Definitie technische stukken?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lars TB schreef: vr 12 oktober 2018, 09:33 Nu is de gemiddelde Trtansalp (en zeker de wedstrijd) gewoon een gravelraceparcours... . Iets meer duiding kan weer schelen.
Ook niet-schotterpaden, ook paden inclusief 'verblokte' passages, keien, worteltrappen, rotsblokken. 2500hm en soms meer, ook echt Alpine terrein. Ook de stukken dus waar de meeste 'Hollanders' denken aan afstappen en de 'Limbo's' denken aan gas geven (want het is maar wat je gewend bent en leuk vindt) (beetje gechargeerd, mag natuurlijk niet generaliseren).

(1e jaar deed 'ie dat op een Grand Canyon, want het moest niet te duur zijn en het was afwachten of 'ie het wel leuk vond. Dolomieten en Mont Blanc vervolgens op een 29" Nerve, omdat 'ie de smaak te pakken had gekregen, prima voor dit soort Transalps).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Heb je hem niet eens een lux aangepraat? :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: vr 12 oktober 2018, 10:06 ... en de 'Limbo's' denken aan gas geven ... (beetje gechargeerd, mag natuurlijk niet generaliseren).
Je mag best generaliseren, want dat verklaart blijkbaar mijn snelheid: ben in Limburg geboren :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lars TB schreef: vr 12 oktober 2018, 11:14
aurelius schreef: vr 12 oktober 2018, 10:06 ... en de 'Limbo's' denken aan gas geven ... (beetje gechargeerd, mag natuurlijk niet generaliseren).
Je mag best generaliseren, want dat verklaart blijkbaar mijn snelheid: ben in Limburg geboren :winkie:
@Lars, Dan heb je dus eigenlijk helemaal geen trailbike nodig :lol: ! Grapje Lars (meen ik!).
Nee, het verklaart niet al je snelheid (wel die op trails, en bergaf), het verklaart wel je 'techniek voorsprong' tov degenen die altijd in vlak en makkelijk gebied rijden. Niet eens tgv 'training', maar gewoon tgv de omgeving waarin je hier nou eenmaal rond tuft. Gaat een beetje vanzelf, iets met paplepels en zo. Merk je meteen aan de kids die hier rondrijden en niet beter weten.

@Mac Real, natuuuuurlijk niet.
Zwager is 1,95, 95kg, 11x fietsen MTB ervaring, toert alleen op een transalp, 1500-2000hm klimmen en idem dalen 6 dagen achter elkaar... past prima een Nerve/Neuron bij. Stel, hij wil echt eens meefietsen in Zuid-L eo, dan lukt dat met die Nerve ook nog. Hij wilde even een nieuwe Spectral, toen 'ie die plaatjes op internet zag, die hebben we 'm natuuuuurlijk verboden, met zijn allen hier (Limbo's) :bier: . Maar goed, op een Grand Canyon (met dropper) kon 'ie het ook, nu gaat 'ie alleen nog wat harder naar beneden met meer fun, minder vermoeiend, meer reserves.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Techniek/technisch en ook het rijden, is naar ieders kunde lijkt mij :-D in grote lijnen komt het wel overeen....maar een en het zelfde obstakel wordt door ieder.... anders aan/gereden en daardoor ook de verschillen, gelukkig zijn wij allen niet gelijk....anders had mss op Lars geleken....en dat wil ik natuurlijk niet.... :lol: :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dit is wel een aardige qua defenities: http://www.singletrail-skala.de/

Heb ik van de zomer gebruikt om wat routes in Zwitserland uit te zoeken, maar zoals reeds gezegd valt of staat die klassificatie met het referentie kader van degene die de desbetreffende route beoordeeld en de GPX upload/een naampje geeft. Het is een beetje net als de skipistes: een overwegend blauwe piste kan best wat donkerrode stukjes bevatten.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ik denk dat de meesten de omschrijving 'technisch' gebruiken om een trail te beschrijven wanneer ze op die trail dicht bij (of op, of over) hun comfortzone zitten wat betreft toepassing van vaardigheden. Naarmate je meer ervaring opdoet en je vaardigheden verbeteren schuift je comfortzone op en is er steeds meer nodig om een trail als 'technisch' te ervaren. Dit zie je ook terug in verschillen in hoe moeilijkheidsgradatie in verschillende regio's (qua terrein) wordt toegepast. Nederland en BC zitten bijvoorbeeld ieder aan een tegenovergesteld uiteinde van de schaal, qua technische moeilijkheidsgraad kun je ze dan ook niet vergelijken, er is nauwelijks overlap. Een beginnerstrail in Canada is 'technischer' dan een als 'technisch' ervaren Nederlandse route.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

TenZNL schreef: vr 12 oktober 2018, 12:50 Dit is wel een aardige qua defenities: http://www.singletrail-skala.de/

Heb ik van de zomer gebruikt om wat routes in Zwitserland uit te zoeken, maar zoals reeds gezegd valt of staat die klassificatie met het referentie kader van degene die de desbetreffende route beoordeeld en de GPX upload/een naampje geeft. Het is een beetje net als de skipistes: een overwegend blauwe piste kan best wat donkerrode stukjes bevatten.
Dus LDD zou in de S1 categorie vallen?
nielsvk schreef: vr 12 oktober 2018, 17:18 Ik denk dat de meesten de omschrijving 'technisch' gebruiken om een trail te beschrijven wanneer ze op die trail dicht bij (of op, of over) hun comfortzone zitten wat betreft toepassing van vaardigheden. Naarmate je meer ervaring opdoet en je vaardigheden verbeteren schuift je comfortzone op en is er steeds meer nodig om een trail als 'technisch' te ervaren. Dit zie je ook terug in verschillen in hoe moeilijkheidsgradatie in verschillende regio's (qua terrein) wordt toegepast. Nederland en BC zitten bijvoorbeeld ieder aan een tegenovergesteld uiteinde van de schaal, qua technische moeilijkheidsgraad kun je ze dan ook niet vergelijken, er is nauwelijks overlap. Een beginnerstrail in Canada is 'technischer' dan een als 'technisch' ervaren Nederlandse route.
Ja, dat idee heb ik dus ook, maar tegelijkertijd ben ik niet ervaren, dus zou je verwachten dat als een ervaren MTB-er een route technisch noemt, dat dat boven mijn comfortzone zou moeten liggen.
Nou is dat qua snelheid misschien ook wel zo, want ik kan nog niet optimaal schakelen, en ook de lijnen kan ik nog niet optimaal nemen.
Maar dan zou iedere route, zelfs over de weg, technisch zijn... Dus voor mij is dat niet de definitie van technisch.. ..

Dit filmpje, even de echte sprongen buiten beschouwing gelaten, is denk ik wat ik meer zie als technisch:

https://youtu.be/H3acDLSUxVI?t=24
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mark-V schreef: vr 12 oktober 2018, 21:42
Dus LDD zou in de S1 categorie vallen?
Nee, eerder S0 met mss een paar sporadische kleine stukjes S1 (loose soil).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mark-V schreef: vr 12 oktober 2018, 21:42 https://youtu.be/H3acDLSUxVI?t=24
Als je dat soort paden wat langzamer rijdt, dan is het weinig technisch. Het verschil daar is dat het naar beneden gaat en dus automatisch de snelheid doet oplopen... .

Postbank/Rheden route liggen wat van dat soort wortelpaden die wat naar beneden gaan!


Gaaf fietsje trouwens 8)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Mark-V schreef: vr 12 oktober 2018, 21:42 Ja, dat idee heb ik dus ook, maar tegelijkertijd ben ik niet ervaren, dus zou je verwachten dat als een ervaren MTB-er een route technisch noemt, dat dat boven mijn comfortzone zou moeten liggen.
Nou is dat qua snelheid misschien ook wel zo, want ik kan nog niet optimaal schakelen, en ook de lijnen kan ik nog niet optimaal nemen.
Maar dan zou iedere route, zelfs over de weg, technisch zijn... Dus voor mij is dat niet de definitie van technisch.. ..

Dit filmpje, even de echte sprongen buiten beschouwing gelaten, is denk ik wat ik meer zie als technisch:

https://youtu.be/H3acDLSUxVI?t=24
Als je wil zien hoe ver je kunt gaan qua 'technisch', kijk eens naar de samenvattingen van recente EWS wedstrijden.
Of deze:
https://vimeo.com/162165049
Naast briljant acteerwerk van Wade Simmons rijdt hij in dit filmpje ook een paar van de meest technische trails in N. Vancouver. Hoewel hij het er bijna makkelijk uit doet zien... :bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

nielsvk schreef: za 13 oktober 2018, 00:02 Als je wil zien hoe ver je kunt gaan qua 'technisch', kijk eens naar de samenvattingen van recente EWS wedstrijden.
Helaas filmen ze daarin niet rijder nr. 50 tot en met 400. Dan zie je pas hoe extreem moeilijk het is. De eerste 20 zijn bezig met lijnkeuzes, de volgende 30 komen er gewoon netjes doorheen en de volgende 350 deelnemers zitten op sommige stukken in 'survival mode'... .

Dat zijn van die stukken waarbij ik denk "ik had toch voor mijn C-diploma moeten gaan met zwemmen...".
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Daar zou ik "hoe extreem moeilijk het is op race-pace" van willen maken wat, ofschoon ik een EWS stage nooit tegen de klok heb gereden, een wezenlijk verschil is met naar beneden cruisen.

Veel "betere" enduro trails (of dat nu EWS, Italiaanse/Franse serie, ...) zijn an sich nog wel te doen (edoch met enige ervaring) wanneer je op de momenten dat het niet zo challenging is je gewoon laat rollen, je dat klimmetje halverwege gewoon op je gemak in een lichte versnelling neemt in plaats van naar boven probeert te stampen, etc... zodat je wat kan bijkomen, wat in een wedstrijd de momenten zijn dat je je flink kan inspannen om het tempo hoog te houden.

Idem dat je buiten wedstrijdverband voor een sectie het tempo er rustig kan uithalen (~ vroeg op de rem) terwijl je bij een wedstrijd dat zal willen uitstellen omdat het direct tijdverlies is waardoor je af en toe niet 100% op je ideale lijn zit of eigenlijk met teveel snelheid begint. En wanneer je al dik vijf minuten in het rood hangt (en daar zal die top 50 ook een voordeel hebben) dan wordt dat er niet beter op en is het op een gegeven moment inderdaad vasthouden en er het beste van hopen.

En 'go big or go home!' speelt natuurlijk veel minder of niet op het moment dat de klok niet mee loopt.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Lars TB schreef: za 13 oktober 2018, 09:42Helaas filmen ze daarin niet rijder nr. 50 tot en met 400. Dan zie je pas hoe extreem moeilijk het is. De eerste 20 zijn bezig met lijnkeuzes, de volgende 30 komen er gewoon netjes doorheen en de volgende 350 deelnemers zitten op sommige stukken in 'survival mode'... .

Dat zijn van die stukken waarbij ik denk "ik had toch voor mijn C-diploma moeten gaan met zwemmen...".
Dan heb ik deze voor je: https://www.youtube.com/watch?v=gJ5tM9yWQ34
Vergelijking profs vs amateurs in de Whistler EWS (een tijdje geleden ook al gedeeld in een ander topic).
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

cheeta schreef: za 13 oktober 2018, 11:11Veel "betere" enduro trails (of dat nu EWS, Italiaanse/Franse serie, ...) zijn an sich nog wel te doen (edoch met enige ervaring) wanneer je op de momenten dat het niet zo challenging is je gewoon laat rollen
Dat valt af en toe nog behoorlijk tegen :wink:

https://www.youtube.com/watch?v=B_-SOFQEfpc slagveld tijdens practice run

https://youtu.be/L1TI0Uw9-48?t=253 vanaf ~4m, ok dit is op race speed maar hier hebben zelfs de toppers het echt moeilijk!
Plaats reactie