mtb zoektocht

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
seels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 29 oktober 2018, 23:38

Hoi,
Ik ben kevin en een fervent wielertoerist.

Omdat het natter en kouder wordt wil ik de bossen in.
Vorig jaar in een impulsieve bui mijn cross fiets verkocht en eigenlijk tot nu toe enorm veel spijt van.

Wat ik onwijs cool vind zijn de "old skool" stalen (?) mtb. Zijn zij ook wat? wel hardtail.
Ik heb geen groot budget dus 2dehands gaat het sowieso worden.

kan zelf wel wat sleutelen maar wil vooral om te beginnen direct kunnen fietsen.

wat zijn fietsen die de moeite zijn om te checken? iemand tips?
Laatst gewijzigd door seels op ma 29 oktober 2018, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
uni
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 10:04
Contacteer:

Wat wil je ermee gaan doen om er de winter mee door te komen?
Oud staal kan erg leuk en goedkoop zijn maar soms lastiger met onderdelen.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

seels schreef: ma 29 oktober 2018, 23:42 Hoi,

Om de winter door te komen zoek ik een mtb.
Ik wil een hardtail daar ben ik al uit.
en zo low budget mogelijk ;)

moeilijke zoektocht i know

Ik vind de "old skool" stalen mtb's wel goed eruit zien, maar zijn ze echt iets?
Denk dat je iets meer info moet geven. Wat wil je er precies mee gaan doen? Je geeft aan dat je de winter door wilt komen. Ben je wellicht in de zomer op de racefiets te vinden en zoek je iets voor de winter? Wil je het bos in en dan de MTB routes fietsen, wil je liever op de weg blijven?

Verder, wil je 26", 27,5" of 29"? of zoek je advies? Wat is je budget precies?

Kortom, waar heb je hulp bij nodig?

Edit: ik zie dat je je post hebt gewijzigd met iets meer info. Een budget erbij zou helpen. Dan kunnen we wellicht al wat zaken gaan uitsluiten.
Laatst gewijzigd door Klitse op ma 29 oktober 2018, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
seels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 29 oktober 2018, 23:38

uni schreef: ma 29 oktober 2018, 23:48 Wat wil je ermee gaan doen om er de winter mee door te komen?
Oud staal kan erg leuk en goedkoop zijn maar soms lastiger met onderdelen.
eigenlijk vooral kilometers doen in de bossen, conditie op peil houden en een paar kilootjes extra wegspelen ;)

geen wilde ritten met "stunts"
seels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 29 oktober 2018, 23:38

Klitse schreef: ma 29 oktober 2018, 23:53
seels schreef: ma 29 oktober 2018, 23:42 Hoi,

Om de winter door te komen zoek ik een mtb.
Ik wil een hardtail daar ben ik al uit.
en zo low budget mogelijk ;)

moeilijke zoektocht i know

Ik vind de "old skool" stalen mtb's wel goed eruit zien, maar zijn ze echt iets?
Denk dat je iets meer info moet geven. Wat wil je er precies mee gaan doen? Je geeft aan dat je de winter door wilt komen. Ben je wellicht in de zomer op de racefiets te vinden en zoek je iets voor de winter? Wil je het bos in en dan de MTB routes fietsen, wil je liever op de weg blijven?

Verder, wil je 26", 27,5" of 29"? of zoek je advies? Wat is je budget precies?

Kortom, waar heb je hulp bij nodig?

Edit: ik zie dat je je post hebt gewijzigd met iets meer info. Een budget erbij zou helpen. Dan kunnen we wellicht al wat zaken gaan uitsluiten.
ja sorry, post even aangepast.

budget wat ik nu direct kan uit geven is 350. niet veel maar een begin, kan wel wat extra gespaard worden.
seels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 29 oktober 2018, 23:38

qua bandenmaat ben ik echt een leek,wat is wijs hierbij?
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

seels schreef: ma 29 oktober 2018, 23:55
Klitse schreef: ma 29 oktober 2018, 23:53

Denk dat je iets meer info moet geven. Wat wil je er precies mee gaan doen? Je geeft aan dat je de winter door wilt komen. Ben je wellicht in de zomer op de racefiets te vinden en zoek je iets voor de winter? Wil je het bos in en dan de MTB routes fietsen, wil je liever op de weg blijven?

Verder, wil je 26", 27,5" of 29"? of zoek je advies? Wat is je budget precies?

Kortom, waar heb je hulp bij nodig?

Edit: ik zie dat je je post hebt gewijzigd met iets meer info. Een budget erbij zou helpen. Dan kunnen we wellicht al wat zaken gaan uitsluiten.
ja sorry, post even aangepast.

budget wat ik nu direct kan uit geven is 350. niet veel maar een begin, kan wel wat extra gespaard worden.
Met 350 kun je een prima uitgeruste 26er kopen. Wellicht kun je zelfs een 27,5 of zelfs 29 vinden met wat mindere afmontage. Als het bijhouden van je conditie het doel is maakt 26 vs 29 natuurlijk niet zoveel uit.
Wat is je lengte?
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
seels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 29 oktober 2018, 23:38

Klitse schreef: ma 29 oktober 2018, 23:57
seels schreef: ma 29 oktober 2018, 23:55

ja sorry, post even aangepast.

budget wat ik nu direct kan uit geven is 350. niet veel maar een begin, kan wel wat extra gespaard worden.
Met 350 kun je een prima uitgeruste 26er kopen. Wellicht kun je zelfs een 27,5 of zelfs 29 vinden met wat mindere afmontage. Als het bijhouden van je conditie het doel is maakt 26 vs 29 natuurlijk niet zoveel uit.
Wat is je lengte?
ben 1m72 rijd met een maat 52 specialized tarmac

waar ligt de keuze van bandenmaat aan?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

seels schreef: ma 29 oktober 2018, 23:55 qua bandenmaat ben ik echt een leek,wat is wijs hierbij?
Hier wat leesvoer: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =3&t=29213
seels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 29 oktober 2018, 23:38

dit frame is wat ik zoek (de vorm dan)
heeft dit type frame een naam?

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=107448
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

seels schreef: di 30 oktober 2018, 00:01
Klitse schreef: ma 29 oktober 2018, 23:57

Met 350 kun je een prima uitgeruste 26er kopen. Wellicht kun je zelfs een 27,5 of zelfs 29 vinden met wat mindere afmontage. Als het bijhouden van je conditie het doel is maakt 26 vs 29 natuurlijk niet zoveel uit.
Wat is je lengte?
ben 1m72 rijd met een maat 52 specialized tarmac

waar ligt de keuze van bandenmaat aan?
Heel kort door de bocht (no pun intended)
26" is wendbaarder
29" hogere topsnelheid

29" is nieuwer. 26" fietsen zijn hierdoor vaak goed te vinden 2e hands omdat veel mensen "upgraden" naar 29"

Met jouw 1,72 en 350 euro budget zou ik lekker voor een 26" inch gaan.
Je zit waarschijnlijk op 16 a 17 inch framemaat.

Post eens een berichtje in het "gezocht" deel van het forum. Wellicht heeft er nog iemand in jouw maat staan voor dat geld.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
seels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 29 oktober 2018, 23:38

allright,

verder aan het zoeken geweest en het moet wel zo een old skool stalen mtb worden.

MAAR waarom niet ineens singlespeed?? ik rijd voor dagelijks gebruik met een fixed gear door de stad, lijkt me wel iets om daar ook mee in de bossen te kunnen.

Pro's en cons? het wordt dan waarschijnlijk wel zelfbouw
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

seels schreef: di 30 oktober 2018, 11:37 allright,

verder aan het zoeken geweest en het moet wel zo een old skool stalen mtb worden.

MAAR waarom niet ineens singlespeed?? ik rijd voor dagelijks gebruik met een fixed gear door de stad, lijkt me wel iets om daar ook mee in de bossen te kunnen.

Pro's en cons? het wordt dan waarschijnlijk wel zelfbouw
Pro: Goedkoop, Simpel.
Con: Als je veel verschil in hoogte tegenkomt wordt het een uitdaging.

Maar wederom, als je het niet doet voor je PR's op strava kan het prima. En zelf bouwen is natuurlijk leuk om te doen.
Maak een onderdelenlijst en shop eens in het "te koop" deel van het forum of plaats een bericht in "gezocht".

Overigens zou ik geen echte Fixed gear bouwen maar een singlespeed met schijfremmen (of v-brakes).

Je krijgt dan zoiets als wat Lars TB heeft staan:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=112093
Helaas is die te groot voor je.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
seels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 29 oktober 2018, 23:38

Sowiezo een met freehub ja ;) fixed in een bos is echt tricky volgens mij.
mijn huidige fixed gear heb ik ook zelf gebouwd.

bedoeling is echt pure fun en vet verbranden. (met een ss zeker geen probleem denk ik)

zoek ook echt zo een extreme sloping kader
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Singlespeed is prima te doen in Nederland, de klimmen zijn vrij kort en dan is het vooral een kwestie van vooruit kijken en techniek. Zolang er geen ellenlange rechte stukken in routes zitten heb ik er geen moeite mee behoorlijk door te fietsen en kan ik meer dan prima met versnellingsafhankelijken meekomen. Het grootste nadeel bij klimmen is dat die versnellingsafhankelijken nog wel eens in de weg rijden :winkie:

Singlespeed werkt imho wel het beste met een singlespeed specifiek frame en die zijn schaarser dan 'gewone' mtb's. Als ik iets tegenkom zal ik je tippen. Op MP komen nog wel eens wat On-One's en Kona Units voorbij, die zijn erg geschikt.

Deze bijvoorbeeld: https://link.marktplaats.nl/m1326182904 maar dan ga je boven budget omdat er nog wat onderdelen bij moeten.

Deze is misschien ook nog een optie maar mogelijk aan de kleine kant: https://link.marktplaats.nl/m1336545558

Of je verkoopt gewoon je racefiets (daar rijd je straks toch niet meer op :winkie: ) en schaft zoiets aan: https://link.marktplaats.nl/m1335084220
Plaats reactie