordat de tijd om was.

Moet wel zeggen dat de bewegwijzering slecht is en we regelmatig hebben lopen zoeken waar we heen moesten. Waarscheinlijk is het veel duidelijker als je al een paar dagen in het gebied rondrijd, maar om als newbee met een kaartje van de Big 5 op pad te worden gestuurd leid tot zoeken en vragen stellen.

Ook heb ik het gevoel in 1 dag al behoorlijk veel van het gebied gezien te hebben na de Big 5 gereden te hebben. Al met al hebben we ons goed vermaakt, maar Les Gets staat bij ons toch nog wat beter aangeschreven. Meer variatie van afdalingen per lift en in routes door het hele gebied
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1715
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

kan/mag je 'm ook in 2 dagen doen met dat ticket?
Ons appartement heeft helaas geen joker card, dan is de Big 5 in meerdere dagen op zich een interessant alternatief...of zijn er andere manieren om ritten/strippenkaarten te kopen?
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Kom maar door met die foto's Pat! Kan ik alvast voorpret hebben aangezien ik volgende week met MTB naar Oostenrijk ga. Weet nog niet of ik een dagje in Saalbach ga doorbrengen trouwens. In ieder geval wel Schladming en Wagrain mag zich ook op een bezoekje verheugen.
Gebruikersavatar
Old 'n' Rusty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 5 maart 2013, 20:48
Mijn mountainbike: Focus Jam 6.9 nine 2019, Orange 224 evo 2008

Het waren weer mooie dagen in Saalbach!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Stiekem al aan het plannen voor volgend jaar :-D . Livigno of Solden? Keuzes, keuzes....
Harden the fuck up!
Cannondale Uber V
Focus Jam 6.9 Nine 2019
Orange 224 evo
"We search out more and more challenging terrain and then buy bikes with more suspension and technology to make that same terrain easier to ride." :~
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Even een voorzetje voor je, eerst naar Livigno en op de terugweg nog ff langs Solden zou ik zo zeggen :-q
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1715
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Ik heb 't er ook weer op zitten. 2 weekjes geweest met het gezin, paar keer mooi kunnen rijden. Mijn eerste echte buitenland ervaring naast Ardennen/Luxemburg en voor 't eerst met de fiets in de lift.

Hele vette trails, vooral Hacklberg. BIG 5 niet in 1x gedaan, we hadden een liftpas gekocht dus heb de trails verspreid over meerdere dagen. Op 1 dag wel 4 van de BIG 5 gedaan, Leogang op een aparte dag gedaan.
Ik las hierboven dat iemand zei dat je fietsend 500 hm's pakt als je de BIG 5 doet, dat lijkt me sterk. Alleen van Schattberg naar start Hacklberg en van Schonleiten naar Asitz en terug, maar das nooit 500 hm?

Nog wat ervaringen:
- je leert de trails pas echt kennen als je ze vaker doet, en dat is soms lastig als je beperkt de tijd hebt. Ik heb aardig wat filmpjes van de trails gekeken om toch een beetje te weten wat te verwachten is
- ik kwam vooral arm/handkracht tekort, niet gewend om zo lang en intensief te sturen
- protectie: beter teveel dan te weinig. Ben op de Buchegg trail lelijk gevallen, armen helemaal kapot. Elleboog beschermers hadden dit makkelijk voorkomen.
- Lifttijden: ik vond het erg jammer dat om een uur of 16 de laatste lift omhoog gaat. Ik ben een avond-rijder, en als het pas rond 22;00 donker wordt zou je prima nog 1 of 2 trails kunnen doen. Opgelost door een paar keer zelf omhoog te fietsen, maar dat is zoals hierboven aangegeven inderdaad geen aanrader, hooguit tot de middel-stations. Voordeel: je rijdt helemaal alleen (maar kan ook juist een nadeel zijn...)
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Volgens mij pak je ook een paar hoogtemeters als je de Wurzeltrail van Saalbach naar Leogang rijdt. Ik kan het mij niet meer voor de geest halen maar ik weet wel dat ik achteraf versteld stond. Geloof dat het iets van 300hm waren. Terwijl voor mijn gevoel die trail bijna vlak is. En vlak voordat je boven bij Leogang bent daal je ook iets af en dat moet je natuurlijk weer klimmen als je terug naar Saalbach rijdt.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1715
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Ah, de Wurzeltrail van Saalbach naar Leogang is nu niet van toepassing omdat de Kohlmais dit jaar dicht is. Je rijdt de Wurzeltrail nu vanaf Schonleiten topstation vanuit Leogang. Tussen topstation Asitz/Leogang en topstation Schonleiten is inderdaad nog wel een flinke klim, maar dan gaat de Wurzeltrail redelijk dalend naar de start van de panorama trail
Elvis1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 5 september 2005, 11:42

ik lees op het Duitse mtb news forum dat de joker card in 2019 mogelijk omgebouwd zal worden naar 1x een lift met de fiets en de rest betalen.
Das een beste domper indien dit echt ingevoerd gaat worden

https://www.mtb-news.de/forum/t/saalbac ... rn.853079/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7361
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ta, dan haal je gewoon een liftkaart zoals in andere gebieden...

Het is natuurlijk een promotietruc die op een of andere wijze moet renderen en geen liefdadigheid.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie