japie carbon schreef:Als je McAskil dingen wil doen dan heb je daar gewoon een andere fiets voor nodig dan dat je een beetje trails wil rijden. Dat hij het op iedere fiets kan wil niet zeggen dat gewone stervelingen zoals wij dat kunnen.
Dat dus.
En je hebt al twee fietsen, de Merida is wel geschikt voor "gewoon lekker rondjes rijden", en met je streetbike kun je lekker oefenen op tricks.
Wat jij wilt in één fiets verenigen levert altijd een compromis op, een fiets die in beide disciplines niet optimaal is. Dus je krijgt een fiets die niet ideaal is om de mtb-routes te rijden, en tegelijkertijd ook het oefenen van tricks lastiger maakt. Waarbij de kans op slopen van (te) duur materiaal ook nog aanwezig is.
Ik zou het lekker bij die twee fietsen houden, met eventueel wat aanpassingen als dat nodig is.
Volgens mij is er alleen 1 klein dingetje.... TS wil eigenlijk ook trial skills oefenen tijdens een rondje boscrossen dus misschien moet hij dan de merida wel vervangen voor een wat betere 'trail' fiets....
Big Dreef: Klopt helemaal!
Tuurlijk wil ik de echte trialbike blijven gebruiken voor het gekke werk (hij is lager, hij is goedkoper, als ie valt kan er minder gebeuren), maar voor relatief eenvoudige dingen (of dingen die ik al goed beheers) wil ik dat wel gewoon op een mountainbike kunnen doen.
Ik heb veel filmpjes zitten kijken en veel zitten lezen de afgelopen dagen, en als ik een onderscheid moet maken met waar mijn voorkeur naar uit gaat:
1. Snelheid/Wendbaarheid/Stevigheid ==> Stevigheid en Wendbaarheid (Kleine wielen dus).
2. Hoge drops op snelheid of langzaam / beheerst (zoals trialbike) ==> langzaam en beheerst
3. stugge vering voor jumps / soepele vering voor hobbelig terrein) ==> stugge vering (met lockout)
4. versnellingen: 1 tandwiel voor, meerdere (stuk of 9-10) achter.
5. Kwaliteit /snelheid versnellingen: Deore voldoet op dit moment prima....
6. Bashguard (monteer ik eventueel zelf wel op één of andere manier).
7. draaimoves... Heel belangrijk, dus ook weer kleinere wielen...
Ik heb in mijn Merida een slag(je) in het achterwiel zitten. Ik dacht dat het van de drops op dorst kwam, omdat ik er niet bij stil had gestaan dat het door de draaimoves zou kunnen komen...
Maar eigenlijk is het logisch dat mijn wiel veel beter neerwaartse krachten aankan dan zijwaartse krachten.
Dorst/Teteringen/Oosterhout en LDD liggen dicht in de buurt, dus als ik ga fietsen zal het snel al daar zijn.
Toch zoek ik ook bewust de trapjes, speeltuintjes, e.d. in de buurt op...
Ik zou graag een keer de ardennen in gaan, of naar Winterberg, dus zeker wil ik mijn fiets daar kunnen gebruiken....
Dus volgens mij heb ik een 26/27,5" (of 650B, geen idee nog wat dat is) fiets nodig, met full suspension en zo'n 10 versnellingen.
Wielmaat (650B) en aantal versnellingen lijken in mijn opinie wel te moeten slagen, misschien zelfs nog wel een 1x11 groepje.
Full sus of hardtail blijft altijd weer een lastig besluit dingetje, ik ben zelf erg fan van een hardtail omdat ik dan beter voel wat er onder mij gebeurd, aan de andere kant kan de achtervering van een full sus je wel weer helpen bij trucs. Voor wat betreft je wielen, die zijn inderdaad beter bestand tegen 'rechte' klappen dan schuine impacts.
Voor de nederlandse parcours voldoet een hardtail perfect, ook zeker met sprongen. Ardennen en Winterberg is een full sus weer fijner.
Hij heeft 1 tandwiel voor, wat ook nog eens redelijk hoog lijkt te zitten, en verder full suspension.....
Ik ken het merk verder niet hoor. maar puur kijkend naar de specs...
Eerst nog even dit: wat onder andere Danny-Mac op een full suspension doet, dat vraagt tien jaar keihard oefenen op het liefst een trialbike-achtig (traajul) fietsje. Geen vering maakt het heen en weer hoppen stukken makkelijker. En als je het dan enigszins onder de knie hebt, dan kun je het overzetten op een dubbelgeveerde bike. Maar om het te gaan oefenen op een 'lompe' trailbike (treel) gaat in het begin niet opschieten (en je sloopt er alleen maar je fiets mee).
In dat opzicht zou je die combi uit je hoofd moeten zetten.
Je kunt wel met je full suspension trappen op en af raggen en van randjes springen, dus enig 'urban' gebruik is een trailbike niet vies van!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ja, die logica snap ik idd
Daarom ben ik afgelopen week ook bijna alleen maar bezig geweest met mijn traajul-fietsje .
Gisteren in 30 min tijd 2 lekke achterbanden gereden
Maar, het gaat steeds beter... Alleen het stil staan/hoppen op 1 wiel is er nog niet bij.... Dat is echt lastig....
Vind het ook een verrassende keus na alle gegeven adviezen hier. ‘Als je hem hier eerst had voorgesteld waren denk ik niet alle duimen meteen de lucht in gegaan’. Maar hij ziet er nog keurig uit in ieder geval. Voor de Nl’se ‘trails’, parcoursen, een lekker fietsje, maar voor het echte zware trailwerk... Je kunt er weer even mee vooruit, en als je de smaak meer en meer te pakken krijgt en de grenzen van de fiets bereikt worden moet je dit topic maar weer eens nalezen ter inspiratie.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.