Winterkleding

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik heb dit https://www.futurumshop.nl/futurum-4-se ... -men.phtml plus het base layer shirt van Futurum. Ik heb in elk geval tot -6 niet meer nodig, heb ik vorige winter ervaren. Kouder heb ik er nog niet mee gereden.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Top tip, merino wollen sokken. Zelfs geen koude poten al zijn ze nat. (wetsuit effect) Goede handschoenen. Ik heb er meerdere rij vrij lang door met mijn zomer lange vingers, iets dikkere, dan voor als het echt koud is nog iets dikker, en voor als je nootjes er echt af vriezen heb ik nog standje ovenwanten. (maar die liggen al jaren onder in de la)

Op mijn hoofd heb ik alleen het zelfde mutsje als in de zomer dat is voor mij voldoende. Maar zie ook mensen rijden verpakt in neopreen als of ze gaan diepzeeduiken terwijl ik nog lekker in mijn korte zooi rij.

Rij in de winter in mijn 3/4 baggy gaat net niet de rijwind je broekspijpen in. Daar onder Endura beenstukken. Deze zijn voorgevormd en blijven veel beter zitten. Zwartepieten look is niks mis mee. Zoals mijn oma zij, wie hard loopt ziet het niet, wie langzaam loopt kijkt er niet naar. :D

Voor de rest zoals al aangegeven werd laagjes, en mocht je het nog "koud" krijgen dan rij je niet hard genoeg. :tong
◼︎ Go round the outside.
TopLodi
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: di 17 januari 2017, 22:57
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Meeste is reeds vermeld. Maar zeker het overwegen waard om neopreen overschoenen te gebruiken en zodoende natte/koude voeten te voorkomen
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Die vind ik dan weer waardeloos. Echte winterschoenen zijn veel lekkerder. Als je in de nattigheid gaat staan met overschoenen heb je als nog natte poten.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die overschoenen slijten hard en isoleren niet van onderen.
Als je eenmaal met winterschoenen hebt gereden wil je niet anders meer.
s Winters dan ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

ThaSingleTrackMastah schreef:Als je eenmaal met winterschoenen hebt gereden wil je niet anders meer.
s Winters dan ;)
+1
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:Die overschoenen slijten hard en isoleren niet van onderen.
Als je eenmaal met winterschoenen hebt gereden wil je niet anders meer.
s Winters dan ;)
+2
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Jer_81 schreef: vr 14 september 2018, 12:59 Ik fiets nu al een aantal jaren op de racefiets om vervolgens in de wintermaanden thuis te blijven en zo nu en dan op de Tacx te zitten. Ik ben nu voornemens om op de MTB te gaan zitten in de herfst/winter.

Wat heb je voor gemiddelde Nederlandse winters nodig aan kleding? Voldoet een lange wielrenbroek of adviseren jullie wat anders? En gebruiken jullie spatborden?
Ik doe een korte wielrenbroek met zeem en daaroverheen een baggy short zonder zeem. Das voor 99% vd dagen warm zat.
Bovenkleding gewoon steeds meer laagjes. Dus bv thermoshirt en daaroverheen strak wielrenshirt en daaroverheen baggy MTB jersey.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tijgerhaai schreef:...Voor de rest zoals al aangegeven werd laagjes, en mocht je het nog "koud" krijgen dan rij je niet hard genoeg. :tong
Als ik maar lang genoeg op de fiets zit krijg ik het koud, je zweet namelijk (zeker als je hard rijdt...) en van zweet koel je af. Dat is het hele doel van zweten ;-)

Geloof me, ik heb genoeg (goede) fietskleding in de kast hangen maar dat gelul over "warm en droog" blijven tijdens inspanning is echt klets. Droog blijft alleen degene die niet zweet...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 14 september 2018, 13:38
Bokmaaa schreef:Dat zegt'ie niet, hij hoeft alleen niet gewassen. :D
Opdrogen en uitschudden :winkie:

Ik had in de tuin een speciekuip vol water staan, daar spoelde ik alles in uit voor het de wasmachine in ging. Scheelt op den duur veel geld.
Ben benieuwd hoe je dat doet als het stevig vriest :P
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Geloof me, ik heb genoeg (goede) fietskleding in de kast hangen maar dat gelul over "warm en droog" blijven tijdens inspanning is echt klets. Droog blijft alleen degene die niet zweet...
Eens, maar het hangt er denk een ook beetje vanaf wat je verstaat onder 'warm en droog'. Je zweet nu eenmaal bij inspanning en wordt dus nat. Dat houd je niet tegen met welke kleding dan ook. Je kunt kiezen voor kleding die snel vocht afvoert, maar ik denk niet dat er kleding is die dat zo snel doet dat al het vocht wordt afgevoerd op het moment dat het ontstaat. Je zult dus altijd iets vochtig blijven, want vocht afvoeren kost tijd. Hoe meer kleding, hoe langer het duurt voordat het vocht door alle laagjes heen is afgevoerd. Heb je teveel laagjes aan, zul je dus natter worden dan met minder laagjes. Vooral als je even stopt zul je het dan sneller koud hebben. Het is denk ik een kwestie van het zoeken van een soort van optimum, waarbij (a) het vocht snel buiten je kleding is (dus niet teveel kleding) en je het (b) niet koud hebt vanwege het feit dat je ietsje nat wordt. Het niet koud hebben is net nog iets anders dan warm blijven. Zoals ik hierboven al ergens heb geschreven heb ik slechts twee laagjes aan en heb het, tot -6°, nooit koud gehad, behalve dan heel even na de start van een rit, maar dat zie ik meer als het verschil van als je van in je huis naar buiten gaat.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

kermit schreef: ma 5 november 2018, 11:28
Tijgerhaai schreef:...Voor de rest zoals al aangegeven werd laagjes, en mocht je het nog "koud" krijgen dan rij je niet hard genoeg. :tong
Als ik maar lang genoeg op de fiets zit krijg ik het koud, je zweet namelijk (zeker als je hard rijdt...) en van zweet koel je af. Dat is het hele doel van zweten ;-)

Geloof me, ik heb genoeg (goede) fietskleding in de kast hangen maar dat gelul over "warm en droog" blijven tijdens inspanning is echt klets. Droog blijft alleen degene die niet zweet...
Goede thermo kleding die vocht reguleert wilt wel helpen, maargoed compleet droog dat nooit nee.
Gebruikersavatar
markindealpen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 7 april 2017, 21:07
Mijn mountainbike: UHR

En dan heb ik ook nog het probleem dat ik graag met rugzak rij, waardoor t zweten op de rug toch sneller ontstaat, en lastig weggaat. Heeft hier iemand tips voor? Behalve stoppen met rijden met een rugzak?
Propain Tyee AL
Kona Big Honzo DL
{Canyon Spectral AL }
Kona Rove st
{Cube ltd pro}
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Dat probleem heb ik ook haha, ik denk dat het ook veel verschilt per rugzak, maar denk niet dat je dat ooit helemaal weg krijgt.
Plaats reactie