SRAM XX1 / X01 EAGLE 12spd ervaringen/vragen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Oké ik had begrepen dat dat niet mocht/kan
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Is mij nog niet geheel duidelijk waarom je beter 2 of 3 kettingen kan gebruiken
Maar word zo vaak gezegt dat ik overtuigt ben dat ik er ook aan ga beginnen
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

de theorie is vrij simpel, een ketting slijt sneller dan een cassette, dus als je ketting versleten is leg je er een nieuwe op. Dat kan op 2 momenten, als de slijtage nog binnen bepaalde grenzen ligt (bv 0.075 rek), of als ie verder (helemaal) op is. In het eerste geval gooi je een ketting weg die nog best even mee kan, in het 2e geval gaat een nieuwe ketting niet meer werken op je (dure, zeker bij een eagle) cassette.
Als je eerder gaat wisselen, dan slijten 2/3 kettingen langzaam en gelijkmatig met de cassette mee, waardoor je in het totaal meer KM op 1 cassette kan rijden, in vergelijking met 1 cassette/1 ketting helemaal op rijden.

Harde cijfers zijn erg lastig want dit scheelt erg in verschillende omstandigheden, power, modder, kettinglijn, veel op kleine kransjes, ....

(sommige wisselen ook de ketting bij .075 slijtage ipv elke 200-500km maar mijn ervaring is dat je daar ook pech mee kan hebben, ik was dit ook van plan, maar de 11T en 13T (geen eagle) waren al te ver ingesleten op de oude ketting en sloegen over op de nieuwe. Dus noodgewongen de oude ketting er terug op en die ketting en cassette verder afrijden
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, daarom kortere intervallen tussen het wisselen.
(maar dan wordt je weer gestoord vh telkens wisselen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Die powerlocks mag je maar 1x gebruiken, echter je kunt ze gewoon hergebruiken is mijn ervaring!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

1x gebruiken is 1 lock per ketting... Tot de ketting op is. Niet 1x open/dicht ... Dat zou raar zijn
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Prulleman schreef:1x gebruiken is 1 lock per ketting... Tot de ketting op is. Niet 1x open/dicht ... Dat zou raar zijn
De tien speed locks waren herbruikbaar, de elf speed niet meer. Er werd echt geadviseerd om de lock zelf maar één keer te gebruiken. In de praktijk werkt het prima. Maar inderdaad wel de lock bij de ketting houden.
Erik76
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 17 april 2015, 21:01

Vandaag is mijn GX derailleur afgebroken. Geen tak oid. De vraag is nu, kan ik alleen derailleur en ketting vervangen om moet ik ook cassette en voorblad vervangen. Met de set is nu ongeveer 4500 km gefietst. Cassette en voorblad zien er in principe nog goed uit.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Is de ketting ook kapot? Ik vrees dat je na 4500km niet weg komt met een nieuwe ketting.
Erik76
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 17 april 2015, 21:01

Ketting heb ik ingekort om thuis te komen.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Gewoon proberen en je zult het wel merken of het gaat of niet..
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Heeft even geduurd maar garantieclaim is toegekend.
Was overigens niet aangeschaft bij Mantel maar bij Hollandbikeshop.com, hoewel imho 100% terechte claim, toch wel een eervolle vermelding waard.
Jan Willem schreef: wo 12 september 2018, 12:12 Uit de SYS van mijn zoon; ben toch wel heel benieuwd of er meer zijn die dit gehad hebben bij hun stapeltje tandwieltjes van ruim € 300,-.
Dus én kettingbreuk én een afgebroken tand op hetzelfde moment, op een set met amper 700km op de teller. Benieuwd wat ze er bij Mantel van zeggen.
Betekent een compleet nieuwe cassette, ook al zo lekker.
Het betreffende klimmetje kom je niet zomaar met twee vingers in de neus boven, dat vraagt een redelijk portie techniek maar bij zulk duur spul moet je toch goed op de sterkte van het materiaal kunnen vertrouwen?
sama schreef:Vanmiddag is mijn ketting gebroken, en tegelijkertijd een tand van het aluminium blad van de cassette. Ik reed in Lunteren op het steile klimmetje van de yoghurtrun, toen ik tijdens het terugschakelen een flinke klap hoorde. Snel naar boven gelopen, en daar de ketting weer aan elkaar gemaakt, ik had gelukkig een kettingponsje en een 10 speed speedlink bij me. Het paste en werkte gelukkig nog ook!
Het spul is nog geen 700 km oud, zou het een garantiegeval kunnen zijn? Het zou gewoon niet moeten kunnen. De ketting is nog maar 250 km oud, ik wissel ze steeds. Ik heb m geprobeerd op de slijtage checker te krijgen, maar dat past natuurlijk niet. Ik denk dat ik er maar eens een mailtje aan ga wagen.
Afbeelding
Afbeelding
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat vind ik netjes, want als ik dit lees:
"Ik reed in Lunteren op het steile klimmetje van de yoghurtrun, toen ik tijdens het terugschakelen een flinke klap hoorde" denk ik niet meteen aan garantie.

Natuurlijk zijn wij er niet bij geweest, dus met hoeveel gevoel -of niet ;-) - er teruggeschakeld is weten we niet. Daar wil ik dus ook geen discussie over aangaan (want zinloos), maar ik zou het vanuit die optiek wel begrepen hebben als een shop dit niet onder garantie vervangen zou hebben.

Er wordt vaak gezegd dat je met de betere schakelonderdelen nog onder flinke belasting kunt schakelen, maar dat het kan wil niet zeggen dat het ook altijd een goed idee is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Inderdaad, thumbs up voor HBS (en Sram garantieafdeling).

Het wordt toch wel een ander verhaal als je in ogenschouw neemt dat we het betreffende klimmetje onderhand wel honderden keren hebben bedwongen.
Met ervaren én onervaren bikers, met Shimano 3x8, 3x9, 3x10, 2x10 en 1x11spd.
Maar inderdaad, als een leverancier het 'gebroken tand verhaal' kritisch gaat beoordelen zou het wel een discussie kunnen worden waarbij de gebruiker aan het kortste eind trekt.

Toch blijf ik van mening dat MTB spullen ontworpen moet zijn voor 200% MTB gebruik, dus aan het front volle bak explosief bezig kunnen zijn met je spullen.
Hoe dat werkt met zo'n stijl klimmetje hoef ik niet uit leggen, alles moet uit de kast om nog fietsend boven te komen.
Daar moet de boel op gebouwd zijn. En ik durf te stellen dat dit bij de Shimano spullen van Deore tm XT het geval is.
kermit schreef: wo 17 oktober 2018, 10:12Er wordt vaak gezegd dat je met de betere schakelonderdelen nog onder flinke belasting kunt schakelen, maar dat het kan wil niet zeggen dat het ook altijd een goed idee is.
Dan is het nog de vraag of je de, vooral met nadruk op gewicht ontworpen XTR of >XG spullen zonder meer als 'beter' kunt beschouwen.
Ben na deze ervaring toch wel een tikkeltje kritischer geworden op die dure aandrijfgroepjes.

Hoe dan ook, benieuwd hoe de nieuw geleverde versnellingsbak het gaat maken.
Zelfde eigenaar, zelfde manier van rijden op dezelfde rondjes maar dan nu met dure Sram groep ipv XT of lager.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het moet wat kunnen hebben, maar het maakt nogal een verschil hoe (met hoeveel gevoel) je schakelt. Kijk -en luister ;-) - eens goed om je heen bij een toertocht of bij een lastige sectie op een route en dan hoor je toch regelmatig geluiden die met wat meer vooruitkijken en gevoel voor techniek prima vermeden hadden kunnen worden. Ik weet zeker dat ook de beste spullen kapot kunnen gaan als er maar op het verkeerde moment een forse piekkracht wordt geleverd door de piloot.
Het overkomt me niet vaak, maar als ik het idee krijg te lomp te moeten schakelen om nog ergens boven te komen stap ik liever even af dan m'n derailleur in de spaken terug te moeten vinden.

Ik rijd nu een e-mtb, en daar krijgt de drivetrain het ook flink voor de kiezen merk ik. Als je dan niet met veel gevoel schakelt hoor je regelmatig geluiden die niet goed kunnen zijn voor je spullen... Er zijn daarom ook al specifieke e-mtb drivetrains zoals de Sram EX1, met 8-speed cassette (met Eagle prijzen...) en een (trigger)shifter die maar één versnelling tegelijk kan opschakelen.
Ik ben zelf iemand die altijd met gevoel met z'n spullen omgaat (niet alleen mbt bikes) dus ik durf het wel aan met de normale Sram 11-speed spullen te rijden :D Maar schakelen in boost (de sterkste ondersteuningsstand) is iets wat ik gewoon niet doe, dan komt er zoveel power op de ketting dat soepel schakelen vrijwel onmogelijk wordt.

Maar goed, top dat de boel zo opgelost is :-q
Scheelt toch weer de nodige knaken die je aan leukere dingen kunt uitgeven ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie