SRAM XX1 / X01 EAGLE 12spd ervaringen/vragen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: za 10 november 2018, 23:39
Lars TB schreef: vr 9 november 2018, 23:46 Op een 2x of 3x setup kan een ketting nog schever liggen.


Wel scherp blijven! :wink:
Bij een 3x zou je nooit groot-groot rijden (of toch zeker je best doen dit te vermijden), toch is dit wel de situatie die op veel "Nederlandse" 1x setups ontstaat als je de 1e versnelling schakelt.
Sommige 1x cranks, vooral met een ovalen 36NW blad, hebben zoveel offset naar rechts (om vrij te blijven vd chainstay), dat er een extreem schuine kettinglijn ontstaat als je de 1e versnelling gebruikt.
Gebruik je een 28 of 30 voorblad (zoals 1x een paar jaar geleden werd geïntroduceerd), dan is er clearance genoeg en kan er zelf offset naar links worden gebruik.

Wel scherp blijven! :wink:
We hebben ook langere achtervorken dan vroeger.

Kettingen zijn soepeler.

En aannemen dat groot-groot vermeden wordt gaat echt niet op.


Vergeleken met de verbuiging die tijdens het schakelen plaats vindt, is de invloed van de voorkant lachwekkend minimaal.


Spaanse wijn helpt niet om scherp te blijven :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mwah, als je voorblad 10mm meer naar buiten staat dan bij een meer ideale setup, dat scheelt toch wel hoor, met of zonder wijn :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Wellicht al in dit topic behandelt, maar wilde niet het hele topic doorlezen :-{

Kan een 11sp powerlink gebruikt worden voor een 12 sp (GX)?
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Nee
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Voor nood kan het "prima" om een 11 speed linkje op de 12 speed ketting te gebruiken. Brak ketting en had geen 12 speed linkje bij me, maar opgelost met de 11. Voor de volgende dag had ik nog geen 12 speed linkje en daarmee zo'n 80 km gedaan. Ging prima.
Maar............Na de pech wel een 12 speed linkje bij me.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
boswachtert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: di 10 augustus 2010, 19:17

Beste,

Ik wil een direct mount chainring monteren (36T) op een cannondale hollowgram (bb30) SISL crankstel t.b.v. een 1x12 setup. Set komt op een cannondale F-29 (2012) met een normale wielset (non boost). Ik heb dit topic doorzocht maar volgens mij is mijn vraag nog niet behandeld.

Er zijn diverse aanbieders van deze kettingbladen en ik lees her en der over 'offset'. Ik kom er niet helemaal uit en om een miskoop te voorkomen richt ik me daarom tot jullie;-). Heb ik een kettingblad met offset nodig? En van welk merk kan ik het beste een kettingblad kopen (duurzaamheid/afwerking)?

Alvast dank!
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

boswachtert schreef: di 13 november 2018, 15:43 Beste,

Ik wil een direct mount chainring monteren (36T) op een cannondale hollowgram (bb30) SISL crankstel t.b.v. een 1x12 setup. Set komt op een cannondale F-29 (2012) met een normale wielset (non boost). Ik heb dit topic doorzocht maar volgens mij is mijn vraag nog niet behandeld.

Er zijn diverse aanbieders van deze kettingbladen en ik lees her en der over 'offset'. Ik kom er niet helemaal uit en om een miskoop te voorkomen richt ik me daarom tot jullie;-). Heb ik een kettingblad met offset nodig? En van welk merk kan ik het beste een kettingblad kopen (duurzaamheid/afwerking)?

Alvast dank!
3mm = boost offset
6mm = non boost offset


Ik kan je geen tips geven qua duurzaamheid, daarvoor heb ik niet genoeg ervaring met dit type kettingblad.

Hier staat e.e.a. duidelijker omgeschreven, Cannondale heeft natuurlijke een andere offset, excuus was iets te snel.
https://absoluteblack.cc/cannondale-ova ... nring.html
https://www.wolftoothcomponents.com/col ... ram-cranks
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Heb net mijn ketting weer eens gewisseld en na 1500+ km nog geen rare dingen op beide kettingen kunnen ontdekken.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Erik89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 31 maart 2011, 09:30
Mijn mountainbike: Top Fuel
Contacteer:

Ben benieuwd naar jullie mening.

Onlangs bij Mantel een X01 derailleur gekocht en geinstalleerd. Alles werkte goed maar na 30 kilometer fietsen krijg ik op een of andere manier een vastloper waarna de derailleur in de zwaarste twee versnellingen niet meer lekker vlot schakelt. Voor de zekerheid een nieuwe kabelset en derailleurpad geinstalleerd maar dit helpt niet.

De derailleur kost 200 euro, niet perse goedkoop en ik vind dat dit niet helemaal normaal is. Dus terug gestuurd naar Mantel, zij sturen het naar Sram en idd geven zij aan dat het niet lekker loopt. Maar, geen garantie want door de vastloper zit er een kras op de derailleur. Verder geven ze aan dat ik kan proberen de kooi te vervangen (70 euro) maar dat dit mogelijk niet gaat helpen. Ben ik een zeikerd wanneer ik vind dat het nogal bezopen is dat ik na 30 kilometer al een derailleur van 200 euro afschrijf?

Hebben ze bij Sram gelijk dat ze geen garantie geven? Hierboven zie ik namelijk wel een cassette die onder garantie vervangen wordt omdat er een tand afgebroken is.

Overigens ben ik een redelijke sleutelaar en is het niet de eerste Eagle derailleur die ik installeer, geloof niet dat het daar fout is gegaan. Zeker niet omdat het eerst wel functioneerde.

Alvast bedankt voor jullie goedbedoelde kritiek :-q :wink:
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Erik89 schreef: wo 14 november 2018, 15:49 krijg ik op een of andere manier een vastloper
Tja, daar zit het m in denk ik.
Hoe is die vastloper ontstaan? Ben je gevallen, is er iets in je derailleur gekomen? Lijkt me vreemd als dat helemaal vanzelf gaat.

Ik kreeg na pak m beet 100 km een tak in mijn derailleur. Ook krom en daar moest ook een nieuwe op. Dat was helaas ook geen garantie.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Hier nog even een GX Eagle cassette update,

van mijn 50 (nadat ik dat blad voor het eerst gebruikt had) was een tandje afgebroken na ca 1500km. Deze is keurig onder garantie vervangen, heb dit vaker gehoord ook van de X0 cassette,

tot op heden bij mijn dealer alles nog voor garantie vernieuwd gekregen.
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Ik krijg van Mantel/Sram een nieuwe ketting, zie de mail van Mantel hieronder,

Hallo Ron,

Zoals de mail van zojuist, we gaan je ketting vervangen, er komt dus een nieuwe aan.

Ook heb ik met Sram gebeld om te vragen of dit een bekend euvel is. Zij gaven aan dat dit 9/10 keer te snel van het kleinste tandje naar een grotere is en dat de ketting daardoor snapt. Oftewel, mogelijk schakel je net iets te snel door. Dit zou goed kunnen wanneer je een gripshifter hebt.

Met vriendelijke groet,

Michiel
Team Mantel


wat wel een beetje vreemd is dat ik geen gripshifter heb en met mijn 36tands voortandwiel eigenlijk zelden op het kleinste tandwiel achter rijdt. Ik rij iets van 95% onverhard en kom daar dus zelden op het kleinste tandwiel. Maar ach, ze vervangen hem dus ben er weer tevreden over.

Hoop dat alle anderen ook naar tevredenheid worden geholpen! :-q
Erik89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 31 maart 2011, 09:30
Mijn mountainbike: Top Fuel
Contacteer:

Klitse schreef: wo 14 november 2018, 15:56
Erik89 schreef: wo 14 november 2018, 15:49 krijg ik op een of andere manier een vastloper
Tja, daar zit het m in denk ik.
Hoe is die vastloper ontstaan? Ben je gevallen, is er iets in je derailleur gekomen? Lijkt me vreemd als dat helemaal vanzelf gaat.

Ik kreeg na pak m beet 100 km een tak in mijn derailleur. Ook krom en daar moest ook een nieuwe op. Dat was helaas ook geen garantie.
Geen tak, ketting liep van het onderste derailleurwieltje af en sloeg vast. Anyway, heb m’n verlies genomen en hoop op een gevalletje pech. Vind het overigens niet zo chique van Mantel dat ze geen offerte voor me willen maken zodat ik nog iets via de NTFU verzekering kan terug krijgen. Ze willen alleen een schaderapport á 75 euro voor me maken terwijl voor de verzekering een offerte voldoende is.

Ben volgens mij wel een van de weinige hier met zoveel Sram pech. Zit na binnen een jaar al op derailleur nummer 4.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Erik89 schreef: do 15 november 2018, 05:34 Geen tak, ketting liep van het onderste derailleurwieltje af en sloeg vast.
Hoe krijg je dat voor elkaar? Dat is inderdaad wel pech zeg.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Erik89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 31 maart 2011, 09:30
Mijn mountainbike: Top Fuel
Contacteer:

Klitse schreef: do 15 november 2018, 08:34
Erik89 schreef: do 15 november 2018, 05:34 Geen tak, ketting liep van het onderste derailleurwieltje af en sloeg vast.
Hoe krijg je dat voor elkaar? Dat is inderdaad wel pech zeg.
Was wel tijdens de laatste 250 meter van een wedstrijd dus onder stress :winkie: vind het gewoon doodzonde van het geld.
Plaats reactie