Ja, ik wel. Vooral als ik met water/schoonmaakmiddelen ben bezig ben geweest.
Ik gebruik zelf een dunne ketting olie op de scharnierpunten.
Even in laten trekken (eventueel even heen en weer schakelen) en schoonvegen.
Sleuteltips
Even een tip die veel frustratie kan schelen bij schakelproblemen van de achterderailleur:
Wanneer het plaatje die de derailleur verbind met het frame krom is, kan je afstellen wat je wil maar word het nooit echt fantastisch. Laat bij schakelproblemen de rechtheid van dit plaatje checken bij je bike specialist of met eigen tool.
Een kenmerk van dat ie krom is: Redelijk schakelen in de lichtste en zwaarste versnellingen, maar middenin de gears slecht schakelen. Als ik dit eerder had geweten had ik veel vaker met een beter schakelend systeem gereden.
Wanneer het plaatje die de derailleur verbind met het frame krom is, kan je afstellen wat je wil maar word het nooit echt fantastisch. Laat bij schakelproblemen de rechtheid van dit plaatje checken bij je bike specialist of met eigen tool.
Een kenmerk van dat ie krom is: Redelijk schakelen in de lichtste en zwaarste versnellingen, maar middenin de gears slecht schakelen. Als ik dit eerder had geweten had ik veel vaker met een beter schakelend systeem gereden.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Een 32 dop kopen en vlak slijpen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tip gevraagd;
Begin van de avond gevallen met de MTB. Gevallen nadat er een tak ergens bleef hangen. Achterderailleur is volledig kromgetrokken en afgebroken. Fiets is net een paar maand oud maar dit zal vast geen gevalletje garantie zijn.
Wat is nu handig. De fiets wegbrengen voor de eerste gratis onderhoudsbeurt en gelijk de derailleur laten vervangen. Of zelf dezelfde derailleur via internet kopen en zelf monteren. Nooit gedaan maar zo heel moeilijk lijkt het me niet. De vraag is eigenlijk of de fietsenmaker me niet ongelooflijk af gaat zetten. Wat moet het aan arbeidsloon zo'n beetje kosten om een nieuwe te zetten?
Begin van de avond gevallen met de MTB. Gevallen nadat er een tak ergens bleef hangen. Achterderailleur is volledig kromgetrokken en afgebroken. Fiets is net een paar maand oud maar dit zal vast geen gevalletje garantie zijn.
Wat is nu handig. De fiets wegbrengen voor de eerste gratis onderhoudsbeurt en gelijk de derailleur laten vervangen. Of zelf dezelfde derailleur via internet kopen en zelf monteren. Nooit gedaan maar zo heel moeilijk lijkt het me niet. De vraag is eigenlijk of de fietsenmaker me niet ongelooflijk af gaat zetten. Wat moet het aan arbeidsloon zo'n beetje kosten om een nieuwe te zetten?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
De prijzen vd Duitse webshops liggen op of onder de Nederlandse inkoop prijzen.
Dus wie naait wie ?
Resultaat is dat je iig meer gaat betalen bij de fietsenmaker.
Maar als je het zelf niet kunt...
Dus wie naait wie ?
Resultaat is dat je iig meer gaat betalen bij de fietsenmaker.
Maar als je het zelf niet kunt...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dat is de vraag. Ben wel handig en kan een derailleur zelf afstellen en heb een kettingspons. Vraag is of de huidige kabel gewoon hergebruikt kan worden of dat er een nieuwe kabel in moet die op het eind een schoentje moet krijgen. Daar heb ik geen gereedschap voor. Ik keek voor de prijs gewoon bij een bekende Nederlandse webshop/fietswinkel. Ik denk dat ik het ewoon even ga vragen morgen wat het gaat kosten en dan beslis ik wel of ik het zelf ga doen. Op zich ook een leuk project je voor een regenachtige avond.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 11 oktober 2018, 20:47 De prijzen vd Duitse webshops liggen op of onder de Nederlandse inkoop prijzen.
Dus wie naait wie ?
Resultaat is dat je iig meer gaat betalen bij de fietsenmaker.
Maar als je het zelf niet kunt...
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5650
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
De LBS rekent wss ook nog een uurloon aangezien dit niet onder normaal onderhoud valt.
Als de kabel niet kapot is, kan je `m wel hergebruiken. Igv een nieuwe: Voor die kabelhuls heb je geen speciaal gereedschap nodig, 2 kneepjes met een kniptang werkt prima.
Je hebt een kettingpons en je kunt een derailleur afstellen, dus wat let je?
Als de kabel niet kapot is, kan je `m wel hergebruiken. Igv een nieuwe: Voor die kabelhuls heb je geen speciaal gereedschap nodig, 2 kneepjes met een kniptang werkt prima.
Je hebt een kettingpons en je kunt een derailleur afstellen, dus wat let je?
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Ik ga zelf aan de klus. De lak is op wat kleine puntjes wel beschadigd. Moet je dat nog behandelen of kan dat geen kwaad op een aluminium frame?
En volgens mij is het moeilijkste van het hele klusje nog om de juiste achterpad te bestellen...
En volgens mij is het moeilijkste van het hele klusje nog om de juiste achterpad te bestellen...
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5650
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Aluminium oxideert alleen aan de oppervlakte, het laagje (aluminiumoxide) sluit de rest van het materiaal af. Van doorroesten dus is geen sprake maar het kan wel verder onder de lak doorkruipen met schilferen als gevolg. Zeker als je wel eens op het strand rijdt (zout) kan het hard gaan.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
De "natuurlijk" gevormde oxidehuid is eigenlijk erg dun. Middels "kunstmatige" anodisatie wordt de dikte honderden tot duizenden malen vergroot (van nm tot um). Als er schade aan de huid is, dan zal herstel enkel tot die natuurlijke dikte zijn, niet tot de dikte van de kunstmatige anodisatie. Een beduidend verschil (orde groottes).
De oxidehuid overigens wèl bestand tegen zout. Dus rijden op het strand zou geen aantasting geven. Het enige waar rekening mee moet worden gehouden is galvanische corrosie, edeler metalen tasten alu aan. Bvb inox bouten in een fietsframe kunnen het aluminium van schroefdraad en boring uitvreten als wit poeder.
De oxidehuid overigens wèl bestand tegen zout. Dus rijden op het strand zou geen aantasting geven. Het enige waar rekening mee moet worden gehouden is galvanische corrosie, edeler metalen tasten alu aan. Bvb inox bouten in een fietsframe kunnen het aluminium van schroefdraad en boring uitvreten als wit poeder.
Let wel dat een 11s (en 10 eigenlijk ook niet) ketting niet (betrouwbaar) aan elkaar te ponsen is. Dus met een quick-link werken, misschien zit die er zelfs al wel op.
Was het maar zo'n feest. Ik rij echter nog met een 3x9 groep. Er zat een Shimano HG53 ketting op en die is vervangen door een Shimano HG93. Allebei 9 speed dus en werkt prima.