info over fully gezocht

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
saab
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 26 oktober 2017, 15:17
Mijn mountainbike: cube reaction hpa 2017

goededag :-D
ik rijd nu een jaar op een Cube reaction hpa sl 2017 29-er

met veel plezier parcouren als bergschenhoek , vlaardingen , zoetermeer , d duinen enz

nu 2x keer naar houffalize geweest , en ga sowieso elk jaar 2 weken mountainbiken in zuidfrankrijk op de wat ruigere paden , stenen , dalingn enz ...en wil wat vaker iets uitdagendere parcours doen ... daar komt deze fiets te kort voor ...aangezien ik geen miljonair ben en (nog)meerdere fietsen kan hebben ,zoek ik een allround fully ...iets meer veerweg rond de 130 / 140 en goede achtervering :-D ...ook zit ik te dubben of misschien 27,5 beter is iets speelser en wendbaarder . wil alleen geen fully die de lol op fietsen op de ''normalere '' tracks om zeep helpt EN moet er wel normaal mee kunnen klimmen
deze 2 fietsen heb ik op t oog

https://www.canyon.com/nl/mtb/spectral/ ... f-8-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;

of de

https://www.cube.eu/nl/2018/bikes/mount ... hite-2018/" onclick="window.open(this.href);return false;

iemand advies of info/ervaring over 1 van deze fietsen

bijvoorbaat dank
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De ideale fiets voor alle omstandigheden bestaat niet, voor niemand.
Is je budget (en je schuur) groot genoeg om er een 2e fiets naast te zetten ?
Verder durf ik te beweren dat jouw Cube meer kan dan jij.

Nu gaat Lars natuurlijk zeggen dat het om het plezier gaat, en daar heeft hij ook gelijk in, maar denk er eens over na ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
saab
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 26 oktober 2017, 15:17
Mijn mountainbike: cube reaction hpa 2017

Verder durf ik te beweren dat jouw Cube meer kan dan jij. ??
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Denk dat wel 90% van ons met minder goed materiaal kan, maar waarom zouden we
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
saab
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 26 oktober 2017, 15:17
Mijn mountainbike: cube reaction hpa 2017

was de vraag niet
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

saab schreef:Verder durf ik te beweren dat jouw Cube meer kan dan jij. ??
Ja, je zult versteld staan wat een betere rijder kan met jouw Cube (Het hoeft niet per se Danny MacAskill te zijn)
Niet negatief bedoeld, maar wel relativerend.
Waarmee ik bedoel te zeggen dat je je Cube waarschijnlijk nog niet bent ontgroeid.

Maar het gaat om jou, en jouw plezier.
Dus misschien is een trailbike met 140mm V+A wel een goede keuze.
Maar er is geen plek voor 2 fietsen ?
2 is beter dan 1.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

saab schreef:was de vraag niet
Nee, maar wel een mogelijk antwoord.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
saab
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 26 oktober 2017, 15:17
Mijn mountainbike: cube reaction hpa 2017

2 bikes beste alleen vind mijn portomonee van niet ;-) herb ook nog een racefiets
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lars gaat -samengevat- zeggen 'dat het om het plezier gaat en plezier kun je alleen hebben op trailfully's', dus dan zijn beide keuzes perfect! Topic kan weer dicht.
Anderen vragen zich af: waar bestaat dat plezier voor jou dan precies uit, en wat is daarvoor vervolgens de meest geschikte fiets? Hangt van veel factoren af. Topic blijft nog even open.

Wat vind je in Nl het leukst, wat is daar je rijstijl?
Racen, vlot touren ('racefiets-feeling'?), spelen in het bos en elk sprongetje, obstakel etc meepikken, snelheid van nul belang? Ben je een technische rijder, voldoende skills, of heb je een fiets nodig die enkele tekortkomingen verdisconteert? Goede conditie? Alleen-rijder of groeps-rijder? Is dat zo'n groep met hoog tempo en moet je erg je best doen om de boel bij te houden?

En die buitenland trails:
Hoe zwaar zijn die technisch gezien echt? Lijken ze eng of zijn ze echt eng :winkie: (hoeveel skills/ervaring heb je, kortom?). Is het allemaal nog XC-en, evt. nog prima te doen met minder veerweg en wat oefening, of zijn het zeer uitdagende trails, mn bergaf georiënteerd, waar je de gemiddelde MTB-er niet zult zien zonder potente bikes, met evt bescherming. Bikeparken? Klim je er ook lang en steil? Maakt het klimtempo bergop nog wat uit? Meer het lift bergop type?

Genoemde fietsen zijn beiden zeer geschikte trail/AM-fully's die uitblinken in dat zwaardere terrein van bv Ardennen en Zuid Frankrijk. Maar... niet perse op de vlakke makkelijke Nl'se trails, die technisch allemaal niet zwaar zijn, oha veel flow hebben, met makkelijke relatief effen ondergrond... Of wil je hier juist eens iets compleet anders?

Ik neig dus naar: eventueel een van beide door jou genoemde prima bikes voor zware buitenland avonturen. Maar: de oude hardtail er dan voor Nl zeker naast houden, (nog) niet wegdoen.
1 Type fiets dat op beide plekken briljeert is er niet, dus er 2 aanhouden.
Alles er ergens tussenin wordt een compromis, maar... dat kan natuurlijk best een prima compromis zijn :wink: ...

Als de buitenland-avonturen niet zo technisch of zwaar zijn, minder bergaf georienteerd, dan ook een fully overwegen met iets minder maar nog steeds genoeg veerweg, die zich ook lekker licht en vlot laat rijden bergop, en in Nl wat beter uit de verf komt op het relatief vlakke, waar je toch het grootste deel van de tijd doorbrengt.
Da's ook altijd een dilemma waar meningen over verschillen: stem je de keuze van je fiets af op de parcoursen waar je >90% van de tijd op rijdt, of juist op die 'uitzonderingen' waarop je veel minder tijd doorbrengt, moet 'ie daar ook perfect voldoen?

Nog een optie: voor het echt zware werk 'daar' op vakantie een AM/Enduro huren, en het 'hier' houden bij een moderne 29" hardtail, of een race/marathon/trail-light fully, met 100-120mm, en die het 'daar' ook nog goed doet, zolang het er niet al te gek wordt, hij mag dus mee op vakantie. Trouwens, je hardtail doet het vaak in de bergen ook verrassend goed als het er niet al te gek wordt, als je branden breed/volumineus genoeg zijn met dus voldoende grip, en als je 'm met een dropper rijdt.
Dat is denk ook wat ThaSingleTrackMastah bedoelt, de meeste fietsen kunnen meer dan je denkt dat ze misschien kunnen, vaak is de berijder de (tijdelijk*) beperkende factor (*met een beetje wennen, trainen en ervaring op doen in de bergen...).

En voor ik Lars dadelijk weerwoord moet bieden begin ik er zelf maar alvast over, ben nu toch bezig:
Het hoeft dus niet altijd een superlichte straffe peperdure 100mm high-end wedstrijdfully te zijn.
Lars vindt namelijk iedere race/marathonfully al snel extreem, agressief, niet comfortabel, in ieder geval ongeschikt, of iets in die geest, want hij staat voor hem niet gelijk aan 'plezier' hebben, iedereen zou het beste af zijn op een trailfully, ook in Nl.
En hij vindt dat ik 'die' in zijn ogen 'extreme wedstrijdfietsen' altijd en voor overal aanbeveel.
Wat betreft die categorie race/marathonfully's: evt gewoon een model dus met goede afmontage, evt een tik meer veerweg, wat slackere headangle, dropper, banden met degelijke grip, de iets trailwaardige variant van een race/marathonfully, waar een trits van leveranciers dit jaar de markt mee bedient is ook prima. Of een 'echte' tour/trailfully-light, ook niets mis mee, als dat beter past bij je wensenlijstje.

Apart eigenlijk, dat ik al reageer op opmerkingen van Lars, die zometeen pas volgen :winkie: .
Lars, kom er maar weer in, tijd voor de andere kant van het verhaal, no offence, ik chargeer maar wat, he? (En als ik te ver ga, mijn toon je niet bevalt, het ook gewoon laten weten, dan stop ik daar namelijk gewoon mee, het mag scherp, maar het moet ook leuk blijven. Maar we kunnen wel wat hebben, geloof ik).

Hoe meer meningen, hoe meer vreugd, alleen maar goed voor de TS om zijn uiteindeljke keuze te kunnen finetunen.
Als iedereen maar lol heeft op zijn fiets, en op de voor hem/haar goeie terecht komt, en dat kan en mag elk type bike zijn :bier: !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De filosofische opmerkingen van TSTM zullen we maar laten voor wat het is.

Van Aurelius zijn uitleg begrijp ik inmiddels niets meer.


Dus op naar de vraag van TS. Prima fietsen allebei. Dat de fietsen in uitdagend terrein uitstekend dalen mag duidelijk zijn. De vraag is een beetje 'wat is normaal klimmen?' Als jij er genoegen mee neemt eventueel 1 tandje terug te schakelen ten opzichte van je huidige fiets, dan voldoen beide fietsen prima. Ze zijn iets zwaarder (hooguit een kilo) en je ziet iets minder sportief, dat de vering echt energie vreet is onzin.

Misschien is het niet de meest ideale fiets voor Nederland (die is er namelijk sowieso niet!), maar tenzij je overal de snelste tijden neer wilt zetten (de enige reden om een heel specifieke fiets te kiezen!) is het verder ook geen beperking. Hele volksstammen rijden inmiddels met zulk materiaal, ook in NL. Nodig? Nee. Beperkend? Nee.

En dan de wielmaat. Inmiddels zit ook 29" op niveau dat er best speels mee gereden kan worden. Het ligt nog wel een beetje aan hoe groot je bent. Onder de 180 cm kun je 27,5" beter in verhouding noemen, net als 29" beter in verhouding is als je er boven zit. Grote verschillen? Nee.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(Het werkt wel, Lars, dat vooraf weerwoord geven, want de discussie 'tussen ons' lijkt in dit topic een stuk korter dan in recente vorige topics, we zijn zowaar al klaar, lijkt het :wink: ! En je hebt vast prima begrepen wat ik bedoelde...
Serieus: no offence, ik houd me evt graag wat meer in, zal ik ook weer gaan doen. Laten we elkaar elkaars verschillende meningen gunnen, en " c'est le ton qui fait la musique ", of hoe zeggen de Fransen dat ook alweer :bier: . Snel back on topic).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
saab
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 26 oktober 2017, 15:17
Mijn mountainbike: cube reaction hpa 2017

kijk das nuttige info ;-)
saab
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 26 oktober 2017, 15:17
Mijn mountainbike: cube reaction hpa 2017

ben 179 a 180 ....daarom de vraag 27,5 ....vind de 29 soms erg moeilijk sturen op bochtige trails ....vering wil ik gewoon iets meer hebben 130 tot 140 .... fully om de hobbels wat meer weg te filteren bij zitten in t zadel ...dropper voor de wat diepe dalingen ;-) ....dus alles bij elkaar iets anders dan wat iknu heb
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kijk, met een beetje gekheid hebben we Saab toch aan het denken gezet ;)

Voor wat het waard is, de Canyon Spectral 2018 is best een lekkere fiets, als je een beetje met de afstelling vd vering speelt kan je 'm breed inzetten.
De Cube ken ik niet, voorat ik er een ritje mee mocht maken had de eigenaar m in tweeën getrapt in de Ardennen.
Dat was ook nog het vorige model, dus wees niet ongerust. Maar helaas kan iknje geen volledig antwoord geven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Afbeelding
Plaats reactie