Zithouding

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
mikek1357
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 7 november 2014, 19:10

Hallo allen,

Het is vermoedelijk eigen voorkeur, maar bij welke zithouding zul je meer last hebben van je rug? Een meer rechtop of juist sportieve houding.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Beide manieren zijn mogelijk mét en zonder rugpijn. Rugpijn is meestal het gevolg van overbelasting door de rugspieren door slechte gewoonten zoals je rug buigen i.p.v. vanuit je heupen scharnieren en je bovenlijf overeind houden met je rugspieren i.p.v. je core.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Goed zadel en dito handvatten. Mtb welke past bij jou lichaamsbouw.
Houding is ook afhankelijk van hoe lenig je bent.
mikek1357
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 7 november 2014, 19:10

Jurriaan schreef: wo 10 oktober 2018, 19:22 Houding is ook afhankelijk van hoe lenig je bent.
Niet :lol: :wink:
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Ligt er een beetje aan.

Ik heb soms last van een instabiele tussenwervelschijf. Doordat je met fietsen bijna continu met een bolle onder rug zit, druk je de schijf naar achteren. Dan is het beter om rechterop te zitten, of tenminste af en toe je rug te strekken en niet uren achter elkaar diep te zitten.

Lastig te zeggen, is volgens mij geen algemene regel voor

gr
MTBArnhem
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Mensen associëren 'rechtop' vaak automatisch met 'comfort' maar dat is zeker niet altijd terecht!
Everybody bought a new bike!
peerke35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 5 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: trek Superfly FS7 2014

Ik denk idd dat er geen algemene regel voor te geven is. Zelf heb ik gemerkt dat een meer neutrale houding voor mij niet goed werkt, ik heb dan het idee dat mijn rug juist instabieler wordt. Wanneer ik wat meer voorover op mijn fiets zit, zonder dat dit overigens supersportief is, werkt het voor mij het beste. Ik kan het dan gewoon uren in het zadel volhouden, qua zithouding dan, conditie is een heel ander verhaal :P
Plaats reactie