Beste clipless pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

530 is de 520 met een kooi eromheen. De kooi bied wat bescherming, o.a. voor als je met je pedalen tegen rotsen aan beukt ofzo.
Voor mensen met SPD schoenen met zachte zolen geeft het meer support.
Maar het grootste voordeel vind ik dat de kooi een soort backup platform vormt voor als je niet in 1 keer in klikt.
Zeker op terrein waar je niet zomaar ff begint te rollen is dit fijn. Op een steile, technische klim bijvoorbeeld.
Het is geen volledig platform, maar het is genoeg om op aan te kunnen zetten zodat je een tweede kans krijgt om in te klikken.
Dit deed ik met de 520's ook wel, maar dan schoot ik regelmatig van de pedalen af. Soms met m'n kleauten op t frame en achteruit rollend de heuvel af. :oops:
Edwinmtb
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 4 januari 2015, 22:06
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Op vakantie gebruik ik de fiets ook voor boodschappen en om naar een andere plaats te fietsen. Ik heb dan gewone schoenen aan. Scheelt dat met de 530 of maakt het niet veel uit met de 520.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik heb een tijdje Time geprobeerd op mijn wegfiets (de MTB pedalen dus).
Ik had het gevoel alsof ik met mijn schoenen op ijsblokjes zat, heel apart.

Met SPD (heel vroeger een tijdje mee gereden op de wegfiets) had ik dit niet.

Ik ben nu eens aan het kijken naar Shimano XT trail pedalen.
Sommigen zeggen dat het een groter platform biedt en anderen zeggen weer dat de kooi de schoen helemaal niet raakt.
Heeft dit misschien met de schoen te maken?
`Dat beginners schooner meer rubber hebben waardoor de kooi tegen de zool aankomt en dat echte race XC schoenen weinig rubber hebben, meer een raceschoen met spikes waardoor de zool vlak is?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Edwinmtb schreef:Op vakantie gebruik ik de fiets ook voor boodschappen en om naar een andere plaats te fietsen. Ik heb dan gewone schoenen aan. Scheelt dat met de 530 of maakt het niet veel uit met de 520.
Maakt niet veel uit, als je echt een platform wilt waar je met gewone schoenen wat aan hebt moet je of half/half pedalen nemen (in het terrein niet ideaal) of een los platform kopen wat je in het spd mechanisme klikt. Dat haal je dan weer weg als je het terrein in gaat.

Shimano (en Exustar...) hebben zoiets, maar van wat ik erover lees is dat niet veel soeps:
Afbeelding

Iets beter lijkt me dan een dergelijke uitvoering. Je schroeft een cleat onder dit platform en klikt het op een kant van je spd pedaaltje:
Afbeelding

Of je schoenen daadwerkelijk het kooitje van een 530 (en vergelijkbaar) raakt hangt er denk ik vooral vanaf hoe diep het schoenplaatje verzonken ligt in de zool.
Wil je echt een serieus platform als je ingeklikt staat zijn de pedalen waarbij het klikmechanisme verdraait t.o.v. de kooi de betere keus. Maar die zijn ook weer wat groter en zwaarder.
De 647 is dan wel een heel fijn pedaal:
Afbeelding

Maar elk pedaal met klikmechanisme is behelpen als je er met schoenen zonder plaatjes op rijdt, ook die 647. Je voelt het mechanisme door de schoenzool heen, en je hebt ook geen serieuze grip.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Tijgerhaai schreef:[...] lichter dus zwakker [...] zwaarder dus sterker.
:roll:
Vorsprung durch Pedantik.
Edwinmtb
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 4 januari 2015, 22:06
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Dank je, ik zal eens kijken. Misschien anders op vakantie een set gewone pedalen erop zetten.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Rayb81 schreef: di 25 september 2018, 02:50 Ik heb een tijdje Time geprobeerd op mijn wegfiets (de MTB pedalen dus).
Ik had het gevoel alsof ik met mijn schoenen op ijsblokjes zat, heel apart.

Met SPD (heel vroeger een tijdje mee gereden op de wegfiets) had ik dit niet.

Ik ben nu eens aan het kijken naar Shimano XT trail pedalen.
Sommigen zeggen dat het een groter platform biedt en anderen zeggen weer dat de kooi de schoen helemaal niet raakt.
Heeft dit misschien met de schoen te maken?
`Dat beginners schooner meer rubber hebben waardoor de kooi tegen de zool aankomt en dat echte race XC schoenen weinig rubber hebben, meer een raceschoen met spikes waardoor de zool vlak is?
Ik had XT SPD trails met kooi icm met Five-Ten Hellcats. Inderdaad niet bijster veel ondersteuning van de kooi.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Ik heb de 5 ten hellcat i.c.m. Time Atac MX.
Platform van de MX zorgt ervoor dat ik niet perse direct ingeklikt hoef te zijn.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Hier ook SPD M970 al jaren zonder problemen ..... het vervelende van mode merken als Shi(t)mano is dat er bijna ieder jaar wat "nieuws" moet komen en niet b.v. om de 5 jaar iets "beters" ... de eerste generatie M980 was r#k (seals liepen er heel makkelijk uit) ... daarna heb ik het opgegeven en zoek ik wel oude setjes M970 ;) .... of mijn DMR Vaults natuurlijk
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
TheHill
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 5 februari 2018, 13:56

hitchhikerzguide schreef: zo 28 oktober 2018, 21:46
Rayb81 schreef: di 25 september 2018, 02:50 Ik heb een tijdje Time geprobeerd op mijn wegfiets (de MTB pedalen dus).
Ik had het gevoel alsof ik met mijn schoenen op ijsblokjes zat, heel apart.

Met SPD (heel vroeger een tijdje mee gereden op de wegfiets) had ik dit niet.

Ik ben nu eens aan het kijken naar Shimano XT trail pedalen.
Sommigen zeggen dat het een groter platform biedt en anderen zeggen weer dat de kooi de schoen helemaal niet raakt.
Heeft dit misschien met de schoen te maken?
`Dat beginners schooner meer rubber hebben waardoor de kooi tegen de zool aankomt en dat echte race XC schoenen weinig rubber hebben, meer een raceschoen met spikes waardoor de zool vlak is?
Ik had XT SPD trails met kooi icm met Five-Ten Hellcats. Inderdaad niet bijster veel ondersteuning van de kooi.
Combineer die hellcats eens met saint PD-M820 pedalen, de beste combo die ik al heb gehad
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Heb deze net binnen. Binnenkort uitproberen.

http://nukeproof.com/products/horizon-cs-pedal/
Tinman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 15:49
Mijn mountainbike: Van Nicholas Redwood Ti + Scott Scale 700 SL
Contacteer:

Ik gebruik ook al jaren Time ATAC. Gaan niet snel kapot en klikken altijd in onder alle omstandigheden. Wat wil je nog meer. :wink:
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Scottie2000 schreef: di 18 september 2018, 21:25
Makkelijk schreef:Ik heb Time ATAC XC8 op mijn gravelbike gehad. 2 ritten maar liefs en sindsdien te verstoffen (moeten nog te koop..)
Ik vind het helemaal niks, kreeg een portie pijn in m'n knieën. Ik moet een cleat onder mijn schoen precies zoals ik wil kunnen positioneren maar dat gaat met Time niet! Het idee van Time is dat je zoveel float hebt dat het niet nodig is, alleen staat mijn rechtervoet standaard al ongeveer 10 graden naar buiten waardoor de speling toch vrij beperkt werd...

Gauw terug gehuppeld naar XT.

Vreemd. Heb je de cleats van de time links en rechts gewisseld?
Ik rij met deze dingen vanaf 1995 op diverse fietsen (Heb niet de XC maar XS en MX versie, vroeger nog de oudere)
Late reactie maar ik zag weer iemand over Time. Hoezo maakt het uit als je links en rechts wisselt? Behalve dat je dan minder float hebt. Ik wil gewoon dat de "standaard" positie van m'n cleats anders is. Shimano cleats kun je roteren en links-rechts schuiven onder je schoen. Time heeft veel minder afstelmogelijkheid in de cleat.

Ik vind het zonde want de pedalen zijn op zich fantastisch, mooi en licht maar ik zal niet de juiste benen hebben voor die dingen!
Waar woke is, is vuur
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik heb onlangs mijn 2e set Time Atac xc4 terug moeten sturen, nadat opnieuw het klikgedeelte gebroken was. :-(
Ik heb nu Shimano XT pedalen gekocht. Die zien er sowieso degelijker uit.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

@Makkelijk,

De plaatjes verwisselen geeft meer zijdelingse speling.
Ik meen standaard 13 graden en omgewisseld 17 graden speling.
Plaats reactie