Nieuwe Mountainbike - iets met bomen en bos

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

O ja, nog geen bod doen!
Aan de hand van zijn antwoorden kunnen we dan een afweging nieuw of die MP bak maken.

Edit, zie net deze post; M is bij Cube dus 17", weer wat geleerd.
Over en uit dus met deze machine.
Cube AIM schreef: wo 14 november 2018, 17:30en maat M(17") framemaat.
Jij hebt zeker 19" framemaat nodig.
Verder is hij inderdaad van Bj 2015 met de reba vork.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
marinusw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:50

De verkoper lijkt een handelaar te zijn, heeft veel mtbs staan op marktplaats. Zat zelf ook te denken aan 19".
Ach eerst maar eens een paar extra rondjes en daarna gerichter zoeken. Wil idd miskoop voorkomen. Vanuit stadshart (haha) wombarg is het niet zo ver naar Amerongen idd maar ik had de fiets gehuurd in soesterberg.
Zoals het nu lijkt ga ik zaterdag weer op de fiets stappen, ik hou jullie op de hoogte.
Zal dan gelijk ff merk en type van de 26" ghost noteren en van de 29" als ik hopenlijk een van beiden zaterdag kan meekrijgen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Even meedenkend, maar zou je niet gewoon lekker voor een Canyon gaan? Niet dat ik nou zo'n fan ben, maar in dit prijssegment zijn ze redelijk onklopbaar. En ook geen gedoe met 2ehands fietsen die toch niet zo mooi zijn als gedacht enzo.\

Als ik even reken:
Helm: 35,- (https://www.futurumshop.nl/shimano-me10 ... eren.phtml) Meer dan goed genoeg om mee te beginnen. Mips is leuk, maar dat heb ik zelfs nog niet op mijn Enduro helm. Als hij maar lekker zit. Beschermen doen ze allemaal want ze zijn allemaal gekeurd.
Schoenen: 65,- (https://www.futurumshop.nl/shimano-me10 ... eren.phtml) Als ze lekker zitten prima schoenen, ik rij al jaren met de wat betaalbaardere Shimano spd's en dat gaat prima.
Kleding: 75,- Vooral een beetje nette broek met goede zeem is belangrijk, dan blij je ook langer lekker zitten. Verder idd een paar handschoenen. Ademend shirt kan fijn zijn, maar er rijden ook volkstammen in T-shirt ;-)
Vignet voor de Utrechtse Heuvelrug: 7,50

Hou je over: 1000-182,50 = 817,50

Koop je een prima Canyon Grand Canyon Al 4.0 voor. Hou je nog 17,50 over koffie en taart bij het Beauforthuis.
Zit een luchtgeveerde Recon voorvork in, en welliswaar Deore, maar de nieuwste versie is eigenlijk best wel heel goed en heeft veel technieken van de duurdere series gekregen. Mocht je je toch blindstaren op XT dan is de AL 5 van 899,- ook prima.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zoiets lijkt me inderdaad een goede tip, zeker in het instapsegment kun je niet om Canyon heen.
Eventueel kan een afgeprijsde (overjarige) fiets bij een fietsenmaker ook wat zijn.

Dan heb je ook garantie, want die is op een enkele uitzondering na (bij Liteville wel meen ik) niet overdraagbaar. Dus om garantie op een tweedehandse fiets te claimen ben je afhankelijk van de medewerking van de verkoper, die zal met de shop waar hij de fiets nieuw gekocht heeft in onderhandeling moeten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

By Canyon moet je nog 50 euro bij de prijs optellen voor verpakking en verzending. Cube levert voor dezelfde adviesprijs een gelijkwaardige fiets. Met de fietsenmaker valt echter wel te onderhandelen over de vraagprijs, krijg je een eerste onderhoudsbeurt gratis en hoef je geen verpakking en verzending te betalen. Uiteindelijk dus goedkoper.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Die Canyon Grand Canyon AL4.0 is zeker wel een goed idee, eigenlijk altijd wel mooi en een net ff tikkeltje minder 13 in-een-dozijn blik.
Schoenen en helm kunnen inderdaad wel goedkoper, persoonlijk heb ik wat minder goeie ervaringen met (de levensduur en pasvorm / stevigheid van-) Shimano schoenen maar dat kan persoonlijk zijn.

Toch is het verschil tussen afmontage van deze Cube Attention en die Canyon minimaal.
Het zijn de wielen die het belangrijkste verschil maken, ik heb geen idee hoe die zich verhouden tov de Shimano 505 set in de Canyon.

Inclusief die 5 tientjes voor verpakken / verzenden van de Canyon is die Cube dan toch precies € 100,- goedkoper.
Als je naar een LBS gaat die Cube in zijn assortiment heeft, kun je voor € 800,- wellicht nog een hoger model Cube scoren als uitlopend 2018 model bijvoorbeeld.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Nog een advies: Probeer eens of het bij een fietsenhandel (pas op, ongehoord antwoord) veel goedkoper kan. Haal een fatsoenlijke 26" die door een betrouwbare fietsenmaker is gechecked en ga voor 500 euro eens een jaar lekker fietsen. De grootste winst zit hem op dit moment niet in je fiets, maar in jouw conditie en vaardigheden. Je zal zien dat je er iedere week op vooruit gaat. Ben je een aantal seconden sneller op een veel duurdere fiets? Vast. Heb je er veel meer plezier op? Vast niet.
marinusw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:50

Zo gisteren mijn tweede rit gehad. Dit keer onderstaande fiets meegekregen.

https://www.merida.nl/mountainbike/hard ... escription

Hiermee de austerlitz route nogmaals gereden. Dit ging mij op deze fiets een stuk makkelijker af. Daarna naar Camping De Krakeling gereden en nog een klein stukje van de Zeist route gedaan. Ik zat met een eindtijd en moest naar Soesterberg terug. Dus van de route afgegaan en door het bos richting Soesterberg gegaan.

De eerste fiets was een 27,5 ipv 26 (wat ik dacht). Merk en type probeer ik maandag te achterhalen.

De Merida beviel al een stuk beter, makkelijker op snelheid komen.
Zit momenteel even te twijfelen.
Kan van een collega een Cube Ltd pro 2017 29" overnemen waar 4x op gefietst is. Deze fiets is verder standaard, niks aan gewijzigd en in nieuwstaat.

Is deze vergelijkbaar met de Merida waarmee ik op pad was of beter? Wat me tegenviel van de Merida was het schakelen (wellicht onervaren met schakelen op een mtb) en de handvaten.

En wijken bovenstaande fietsen veel af met de bovengenoemde Canyon Grand Canyon AL4.0 en Cube attention SL?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een LTD zit duidelijk hoger in het Cube gamma als een Attention.
Als die fiets je goed past en hij echt in nieuwstaat is zou het een prima optie kunnen zijn. Ik zou er zeker een keer op rijden, neem aan dat dat geen probleem is bij een collega.

Maar laat je nooit verleiden tot het kopen van een fiets die niet de juiste maat heeft, ongeacht hoe aantrekkelijk de prijs/fiets verder ook is. Van een te grote of te kleine fiets wordt je uiteindelijk niet blij.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Toch vind ik het opvallend dat zo veel mensen (sta zelf ook geregeld als verkoper in Bikeshop) vragen om bijvoorbeeld minimaal niveau XT of Ultegra (racefiets). Als je net start met fietsen kun je nog tijden vooruit met Deore/Slx. Laat Cube (absoluut niet mijn merk ..) dat nu heel goed doen. Vaak een xt achterderrie waardoor schakelen probleemloos gaat. Shifters/crank en remmen van deore of slx is prima. Zeker de nieuwe 2018 groepen zijn gewoon top.

Mijn tip is staar je niet blind op de afmontage maar zorg dat je lekker zit. Daarbij zijn voorvork en wielset bepalender voor je gevoel op de fiets. Zeker op de UHR is een goede voorvork best wel prettig.

Blijf je het leuk vinden dan kun je vast wel over een jaar of 2 voor duurder gaan. Kom dan maar eens langs voor bijvoorbeeld een mooie Olympia :wink:

Iig niet overhaasten en lekker testen. In Veenendaal kun je ook fietsen huren/testen (29ners) pb me maar als je wilt weten waar ..

Wbt de fietsen:
Merida nette mix afmontage eigenlijk precies wat ik hierboven zeg (behalve de voorvork hoewel luchtgeveerd)
Cube Ltd pro is hele nette fiets voor die prijs met voor deze prijs een goede voorvork!
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
marinusw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:50

Hoi allen,

Inmiddels een Cube Ltd pro gekocht.
Dit hoofdstuk mag gesloten worden. Dank allemaal.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Prima keuze. Ga je lang lol mee beleven. See you on track!

Plaats je nog wel even een paar foto’s hier?
marinusw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:50

Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ziet er goed uit :-q
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Goede keuze :-q Veel veilige kilometers toegewenst!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie