Vaste route op de Maashorst bij Zeeland???

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maddox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: ma 10 december 2012, 21:42

Vandaag ook geconstateerd. Toch maar even uitzoeken wat nu een leuke route is om het gedeelte na bedaf zo kort mogelijk te houden. Reed altijd nog de oude route vanaf daar.
scalpel1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: do 10 december 2009, 18:11

Tja helaas, natuurkern wordt groter er recreatiegebied steeds kleiner!!
Rode route in Herperduin omgeleid ter hoogte heuvelrug achter pan&zo i.v.m. bouw uitkijktoren.
Groene/blauwe route ter hoogte Slabroekseweg omgeleid i.v.m. honden uitlaat gebied.
Groene route ter hoogte Dokus de Das pad/boshut wordt ook omgeleid i.v.m. honden uitlaat gebied
Gebruikersavatar
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

Ik ga gewoon steeds vaker naar de routes toe die beter gemaakt worden ipv slechter. Best, Helmond, de volledige Utrechtse Heuvelrug etc... Routes waar echte verbeteringen worden gemaakt zoals kombochten, jumps en andere leuke dingen in plaats van de zoveelste matige omleiding van de leuke stukken in de routes omdat ze zonodig een stel koeien willen laten grazen op een plek waar ze niet thuis horen. Ooit hebben ze in de Maashorst de vaste routes aangelegd omdat ze het als een verbetering zagen. Dat gevoel heb ik niet meer. De Maashorst heeft straks het meest uitgebreide super saaie mtb netwerk van Nederland.... Als je het nog MTB mag noemen...
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Baron Tankhe schreef: wo 7 november 2018, 00:29 Ooit hebben ze in de Maashorst de vaste routes aangelegd omdat ze het als een verbetering zagen.
De vaste routes in de Maashorst en Herperduin zijn een paar jaar geleden aangelegd om de centrale natuurkern van het gebied te ontlasten. Niet om MTB-ers te gerieven. Op de eerste plaats een verbetering voor het natuurbehoud. Alle routes lopen gaan daarom aan de buitenkant van het gebied. Het doel lijkt te werken want het overgrote deel van wat er onverhard fietst is blijkbaar fantasieloos en rijdt klakkeloos de pijltjesroutes.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Vandaag voor het eerst de omleiding bij de Slabroekseweg gereden. Mooie track in potentie, als het straks mooi aangereden is. Nu was het nog behoorlijk los. En kapot gereden door motoren. En dus erg moeilijk en zwaar om te rijden.

Om de Maashorst-routes nu te gaan vergelijken met Best of UHR vind ik een rare vergelijking. Die routes zijn heel anders onderhouden en aangelegd. Dat zijn meer bikepark-achtige routes. In de Maashorst zou je de paden(na ze zijn aangelegd) nog enigzins "natuurlijke"
tracks kunnen noemen.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

@tsji: vindt me maar fantasieloos, maar ik vind die pijltjesroutes ideaal voor de beperkte tijd die ik heb op woensdagochtend. Ik weet zo precies hoe lang ik onderweg ben en of ik weer op tijd thuis ben voor de school van mijn dochter uit is. :-q :winkie:
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

deefdeef schreef: wo 7 november 2018, 17:57 @tsji: vindt me maar fantasieloos, maar ik vind die pijltjesroutes ideaal voor de beperkte tijd die ik heb op woensdagochtend. Ik weet zo precies hoe lang ik onderweg ben en of ik weer op tijd thuis ben voor de school van mijn dochter uit is. :-q :winkie:
Goed argument, maar ook zonder vaste gepijlde route kan je natuurlijk gemakkelijk een bekend traject rijden dat aan je gestelde "voorwaarde" voldoet.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
mtber29
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 1 september 2018, 15:29

Zo lang ze de paden maar open houden is het geen probleem
maar sommige stukken zijn al versperd :cry:
Gebruikersavatar
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

Tsjibiti schreef: wo 7 november 2018, 12:43 De vaste routes in de Maashorst en Herperduin zijn een paar jaar geleden aangelegd om de centrale natuurkern van het gebied te ontlasten. Niet om MTB-ers te gerieven. Op de eerste plaats een verbetering voor het natuurbehoud. Alle routes lopen gaan daarom aan de buitenkant van het gebied. Het doel lijkt te werken want het overgrote deel van wat er onverhard fietst is blijkbaar fantasieloos en rijdt klakkeloos de pijltjesroutes.
Als het doel is om de natuurkern te ontlasten zijn ze goed bezig... Nog even en niemand wil er nog MTB-en....
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Baron Tankhe schreef: do 8 november 2018, 14:19
Tsjibiti schreef: wo 7 november 2018, 12:43 De vaste routes in de Maashorst en Herperduin zijn een paar jaar geleden aangelegd om de centrale natuurkern van het gebied te ontlasten. Niet om MTB-ers te gerieven. Op de eerste plaats een verbetering voor het natuurbehoud. Alle routes lopen gaan daarom aan de buitenkant van het gebied. Het doel lijkt te werken want het overgrote deel van wat er onverhard fietst is blijkbaar fantasieloos en rijdt klakkeloos de pijltjesroutes.
Als het doel is om de natuurkern te ontlasten zijn ze goed bezig... Nog even en niemand wil er nog MTB-en....
Dat zouden ze juist nog liever hebben.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
TMB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 2 maart 2018, 15:21
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 2018

deefdeef schreef: wo 7 november 2018, 17:53 Vandaag voor het eerst de omleiding bij de Slabroekseweg gereden. Mooie track in potentie, als het straks mooi aangereden is. Nu was het nog behoorlijk los. En kapot gereden door motoren. En dus erg moeilijk en zwaar om te rijden.

Om de Maashorst-routes nu te gaan vergelijken met Best of UHR vind ik een rare vergelijking. Die routes zijn heel anders onderhouden en aangelegd. Dat zijn meer bikepark-achtige routes. In de Maashorst zou je de paden(na ze zijn aangelegd) nog enigzins "natuurlijke"
tracks kunnen noemen.
Ik vraag me de laaste tijd wel steeds vaker af of dit in de Maashorst niet ook mogelijk is; een netwerk van goed aangelegde en onderhouden routes zoals de UHR. Zeker nu de natuurkern steeds meer ruimte inneemt. In plaats van hierover te klagen, hup met een grote groep vrijwilligers de schouders eronder en er wat moois van maken! Er zijn fietsclubs genoeg in de omliggende dorpen. De basis ligt er immers al, maar op sommige stukken zou wat meer uitdaging niet misstaan. Ook nog goed voor het toerisme in de regio lijkt me als je echt een aansprekend MTB netwerk hebt zoals ze nu ook bij Nijmegen aan gaan leggen.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

TMB schreef: ma 19 november 2018, 16:46
deefdeef schreef: wo 7 november 2018, 17:53 Vandaag voor het eerst de omleiding bij de Slabroekseweg gereden. Mooie track in potentie, als het straks mooi aangereden is. Nu was het nog behoorlijk los. En kapot gereden door motoren. En dus erg moeilijk en zwaar om te rijden.

Om de Maashorst-routes nu te gaan vergelijken met Best of UHR vind ik een rare vergelijking. Die routes zijn heel anders onderhouden en aangelegd. Dat zijn meer bikepark-achtige routes. In de Maashorst zou je de paden(na ze zijn aangelegd) nog enigzins "natuurlijke"
tracks kunnen noemen.
Ik vraag me de laaste tijd wel steeds vaker af of dit in de Maashorst niet ook mogelijk is; een netwerk van goed aangelegde en onderhouden routes zoals de UHR. Zeker nu de natuurkern steeds meer ruimte inneemt. In plaats van hierover te klagen, hup met een grote groep vrijwilligers de schouders eronder en er wat moois van maken! Er zijn fietsclubs genoeg in de omliggende dorpen. De basis ligt er immers al, maar op sommige stukken zou wat meer uitdaging niet misstaan. Ook nog goed voor het toerisme in de regio lijkt me als je echt een aansprekend MTB netwerk hebt zoals ze nu ook bij Nijmegen aan gaan leggen.
Die fietsclubs in de omliggende dorpen gaan dat echt niet doen. Sterker nog, ik heb er een aantal gesproken die met mij van mening zijn dat er beter helemaal geen routes zouden zijn. Ik heb al eerder in dit draadje aangegeven waarom.
Vrijwilligers zullen alleen te vinden zijn onder de in relatief kleine groep die alleen MTB-en en niet zoals zo'n 80 a 90% van de leden van de fietsclubs die het fietsen op de weg als hoofdactiviteit hebben.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Vanuit mijn club ken ik zo snel niemand die de routes liever ziet verdwijnen.

Wat ik wel snap is dat er weinig vrijwilligers te vinden zijn binnen de clubs, omdat het merendeel wielrenner is. Die zitten bij mooi weer liever op de fiets zit, dan dat ze in het bos helpen om een route te onderhouden waar ze zelf (bijna) nooit fietsen.
Ik zelf zit ook liever op de fiets op die ene dag in het weekend dat ik kan fietsen. :winkie: Maar zou het ook niet erg vinden om zo nu en dan eens een dagdeel te helpen met onderhoud.

Vooral nu de paden vol met blad liggen heb ik de neiging om een hark mee te nemen omdat blad weg te harken zodat de route berijdbaar blijft als het straks natter wordt. En niet veranderd in een natte blubberbende als die bladeren tot pap zijn gereden.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

deefdeef schreef: di 20 november 2018, 09:30 Vanuit mijn club ken ik zo snel niemand die de routes liever ziet verdwijnen.

Wat ik wel snap is dat er weinig vrijwilligers te vinden zijn binnen de clubs, omdat het merendeel wielrenner is. Die zitten bij mooi weer liever op de fiets zit, dan dat ze in het bos helpen om een route te onderhouden waar ze zelf (bijna) nooit fietsen.
Ik zelf zit ook liever op de fiets op die ene dag in het weekend dat ik kan fietsen. :winkie: Maar zou het ook niet erg vinden om zo nu en dan eens een dagdeel te helpen met onderhoud.

Vooral nu de paden vol met blad liggen heb ik de neiging om een hark mee te nemen omdat blad weg te harken zodat de route berijdbaar blijft als het straks natter wordt. En niet veranderd in een natte blubberbende als die bladeren tot pap zijn gereden.
Ik heb het vooral van bestuursleden van diverse toerclubs.
De paden vol bladeren maakt toch niet uit. De uitdaging van het onverhard fietsen zit het er toch vooral in om de moeilijkere omstandigheden te trotseren. Anders beter op de weg fietsen niet over straatstenen maar superstrak asfalt. De "gelikte" routes vind ik de grootst mogelijke onzin en maakt het geopperde onderhoud overbodig.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

De bladeren maken nu niet uit inderdaad en geeft juist een mooi zicht in het bos. Maar bij regen en lang aanhoudend nat weer zorgt het er voor dat de route langer nat blijft en dus onrijdbaar worden of kapot gereden worden. En ik wil graag het hele jaar door kunnen fietsen. :-q Het is een fabeltje dat mtb-ers graag door de modder en blubber fietsen.

En er is een duidelijk verschil tussen bladvrij maken én berijdbaar houden of helemaal gladstrijken, want dat zou betekenen dat ook alle wortels en kuiltjes verwijderd moeten worden. Als ik dat wil ga ik wel naar UHR of Horst/Meterik. :winkie:
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Plaats reactie