Klikpendalen wel of niet?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als het dan toch richting een pro-flat topic gaat... .

SPD!

Je gewoon geen zorgen hoeven maken dat je onverwacht van je pedalen schiet. Wil ik zelfs stellen dat je dubbelgeveerd moet rijden wil je enigszins goed met flat-pedals kunnen fietsen, want anders sta je af en toe wel heel krampachtig je pedalen bij je te houden. In dat opzicht is het niet voor niets dat het overgrote deel van de professionele downhillers en enduro-rijders met klikpedalen rijdt!

Nee, inderdaad, in NL is het niet hobbelig genoeg om van je platte pedalen af te stuiteren. Maar in NL is het ook nergens zo technisch dat je misschien niet vast wilt zitten.

Nu heb ik met dat vastzitten al sinds dag 1 geen probleem. Ook in het meest technische terrein vind ik het juist lekker vast te zitten om zeker te weten dat ik mijn fiets controleer. En moet ik uitklikken, dan ben ik er in een fractie van een seconde uit. Tweede natuur... .

Daarnaast is het erg lekker om altijd weer op precies dezelfde plek te staan op je pedaal. Bij flat-pedals ben ik regelmatig bezig om mijn voet net die ene centimeter te verplaatsen, maar de pinnetjes verhinderen dat dat soepel gaat... .

Ja, ik rijd ook met flat-pedals. Ook al meerdere decennia. Meer om de techniek van het springen een beetje bij te houden of als ik andere stuntelige dingen doe (op muurtjes rijden, dan wil je nog wel eens omhoog van je fiets af springen). In dat opzicht is het begrijpelijk dat vooral slopestyle-rijders, dirtjumpers en North-Shore-rijders met platte pedalen rijden!

En inderdaad, in het terrein ben ik er niet wezenlijk langzamer mee. Maar de schoenen die bij flat-pedals horen zijn minder geschikt om mee te trappen. Je merkt dat dat met SPD-schoenen gewoon aangenamer gaat, de schoen vormt 1 groot platform. Zeker op langere ritten is dat gewoon aangenamer. Dan heb ik mezelf aangeleerd om als er meer kracht nodig is aan de pedalen te trekken. Lukt echt niet met platform-pedalen.

Oh, en je kunt gewoon 'vals' spelen met SPD. Even je achterwiel optillen, je fiets omhoog trekken als een bunnyhopje niet meer lukt. Of aan je fiets vast blijven zitten als een grote jump fout gaat!


Kortom, tenzij je wat meer wilt gaan springen en stunten is het logischer met SPD te rijden. Maar er is niet heel veel tegen om gewoon platte pedalen te blijven rijden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Xfries schreef:Ik ben vanaf het begin spd gewend geweest, 6 jaar lang, 4 paar schoenen versleten. Uitklikken in principe nooit een probleem, behalve bij iets diepere modderplassen dan verwacht..loop je ineens vast en binnen splitsecond lig je dus in de blub. Ook bij steile klim, waarbij je ineens stilvalt door bv een wortel oid..dan lig je zo op je zij of achterover. En in mul zand bochten, scherp draaien, klik je ook niet zomaar op tijd uit. Verder had ik last van dove voeten en daarom flats met five tens geprobeerd, zodat ik a) groter pedaal oppervlak had en b) mijn voeten kon verplaatsen. Bevalt super, ook op hobbelige afdalingen etc, schiet nooit van de pedalen. En kan een voetje uitsteken in technisch terrein, heerlijk! Maar blijft een persoonlijke keuze en voorkeur inderdaad :winkie:
Misschien wil een beetje op voorhand anticiperen bij het schakelen wel helpen.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Soms is de klik er wel, maar soms ook niet.

Zonder gekkigheid, mountainbike pedalen zijn heel persoonlijk. Want zelfs flat rijders zijn het niet altijd met elkaar eens welk pedaal nu het beste is. En zo ook met ingeklikte rijders.

Je zult dus voor jezelf moeten beoordelen wat JIJ het fijnste vindt rijden.

De voordelen van klikpedalen op een rijtje:
- tijdens een sprint meer vermogen
- nooit meer je voet verkeerd op het pedaal
- je voet kan niet van je pedaal stuiteren
- je kunt makkelijk je achterwiel omhoog trekken
- het is goedkoper (!)

De nadelen van klikpedalen
- het kost wat tijd om te wennen aan in en uitklikken
- je voet staat een fractie van een seconde minder snel aan de grond
- het ziet er minder cool uit

De voordelen van flatpedals
- je leert een fatsoenlijke bunnyhop
- je kunt snel een voetje aan de grond zetten
- het ziet er ontzettend cool uit

De nadelen van flatpedals
- het schijnt iets minder efficiënt te zijn
- het is duurder
- er is kans dat je van je pedalen stuitert
- je voet staat niet altijd precies hetzelfde op je pedaal
- je moet je techniek altijd correct uitvoeren, je kunt niet smokkelen

Als je voor en nadelen gaat strepen, winnen eigenlijk klikpedalen :roll:
Waarom ik dan toch met flats rijdt? Omdat ik lui ben.
Ik rijd het liefste technische ritten, waarbij ik me met flats beter op mijn gemak voel. Doordat ik me beter op mijn gemak voel, rijd ik beter.
Ik ben alleen te lui om voor elke rit te beslissen wat voor rit het wordt en welke pedalen daarbij passen. :bier:

Nb.
Sommigen zullen zich afvragen waarom flats duurder zijn.
Je kunt al voor twee tientjes een setje SPD pedalen kopen en een setje SPD schoenen is ook vele malen goedkoper dan een (goed!) setje schoenen voor op je flats.
Als je schoenplaatjes versleten zijn, koop je nieuwe voor een tientje. Schoenen voor flats zijn "iets" duurder om te vervangen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Zelf vindt ik klikpedalen prettiger als ik echt ga fietsen, racefiets, alpencol, marathons, wedstrijden enz.
Onder andere omdat de positie van m'n voet voor die disciplines dan perfect is.
Ook vindt ik het dan zorgelozer.

Techniek, bikeparks en echt technisch werk doe ik met spd.
In afdalingen heb ik m'n pedaal graag in het midden van m'n voet, het voetje snel bij de grond kunnen hebben, en de zekerheid dat dat ook kan.
Maar ook snel op kunnen stappen en gewoon normaal kunnen lopen.
Ook als je met techniek oefenen veel een voet aan de grond hebt worden kliks irritant.


Degene die ik hier nog mis is blessures, met klikpedalen klik je niet altijd uit.
Minder kans op grote blessures is een mooie bijkomstigheid.

Moraal : continu trappen = spd, anders flats.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Moraal : continu trappen = spd, anders flats.

+1 :-)

Ik ben net terug van een vakantie uit Zwitserland en heb daar met flats gereden, maar in NL stap ik weer over op de klikpedalen.
Nederland is niet zodanig technisch dat ik los aan de fiets wil zitten.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Mooi, al die meningen en argumenten. Uiteindelijk telt maar 1 ding: wat vind je zelf het fijnste. Niks meer, niks minder. Met beide kun je goed uit de voeten, overal en altijd. Dus gebruik wat jou het beste past en niet wat een ander vindt want daar heb jij zelf niks aan..
dmute
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 18 november 2014, 15:15

Is een "gemixt" pedaal geen goed alternatief ? Ik bedoel hiermee half spd, half flat (met zo'n plaatje dat je moet inklikken). Dan kan je afhankelijk van terrein kiezen wanneer je flat of ingeklikt fietst. Je hebt dan wel mtb schoenen nodig zoals Shimano MT34.
Of klinkt dit volledig belachelijk ?
Gebruikersavatar
Herrick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2018)

dmute schreef:Is een "gemixt" pedaal geen goed alternatief ? Ik bedoel hiermee half spd, half flat (met zo'n plaatje dat je moet inklikken). Dan kan je afhankelijk van terrein kiezen wanneer je flat of ingeklikt fietst. Je hebt dan wel mtb schoenen nodig zoals Shimano MT34.
Of klinkt dit volledig belachelijk ?
Persoonlijk lijkt mij die mix juist weer niet prettig. Ik wil niet kijken welke kant boven zit en eventueel het pedaal draaien.

Mijn voorkeur gaat uit naar SPD. Daar kan ik voor XC prima mee uit de voeten op mijn ritten. Bovendien heb ik maar 1 paar schoenen nodig (gebruik ook SPD op de racefiets). Omvallen doe ik praktisch nooit. Het in- en uitklikken doe ik zonder na te denken.
Ik kan mij echter voorstellen dat op sommige routes flats praktischer zijn, maar die kom ik eigenlijk niet tegen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

tiewrap schreef: Techniek, bikeparks en echt technisch werk doe ik met spd.
In afdalingen heb ik m'n pedaal graag in het midden van m'n voet, het voetje snel bij de grond kunnen hebben, en de zekerheid dat dat ook kan.
Maar ook snel op kunnen stappen en gewoon normaal kunnen lopen.
Ook als je met techniek oefenen veel een voet aan de grond hebt worden kliks irritant.
Je bedoelt dus Flats en geen SPD neem ik aan?

Ik heb er nu ongeveer 300km met flats opzitten na 10 jaar SPD. Wereld van verschil, even wennen maar bevalt goed:
- verschillende voetposities is fijn, af en toe afwisselen tussen meer neus/meer middenvoet
- meer contactoppervlak
- makkelijker lopen (alleen relevant in bikeparks/enduro)
- kan er wat beter mee autorijden, dus sneller in de auto=sneller op de fiets zitten
- looks
- voor mij persoonlijk: ik kan mijn steunzolen wat slecht kwijt in SPD-schoenen. Flat-schoenen lijken wat breder te zijn en gaat daarom beter

Nadelen vind ik het klimwerk, waar ik nog wel eens van het pedaal af schiet en toch het idee heb dat kliks daar efficienter werken. En ook het meetrappen op hele technische stukken is lastiger geworden.
Tenslotte reed ik 's winters graag met schoenhoezen, daar zijn voor flats nog geen echt goede oplossingen voor (behalve een extra paar flat-winterschoenen kopen)
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

dmute schreef:Is een "gemixt" pedaal geen goed alternatief ? Ik bedoel hiermee half spd, half flat (met zo'n plaatje dat je moet inklikken). Dan kan je afhankelijk van terrein kiezen wanneer je flat of ingeklikt fietst. Je hebt dan wel mtb schoenen nodig zoals Shimano MT34.
Of klinkt dit volledig belachelijk ?
Klinkt niet belachelijk, op papier zelfs heel goed maar in de praktijk werkt het niet zo goed.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Voor de biker die dan toch echt niet kiezen kan zijn er tegenwoordig ook flatpedals met geïntegreerde clips, zoals de HT X2:

Afbeelding

of de Funn Mamba

Zullen wel net iets minder grip hebben dan een echte flatpedal. Gok ik, geen ervaring mee
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Is dat omwille van niet kunnen kiezen of om a) een fatsoenlijk platform te hebben (doorgaans gebruik je die niet met ultrastijve carbonzolen) voor drops en grote sprongen en b) op het moment dat je wel moet uitklikken op het moment dat je dat echt niet wil (in die rockgarden, aanloop van een drop, etc...) om nog iets van houvast te hebben voor nood?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

zijn inderdaad geen flat pedals met geintegreerde clips, dit zijn gewoon klik-pedalen met een platform. Je kunt daar alleen met klik-pedalen op rijden, niet met schoenen voor flat pedals.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Bram87 schreef:zijn inderdaad geen flat pedals met geintegreerde clips, dit zijn gewoon klik-pedalen met een platform. Je kunt daar alleen met klik-pedalen op rijden, niet met schoenen voor flat pedals.
Klopt.
Ik gebruik de HT T1 enduro pedalen. Iets lichter dan de X2 door een iets kleiner platform.
Met normale schoenen ga je hier niet mee rond komen.

Ik gebruik meestal clipless maar soms ook flats. Ligt er een beetje aan waar ik ga rijden en met welke fiets.
Plaats reactie