SRAM XX1 / X01 EAGLE 12spd ervaringen/vragen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Hier even inhaken. Ik ben er ernstig over aan het denken of ik er een Genius bij neem of niet. Dat fietsje is onder andere afgemonteerd met een Sram GX-X1 Eagle 12 Speed. Ik heb nog helemaal geen ervaring met 1* en de laatste keer dat ik eens met een Sram groep gereden heb vond ik dat veels te lomp schakelen. (tig jaar geleden) Dus ik vraag mij even af hoe rijd dat tegenover een 2*10 setup? Zijn de onderlinge stapjes niet te groot mis je wat in de hoge of lage versnelling of juist niet? enz. Gewoon even benieuwd naar jullie ervaringen wat vind je een voordeel, wat een nadeel?
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
wvdb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 16:41

voordeel: eenvoud. Niet nadenken over je voorderailleur. Het schakelt retesnel. Rij zelf Sram x1 1x11.
Heb toen zitten rekenen. Reed 3x10 met 11-36 cassette. En kwam eigenlijk niet van het middenblad af. De 10-42 cassette gaf nagenoeg dezelfde stappen. Verder zijn de stappen het grootst op de lichte verzetten, en daar wil je dat juist. Ik mis zelf wel wat bereik. Rij nu met een 34t voorblad, omdat ik mee wil kunnen sprinten op de weg. Dit zorgt ervoor dat ik soms wat te zwaar omhoog moet trappen. In nederland niet echt een probleem gezien de korte klimmetjes. Laatst wel 10x kwintelooyen gereden. Was op het eind wel zwaar, maar met een lichter verzetje was dat het waarschijnlijk ook geweest. 1x12 zou voor mij dan ideaal zijn, maar wil graag dan graag de x01 groep. En die prijs houdt me een beetje tegen.

Sram schakelt inderdaad wat harder dan shimano, maar dit ervaar ik als positief. Je voelt en hoort tenminste dat je schakelt. Shimano gaf me een wat te afstandelijk gevoel. Maar dit was oude xt groep (m770)
Als sram je echt niet bevalt kun je nu natuurlijk ook kiezen voor shimano. ;)
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Ik rijdt nu ongeveer 2 maanden met de GX Eagle en wil niet anders meer, reed hiervoor 2x10 SRAM dus kan niet de vergelijk met Shimano maken.
Kom op de UHR nergens iets te kort, heb een 36 voorop liggen.
Voordeel is inderdaad de eenvoud en de trefzekerheid. Ik schakel nooit mis en heb nog nooit de ketting eraf gehad. Had voorheen een twister en schakel nu weer met een trigger, is persoonlijk maar ik ben toch blij met de trigger.
Weet niet of de duurdere groepen echt beter schakelen of langere levensduur hebben, mij bevalt dit goed!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Uit de SYS van mijn zoon; ben toch wel heel benieuwd of er meer zijn die dit gehad hebben bij hun stapeltje tandwieltjes van ruim € 300,-.
Dus én kettingbreuk én een afgebroken tand op hetzelfde moment, op een set met amper 700km op de teller. Benieuwd wat ze er bij Mantel van zeggen.
Betekent een compleet nieuwe cassette, ook al zo lekker.
Het betreffende klimmetje kom je niet zomaar met twee vingers in de neus boven, dat vraagt een redelijk portie techniek maar bij zulk duur spul moet je toch goed op de sterkte van het materiaal kunnen vertrouwen?
sama schreef:Vanmiddag is mijn ketting gebroken, en tegelijkertijd een tand van het aluminium blad van de cassette. Ik reed in Lunteren op het steile klimmetje van de yoghurtrun, toen ik tijdens het terugschakelen een flinke klap hoorde. Snel naar boven gelopen, en daar de ketting weer aan elkaar gemaakt, ik had gelukkig een kettingponsje en een 10 speed speedlink bij me. Het paste en werkte gelukkig nog ook!
Het spul is nog geen 700 km oud, zou het een garantiegeval kunnen zijn? Het zou gewoon niet moeten kunnen. De ketting is nog maar 250 km oud, ik wissel ze steeds. Ik heb m geprobeerd op de slijtage checker te krijgen, maar dat past natuurlijk niet. Ik denk dat ik er maar eens een mailtje aan ga wagen.
Afbeelding
Afbeelding
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 641
Lid geworden op: vr 18 maart 2005, 09:58
Mijn mountainbike: Specialized S-Works Epic WC 2014 - Santa Cruz Highball 29

Ik heb het ook 1x voorgehad op < 500km. Na 2 weken nieuwe cassette ontvangen van Bike Components. De nieuwe cassettes met opdruk op het 50T tandwiel zijn iets anders geconstrueerd.
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

suravida schreef:Iemand al meer info over NX Eagle toevallig?
Ik heb de NX Eagle al kunnen testen en vindt deze nauwelijks onderdoen voor de GX Eagle op mijn eigen fiets. Persoonlijk zou ik alleen de GX shifter pakken vanwege de aluminium triggers ipv de kunststoffen bij de NX. Het schakelen voelt verder gewoon identiek aan eigenlijk.

Voor mensen die geen XD body kunnen monteren is het echt een prima uitkomst.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1385
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik stond wel even raar te kijken toen ik zag dat er ook nog een tand was afgebroken.
Ik vind het erg apart dat dit kan gebeuren.
Ik zal jullie nog wel even laten weten hoe het afloopt met mantel.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als de ketting scheurtjes vertoont rond de geklonken pinnen, dan kan je ervan uitgaan dat de ketting de oorzaak is.
De afgebroken tand vd cassette is dan colateral damage.

Ik ben benieuwd hoe de garantieclaim afloopt.

Ooit ongeveer hetzelfde gehad.
Ongeveer, want mijn ketting was ruim een jaar oud en ik had een stalen 10-speed cassette die het gelukkig overleefde.
Ik reed toen met 2 kettingen afwisselend, dus de slechte ketting weggemikt en met de andere ketring het spul afgereden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RobinG
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 20:42
Mijn mountainbike: Epic HT UL, Epic 2023

Op diverse forums al tegengekomen. Onder garantie een nieuwe cassette. Wat ik wel merk is dat de afstelling van de b-tension schroef erg gevoelig is. Indien niet goed afgesteld lijkt de ketting “op” de tandwielen te lopen I.p.v er tussen te vallen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Is de ketting op t smalle deel gebroken ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

RobinG schreef:Op diverse forums al tegengekomen. Onder garantie een nieuwe cassette. Wat ik wel merk is dat de afstelling van de b-tension schroef erg gevoelig is. Indien niet goed afgesteld lijkt de ketting “op” de tandwielen te lopen I.p.v er tussen te vallen.
SRAM heeft speciaal hier voor al een tooltje ontwikkeld, de B-GAP ADJUSTMENT TOOL...
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Die zit standaard bij de aanschaf van een derailleur (maar misschien niet als je een complete fiets aanschaft met eagle?). Werkt in ieder geval prima. Althans: ik heb nooit schakelproblemen.
Heb overigens al wel een keer een nieuw achterderailleur aan mogen schaffen. Kooi had een kleine tik gehad (tak ertussen) en ik kreeg het ding niet meer mooi afgesteld en ook niet goed rechtgebogen. Helaas was nou net het deel van de kooi stuk dat je niet als spare-part kunt aanschaffen :evil:

Het nadeel van 12 kransjes zo dicht op elkaar zullen we maar zeggen..
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Die tool is inderdaad onmisbaar.
Ik merk ook dat bij het toenemen van het aantal tandwielen op een cassette, ook het afstellen van de boel kritischer wordt.
11spd is duidelijk lastiger af te stellen dan 10spd waarbij de invloed van kabelloop en de staat van die kabels ook een grotere rol gaat spelen.
Het lijkt er bijna op dat ze met 12spd heel dicht in de buurt van de grens zitten van wat nog mogelijk is op MTB.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

wat betreft de B tension, ik ben een paar keer tegen gekomen dat die na een paar 100 km nog wel eens bijgesteld moet worden, ik ben er volgens mij achter waarom. Laatst bij iemand (sram 1x11) opnieuw afgesteld, werkte nieuw goed, maar na korte tijd steeds slechter. De B tension stond echt way off.. de bovenste pulley zat zeker 3 cm onder de grootste krans. Hier merk je denk ik het minste van met een nieuwe ketting (weinig zijwaartse flex). Bij schakelen is dan de ketting nog stijf genoeg om makkelijk naar een ander kransje te springen. Na wat slijtage op de ketting neemt ook de flex toe in de ketting en als de afstand tussen de pulley en de cassette dan te hoog is, buig je gewoon de ketting wat en blijft ie verder op zijn plek..
Naast ketting slijtage is ook de de breedte van de ketting + de dikte van de plaatjes hierop van invloed. ofwel een bredere 9 speed ketting met dikke plaatjes zal minder flexen en ook gewoon bij een flink afstand de ketting naar een ander kransje duwen. Bij een smalle 12 speed ketting met dunne plaatjes, zeker na wat slijtage gaat dit niet zomaar en moet de b tension perfect zijn.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jan Willem schreef:Het lijkt er bijna op dat ze met 12spd heel dicht in de buurt van de grens zitten van wat nog mogelijk is op MTB.
Laat Rotor nu begin volgend jaar met een 13 speed groep komen!

Overigens is de afstand tussen de tandjes bij 11, 12 en 13 sp gelijk.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie