Mooiste en zwaarste mtb marathon van Benelux (incl Duitse Eifel en sauerland)

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
ddeswijzen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 15:32

Wat een mooie tips geven jullie mij. Echt super blij mee. Ik ga eens op internet speuren naar jullie adviezen.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

ddeswijzen schreef: ma 5 november 2018, 20:30 Wat een mooie tips geven jullie mij. Echt super blij mee. Ik ga eens op internet speuren naar jullie adviezen.
Succes dan komend jaar. Laat maar weten hoe eea verloopt.
In mijn sigje staan linkjes naar mijn historie. Kleine waarschuwing: Eea persoonlijke mening/ervaring. :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Als ze het parkoers vergelijkbaar maken met 2016 ... Nordenau.
ddeswijzen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 15:32

nversteege schreef: wo 7 november 2018, 10:12 Als ze het parkoers vergelijkbaar maken met 2016 ... Nordenau.
Wat was daar zo mooi aan?
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

ddeswijzen schreef: wo 7 november 2018, 13:11
nversteege schreef: wo 7 november 2018, 10:12 Als ze het parkoers vergelijkbaar maken met 2016 ... Nordenau.
Wat was daar zo mooi aan?
Wie heeft het over mooi? Dat maak jij er van :winkie:
Overigens ik heb niks met Nordenau, einde "loopbaan " Fredje......
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
ddeswijzen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 15:32

:lol: :lol:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Roc d Azur marathon. (wel buiten de Benelux/Duitsland)
In kms zo'n beetje de kortste(87km) , maar veel technische paden, omhoog en omlaag, waaronder een aantal enduro afdalingen.
Omdat de aansprakelijkheid in Frankrijk anders is geregeld dan bij ons of in Duitsland, kom je passages tegen die men in Duitsland nooit in het parcours zou opnemen. (De RDHF komt in de buurt)
Dat alles in een Zuid-Frans landschap, aan de kust vd Middelandse zee .
Mooie afsluiter vh seizoen (1e helft oktober). Zou iedereen minstens 1x moeten rijden.
De afstand vanuit NL is wel een ding(1200km), maar je kan er gerust meerdere dagen doorbrengen/fietsen.
En er is een meerdaags bikefestival met meerdere afstanden/starts per dag en een gratis toegankelijke beurs, waardoor je bikemotion gerust een keer kunt overslaan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

ddeswijzen schreef: wo 7 november 2018, 13:11
nversteege schreef: wo 7 november 2018, 10:12 Als ze het parkoers vergelijkbaar maken met 2016 ... Nordenau.
Wat was daar zo mooi aan?
Vooral zwaar, veel steile klimmen. Kleinschalig. Ook wat mooie singletracks.

Erbeskopf en Kellerwald zijn ook wel aardig episch: langere afstanden, veel hoogtemeters ... zwaar.
Luukvd
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 15 december 2017, 15:13

Mooiste? Schinderhannes!

Zwaarste? Hel v. Groesbeek.. :roll:
HAAS-RENSWOUDE
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: ma 2 januari 2006, 14:33
Mijn mountainbike: Santa Cruz CC

Marathon van Rhens en van Einruhr zijn ook wel mooie.
Dus zak maar zegge
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Nordenau is een zware, maar qua parcours niet heel spannend.

Emmelshausen (AKA schinderhanes) vind ik een van de leukere , sowieso vind ik de marahons in die omgeving (eifel-rhens) leuker dan in het sauerland.

Persoonlijk vind ik de wedstrijd in rhens (cayon vulkanbike) een van de leukere, geen idee waarom, wrs om dat er een paar heeeel snelle Semi single trails inzitten + de mooie omgeving, + paar pittige klims en de afdaling tussen de wijnranken (die eigenlijk best lastig is). Als het droog is, is het net een Formule 1 wedstrijd. maar alles is er wel in te vinden.

en zwaar, van marahons als groesbeek en monferland ben ik altijd het meest naar de klote! dat voelt altijd alsof ik 3.5 uur een xc wedstrijd heb gereden.
v_schultinge

Großalmerode is in de langste variant ook echt een zware dobber.
Rob R
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 29 november 2018, 23:04

Ik rijd eigenlijk alleen de Ardennenmarathons, de hel van Groesbeek, de BEMC en BBC. Duitsland 1 keer gedaan en ik vond dit technisch niet echt leuk.

Voor de Ardennen heb je als eerder vermeld een mooie kalender BAMs 2019.

https://marathonmtb.be/

22/04/2019: La Hallonienne (75km)
19/05/2019 : La Rockalienne (65-90-115km)
30/05/2019 : Cimes de Waimes (70-90km)
10/06/2019 : Ardennes Trophy (65-95km)
23/06/2019 : Raid des Hautes Fagnes (65 – 90 – 115km)
18/08/2019 : La Chouffe Marathon (65 – 95km)
08/09/2019 : Grand Raid Godefroy (70 – 90 – 130 – 160km)

Hieronder mijn bevindingen van de bams kalender
La Hallonienne (75km)--> modderpoel, ga ik niet meer terug naar toe.
La Rockalienne (65-90-115km)--> nieuwe marathon, vorig jaar voor het eerst gereden. mooie technische marathon
Cimes de Waimes (70-90km)--> de wortelmarathon in mijn beleving mooi niet vaak gereden
Ardennes Trophy (65-95km) --> mooie marathon, kom er al lang technisch niet de moeilijkste wel zwaar
Raid des Hautes Fagnes (65 – 90 – 115km) --> de topper in mijn ogen, alles zit erin
La Chouffe Marathon (65 – 95km) --> nog niet gereden in de omgeving wel en die is mooi.
Grand Raid Godefroy (70 – 90 – 130 – 160km) --> nooit gereden, te ver weg voor 1 dag heen en weer.
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

Duitsland, Sigma Bikemarathon in Neustadt, (an die Weinstrasse ) veel steen en rots, rijdt lekker.
En België Raid de haute Fagnes, veel van alles, rijdt verrot :-q laagste gemiddelde snelheid van alle marathons die ik gereden heb.
Deze waren / zijn allebei echt mooi.
Ook ooit eens in Pfronten een halve marathon gereden, mooie uitzichten, logisch 2km hoog, maar geen spectaculair parcours
Zwaarste ?
Dat ligt ook aan het weer vóór de marathon, en het weer op de dag van de marathon. Regen beïnvloed de ondergrond nogal.
Ik hou van warm en droog, met kou wil mijn lichaam niet en met regen, wil mijn motivatie niet.
Die in Drenthe 200km, zou ik voor geen geld willen rijden, te lang, te vlak, te koud, te nat en teveel modder, maar daar worden ook mensen blij van :-q
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Rob R schreef: do 29 november 2018, 23:16 Grand Raid Godefroy (70 – 90 – 130 – 160km) --> nooit gereden, te ver weg voor 1 dag heen en weer.
Doe hem toch maar eens, maak er desnoods weekendje van. Is zeker de moeite waard :) mooiste regio van België

Afbeelding
Plaats reactie