We hebben ook langere achtervorken dan vroeger.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 10 november 2018, 23:39Bij een 3x zou je nooit groot-groot rijden (of toch zeker je best doen dit te vermijden), toch is dit wel de situatie die op veel "Nederlandse" 1x setups ontstaat als je de 1e versnelling schakelt.
Sommige 1x cranks, vooral met een ovalen 36NW blad, hebben zoveel offset naar rechts (om vrij te blijven vd chainstay), dat er een extreem schuine kettinglijn ontstaat als je de 1e versnelling gebruikt.
Gebruik je een 28 of 30 voorblad (zoals 1x een paar jaar geleden werd geïntroduceerd), dan is er clearance genoeg en kan er zelf offset naar links worden gebruik.
Wel scherp blijven!
Kettingen zijn soepeler.
En aannemen dat groot-groot vermeden wordt gaat echt niet op.
Vergeleken met de verbuiging die tijdens het schakelen plaats vindt, is de invloed van de voorkant lachwekkend minimaal.
Spaanse wijn helpt niet om scherp te blijven