Giant Talon 0 GE 2018

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Rianne74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 6 oktober 2018, 12:54

Zou dit een goede MTB zijn om mee te starten?
Ik heb eerder een racefiets gehad. Een Ridley Compact die naar zoonlief is gegaan omdat deze op de weg niet met schijfremmen mocht rijden nog. Ik heb toen een Scott contessa Speedster gekocht maar vanaf het begin niet echt lekker op die fiets gereden. Of dat het nou kwam doordat die Scott 2x11 was of doordat de maat toch niet goed was?? De Ridley was destijds een 3x10. Had het idee ook dat ik niet een lekkere verzet kon vinden.
Maar goed tijdens mijn wekelijkse rondje met een collega (zij op de MTB) kwamen we steeds vaker leuke onverharde paadjes tegen waar ik niet met de racer overheen kon en we dus weer om moesten keren. Tel daar bij op dat ik niet lekker op de fiets zat (nek, lage rug) heb ik de racer te koop gezet en inmiddels ook al verkocht. Nu dus flink op zoek naar een MTB..

Ben bij de plaatselijke fietsenmaker geweest en die heeft wel wat staan die binnen budget passen. De Giant Talon 1 29 en de Talon 0 29.
De Talon 1 heeft 3x10 en de Talon 0 2x11. Welke zouden jullie adviseren en waarom?? Ik ben trouwens een vrouw 1.76 (binnenbeenlengte 82cm) met een gewicht in de 3 cijfers (die mettertijd hopelijk wel teruggebracht worden naar 2 cijfers). Mijn bovenlichaam is wel iets langer dan gemiddeld.. Manlief is 1.87 en als wij samen op een houten bank zitten dan rijken mijn schouders boven die van hem uit (ietsje dan)
De bedoeling is om op de weg te gaan rijden met leuke offroad paadjes.. Niet echt het heftige werk ;-)

Info over de Talon 1:


Frame: ALUXX-Grade Butted Aluminum
Voorvork: SR Suntour XCR 32 Air, RL-R 29", Remote Lockout, QR
Stuur: Giant Connect TR, 730mm x 31.8mm
Stuurpen: Giant Sport, 6 Degree
Zadelpen: Giant Sport, 30.9x375mm
Zadel: Giant Connect (Upright)
Pedalen: MTB Caged, 9/16"
Shifters: Shimano Deore, 3x10
Voorderailleur: Shimano Deore
Achterderailleur: Shimano XT, Shadow
Remmen: Shimano 315, 160mm Rotors front and Rear, Hydraulic
Remhendels: Shimano 315
Cassette: Shimano HG50t, 11-36t
Ketting: KMC X10 with Missing Link
Crankset: FC-MT500-3 10S, 22/30/40
Bottom Bracket: Shimano
Velgen: Giant GX03V 29" 6061 Aluminum, Double Wall, 21mm Inner Width
Naven: [F]Giant Tracker Sport QR, Loose Ball [R] Giant Tracker Sport QR, Loose Ball
Spaken: [F]Giant Tracker Sport QR, Loose Ball [R] Giant Tracker Sport QR, Loose Ball
Banden: Schwalbe Smart Sam, 29x2.25"
Gewicht: 13,60 kg


De Talon 0:

Maten: S, M, L, XL
Kleuren: Matt Black/Gloss White/Charcoal, Satin/Black/Neon Orange
Frame: ALUXX-Grade Butted Aluminum
Voorvork: SR Suntour Raidon XC RL-R 29", 100mm Travel, Remote Lockout
Stuur: Giant Connect Trail, 780mm x 31.8mm
Stuurpen: Giant Connect, 8 Degree
Zadelpen: Giant Connect, 30.9x375mm
Zadel: Giant Connect (Upright)
Pedalen: MTB Caged, 9/16"
Shifters: Shimano SLX, 2x11
Voorderailleur: Shimano SLX
Achterderailleur: Shimano XT, Shadow
Remmen: Shimano M365 [F] 180 [R] 160, Hydraulic
Remhendels: Shimano BL-M365
Cassette: Shimano SLX, 11-42t
Ketting: KMC X11
Crankset: Shimano SLX, 26/36
Bottom Bracket: Shimano
Velgen: Giant GX03V 29" 6061 Aluminum, Double Wall, 21mm Inner Width
Naven: [F]Giant Tracker Sport QR, Loose Ball [R] Giant Tracker Sport QR, Loose Ball
Spaken: [F]Giant Tracker Sport QR, Loose Ball [R] Giant Tracker Sport QR, Loose Ball
Banden: Maxxis CrossMark 2 29x2.25 60TPI Wire
Gewicht: 13,40 kg


Of:....... hebben jullie andere suggesties met een budget tot 1000??
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik heb je een PB gestuurd... . (rechts boven in de hoek!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat betreft die 2 Giants zit het een beetje op het randje. Voor licht, recreatief gebruik zijn ze goed. Maar voorlopig zul je de boel zwaarder belasten. wederom, voor de rondjes rond je huis zal het voldoen, ga je echt de heuvels in, dan is het schakelspul op de Talon 1 echt onder de maat.

In dat opzicht dus de Talon 0

Over de juiste versnelling zou ik me niet zo zorgen maken. De zwaarste en lichtste komen overeen, alleen heb je bij 3x10 of 2x11 meer kleine stapjes dan bij 2x10. Maar veel van die stapjes liggen erg dicht bij elkaar en zijn minder bruikbaar. En ben je beter getraind omdat je meer hebt gefietst, dan trapt een versnelling die eerst net te zwaar was nu opeens precies goed. En andersom natuurlijk. Dus dat is een kwestie van wennen en trainen (en stoppen met trainen als je precies de juiste versnelling te pakken hebt :wink: ).

Het enige is dat de velgen behoorlijk smal zijn. Dat heb je een beetje in deze prijsklasse. Daardoor moet je de banden extra hard oppompen, wat minder lekker rijdt en minder controle geeft. Dat is wel een dingetje. Maar dat is bij veel merken nog niet echt op orde. Dan moet je specifiek op zoek naar fietsen met minstens 25 mm brede velgen.


Je zou bij Cube kunnen kijken of daar wat bij zit. Of internetfietsen van bijvoorbeeld Canyon of Rose. Niet perse beter dan de Giant, maar op details anders en soms daardoor beter passend.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rianne74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 6 oktober 2018, 12:54

De Cube reaction pro 2018 is dan een wat betere optie?
deze: https://www.cube.eu/nl/2018/bikes/mount ... nred-2018/
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Rianne74 schreef: ma 8 oktober 2018, 17:30 De Cube reaction pro 2018 is dan een wat betere optie?
deze: https://www.cube.eu/nl/2018/bikes/mount ... nred-2018/
Niet direct een betere optie, een vergelijkbare optie(vergeleken met de talon 0).
Zowel voorvork als afmontage gelijkwaardig.
Probeer een testrit te regelen.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Persoonlijk ben ik geen voorstander van een nieuwe MTB kopen als er zoveel goede 2e handse te koop zijn :)

Neem deze nou b.v. Totaal overkill voor de wensen van TS, maar wel veel beter spul er op dan op[ die Talons.

Is er een eis dat het een nieuwe moet zijn?
Rianne74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 6 oktober 2018, 12:54

Ehh een eis voor een nieuwe...
Racefiets onderhoud kan ik ondertussen redelijk goed al zeg ik het zelf ;-) (onderhoud de racer van onze zoon zelf) maar onderhoud van een MTB en dan met name de voorvork heb ik nog nimmer gedaan. Daarbij op een aantal advertenties van gelijkwaardige fietsen als de Talon en de Cube gereageerd. Allemaal waren bijna niet gebruikt en altijd schoon weggezet. Waarom zie ik dan de graspollen nog tussen het achterderrailleur zitten als ik om meer foto's vraag?? Mijn vertrouwen in de medemens is wat labiel zeg maar. Je kan het treffen zo laatst ook met de cyclocrosser van zoonlief. Maar goed om mezelf niet alleen maar aan het sleutelen te hebben of onderweg naar de fietsenmaker dacht ik ik doe maar een nieuwe.

Nu heb ik test gereden op:


Cube reaction pro 17 inch. Fietst heerlijk alleen vond ik mezelf daar wat gedrongen op zitten. De 19 inch in de winkel even gepast maar bij beide voeten op de grond komt mijn kruis met de bovenbuis in aanraking. Lijkt me niet fijn als ik snel moet afstappen


Scott scale 970 maat L. Fietste minder fijn dan de Cube. Stuur leek wat te ver weg. Stuurde ook minder direct


Giant Talon 0. maat M. Fietste ook wel aardig maar de Cube fietste lekkerder ondanks dat ik daar gedrongen op zat.


Zou dat gedrongen op de fiets zitten te verhelpen zijn met een langere stuurpen? Geen idee welke lengte er nu op zit. Kan dat op het web niet vinden.


Of zou een Merida Big nine Xt een geo hebben die beter in de buurt komt?
Mijn lengte is 1.76. Binnenbeenlengte is 82 cm. Rug lengte ietsje langer dan gemiddeld. Daarom valt een vrouwenmodel al af.
Plaats reactie