Winterkleding

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

Ik fiets nu al een aantal jaren op de racefiets om vervolgens in de wintermaanden thuis te blijven en zo nu en dan op de Tacx te zitten. Ik ben nu voornemens om op de MTB te gaan zitten in de herfst/winter.

Wat heb je voor gemiddelde Nederlandse winters nodig aan kleding? Voldoet een lange wielrenbroek of adviseren jullie wat anders? En gebruiken jullie spatborden?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Dit is altijd moeilijk om te adviseren. Ik ken bikers die in de winter nog in hun korte baggy rijden, maar ook die een lange broek met windstopper nog te koud vinden. Heel persoonlijk dus, maar die lange broek zal in de meeste gevallen wel warm genoeg zijn.

Spatborden ook zoiets. Als het bos er zo uitziet dat je met spatborden rijden moet dan blijf ik lekker thuis. #trailrespect
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Je hebt het op de mountainbike (er van uit gaande dat je niet lange stukken over de weg gaat rijden) veel minder snel koud dan op de racefiets. Voor mij zijn dikkere handschoenen, sokken en een jasje heel lang voldoende. Echt onder nul gaat een thermotight aan, volgens mij is het een wintersport ding.

Spatborden gebruik ik niet, als het te nat is in het bos pak nog wel eens de racefiets en anders blijf ik lekker thuis. Ik heb geen zin om iedere week nieuwe remblokken te installeren, en al die vrijwilligers die 'onze' routes onderhouden worden daar ook blij van.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik draag meestal een lange wielrenbroek zonder zeem en een short mèt zeem er onder. Zo hoef je alleen maar je short te wassen.
Een dun themoshirtje onder je normale short is ook wel fijn. Als het ècht koud is, is Een windstopper ook wel fijn.
En ik ben een van de weinigen die flinke spatborden gebruikt.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ad58 schreef:Ik draag meestal een lange wielrenbroek zonder zeem en een short mèt zeem er onder. Zo hoef je alleen maar je short te wassen.
En die lange broek wordt niet vies? :-D
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Dat zegt'ie niet, hij hoeft alleen niet gewassen. :D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een lanve wielrenbroek en daarover een (spat) waterdichte baggy short.
Die houdt de modder uit je bilspleet.
Ondershirt met lange mouwen, overshirt of windstopper met lange mouwen en een regenjasje in je rugzak.
Handschoenen (dunne) met lange vingers.
En winterschoenen. Echte schoenen, niet van die overtrek dingen.
Onder mn helm nog een Buff, en om mn nek ook een buff of dunne sjawl.
Laat de winter maar komen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bokmaaa schreef:Dat zegt'ie niet, hij hoeft alleen niet gewassen. :D
Opdrogen en uitschudden :winkie:

Ik had in de tuin een speciekuip vol water staan, daar spoelde ik alles in uit voor het de wasmachine in ging. Scheelt op den duur veel geld.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

ThaSingleTrackMastah schreef:Een lanve wielrenbroek en daarover een (spat) waterdichte baggy short.
(...)
Ik ben al mijn lycra op de MTB aan het uitfaseren (of dat komt omdat ik een fashion victim of dat ik baggy echt lekkerder vind rijden, daar ben ik nog niet helemaal uit :-? ), maar lycra onder kort baggy doet me teveel aan zwarte piet denken. Wat zijn fijne lange, niet lycra, fietsbroeken?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Bokmaaa schreef:Dat zegt'ie niet, hij hoeft alleen niet gewassen. :D
Precies! :-q
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

Is zo'n lange baggy broek met daaronder een onderbroek met zeem niet een fijne oplossing in de winter? Dan heb je toch een stof die een beetje water af kan stoten zodat je zeem niet volgezogen wordt.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Wat Dice en Bokmaaaa al schreven, actief MTBen is minder koud als op de racefiets, maar het is ook heel persoonlijk.
Ik heb nul last van sporten bij 30+ maar ben een eerste klas koukleun.
Als mijn vriendin in een shirtje met een superdunne windstopper erover rijd en short rij ik met ondershirt met lange mouwen, shirt erover met lange mouwen en een winter MTB jas aan en soms zelfs een lange broek, en dat kan rond het vriespunt bij mij swinters oplopen tot wel 5 lagen. :oops:

Dus wat tips van een koukleun om je warm te houden:
* ook als het vriest is voor l#l rijden met je halve klerenkast aan is nog altijd leuker als niet rijden!!
*Laagjes opbouwen! je kan je dan ook onderweg afpellen als het te warm is (mits je met een rugtas rijd).
*rugzak mee voor je laagjes :wink:
*Sealskins sokken houden veel meer warmte vast als de meeste andere sokken die ik ken+waterdicht. Voor de meeste mensen is medium voldoende, maar de dikke zijn nog veel warmer.
*De winterbroeken en jassen van Craft zitten niet baggy, maar zijn wel heel erg comfy warm.
* de windchil is swinters minstens zo,n grote factor als de tempratuur dus zorg dat als je wat koopt het bij voorkeurwinddicht is.
* De strakkere wielrenbroeken van Craft vind ik warmer als Baggy modellen van o.a Endura, maar ze zijn niet waterdicht, dus overweeg er een baggy over te dragen als het vochtig is.
* hou je knieën goed warm dat scheelt blessures, ik heb daarvoor hele dunne kniebeschermers van Raceface die soms nog over een lange broek gaan.
* koop warme handschoenen! koude handen stuurt en remt K#t. Ik kreeg van een maatje handschoenen die ze buiten in de bouw gebruiken en die hebben meer grip en warmte als de fietshandschoenen die ik tot nu toe heb geprobeerd (en ik heb 6 paar liggen :roll: ). Ik neem vaak genoeg dunnere mee en wissel na een uurtje als ik op temperatuur ben.

Hoewel ik dus echt een koukleun ben is swinters fietsen wel heel leuk. Als er sneeuw ligt en rijp op de takken is het buiten schitterend en daarnaast liggen Duin parcours die hoogzomer bijna niet meer te rijden zijn er dan ineens heel goed bij.

Tip: daar waar het mag ook nightrides doen! (Zandvoort bijvoorbeeld) Het is vroeg donker en met een of liever nog 2 goede lampen kun je veel meer fietsen.
Enjoy!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

38x10 schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef:Een lanve wielrenbroek en daarover een (spat) waterdichte baggy short.
(...)
Ik ben al mijn lycra op de MTB aan het uitfaseren (of dat komt omdat ik een fashion victim of dat ik baggy echt lekkerder vind rijden, daar ben ik nog niet helemaal uit :-? ), maar lycra onder kort baggy doet me teveel aan zwarte piet denken. Wat zijn fijne lange, niet lycra, fietsbroeken?
Zwartepietenlook beviel mij beter dan een wijde lange broek.
Maar de fashion police geeft jou gelijk.
(maar dat probleem is nu opgelost, hier kan ik het hele jaar in korte broek fietsen :-q)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

@Jurf

Mooie opsomming. :-q
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Laagjes is wel een ding ja. Als het ècht koud is draag ik eerst een thermo t-shirt, daar overheen een dun fleece coltruitje en dan daar overheen een windstopper. Het lastige is dat je het met mountainbiken al snel warm krijgt, zodat je eerder teveel aantrekt dan te weinig....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie