Ervaringen met tubeless banden

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zaskar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: di 14 oktober 2003, 12:47
Mijn mountainbike: Cannondale Habit

Ik heb laatst 2 nieuwe Nobby Nic's gemonteerd op Arch ZTR velgen. Met geen mogelijkheid met vloerpomp op te pompen. Ook niet met booster. Uiteindelijk alleen met compressor gelukt. Alle trucjes die ik kon vinden (met/zonder latex erin, met smeermiddel langs de rand, wiel op de naaf leggen om vervorming van de band te voorkomen etc) gebruikt, maar niets werkte.

Na oppompen bleek de achterband een slag te hebben die echt in de band zelf zat (langs velg rand zat band perfect, in vorm kneden etc werkte niet). Uiteindelijk via webshop vervangende band gekregen, die ging er in een keer met vloerpomp er mooi op :o

Zelfde type band, andere batch :~
JohnK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: do 14 april 2016, 22:18
Mijn mountainbike: Supercaliber / Epic HT

Had laatst ook zelf gezeur icm de compressor. band wilde maar niet tegen de rand en ik bleef maar in het luchtledige blazen wat ik ook probeerde..Heb toen de hele valve eruit gehaald en vervolgens met het blaaspistool (ipv de bandenvulmeter) erop eerst de band laten ploppen, daarna snel latex erin en valve weer terug...uiteindelijk toch gelukt (na eerst een uur schelden en proberen).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Valve core / ventielkern neem ik aan ?
Of echt het hele ventiel uit de velg ?
(en hoe krijg je dat dan weer terug?)

Nieuwe banden hebben vaak nog wat knikjes van het opgevouwen zitten, of ze zijn nog zo plat dat ze niet tot de velgrand komen.
Meestal helpt het om die eerst met binnenband hun goede vorm te geven. Paar dagen geduld.
Dan 1 kant voorzichtig loshalen, biba er uit, ventiel en latex er in en de zijkant terug om de velg.
Dan heb je 2 dingen bereikt:
1) de ene kant zit al strak tegen de velgrand
2) de band is mooi rond en recht, alle vouwen van de verpakking zijn er uit.
Meestal is oppompen dan geen probleem.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JohnK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: do 14 april 2016, 22:18
Mijn mountainbike: Supercaliber / Epic HT

Valve core is inderdaad de ventielkern, de rest van het ventiel uiteraard gewoon laten zitten.. Banden had ik al eerder gebruikt maar had ze ook echt grondig gereinigd en ontvet. Waren ook nog eens Schwalbe TLE banden die naar mijn mening altijd erg gemakkelijk werken icm met tubeless (zijn ze uiteraard ook voor ontwikkeld ;) ).
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

In Wales hebben mijn banden flink op hun donder gekregen. De voorband (nieuwe Bontrager XR4) had daar schijnbaar geen last van, maar de 1500km oude XR3 die achter ligt had een aantal van deze plekken:

Afbeelding

Maar zonder problemen doorgereden, ik zag dit pas toen ik weer thuis was :-q
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik wil het ook gaan doen nu op mijn nieuwe fiets, maar is het waar dat als je fiets lang stil staat die zooi opdroogt? En dat je die vloeistof ongeveer 2 x per jaar moet vernieuwen?
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Ja, maar dat is reuze makkelijk.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

ThaSingleTrackMastah schreef:Valve core / ventielkern neem ik aan ?
Of echt het hele ventiel uit de velg ?
(en hoe krijg je dat dan weer terug?)

Nieuwe banden hebben vaak nog wat knikjes van het opgevouwen zitten, of ze zijn nog zo plat dat ze niet tot de velgrand komen.
Meestal helpt het om die eerst met binnenband hun goede vorm te geven. Paar dagen geduld.
Dan 1 kant voorzichtig loshalen, biba er uit, ventiel en latex er in en de zijkant terug om de velg.
Dan heb je 2 dingen bereikt:
1) de ene kant zit al strak tegen de velgrand
2) de band is mooi rond en recht, alle vouwen van de verpakking zijn er uit.
Meestal is oppompen dan geen probleem.
Wat ook een goede truc is die ik zelf gebruik, is om de band uit de verpakking te halen, en dan binnenstebuiten ergens aan ophangen. Dan gaan de wangen mooi naar buiten staan, en verdwijnen de knikjes van de verpakking.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ik ben gestopt met tubeless. Reden os dat ik lichte aluminium velgen heb die hetzelfde probleem hebben als deze. Ammonia plus onbescherme alu geeft corrosie...

https://weightweenies.starbike.com/foru ... p?t=112706

Terug naar latex voor mij dus.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Eerst het goede nieuws... Gisteren m'n voorband en achterband omgewisseld. Ik rij sinds een tijdje voor met een 2.4" conti Trail King en achter met 2.2". Omdat ik een nieuw frame heb en een nieuw achterwiel (vervangen wegens uit de naaf gebroken spaak – een goed afgestelde H-schroef van je derailleur is toch wel belangrijk) wilde ik gelijk even testen hoe de 2.4 daarin past. M'n zoon wilde met me fietsen dus het moest een beetje snel.

Als ik ze erop leg haal ik de ventielkernen eruit. De 2.4 kan ik er zo met m'n baanpomp opzetten. Een keer of 10 ~ 15 pompen en hij ligt er met een paar luide knallen strak op. Het is net popcorn. Als het ploppen stopt weet je dat het goed is. De 2.2 doet wel een beetje moeilijk en daarvoor gebruik ik mijn ghetto-style-tubeless-booster: een colafles met 2 presto ventielen in de dop geschroefd waarvan eentje zonder kern met daaraan de slang van een afgedankte fietspomp. De slang knijp ik dubbel. Fles oppompen tot 4 a 5 bar en loslaten. Bijna altijd ligt de band er dan in een keer op. Alleen nog even de ventielkern erin draaien en klaar. Latex zat al/nog in de band. Anders laat ik de druk er eerst af en doe dan latex via het ventiel erin. De kern was er toch al uit.

Als ik bovenstaande precies zo aanpak gaat het elke keer goed en ben ik in 10min klaar, voor + achter. Ik moet vooral niet proberen of het toch lukt zonder booster of met de ventielkern erin want dan sta ik totaal bezweet een halfuur te vloeken. Om dan alsnog met booster in een paar minuten klaar te zijn :bier:

Dit is wel met banden die al een tijdje gebruikt zijn. De eerste keer leg ik ze er altijd op met een binnenband en pomp ik ze op tot de maximaal toegestane druk (van velg of band, welke het laagst is).

En dan het slechte nieuws. Wat ik een nadeel vind aan rijden met tubeless is dat er vrij vaak latex bij moet en dat alleen met verse latex de banden redelijke tijd op druk blijven. Na een aantal weken beginnen ze merkbaar sneller leeg te lopen. Misschien heb ik lek gereden en heeft de latex zijn werk gedaan? Het vervelends is als de banden echt plat staan na een paar dagen. Toen ik ze nog getapet had gingen ze nog wel eens los van de velg als de druk eraf was. Dus weer klooien om ze er goed op te krijgen. Met die velglinten gebeurt dat gelukkig niet meer zo snel.

Nog een nadeel vind ik de latex die zich in de band ophoopt, vooral langs de hieldraad. Daar zitten bij mij om de paar cm bultjes latex. Zou dat nadelig zijn voor de luchtdichtheid? Ik heb nog geen handige manier gevonden om het schoon te krijgen.

/Einde lang verhaal
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De latex moet wel langer goed werken dan een paar weken. Eerder een paar maanden... (paar jaar ga je niet redden)
Vul je alleen bij of haal je de oude latex(=water) ook uit de band?
(Dus niet bijvullen, maar verversen)
De opgedroogde latex laat ik wel aan de band zitten, dat is juist extra afdichting.
De band wordt door het gebruik wat poreus, die laag opgedroogde latex helpt dat tegengaan.
Ik heb het na een paar keer verversen eens gewogen, was nog geen 40g, dus nauwelijks de moeite waard.

Die bulten latex op de hieldraad vind ik wat vreemd, of ik begrijp jouw woorden verkeerd.
Bij mij zit er uiteraard ook latex op de hiel vd band, maar wel redelijk verdeeld.
Als ik bang ben dat het de afdichting in de weg zit peuter ik de ergste stukjes er af.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
WAS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 13 juni 2018, 18:12

Oli4k schreef: ma 8 oktober 2018, 11:04 Eerst het goede nieuws... Gisteren m'n voorband en achterband omgewisseld. Ik rij sinds een tijdje voor met een 2.4" conti Trail King en achter met 2.2". Omdat ik een nieuw frame heb en een nieuw achterwiel (vervangen wegens uit de naaf gebroken spaak – een goed afgestelde H-schroef van je derailleur is toch wel belangrijk) wilde ik gelijk even testen hoe de 2.4 daarin past. M'n zoon wilde met me fietsen dus het moest een beetje snel.

Als ik ze erop leg haal ik de ventielkernen eruit. De 2.4 kan ik er zo met m'n baanpomp opzetten. Een keer of 10 ~ 15 pompen en hij ligt er met een paar luide knallen strak op. Het is net popcorn. Als het ploppen stopt weet je dat het goed is. De 2.2 doet wel een beetje moeilijk en daarvoor gebruik ik mijn ghetto-style-tubeless-booster: een colafles met 2 presto ventielen in de dop geschroefd waarvan eentje zonder kern met daaraan de slang van een afgedankte fietspomp. De slang knijp ik dubbel. Fles oppompen tot 4 a 5 bar en loslaten. Bijna altijd ligt de band er dan in een keer op. Alleen nog even de ventielkern erin draaien en klaar. Latex zat al/nog in de band. Anders laat ik de druk er eerst af en doe dan latex via het ventiel erin. De kern was er toch al uit.

Als ik bovenstaande precies zo aanpak gaat het elke keer goed en ben ik in 10min klaar, voor + achter. Ik moet vooral niet proberen of het toch lukt zonder booster of met de ventielkern erin want dan sta ik totaal bezweet een halfuur te vloeken. Om dan alsnog met booster in een paar minuten klaar te zijn :bier:

Dit is wel met banden die al een tijdje gebruikt zijn. De eerste keer leg ik ze er altijd op met een binnenband en pomp ik ze op tot de maximaal toegestane druk (van velg of band, welke het laagst is).

En dan het slechte nieuws. Wat ik een nadeel vind aan rijden met tubeless is dat er vrij vaak latex bij moet en dat alleen met verse latex de banden redelijke tijd op druk blijven. Na een aantal weken beginnen ze merkbaar sneller leeg te lopen. Misschien heb ik lek gereden en heeft de latex zijn werk gedaan? Het vervelends is als de banden echt plat staan na een paar dagen. Toen ik ze nog getapet had gingen ze nog wel eens los van de velg als de druk eraf was. Dus weer klooien om ze er goed op te krijgen. Met die velglinten gebeurt dat gelukkig niet meer zo snel.

Nog een nadeel vind ik de latex die zich in de band ophoopt, vooral langs de hieldraad. Daar zitten bij mij om de paar cm bultjes latex. Zou dat nadelig zijn voor de luchtdichtheid? Ik heb nog geen handige manier gevonden om het schoon te krijgen.

/Einde lang verhaal
Hoe breed is je velglint? Hou iets breder aan als je interne velgbreedte. Ik had eerst ook een smallere, dat werkte prima, maar kreeg daardoor ook veel latex langs de hieldraad. Dat zorgt er vervolgens weer voor dat die net mooi genoeg in de velg ligt, gevolg nog meer latex.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Mijn velglint komt nu tot bijna helemaal bovenaan de zijkant van de velg. Het is een passend lint dat bij de velg hoort. Eerder gebruikte ik velglint dat net een mm te smal was (in combi met m’n banden in ieder geval). Bij normale temperaturen was het geen probleem maar in de volle zon bij 38 graden liet het deels los en plooide het om. Daardoor ging het lekken. Dat gaat me met die mavic velglinten niet meer gebeuren.

Toevallig heb ik net een wiel uit elkaar gehaald (kapotte naaf) en zat er op alle spaaknippels aan de binnenkant een dot opgedroogde latex. In feite had de latex de hele velg luchtdicht gemaakt, behalve bij het ventiel. Zo lijkt het dus alsof je een lekkend ventiel hebt terwijl het probleem heel ergens anders zit.
Goudi
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 5 augustus 2011, 12:27
Mijn mountainbike: Karate Monkey, star en staal...

Hi,

Ik heb tot nu toe eigenlijk alleen maar positieve ervaringen met tubeless.
Misschien heb ik geluk gehad met de juiste velg/band combo (Ryde edge velgen met diverse TR Maxxis banden), maar alle banden heb ik met een normale fietspomp goed op de velg gekregen.

Daarna ventielkern er uit en vloeistof (NoTubes via ventiel in de band). Die vloeistof vul ik bij zodra ik merk dat de band druk begint te verliezen, maar dit is zeker niet vaker dan 2x per jaar. Max 1 keer per jaar kijk ik in de band of er nog vloeistof is en er geen klonten aanwezig zijn.
Dit heb ik de eerste twee jaar niet gedaan met een onderstande klomp als gevolg.... Maar ook destijds functioneerde alles gewoon ;). Dit is natuurlijk erg extreem en vooral een gevolg van mijn slechte onderhoud. Dit merk je trouwens wel bij het rijden met hogere snelheden. Net alsof je banden gebalanceerd moeten worden.

Afbeelding

Een keer probleem gehad met loslatende velgtape. Hierdoor net alsof het bij het ventiel lekt. De tape heb ik vervangen door gorillatape en dat werkt al weer een hele tijd probleemloos. Ook nog een stukken goedkoper dat de officiele velgtapes.

Maar vooral: al jaren niet meer lek gereden! ook niet bij alle meidoornhagen hier in de buurt. Dus voor mij nooit meer bindenbandjes.
Een destileerproces, is ook een leerproces
Gebruikersavatar
TitaTovenaar
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 30 januari 2019, 17:00
Mijn mountainbike: Limburg BE

Maxxis Ikon Skinwall TLR Buitenband aan te raden voor de zomerwedstrijdjes?

Wil een snelle/lichte band op zoon zijn mtb. En deze dan tubeless maken

Velgen zijn van een Cube reaction pro 2019 (CUBE EX21, 32H, Disc, Tubeless Ready)

Enkel dan banden en een kit zoals deze?
https://www.mantel.com/be/joe-s-no-flat ... RhcnQzMA==

Of heb ik nog wat nodig?

*edit*
Thunder Burt lijkt mij ook wel snel te zijn?
Plaats reactie