Nieuwe Mountainbike - iets met bomen en bos

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
marinusw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:50

Hoi allemaal,

Ik ben Marinus en nieuw op dit forum. Sinds deze zomer ben ik in Woudenberg komen wonen.
Laatst een keer een mountainbike gehuurd en de route bij Austerlitz gereden met een collega.
Dit beviel zo goed dat ik inmiddels druk op zoek ben naar een mountainbike.
Ik heb wel meegekregen dat het advies tegenwoordig 29"inch wielen is en XT afmontering maar verder weet ik nog niet zoveel.
Kunnen jullie met mij meedenken wat een geschikte fiets zou zijn?
Zelf vind ik de Cube fietsen wel mooi (puur qua uiterlijk dan :wink: ).

Wat vinden jullie van deze fiets? https://www.fietsenwinkel.nl/cube-analog-29-2018

Ik ben 1.80 lang, wil vooral de routes in het bos gaan fietsen en mijn budget is max 1000 inclusief kleding.

Bedankt alvast!
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

Prachtige fiets, heb hem zelf ook een paar maand geleden gekocht (de grijze). Weet wel dat alleen de achterderailleur XT is, de rest is lager afgemonteerd.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Leuke fiets, maar als het kan zou ik iets zoeken met een luchtgeveerde voorvork. Die zijn vaak ook meteen iets lichter en brengen je in deze klasse ook wat meer comfort.

Qua afmontage zou ik me niet echt druk maken, op de fiets die je linkt kun je aardig wat probleemloze kilometers maken - mits je je bike goed onderhoudt.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Jammer dat in die € 1000,- budget ook je fietskleding zit.
Voor een beetje lycra kun je misschien nog wel terecht bij de Lidl, ben je voor enkele tientjes klaar.
Maar schoenen en helm moeten toch wel goed in orde zijn.

Even kijken wat je over kunt houden voor je fiets, € 1000,- min:
- redelijke middenmoot helm: € 75,-
- schoen die ik fijn vind: € 140,-
- brandgevaarlijke kleding en handschoenen: € 50,-
Totaal dus € 735,- wat we gemakshalve maar even afronden naar boven op € 800,-.

Daar koop je bijvoorbeeld dit voor, even snel uit de grabbelton:
https://www.12gobiking.nl/cube-attention-sl-2018 Recon air voorvork en prima afmontage.
https://www.12gobiking.nl/trek-x-caliber-8-2018
https://www.12gobiking.nl/bulls-copperhead-3-29-2018
Natuurlijk koop je niet iets bij fietsenwinkel.nl want dat is van Pon en die heeft al veel teveel macht(smisbruik) in fietsersland.
OK, dat mocht ik niet zeggen. Sorry.

Belangrijkste punten dus de hoogste prioriteit geven.
Voor Mountainbiken heb je een behoorlijk goeie Mountainbike nodig.
Om dat veilig te doen heb je een goeie helm nodig.
Schoenen moeten ook goed zijn, die vormen immers de schakel tussen je benen en je fiets.
Kleding kan best met een spijkerbroek; gewoon lak hebben aan meewarige blikken.

Succes!

O ja, ik werk in Woudenberg; perfecte woonplaats om op fietsafstand warm te draaien richting Austerlitz, Leersum, Hoge Ginkel en Amerongen :-q
Alles op 8 à 10km afstand.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
marinusw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:50

Jan Willem schreef: di 13 november 2018, 16:19 Natuurlijk koop je niet iets bij fietsenwinkel.nl want dat is van Pon en die heeft al veel teveel macht(smisbruik) in fietsersland.
OK, dat mocht ik niet zeggen. Sorry.
Hoi Jan Willem,

Super bedankt voor de handige tips, ik ga vanavond eens naar de genoemde fietsen kijken.
Ik heb geen weet van winkels en posities, wel goed om mee te nemen in mijn beslissingen :-q
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Toch nog een vraag; het is je eerste MTB en je bent van plan om op internet een bike aan te schaffen?

Je moet dan wel beseffen dat je voor mankementen wat meer op jezelf aangewezen bent.
Daarnaast kun je bij een internetaankoop niet 'voelen' wat je koopt.
OK, een doorsnee testrondje over de drempels en stoepranden nabij de plaatselijke fietsenwinkel voegt niet bijzonder veel toe maar het is toch net even anders en waard om over na te denken.
Er zijn hier in de regio wel een paar zaken waar je prima zou kunnen slagen en je kunt rekenen op redelijke support.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
marinusw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:50

Het is inderdaad mijn eerste MTB.
Ik ben aan het oriënteren dus weet nog niet waar ik hem koop. Sta ook open voor 2e hands.
Wellicht dat onderstaande iets is enof de genoemde winkel? Wellicht iemand ervaring?

https://link.marktplaats.nl/m1322586781 ... B_ASQ_Mail
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

OK, duidelijk.
Ik heb de indruk dat je eigenlijk nog helemaal niet zo goed weet wat je wilt.
Behalve budget is er nog veel meer belangrijk; het lijkt er echter op dat jouw eisen nu (nog) niet zo hoog zijn.

Je bent beginner en moet dus veel op MTB gebied ontdekken, je woont in de regio van de UH routes dus dat ontdekken gaat goed komen.
Als je nu een beetje op de gok een willekeurige bike aanschaft, kan dat betekenen dat je op vrij korte termijn er achter komt dat de bike die je op dat moment hebt toch niet helemaal aansluit bij wat jij leuk vind of van de bike had verwacht.
Veel bikers zijn zo begonnen dus zo vreemd is dat niet maar omdat je hier om advies vraagt wil ik proberen een beetje meer gericht uit vissen wat je leuk vind.

Paar vragen dus;
- is je Austerlitz rondje echt de eerste MTB ervaring of heb je ooit op een andere MTB route gefietst? (en waar?)
- wat vond je van het Austerlitz rondje? Voelde je een prikkel om vooral nog harder te gaan of mocht het wat technischer met zwaarder klimwerk bijvoorbeeld?
- waar fietst je collega zoal en wat spreekt je bij zijn / haar ervaringen het meest aan?
- wat voor fiets heeft je collega en heb je daar ook even op gefietst?
- wat voor fiets had je gehuurd en hoe vond je die fiets? Welke wielmaat had die bike?
Eigenlijk zou je nog een keer een bike moeten huren en dan ga je daarmee eens een rondje Amerongen met daarop aansluitend Hoge Ginkel doen.
Die routes hebben een heel ander karakter dan Austeritz; duidelijk zwaardere klimstukken en vooral in route Hoge Ginkel zitten een paar leuke, wat ruigere afdalinkjes.
Dan proef je een beetje wat de verschillen zijn en kun je een beetje beoordelen wat je het meest aanspreekt.

Hier op het forum staat best een heel leuke bike te koop, beetje boven jouw budget en bericht is vanaf plaatsen op 21 okt niet meer omhoog geschopt.
Maar goed, nog maar even niet te snel gaan; geef eerst maar eens antwoord op de vragen en dan gaan ik van daaruit weer wat vragen stellen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
marinusw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:50

Bedankt voor de hulp. Ik hou van fietsen en natuur echter is mountainbiken inderdaad helemaal nieuw.
De route bij austerlitz was echt mijn 1e keer en vond ik leuk om te doen.
Wel moet mijn conditie nog omhoog maar dat komt vanzelf.
Vooral de stukken door het bos vond ik erg leuk.
Vergelijkbare of (in de nabije toekomst) zwaardere routes zouden mijn voorkeur hebben.
Maar nu je vragen :wink:

Was dus eerste keer, had behoefte om harder te gaan maar mijn conditie laat te wensen over en ik had een 26" wat ook trager is?
Mijn collega is ook beginner en had had al 2 jaar niet meer gedaan dus ook weinig ervaring.
We hadden wel veel plezier samen. Helaas niet van fiets geruild, hij heeft een cube team.
Het merk en type fiets die ik had weet ik niet precies maar zie op de foto dat er ghost op de stang stond.
De fiets ging prima verder.
Wellicht moet ik nog een keer een 29" huren om iets meer het verschil te kunnen voelen op dezelfde of een andere route.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Conditie begint bij jezelf. Pas als je conditie top is mag je de schuld aan allerlei dingen rondom je bike geven :D
Dus die wielmaat doet er die eerste paar ritten voor jou ook nog niet zo toe, huur gewoon die zelfde bike en ga daarmee eens lekker Amerongen en Hoge Ginkel doen. (wel alvast een helm regelen)
Als je die twee lusjes met een brakke conditie doet, zul je waarschijnlijk momentjes hebben waarbij je die MTB het liefst zsm in een baan om de aarde wil lanceren.
Gaat vanzelf over, de kick blijft en een week later ben je toe aan nog een rondje :-q

Als ik je reacties goed lees denk ik dat je de eerste bike gewoon een beetje 'doorsnee' moet houden, dus gewoon een XC bike met doorsnee klim- en afdaaleigenschappen waarbij een beetje wendbaarheid wel lekker is voor het slalommen tussen die UH bomen.
Voor een nieuwe bike kom je daar door je budget bijna automatisch op uit maar tussen de merken onderling zijn er wel verschillen.
In grote lijnen; Cubes hebben vergeleken met bijvoorbeeld een Trek, een korte geo.
Een korte geo maakt je bike wendbaar met goeie klimeigenschappen, zo'n korte geo is wat minder bij echt steile afdalingen maar die heb je op de UH routes toch niet.

Heb je al nagedacht over het vraagstuk hardtail of fully?
Fully is op UH rondjes zoals Amerongen, Leersum, Hoge Ginkel en Kwintelooijen wel lekker hoor...
Maar bij een fully kun je nieuw wel uit je hoofd zetten omdat die er binnen jouw budget niet zijn. Althans, geen goeie..

Verder moet je eens nadenken en een keuze maken over:
- welke wielmaat? Los van geometrie en simpel geredeneerd, gerekend naar vergelijkbare klasse wielset ben je op een 650b / 27,5 ietsiepietsie wendbaarder dan op een 29er en zou het accelereren wat sneller kunnen zijn maar met een 29er ben je wat comfortabeler over hobbels enz
- nieuw webshop aankoop of bij een goeie (!) LBS? (bijv ivm garantie, zelf sleutelen of dat liever laten doen)
- of misschien een gebruikte fiets van hooguit een paar jaar oud? Bij voorkeur van een forumlid hier maar als je iets op MP tegenkomt op dit forum goed advies vragen.
Een goeie gebruikte kan als voordeel hebben dat je voor dezelfde prijs een hoger niveau afgemonteerde bike kan scoren maar dan moet de boel wel goed onderhouden en nog (lang) niet aan vervanging of servicebeurt toe zijn.
Een hoger niveau afmontage is merkbaar in bijvoorbeeld lekkerder schakelgedrag, beter veergedrag, fijner remmen en sturen.

Wat is je lichaamslengte?

Misschien vind je nu alleen maar moeilijker worden maar je zult zien dat we bij elke post een stap dichter bij een voor jou geschikte beginnersbike komen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Jan Willem schreef: wo 14 november 2018, 12:40


Wat is je lichaamslengte?

Misschien vind je nu alleen maar moeilijker worden maar je zult zien dat we bij elke post een stap dichter bij een voor jou geschikte beginnersbike komen.
marinusw schreef: di 13 november 2018, 13:57 Hoi allemaal,

Ik ben 1.80 lang, wil vooral de routes in het bos gaan fietsen en mijn budget is max 1000 inclusief kleding.

Bedankt alvast!
Dus die vraag is al beantwoord :-q
Had je zekers even overheen gelezen JW :winkie:
Verder meng ik me niet in jullie vraag-en-antwoord-spel
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Da hej schaarp gezien Meegs :winkie:
En je mag mag je er uiteraard altijd inmengen hoor, daar is het hier een forum voor :-q
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
marinusw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:50

Wow wat een hulp, ik ben jullie dankbaar!
Zelf denk ik aan een 27,5 of 29" wielmaat en een hardtail. Ik zal binnenkort nog een paar rondjes doen. 1x austerlitz met een 29" en ik zal kijken of ik die ghost 26" mee kan krijgen richting Amerongen. Kan ik idd eens goed vergelijken.

Hadden jullie al naar de marktplaats link gekeken en ervaring met de verkoper (lijkt een winkel).

Groeten Marinus
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Vanuit stadshart Wombarg city is de afstand naar Austerlitz ongeveer gelijk aan de afstand naar Amerongen, moet lukken toch?

Die verkoper op MP ken ik niet. Zal deze wel zijn, autohandelaar die ook scooters verkoopt en nu waarschijnlijk zijn privé MTB te koop heeft?
Qua type lijkt het me een beste fiets om mee te beginnen, dat wel. Misschien wel eerste eigenaar en altijd van een verpleegster of oud vrouwtje geweest, klinkt goed.

Maar ik vind de info en vooral ook die foto's op MP ver, heel ver onder de maat..
- Welk type LTD is het en welk modeljaar?
- En aan de kleine kant? Denk dat jij 19" / 48cm moet hebben maar weet even niet of dat bij Cube maatje M is.
- Staat aandrijflijn, hoeveel km ± gemaakt? Scherpe foto van de hele tandwielenbende.
- Staat van onderhoud vork, hoe en wanneer onderhouden?
- Welke remmen en welke wielset-naven?
- Geen scheuren in frame?
- Zit er nog garantie op?
- Foto's, heldere scherpe foto's van slijtagedelen, vork etc!

Ik heb de indruk dat het gaat om een LTD Pro uit 2015, die hadden volgens mij een Reba voorvork. Prijs toen € 999,- en later dat jaar in de aanbieding € 899,-.
Als dat inderdaad zo is dan is de vraagprijs so-wie-so aan de hoge kant; hoeveel te hoog is afhankelijk van de slijtagestaat van de onderdelen + onderhoud vork.
Je zou die vragen eens bij die beste man kunnen stellen?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Hoi,

De verkoper ken ik ook niet maar deze fiets is voor jou inderdaad aan de kleine kant,ik ben zelf 1,74m en heb dezelfde fiets in 29" wielmaat en maat M(17") framemaat.
Jij hebt zeker 19" framemaat nodig.
Verder is hij inderdaad van Bj 2015 met de reba vork.
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Plaats reactie