Crankbrothers clips

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
GMR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 17 augustus 2018, 10:54
Mijn mountainbike: Cube Acid

Wie heeft er ervaring met de crankbrothers clips?

Momenteel fiets ik met shimano SPD's op mijn MTB, maar ik merk dat ik niet comfortabel fiets; vooral omdat ik constant in 1 houding vast zit, gaat op een gegeven moment vervelend zitten.

Nu ben ik aan het zoeken geweest, en zie ik dat de crankbrothers meer zijwaartse speling hebben, dat lijkt me een stuk 'ontspannender' fietsen.
Omdat ik met een beenprothese fiets, en mijn enkel vast zit, denk ik dat het voor mijn prothesebeen ook fijner is. Omdat ik mijn enkel niet kan draaien, staat mijn linkervoet altijd iets naar buiten. (heb ook een spacer tussen de crank en pedaal zitten, omdat anders mijn hak tegen de crank komt tijdens het fietsen)

Het enige waar ik dan nog mee zit, hoe makkelijk clippen ze uit? ;) Blijf ik bij een val ook vastzitten, of is er dan genoeg kracht waardoor ze alsnog losschieten?

Ik heb de double shot 3 op het oog, zodat ik ook eens een stukje kan fietsen zonder daarvoor mijn fietsschoenen nodig te hebben.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ik heb sinds kort Candy 3 onder mijn gravelracer zitten, nog maar paar ritjes mee gemaakt maar mijn eerste indrukken zijn inderdaad meer speling (hoek waarin je uitclipt is aanpasbaar), makkelijker losclippen. Zal net als zoveel dingen een persoonlijke voorkeur zijn, ik ben er snel achter gekomen dat mijn voorkeur naar de Crankbrothers gaat.
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

Volgens mij is hier ook al een heel topic over, maar...
Ik heb eerst jaren met SPD gereden en nu een aantal jaren met de Candy's van CB.
Eerst de 3 en nu de 7.
Mijn ervaring is inderdaad iets meer zijwaartse speling dan met de SPD's en zowel in en uitklikken gaat naar mijn mening vele malen makkelijker dan met SPD's.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Welke spd-plaatjes heb je, want er zijn varianten met en zonder zijdelingse speling
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Gebruikersavatar
GMR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 17 augustus 2018, 10:54
Mijn mountainbike: Cube Acid

ik heb de zilvere en zwarte spd plaatjes, de zilvere zou meer speling moeten hebben, maar dat is nog steeds maar 6 graden, waarbij je bij cb de keus hebt tussen 15 of 20 graden.

bedankt voor de reacties hierboven! had al wel een hele discussie over flat/clip gevonden, maar niet specifiek over de crankbrothers clips.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nadeel van meer speling is wel dat je je voet verder moet draaien voodat je uitklikt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Time klikpedalen hebben ook meer float dan SPD's.
Zelf geen ervaring mee overigens, ook niet met CB pedalen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3461
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

ThaSingleTrackMastah schreef:Nadeel van meer speling is wel dat je je voet verder moet draaien voodat je uitklikt.
Juist dit aspect maakt het voor mij prettiger om zo weinig mogelijk speling te hebben en makkelijker uit te klikken indien nodig. In beginjaren vooral met Crankbrothers gereden en nu met SPD. Voordeel van crankbrothers was dat ze door “open” ontwerp iets minder gevoelig waren voor modder.
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

GMR schreef:ik heb de zilvere en zwarte spd plaatjes, de zilvere zou meer speling moeten hebben, maar dat is nog steeds maar 6 graden, waarbij je bij cb de keus hebt tussen 15 of 20 graden.

bedankt voor de reacties hierboven! had al wel een hele discussie over flat/clip gevonden, maar niet specifiek over de crankbrothers clips.
Ik was niet echt op de hoogte van het aantal graden, maar als je voor de CB 3x zo schuin moet komen vooraleer je losschiet lijkt met dat gevoelsmatig erg veel. Je wil wat speling om je knieën te ontlasten maar toch vlot kunnen uitklikken als je fietslijn niet helemaal is wat je wou :lol:
Mijn clips (XT) staan op de meest losse stand, ben er nog nooit uitgeschoten en ben los bij de minste beweging....
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

vedet schreef:
GMR schreef:ik heb de zilvere en zwarte spd plaatjes, de zilvere zou meer speling moeten hebben, maar dat is nog steeds maar 6 graden, waarbij je bij cb de keus hebt tussen 15 of 20 graden.

bedankt voor de reacties hierboven! had al wel een hele discussie over flat/clip gevonden, maar niet specifiek over de crankbrothers clips.
Ik was niet echt op de hoogte van het aantal graden, maar als je voor de CB 3x zo schuin moet komen vooraleer je losschiet lijkt met dat gevoelsmatig erg veel. Je wil wat speling om je knieën te ontlasten maar toch vlot kunnen uitklikken als je fietslijn niet helemaal is wat je wou :lol:
Mijn clips (XT) staan op de meest losse stand, ben er nog nooit uitgeschoten en ben los bij de minste beweging....
De hoek voor uitklikken is groter, maar in mijn ervaring is er wel minder kracht voor nodig.

Mijn knieën zijn erg blij met de extra beweging vrijheid.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Crankbrothers candy’s klikken hardstikke makkelijk uit en ze hebben inderdaad wat vrijheid hetgeen de knieën spaart.
Super pedalen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
SevenMountains
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2061
Lid geworden op: ma 9 oktober 2006, 09:44

Crankbrothers heeft nu zelfs speciale plaatjes nog weer op de markt gebracht welke ze verkopen onder easy release

https://r2-bike.com/CRANKBROTHERS-Cleat ... -Premium_1" onclick="window.open(this.href);return false;
Biking.. a word with a lot of directions
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

byorka schreef:Crankbrothers candy’s klikken hardstikke makkelijk uit en ze hebben inderdaad wat vrijheid hetgeen de knieën spaart.
Super pedalen.
Ik zet ze qua betrouwbaarheid wel een paar stapjes onder shimano pedalen. Maar goed ik koop ze 2e hands op marktplaats en rijd ze tot ze op zijn. Kost me ook de kop niet.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

I_do schreef:Ik zet ze qua betrouwbaarheid wel een paar stapjes onder shimano pedalen. Maar goed ik koop ze 2e hands op marktplaats en rijd ze tot ze op zijn. Kost me ook de kop niet.
Maar dan is het grootste deel vd betrouwbaarheid er wel af...
Maar persoonlijk vind ik de CB's ook niet uitblinken in betrouwbaarheid.
Hoewel ze in de minderheid zijn tov Shimanos, zie ik ze regelmatig sneuvelen.
Maar voor de TS is dat van ondergeschikt belang, denk ik.
(ook denk ik dat hij met goed afgestelde Shimanos ook goed geholpen is)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

I_do schreef: De hoek voor uitklikken is groter, maar in mijn ervaring is er wel minder kracht voor nodig.

Mijn knieën zijn erg blij met de extra beweging vrijheid.
wat ik bedoelde
Mijn XT's staan bijna helemaal los... maar ik vind dat ik erg ver moet draaien om gewoon uit te klikken...als dat 6° is dan is 12°-20°
toch veel verder...dus moet wanneer on-the-move losklikt toch moeilijker zijn. Denkwijze :-{


Ik denk dat ik nu al een jaar of 5 met XT setje rijd en ze lijken wel onverslijtbaar...
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Plaats reactie