Definitie technische stukken?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

1x per jaar wordt het Bikeboutique Single trail event georganiseerd.
Als je daarvan alle hindernissen kan rijden zonder vallen en/of voet(en) aan de grond.....
Dan heb je behoorlijk wat basis kennis in huis als mountainbiker.

Zowel voor het klimmen als dalen is daar best wel leuks gevonden in Limburg.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Leuk dat je daarover begint, ik ben wel benieuwd hoe die singletrack trailtour zich volgens de ervaringsdeskundigen verhoud met de trails in bijvoorbeeld Whistler of finale of schotland etc..?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Flow&Co schreef: wo 17 oktober 2018, 13:24 Leuk dat je daarover begint, ik ben wel benieuwd hoe die singletrack trailtour zich volgens de ervaringsdeskundigen verhoud met de trails in bijvoorbeeld Whistler of finale of schotland etc..?
In de nattigheid durf ik het niet te zeggen. Maar droog blijft de boel onvergelijkbaar.

Het zijn geen 'samengestelde' technische stukken in Limburg, het is 1 trucje per keer: 1 drop, je landt weer op een net pad. 1 steil richeltje af, je hoeft daarna niet door een rockgarden te navigeren. Op die manier.

Maar het is wel zo als je de trailtour gewoon rijdt, je in het buitenland ook heel behoorlijk door zal komen. Want die drops of steile stukken zitten echt wel op het niveau dat je je fiets onder controle moet hebben. Eigenlijk is het bijna een oefenbaan, die trailtour :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
PaganiProductions

in Montfort midden Limburg zijn enkele leuke stukken te vinden.
Omgeving Belfeld ook dat is meer Noord Limburg.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

KLinkt gaaf allemaal!

ik kwam dit filmpje nog tegen, deze route heeft wel wat leuke (in mijn definitie) technische stukken ;)

https://www.youtube.com/watch?v=bkv-pr4yGtY
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Alles wat in Nederland te vinden is is voor canadeese begrippen een groene (aller makkelijkste) of heel misschien net een blauwe trail.
Uiteraard is dit helemaal niet te vergelijken kwa terrein.
Wel afgelopen weekend dit Mogen doen: https://www.dirtyhill.nl/2018/10/secret ... ontrafeld/
Hou de lets ride in de gaten op dit forum!!
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Helemaal mee eens... daar begint het meer technische rijden, Aachenerwald, bij Drielandenpunt.
Net ten zuiden van Maastricht, in de bossen vanaf Vise, links van de A2/E25, vind je ook al meer technische uitdaging. Geen uitgestrekt woud, maar meer een langgerekt hellingboslint richting Luik.
Ietsje verderop, van Luik naar Verviers, loopt een dal met rivier de 'Vesdre'. Op beide hellingen vind je ook fantastische trails, met klimmen van wel 200hm, daar is het al Ardennenachtig. Gebied Chaudfontaine - Banneux - Nessonvaux zeg maar.
Allemaal hotspots die je moet kennen, of waarbij je eens moet aansluiten bij wat locals die er de weg kennen, want geen vaste routes (helaas).
Kan allemaal nog met veerweg tot 120mm, hardtail danwel fully, waarbij een dropper wel erg helpt.
Aachenerwald kan daar ook mee, maar meer veerweg wordt daar echt al welkom. Daar worden op een paar trails de (rem) kuilen al dieper, de wortels gemener, de drops groter.

In Nl zelf vind je op de vaste routes niet meer dan XC *. En helaas zijn de meest uitdagende vaste routes dan weer relatief kort (bv Sint Pietersberg, Landgraaf Wilhelminaberg NK parcours, Kwintelooijen vd UHR routes), de mijnterril van Beringen (Blg., net over de grens midden Limburg, ten westen van Sittard, bij Heusden-zolder)).
Die routes moet je eigenlijk onderdeel laten uitmaken van een grotere tour, dus rijden icm een vaste route die er in de buurt ligt, wil je er een flink dagdeel lol aan kunnen beleven, wil je ook wat km's en hm's maken.
(* heb het even niet over de bikeparkjes met North Shore, sprongen, etc).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

aurelius schreef: do 18 oktober 2018, 12:18Allemaal hotspots die je moet kennen, of waarbij je eens moet aansluiten bij wat locals die er de weg kennen, want geen vaste routes (helaas).
Mwah, dat je ze moet zoeken zou ik een voordeel noemen (geen vaste routes). Bij veel van het steile spul in die regio (>25%), betwijfel ik toch ten zeerste of het een succes zou zijn die in de route te hebben voor een deel van de gebruikers maar vooral voor de trails zelf. Daarnaast hoef je hedentendage niet echt uit je luie stoel te komen om de interessantere routes te vinden...
aurelius schreef: do 18 oktober 2018, 12:18Kan allemaal nog met veerweg tot 120mm, hardtail danwel fully, waarbij een dropper wel erg helpt.
Aachenerwald kan daar ook mee, maar meer veerweg wordt daar echt al welkom. Daar worden op een paar trails de (rem) kuilen al dieper, de wortels gemener, de drops groter.
Hmm, Ik heb de afgelopen maand zowel in Aachen als Chaudfontaine gereden, beide keren de hardtail meegepakt (130mm, dropper). Maar juist in Aachen heb ik daar eigenlijk geen moment gehad dat ik me echt 'meer' fiets wenste of echt veel rustiger moest rijden dan met fully. In Chaudfontaine was juist compleet het tegenovergestelde al in de eerste afdaling, waar de fietskeuze echt een beperking was en met een 160mm enduro veel meer mogelijk zou zijn geweest (wat mensen met Capra's bijhouden was missie kansloos).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Cheeta, meeste wat we normaal rijden in Aachenerwald is gewoon XC singletrails. Velen daarvan zaten ook in jullie Let's Ride, zag ik op het mooie filmpje in het Let's Ride Aachenerwald topic. Maar een paar trails ervan, zoals Toblerone etc, gaan op een fully echt wel lekkerder dan met een 100mm Trek Procaliber. Da's net een andere HT dan jouw 130mm LTHT natuurlijk :winkie: .
Laatst een rondje Aachenerwald gedaan met echt alleen maar de technischere trails erin, toen werden we ook gegidst door verstokte trailrijders. Was ook nog steeds grotendeels gewoon XC, als in het fimpje, maar daar begon ik voor het eerst te denken, met iets meer veerweg zou het hier en daar makkelijker gaan. Maar kwam ook overal gewoon beneden met 100mm. Alleen wat harder werken. En ik had wat medelijden met (de lagers van) mijn fiets, zelf had ik de grootste lol :winkie: . Een zeer ervaren AM-rijder die voluit gaat houd ik op die meest technische trails net niet bij, door gebrek aan net wat meer controle bergaf met een 100mm fully. Niet erg, want wel dikke fun.

Aachenerwald is verder overal relatief vriendelijk. Echte bosgrond, nergens zeer steil, eerder glooiend.
Chaudfontaine is veel steniger en veel steiler, wat gemener daardoor. Kom je ook overal beneden met een 100mm fully, maar dan is het soms nog wat harder werken. Niet erg, dat vind ik zelf juist leuk en uitdagend, 'toch' gewoon overal naar beneden rijden. Gewoon doen, goede techniektraining :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie