Welke ongevallen verzekering bij DH rijden?

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Hi,
Ik ben op zoek naar een kortlopende ongevallen verzekering voor enduro/downhill mountainbike weekje Spanje.
Heb indruk dat mijn bergsport verzekering bij NKBV (verzekering bij Heinfeld) nu net Downhill mountainbiken uitsluit. Gewoon MTB-en valt er wel onder, overigens.

Op internet zie ik van AIlianz de adventure & survival verzekering voor extreme sports. Deze is per dag af te sluiten.

Wie heeft er tips/ervaring met afsluiten verzekering voor downhill?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Toen ik in NL woonde had ik een doorlopende reisverzekering bij Unive.
Die hebben een verzekering die ook bergsporten en risicosporten dekt.
Over echt DH werk heb ik het met Unive niet gehad, maar mtb in de bergen valt binnen hun dekking.
Doorlopend vind ik zelf handiger/beter dan per dag/week, omdat je het hele jaar verzekerd bent, dagje B of D is ook buitenland. Ritje in de grensstreek brengt je al snel in het buitenland. Als je per jaar een paar tripjes maakt is doorlopend ook goedkoper.

Over Spanje, de bergreddingsdiensten mogen hun kosten tegenwoordig aan de slachtoffers doorbelasten en doen dat ook. (voorheen betaalde de overheid).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Ik vraag mij af of de doorlopende reisverzekering downhillen dekt.
Heb zelf een doorlopende reisverzekering bij de Anwb en deze dekt alleen mtben op de officiele routes.

Downhillen en een hele rits andere sporten wordt als gevaarlijke sport gezien en uitgesloten, is uberhaupt niet te verzekeren bij de Anwb.

Afgelopen zomer kon ik bij de liftpassen in La Bresse voor een paar euro een ongevallenverzekering afsluiten.
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Wat wil je vergoed hebben dat je specifiek een verzekering voor downhillen zoekt?

Alle kosten die ik met crashes heb gemaakt tot op heden was ik 'gevallen met de fiets' wat door mijn zorgverzekering werd vergoed.

Waarom zeggen dat je aan het downhillen was?

Ik heb een doorlopende reisverzekering trouwens, maar heb voor de wintersport via Allianz wintersport-module, waar 'bergredding' bij zit in geval van nood. Die geldt ook voor andere situaties in de bergen (volgens Allianz, gelukkig nooit nodig gehad).
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dat heb ik ook, niet dat ik aan DH doe, maar heb een extra module voor 'extreme ' sporten waarbij alles wordt gedekt in het buitenland.
Ook skiën bijvoorbeeld.
Het ligt heel erg aan de verzekering of ze een trauma helikopter vergoeden, en die kan je ook nodig hebben als je geen DH doet.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Waar doel je op met 'downhillen'? Ga je recratief parcoursen rijden of doe je mee aan competites?
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Goeie vraag, want daar legde mijn verzekering wel de grens.
Alles wat recreatief is, is bij mij verzekerd, competitie niet.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Op het moment dat er linten hangen om het parcours aan te geven. Dat je als niet ervaren biker niet op de route mag, moet je met een verzekering gaan oppassen. De term downhill in een kast parkeren en nooit noemen of op papier laten zetten als er iets gebeurd.
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

Je blijft bij dit soort zaken vaak hangen in de interpretatie van definities die opgenomen zijn in de voorwaarden. Ik heb mijn verzekeraar concreet voorgelegd dat ik in de bergen ga mountainbiken en of ze me komen zoeken, van die berg afhalen en medische zorg geven met het pakkey dat ik heb. Dit is per mail bevestigd door hen en wordt niet gezien als risicosport ( betreft ohra) En of je dit nu downhill of all mountain of enduro noemt ....

Ik heb het een aantal keer getest 😅en het werd gewoon gedekt
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik ken ook mensen die hun arm braken omdat ze "zijn uitgegleden in het zwembad" in de USA (racekit uit, trainingsbroek, T-shirt en slippers aan en op naar het ziekenhuis)...

Bedenk alleen dat op het moment dat je zelf het ziekenhuis in wandelt/strompelt dat er in prinicpe wat the orchestreren valt (met voornoemde als extreem voorbeeld), maar dat op het moment dat je jezelf op een heli-vlucht of high-speed ambulance tracteert, er informatiestromen op gang komen die je zelf niet meer onder controle hebt...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er zijn momenten dat je niet meer zelf, of met hulp van je vrienden naar dat "zwembad" kunt ;)
Dat zijn de momenten wanneer je een beroep moet doen op de plaatselijke reddingsdiensten. En als je halverwege de berg op een trailtje ligt, ga er dan niet van uit dat een paar helden met een brancard je naar beneden dragen, dan komt er "gewoon" een helicopter. En in veel landen komt er dan ook gewoon een rekening.
Dat je de vorige keer op eigen kracht naar de SEH kon komen, wil niet zeggen dat het altijd lukt.

De ANWB moet je blijkbaar niet hebben.
Wel Unive, Alianz of Ohra, lees ik hierboven.

En inderdaad, wat is DH?
Een echt georganiseerd DH evenement/wedstrijd, of "gewoon" op eigen initiatief de berg afrijden?
Sowieso beter om altijd de term mountainbiken te gebruiken en niet DH.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Niek123
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: do 24 augustus 2017, 22:21
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout, Giant Reign

Ik volg ook even. Ik ben opzoek naar hetzelfde aangezien ik vaak in Duitsland en België aan het mountainbiken ben. Waarschijnlijk volgend jaar ook in Oostenrijk...
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Met wedstrijden zit er vaak een verzekering bij je inschrijfgeld bij in, of kan je het er los bij kopen. Geldt ook voor bepaalde gebieden bij liftpas.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

het argument voor een doorlopende verzekering 'dan ben je ook verzekerd als je een dagje fietst en dan de grens over gaat', gaat dat wel op? Ik heb hier ook naar zitten kijken maar vond ook bij doorlopende reisverzekeringen vaak de voorwaarde dat je wel degelijk een overnachting moest hebben, omdat het anders geen 'reis' was.

Dus als jij 's ochtends naar Winterberg rijdt en 's avonds terug zagen die verzekeringen dat niet als 'reis'. Of is dat niet het geval?
Plaats reactie