Big 5 bike challenge Oostenrijk

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Toch wel een trekker van jewelste! In Schladming krijg je bij veel onderkomens een pas en daar kun je ook 1x gratis mee naar boven of meteen een dagpas met korting kopen. Zoiets zal daar ook vast voor in de plaats komen mag ik hopen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Ik heb ook geen appartement met joker card kunnen vinden en zag dat de prijzen van die appartementen ook aanzienlijk hoger waren. Linksom of rechtsom betaal je die lift dus toch wel.
We hebben met ‘t gezin een wandelpas gehaald, als je dan je bike mee wil nemen betaal je een toeslag van ongeveer 3 euro per rit geloof ik.

Uiteraard was daar geen controle op dus met die wandelpas kun je gewoon met je fiets omhoog
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Zou jammer zijn.. Wij zijn nu in Saalbach en een van de redenen voor deze bestemming is de jokercard. Vraag me ook af of het toerisme ten goede komt... zo druk is het hier niet.. hoogseizoen. En buiten biken en wandelen is er niet heel veel te beleven. Een weekkaart goed 200 euro per persoon.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Bikepark Leogang heeft dit jaar 4 nieuwe trails aangelegd / geopend.
De nieuwe tracks zijn voornamelijk singletrack, ziet er tof uit, lijkt me een mooie aanvulling op het bikepark, leuk voor de variatie.

Dit artikel stond in Maart al op pinkbike:
https://www.pinkbike.com/news/leogang-b ... -2019.html

De big 5 riders kunnen daar ook gebruik van maken als ze leogang aan doen op hun rondje, zal voor sommige misschien ook leuker zijn ipv de bikepark trails.

Nog ff de trailfork kaart, dan kan je zien waar de nieuwe trails liggen / heen gaan.
https://www.trailforks.com/region/the-e ... n=12.70127

Have fun.
Ron Prins
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 14 januari 2020, 13:30
Mijn mountainbike: Canyon Spectral CF 7.0; Bulls Copperhead 3

Eind dit jaar zou ik graag de Big 5 willen rijden, maar ik lees hier een hoop berichten over geen Joker Card meer of gesloten liften e.d.

Is er iemand recent nog op deze trail geweest die mij kan vertellen of inmiddels de volledige route gereden kan worden zonder omwegen?

En heeft er iemand nog goede tips om deze challenge goed te voltooien?
Elvis1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 5 september 2005, 11:42

Geen Jokercard..waar haal je dat vandaan?
Zie site Saalbach

The JOKER CARD is included at all partner accommodation providers in the period from May 29th to October 26th 2020 and allows free use of up to 8 gondolas and access to the region's most popular attractions. Furthermore, JOKER CARD holders enjoy a price advantage of 30% on all bike tickets of Austria's largest bike region with up to 9 gondolas in Saalbach Hinterglemm, in the Epic Bikepark Leogang und in Fieberbrunn as well as bonus partners throughout the Salzburger Land.

 

6 INSTEAD OF 4 GONDOLAS IN SUMMER OPERATION

In summer 2020, two additional gondolas will be put into regular summer operation. In addition to the new 12er KOGEL gondola built in 2019, the Westgipfel gondola and the Schattberg Sprinter will be operating, thus opening up the Schattberg East - West - Zwölferkogel axis.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Het is niet echt een route maar meer 5 losse afdalingen die je rijdt door gebruik te maken van verschillende liften. Er staat me iets van bij dat de Schonleitenbahn dicht is in 2020 OF uberhaupt niet meer open is voor fietsen, maar dat zou geen probleem zijn omdat een andere lift (Kohlmais) je naar dezelfde bergkam brengt. Betekent wel dat je op deze bergkam moet fietsen, in dit geval de Wurzeltrail (twee-richtings-trail). Alleen maar mooi om te doen, je moet hem alleen wel weer terug fietsen dus je maakt iets meer horizontale kilometers op de fiets.
EDIT: inderdaad in de BIG5 van 2020 zit niet de Schonleitenbahn lift: https://www.saalbach.com/en/tour/big-5- ... 39717#dm=1


De jokercard is iets veranderd; eerst kon je gratis in alle liften, nu 'maar' 2x per dag met je fiets gratis:
"From summer 2020 there will be a change in the JOKER CARD model regarding bike transport. Specifically, from 2020, two uses per day of a gondola lift in Saalbach Hinterglemm or Leogang including bike transport will be possible. Biking without limit: JOKER CARD holders enjoy a price advantage of 30% on all bike tickets of Austria's largest bike region with up to 9 gondolas in Saalbach Hinterglemm, the Epic Bikepark Leogang and in Fieberbrunn."

Tenslotte: wat bedoel je met 'eind dit jaar'? Houd rekening met het fietsseizoen, eind september/begin oktober gaan de meeste liften al dicht in voorbereiding op het winterseizoen.

Goeie tips...tja, je stapt in de lift, en rolt omlaag, en dat 5x. Er zitten wel wat pittige klimmetjes tussen die ik moest lopen, maar of dat nou de challenge was...
Als je van plan bent langer in het gebied te blijven zou ik hem opknippen, niet per se alle 5 op 1 dag maar meer verspreid over een paar dagen. Dan kun je de trails vaker rijden en worden ze leuker. Ik zou ook wat meer tijd in het bikepark doorbrengen ipv maar 1x omlaag en vervolgens weer door naar de volgende plek. Er zijn nieuwe trails in het bikepark gekomen, moet echt mooi zijn. Zonde om er dan maar 1 te doen.
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Bram87 schreef: di 14 januari 2020, 17:38 Het is niet echt een route maar meer 5 losse afdalingen die je rijdt door gebruik te maken van verschillende liften. Er staat me iets van bij dat de Schonleitenbahn dicht is in 2020 OF uberhaupt niet meer open is voor fietsen, maar dat zou geen probleem zijn omdat een andere lift (Kohlmais) je naar dezelfde bergkam brengt. Betekent wel dat je op deze bergkam moet fietsen, in dit geval de Wurzeltrail (twee-richtings-trail). Alleen maar mooi om te doen, je moet hem alleen wel weer terug fietsen dus je maakt iets meer horizontale kilometers op de fiets.
EDIT: inderdaad in de BIG5 van 2020 zit niet de Schonleitenbahn lift: https://www.saalbach.com/en/tour/big-5- ... 39717#dm=1


De jokercard is iets veranderd; eerst kon je gratis in alle liften, nu 'maar' 2x per dag met je fiets gratis:
"From summer 2020 there will be a change in the JOKER CARD model regarding bike transport. Specifically, from 2020, two uses per day of a gondola lift in Saalbach Hinterglemm or Leogang including bike transport will be possible. Biking without limit: JOKER CARD holders enjoy a price advantage of 30% on all bike tickets of Austria's largest bike region with up to 9 gondolas in Saalbach Hinterglemm, the Epic Bikepark Leogang and in Fieberbrunn."
Zou dat 2x per lift zijn per dag of 2x in per dag in 1 van de liften :~
Hou hier nl wel rekening mee bij het uitzoeken van een hotel. Jokercard is onbeperkt rijden in Saalbach/Hinterglimm (Leogang 1x per lift maar er is nu nog maar 1 :evil: ).
Dan kan ik net zo goed een losse liftpas nemen als het maar 2 liften per dag zijn.
Ride a bike!
Elvis1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 5 september 2005, 11:42

heel misschien zijn de onderkomens zonder joker card nu in combi met een reguliere bikelift pas goedkoper dan jokercard accomdaties. zeker als je met dagkaarten gaat werken voor de regendagen...
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Je kunt in totaal per dag 2x gratis omhoog. Dus niet per lift 2x.

Nadeel van joker is dat je ‘m vooral krijg bij hotels met half/vol pension, bijna nooit bij gewoon een chalet met eigen keuken enz. En die hotels zijn vrij prijzig in het hoogseizoen. Dus je betaalt die joker card linksom of rechtsom toch wel. Maar hij had/heeft natuurlijk wel meer voordelen dan alleen gratis met je fiets onhoog, zeker voor gezinnen met wat oudere kids
Elvis1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 5 september 2005, 11:42

appartement kolling net buiten Hinterglem...goedkoop groot mooi en card😀.

https://www.booking.com/hotel/at/appart ... ay.nl.html
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Ik ga met een vriend van 17-20 juni naar SH. Zitten in pension Alpensport in Saalbach. 600m van centrum, maar Nederlandse eigenaren en goedkoop (42,50 pppn incl ontbijt). En wij kopen gewoon een 3 dagenkaart voor de liften, kost wellicht iets meer maar ongelimiteerd gebruik. Afgelopen jaar in Livigno reden we 10-12 afdalingen (en dus ook liften) per dag, dus kosten zijn te overzien. Geen gedoe. Nu alleen nog fietsverhuur vinden (hij heeft een Cube Stereo 120, ik een YT Jeffsy 140, maar kiezen voor een 160mm huurfiets, met daarbij geen gedoe bij materiaalpech). Oftewel: kosten wellicht iets hoger, maar minder gedoe :bier:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

drpaul schreef: wo 15 januari 2020, 22:50maar kiezen voor een 160mm huurfiets, met daarbij geen gedoe bij materiaalpech). Oftewel: kosten wellicht iets hoger, maar minder gedoe :bier:
Dan zou ik vast een checklist opsturen om alle aanhaalmomenten te laten controleren :lol:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Elvis1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 5 september 2005, 11:42

mmmm ik heb een fiets gehuurd voor een reisgenoot in saalbach..kijk uit want kapotte onderdelen zijn rekening huurder bij sommige verhuurders. dus lees goed de huurvoorwaarden
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

cheeta schreef: wo 15 januari 2020, 23:11
drpaul schreef: wo 15 januari 2020, 22:50maar kiezen voor een 160mm huurfiets, met daarbij geen gedoe bij materiaalpech). Oftewel: kosten wellicht iets hoger, maar minder gedoe :bier:
Dan zou ik vast een checklist opsturen om alle aanhaalmomenten te laten controleren :lol:
Crank, grips, borgpennetje voor remblokken, cassette....... Komt goed :lol:
Plaats reactie